واقعیات رویدادهای تاریخی را نمی توانید لاک بزنید! نگاهی موجز به تحریفات و پریشان گوئی های اخیر محمد نبوی از رهبری کومەلە

مقدمه

قبل از هر چیز تاکید کلی بر دو نکته اساسی ذیل برای تنویر افکار خوانندگان را ضروری دانسته و به همین خاطر پرداختن بطور اجمالی  به نوشته ” محمد نبوی ” را به بعداز این موکول کردە ام.

–          قبل از هر چیز لازم است تاکید کنم کە ” جدائی گرایش کمونیسم کارگری منصور حکمت و ما همراهان سیاسی اش در سال ١٣٧٠،از حزب کمونیست ایران و کو مه لە بر اساس واقعیات عینی- اجتماعی بود و کاملا ریشه در چنبشهای اجتماعی داشت، کە در تمامی زمینه های سیاسی- پراتیکی و استراتژیهای سیاسی- طبقاتی متفاوت خود نمائی میکرد ” کاملا تصمیمی سیاسی و آگاهانه بود و اکنون نیز برای من قابل دفاع می باشد.

–          پلاتفرم سیاسی- عملی مصوب کنگره پنجم حزب کمونیست کارگری- حکمتیست در یازدهم ماه مارس ٢٠١٢، کاملا پلاتفرمی با جهتگیری عملی است، که بر مبنای ” کمونیسم پراتیکی منصور حکمت ” که خود این دوستان بدان آشنا هستند و در بند بند نوشته به تاثیرات واقعی کمونیسم منصور حکمت در طی سه دهه گذشته تا کنون واقفند، تدوین شده است، حزب حکمتیست را دو باره بە بطن جنبشهای کارگری، برابری طلبانه و آزادیخواهانە در جامعه ایران و بخصوص کردستان، بعد از یک دورە طولانی و رکود و انفعالی کە ” گرایش سندیکالیستی بە سردمداری کوروش مدرسی “به حزب تحمیل کرده بود و منجر به جدائی و خروجشان از حزب حکمتیست گردید، خواهد توانست، باز گرداند. از این منظر است کە محمد نبوی  و سازمانشان متوجه این جهت پراتیکی شده اند و میدانند که حزب حکمتیست حزبی مطرح در حوزه جغرافیای فعالیت سیاسی شان بوده است و با ارائه این پلاتفرم  و تصمیم سیاسی – عملی  قاطع با تاکید مجدد بر تزهای ” حزب و قدرت سیاسی و حزب و جامعه ”  گرفته است، که  به آن موقعیت باز گردد. خود این دوستان بارها بدان معترف شده اند، که حکمتیستها در کردستان مطرح و نیروئی مادی هستند. و …  آنرا بهانه کرده است. سر از پا نمی شناسد. به پریشان گوئی و تحریف واقعیات رویدادهای تاریخی، روی آوردە است تا بە خیال خودش بلکه بتواند، وچود کمونیسم منصور حکمت را که در جنبش کارگری و در میان فعالین کمونیست، و در درون سازمانشان اکنون نیز، که محسوس است و میرود توسط حکمتیستها دوبارە، پراتیک شود. بنوعی هیولائی از آن بسازند تا بلکە بتوانند با تحریف واقعیات آن تاریخ را لاک بزنند و از دید نسل جوان فعالین کمونیست و فعالین دیگر جنبشهای کارگری و برابری طلبی پنهان کنند. تلاش و خیالی بس بیهودە!  زیرا اسناد تاریخی آن رویدادها بطور مستند موجودند. و کسی نمی تواند و نخواهد توانست با تقسیم بندی کذائی و دلبخواهی ” منصور حکمت  به دورهای متفاوت ” و صغرا – کبری کردن  آنرا تحریف کرده ولاک بزند. آنها را پنهان و از دسترس دور بنماید.  و …

اسناد موجود آن مناقشات سیاسی و جدائی و پلاتفرم سیاسی- عملی کاملا روشن و گویا میباشند. صرفا بە ضمیمە کردن لینک آنها اکتفا کردە ام. وارد هیچگونه توضیحی در آن رابطه نخواهم شد. چون خود اسناد بسیار گویا و روشن میباشند. قضاوت در این رابطە را بە خوانندگان واگذار میکنم.

