در حاشیه سخنرانی امروز آقای جورج بوش

یادداشت روز مازیار رازی

امروز چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۸۶ آقای جورج بوش سخنرانی ی پیرامون وضعیت عراق انجام داد (تلویزیون سی ان ان و بی بی سی). در این سخنرانی او طبق روال همیشگی از دستآوردهای دولت آمریکا در جهان سخن به میان آورد و "تروریزم" را محکوم کرد. او آمریکا را سردمدار «دمکراسی» معرفی کرد که ظاهرا قرار است برای ممالک جهان آزادی و رفاه به ارمغان بیاورد. در حاشیه سخنرانی امروز آقای بوش چند نکته قابل ذکر است:

 
اول، جورج بوش در سخنان خود فراموش کرد به این واقعیت اشاره کند که در رأس اقدامات تروریستی دولت های ارتجاعی جهان، خود دولت آمریکا و سازمان جاسوسی «سیا» قرار گرفته است! مگر «صدام» و «بن لادن» از دست پرورده های همان سازمان جاسوسی «سیا» نبوده اند؟ مگر  «تروریست» های امروزی همان کسانی نیستند که توسط دولت آمریکا مسلح به سلاح های سنگین شده تا اهداف و سیاستهای دولت آمریکا را در سرکوب مردم کردستان و جنگ علیه روسیه دنبال کنند؟ اسناد عراق که بوسیله آمریکا محرمانه نگهداشته شده است، نشان میدهد که شرکت های آمریکایی، بخش های دولتی و آزمایشگاه های اتمی این کشور بطور غیر قانونی در مسلح کردن عراق دست داشته اند. شرکت های بزرگی مانند «هیولت پاکارد»، «دو پان»، «هانی ول» و بخشهای دولتی از جمله «وزارت دفاع» و آزمایشگاههای اتمی آمریکا، همه به عراق کمک کردند تا برنامه های ساختن اسلحه شیمیایی و اتمی را پیاده کند. در این گزارش آمده است که در کنار این شرکت های بزرگ، وزارت دفاع، وزارت نیرو، وزارت بازرگانی و وزارت کشاورزی آمریکا و آزمایشگاه های اتمی آن کشور مثل «لارنس لیورمور»، «لوس آلاموس» و «ساندیا» به دانشمندان عراقی که به آمریکا میامدند تا دوره ببینند، آموزش میداد!

چطور صدام حسین تا آنجایی که دست به سرکشی علیه دولت آمریکا نزده بود، از متحدان آمریکا شناخته شده بود؟ مگر جنایت های رژیم صدام علیه مردم کُرد به مراتب فاجعه انگیز تر از حمله نظامی وی به کویت نبود؟ چطور دولت آمریکا کوچکترین اعتراضی به استفاده از مواد شمیایی و قتل و عام مردم کردستان در حلبچه در آن زمان نکرد؟

ظاهراً «تروریزم» بنا به دلخواه آقای بوش تعریف می شود؟ همین آقای بوش  چرا نمی گوید که در مقام فرمانداری ایالت تکزاس حکم اعدام چند نفر را امضا کرده است؟ چرا آقای بوش در مورد نقش سیا در کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ ایران علیه حکومت دکتر مصدق، کودتای در شیلی علیه حکومت «آلنده» و فجایع مکرر سازمان اطلاعاتی «سیا» در به قتل رساندن شریف ترین انسانها جهان سخنی به میان نمی آورد؟

جورج بوش در باره «دمکراسی» سخن می گوید. مگر او چند سال پیش، دولت آقای خاتمی را به عنوان یک دولت «معتدل» و اصلاح طلب مورد حمایت قرار نمی داد؟ چطور آقای بوش در مقابل قتل های زنجیره ای و کشتار دانشجویان و کارگران شریف ایران در مقابل مجلس، تحت حکومت خاتمی سکوت کرده و اورا «تروریست» نخواند؟ چگونه کارگران و جوانان جهان می توانند به این دلسوزی های پوچ و بی اساس اعتماد کنند؟

دوم، امروز روشن است که حمله نظامی به عراق نه تنها وضعیت عراق را بهبود نداد که عده ای دست نشانده شبیه صدام را جایگزین او کرد (مانند اتفاقی که در افعانستان افتاد و کرزای نماینده سیا در آن جا حاکم شد). رهبرانی که امروز دست استمداد به سوی آمریکا دراز کرده و در میان مردم تبلیغ کرده که دولت آمریکا؛ پس از صدام،  صلح و دمکراسی به جهان ارمغان می آورد؛ تنها در حال فریب دادن مردم هستند. کسانی که باور دارند که آمریکا قصد رها کردن ایران از دست حکام فعلی را دارد؛ سخت در اشتباه هستند. دولت آمریکا هیچگاه برای منافع مردم ایران و یا منطقه عملی جز فلاکت و بدبختی به ارمغان نیاورده است. مردم عراق و ایران تنها با اتکا به نهادهای مستقل خود قادر به سرنگونی رژیم های ارتجاعی خواهند بود.

سوم، سخنرانی امروز آقای بوش پیش درآمدی است برای خروج ارتش آمریکا از عراق. تجربه جنگ ویتنام هنوز در اذهان عمومی مردم و دولت آمریکا باقی مانده است. شکست مفتضحانه دولت آمریکا در ویتنام دوباره در عراق در حال تکرار است. این بار هم درسی خواهد بود برای امپریالیزم آمریکا که با زور گویی و اشغال کشوری نمی تواند مردم آن دیار را ارعاب کند. دوران زورگویی هایی امپریالیزم پایان یافته است. مردم در مقابل این ارعاب ها به پا می خزیند. آنچه خیزش های مردمی را به نتیجه مطلوب می رساند، سازماندهی برای کوتاه کردن دست های نظام سرمایه داری و امپریالیزم است.

۳۱ مرداد ۱۳۸۶