نگاهی گذرا و موجز

اخیرا ” محمد نبوی از اعضاء رهبری سازمان کردستان حزب کمونیست ایران، کومه له ” به بهانە نقد پلاتفرم سیاسی- عملی حزب کمونیست کارگری- حکمتیست. مطلبی تحت عنوان ” در بر همان پاشنه می چرخد و … ”  را نوشته اند که در نشریه جهان امروز شماره ٢٨٨ منتشر شده است.  کاملا آکندە از تحریف واقعیات و رویدادهای تاریخی رخ دادە شدە در  دو دهه گذشته ” تقابل سیاسی واقعی ای کە مابین گرایشات متفاوت چپ، مرکز و راست ” در کو مه لە وجود داشت و تاریخا و بطور غیر قابل انکاری وجود و عملکرد آن گرایشات، کە بعد ازجدائی گرایش کمونیسم کارگری، و انشعابات متعدد گرایش ناسیونالیستی حقانیت تحلیل های سیاسی کمونیسم منصور حکمت را بە اثبات رسانید ” به تحریف آن واقعیات با نتیجه گیری سیاسی کنونی شان، که بر سازمانش فشار می آورد،  پرداختە است.

نوشته ایشان، حاوی هیچ گفتە و موضع تازه ای از طرف ایشان و سازمان مطبوعش نیست. تکرار مکررات مواضع و تحریفاتی که طی ٢ دهه گذشته بە انحاء متفاوت بر علیه منصور حکمت و فعالین کمو نیستی است کە در رقم زدن تاریخ کومه لە کمونیستی و اجتماعی کردن کمونیسم در کردستان نقش اساسی را داشتند، می باشد. که اکنون نیز کومه لە در چنبشهای کارگری، و برابری طلبی در کردستان از مزایای آن تاریخ، تغذیه میکنند.  که در سال ١٣٧٠ همراه منصور حکمت با تصمیم آگاهانه سیاسی از کومه لە  جدا شدند. همچنانکه محمد نبوی نیز تصمیم سیاسی آگاهانه گرفت و بر بستر جنبش ناسیونالیستی کرد که به یمن برکت حضور نیروهای آمریکائی و بقدرت رسیدن احزاب سیاسی کرد، در کردستان عراق،  دوستان حال و آیندە شان  در” هیبت سلطه سیاسی ” مادیت اجتماعی پیدا کرده بود، ایستاد و با گرایش ناسیونالیستی درون کومه لە دست بگردن شدند و بە معاشقه سیاسی پرداختند. سمبلهای گرایش سیاسی ناسیونالیستی کرد را در سازمانشان به عالیترین پستهای سازمانی و حزبی شان رسانیدند. کە آنها نیز در سر بزنگاه سیاسی راه را بر این دوستان که خود را چپ و کمونیست می پنداشتند، گرفتتند. تا اینان نیز  بر علیه هر آنچه که نشانی و رنگی از چپ و کمونیسم و برابری طلبی بر خود داشت، از مواضع سیاسی  شخصی و سازمانشان بزدایند و کاملا  بە مواضع سیاسی آنان مشرف شوند. بە یکی از احزاب سیاسی جنبش بورژوا ناسیونالیستی کرد، گیرم جناح چپ ، آن مبدل شوند. و …

در آن بزنگاه سیاسی کە دیگر زمان دست از گردن برداشتن و معاشقه کردن سیاسی به نهایت خط رسیدە، بود و  خطر امکان و موقعیت و تصرف سازمانشان توسط آن گرایش برایشان محسوس تر و قابل تحقق شده تر دیدند. وا ویلا سر دادند که ” منصور حکمت و رفقایش مقصر بودند ” از کو مه له رفتند و باعث شدند گرایش مارکسیستی و کمو نیستی تنها و ضعیف شود. ناسیونالیسم دست بالا پیدا کند. و …  هنوز از آن داد و فغان دست بر نداشتە اند، و  مداوما دارند تکرار مکررات میکنند. با تعقیب و توجیه اهداف مشخص سیاسی – اجتماعی در برابر رشد گرایش چپ و رادیکالیسم اجتماعی در جامعه کردستان و مورد سٶال قرار گرفتن شان که چرا این چنین در برابر جنبش بورژوا ناسیونالیستی کرد و عملکرد آن بویژه در کردستان عراق بدون موضع بودە و مماشات و کرنش میکنند؟. که در واقع مشکلات سیاسی جدی را حتی در درون صفوف سازمانشان بوجود آوردە است، از جواب بە این معضل سیاسی- اجتماعی که دامنگیرشان شدە است. خوداری میکنند و برای پرت کردن اذهان به تحریفات تاریخی متوسل می شوند . و  به پای منصور حکمت  و  جدائی سال ١٣٧٠ مینویسند. و با زیر پا نهادن حقایق تاریخی می کوشند مقصر قلمداد کنند. و …

داستان چیست؟

اساس قضیه به خاطر متوجه شدن شان به  نتایج فشار سیاسی، عملی- اجتماعی است که پلاتفرم حزب حکمتیست ببار خواهد آورد.  که بعد از  آن همه زمین و زمان را بهم دوختن، ناجارا در نتیجه گیری نوشتە اش بدان معترف میشود، و در این پاراگراف خلاصه میکند .

 بعنوان مثال قطعنامه درباره: استراتژی ما در کردستان مصوب کنگره ششم کومه له، سازمان کردستان حزب کمونیست ایران ، اگرچه پیش نویسش توسط منصور حکمت تهیه شده، اما خود منصور حکمت دو دهه پیش این استراتژی را رها کرد. این قطعنامه مصوب کنگره جریانی است که تاکنون هفت کنگره دیگر برگزار کرده و این استراتژی را در عمل بکار گرفته است. حکمتیست ها نمی توانند تحت پروژه گارد آزادی و در ضدیت با کومه له و در خفا مفاد قطعنامه ای را اجرا کنند و تصورشان این باشد که کمونیست های کردستان، همگی دچار آلزایمر شده اند و حافظه شان را از دست داده اند. گارد آزادی قادر نیست آلترناتیو پیشمرگ کومه له باشد و اعضای حکمتیست که روزی و روزگاری از فعالین کومه له بوده اند، امروز اگر بخواهند تصور کنند از همان جایگاه و اعتبار برخوردارند، فقط خودشان را فریب می دهند”

یک تو صیه دوستان

دوستان عزیز، متوجه داد و فغان کنونی تان هستیم. میدانید با ارائه پلاتفرم سیاسی- عملی و با تاکید مجدد بر  مبنا قرار دادن و پراتیک کردن تزهای ” حزب و قدرت سیاسی و حزب و جامعه ”  حزب حکمتیست بە بطن جنبشهای اجتماعی کارگری و برابری طلبانه باز خواهد گشت. لااقل اگر خود را چپ و کمونیست میدانید، باید مایه خوشحالیتان باشد. ما راه را در عرصه مبارزه طبقاتی – اجتماعی نه تنها بر شما، بلکه بر هیچ حزب و جریانی که خود را کمونیست، سوسیالیست، مدافع منافع طبقاتی طبقه کارگر از لحاظ سیاسی- عملی در ابعاد اجتماعی میداند، تنگ  نکرده و نخواهیم کرد. قطعا با حزب شما اختلاف جدی سیاسی داریم.  تقابل و نقد سیاسی، تئوریکی- پراتیکی در عرصه های فعالیت سیاسی- کمونیستی با شما بطور جدی همچنانکه تاکنون به پیشبردە و در دستور داشته ایم، از این ببعد بطور جدی تر، خواهیم کرد. کار آگاهگرانه و سازمانی را در تمامی عرصه های فعالیت اجتماعی خواهیم کرد. بە شعور مردم در کل و فعالین جنبشهای کارگری، برابری طلب و آزادیخواهانه احترام بگدارید. قطعا فعالین کمونیست، آگاهانه انتخاب سیاسی- حزبی خواهند، کرد.

بس کنید، از این تحریفات و هیولا سازی ها دست بردارید. دیگر سازش و مماشات ، دست در گردن کردن و معاشقه سیاسی خود، با جنبش سیاسی بورژوا ناسیو نالیستی کرد را، به پای جدائی بیست سال قبل ما ننویسید. از منصور حکمت و ما حکمتیست ها، بیشتر از این هیولا نسازید. باور کنید هیولا سازی از ما و  ایستادن بر بستر جنبش ناسیونالیستی کرد وسازش و مماشات سیاسی تان با  احزاب سیاسی اش، و بنوعی  کینه ورزیدن با جریانات چپ و کمونیست بخصوص با  ” کمونیسم پراتیکی منصور حکمت، و فعالین این نحله از کمونیسم ”  از دید و نظر  فعالین  کمونیست، کارگری و سیاسی- اجتماعی پنهان نیست. نخواهید توانست، پنهان کنید. و از شما نخواهند پذیرفت. بجای متوسل شدن به این نوع هیولا سازی و نفرت پراکنی ها، از ما حکمتیست ها، نقد مواصع سیاسی غیر مارکسیستی و کمونیستی خود را بنمائید، از بستر جنبش ناسیونالیستی کرد، خود را رها کنید. بهتر است. و …

لینک اسناد مربوط به این مبحث، در سایت آرشیو منصور حکمت موجود است: http://hekmat.public-archive.net/

مصوبات کنگره ۵ حزب حکمتیست/ پلاتفرم سیاسی- عملی/ سوسیالیسم، حزب و قدرت سیاسی/ مبارزات طبقه کارگر و وظایف کمونیستها، سازماندهی اموال حزب .
http://www.october-online.com/anouncements/۱۵۹۹-۲۰۱۲-۰۳-۲۰-۲۱-۴۴-۱۵.html
###
•منصور حکمت/ حزب و جامعه:از گروه فشار تا حزب سیاسى
http://www.october-online.com/articles/۱۴۲۴-۲۰۱۲-۰۱-۳۰-۱۰-۳۲-۳۵.html

http://hekmat.public-archive.net/۱۱۸۰/fa.html
کمونیسم کارگرى و فعالیت حزب در کردستان

ناسیونالیسم و رویدادهاى کردستان عراق – نقدى به سه نوشته از رفیق مهتدی
hekmat.public-archive.net #۲۳۰۰fa.html

جزوه داخلى دفتر سیاسى ٢٣ر۵ر٩١

بحران خلیج و رویدادهاى کردستان – دسامبر ١٩٩٣

تحولات مهم حزب کمونیست ایران

درباره این شماره نشریه کمونیست

hekmat.public-archive.net۲۹۵۰fa.html
توضیح به پلنوم بیستم

پیرامون تصمیم به کناره گیرى از حزب
hekmat.public-archive.net #۲۹۴۰fa.html

مصاف هاى کمونیسم امروز؛ درباره علل جدائى از حزب کمونیست ایران
hekmat.public-archive.net #۲۱۸۰fa.html
در حاشیه اظهارات رفیق مهتدى در مورد جدایى ما از حزب
hekmat.public-archive.net #۲۶۳۰fa.html

رویدادهاى بزرگ و انسانهاى کوچک: در حاشیه اظهارات اخیر عبدالله مهتدى
hekmat.public-archive.net #۰۹۷۰fa.html

فقط دو گام به پس/ درباره رویدادهاى کردستان عراق و نظرات رفیق مهتدى
hekmat.public-archive.net #۲۱۶۰fa.html

دیپلوماسى یا انتخاب سیاسى: کومه له جدید در شکافهاى منطقه اى
hekmat.public-archive.net #۰۸۹۰fa.html

منصور حکمت/ بحران کومه له و بازسازى ناسیونالیسم کرد/ http://hekmat.public-archive.net/ ۱۸۵۰fa.htm
منصور حکمت/ بحران و انشعاب در کومه‌له / سخنرانى در انجمن مارکس لندن/ ٢۴ مارس ٢٠٠١
http://hekmat.public-archive.net/fa3370/html

اسماعیل ویسی

٣١ فروردین ماه ١٣٩١ / ١٩ آوریل ٢٠١٢