موقعیت و امنیت اجتماعی و فردی زنان درجامعه در خطر است!

نظری گذرا بر تجاوزات سازمان داده شده بر زنان در دنیا.
 بیاد جان باختن دختر ۱۳ ساله ای که در مصر قربانی فرهنگ قرون وسطی مرد سالار شد. 

اسماعیل مولودی 

اخبار در مورد وضعیت زنان در دنیا یکی از مسائلی است که دال بر تلاش برای عقب راندن زنان در جامعه و در یک کلام تلاشی است برای پایمال کردن حقوق برابر انسان در جامعه. این مسئله در هر جا بنوعی خودرا مینمایاند. در ایران جمهوری جنایتکار اسلامی بربریت مذهبی زندگی زنان و دختران جوان را هر روز بنوعی به نابودی میکشاند.

 از اسید پاشی به صورت معصوم دختران تا شلاق زدن و کتک کاری زنان از طرف باندهای جنایتکار حکومتی و یا از طرف فرهنگ مرد سالار و غیر انسانی در خانواده. وضعیت زنان در افغانستان، پاکستان، لبنان، هند و… در غرب مثلا در پی نفوذ دوباره مذهبیون در جامعه آمریکا و اروپا تلاش میشود مسئله بکارت دختران  به یک امر جدی تبدیل شود. در همین رابطه مذهبیون دختران باکره را تشویق میکنند که برای نشان دادن باکرگی خود حلقه نقره ای به دست کنند. این سمبل باکره گی است که در اروپا و آمریکا دارد به ترندی جدید تبدیل میشود.   دخترانی که حلقه نقره ای سفید به انگشت دارند مورد توجه زیاد کلیسا و محافظه کاران جامعه هستند. چند ماه پیش دادگاه عالی انگلیس به نفع یک دختر شانزده ساله رای داد که بخاطر داشتن حلقه نقره ای از دبیرستان اخراج شده بود. مسئولین مدرسه میگویند این باعث اختلاف در جامعه میشود و نیز امنیت دختران دیگر را بخطر میانداخت. اما دادگاه عالی بنفع دختر شانزده ساله رای داد و مسئولین مدرسه را محکوم کردند. مسئله رای دادگاه از این لحاظ مهم است که مسئولین مملکتی در انگلیس میدانند حلقه نقره ای سفید نشان از چیست و چه جریانی در جامعه از آن حمایت میکنند. مسئله به اینجا ختم نمیشود. در آمریکا در طول ده سال گذشته دولت آمریکا هر ساله چند میلیون دلار به مدارس دولتی اختصاص میدهد که تا دانش آموزان را تشویق کنند که از فعالیتهای جنسی پرهیز کنند. یکی از رهبران کلیسای انجیلی رابرت ریبورن در آمریکا که مدافع این طرح است میگوید "در انجیل حکم بر این است که باید پارسا و عفیف بود. طبق انجیل هرگونه ارتباط جنسی قبل از ازدواج حرام و منع شده است. کسانی که چنین گناهی مرتکب شوند هرگز بخشیده نخواهند شد."

در همین رابطه و با توجه به بالا رفتن جو فشار به زنان و دختران جوان در مسئله حاکمیت بر جسم و روح خود را (یعنی اینکه فعالتهای جنسی انسانها امری شخصی و امری داوطلبانه و جزوی ابتدایی از آزادیهای فردی انسان است ) دارند از زنان میگیرند. در این جوامع مذهب ( با تایید دوفاکتوی دستگاه حاکمه)  دارد تحت فشارهای روانی و محدودیت های اجتماعی آزادیهای فردی دختران و زنان جوان را محدود میکنند. در همین رابطه زنان و دختران جوان برای اینکه انگشت نما نشوند مبادرت به دوختن پرده بکارت میکنند. امروز در اروپا و نیز همه جای دنیا پرده بکارت دوزی دختران به یک بازار پردر آمدی تبدیل شده است. در اکثر کشورهای اروپایی بعضی از زنان و دختران جوان مهاجر دست به اینکار میزنند تا خانواده هایشان آنهارا بقتل نرسانند. نه تنها زنان در کشورهای آسیایی و آفریقایی و یا کشورهای جنوب شرقی آسیا بلکه در مهد تمدن غرب که زمانی سرمشق آزادی زنان بودند و زمانی پرچمدار آزادی جنسی و برابری بیقید و شرط زنان بودند. امروز با قدرت گیری دوباره راست در جامعه و پاگرفتن جریانهای  محافظه کار مذهبی و عقب افتاده هر روز بنوعی آزادی زنان را محدود میکنند. از تلاش برای کوتاه کردن دست زنان از بازار کار تا ایجاد محدودیتهای ریز و درشت و ایجاد موانع های اجتماعی، فرهنگی ، ملی و مذهبی.

در کشورهای آسیایی، آفریقا و جنوب شرقی آسیا وضعیت به نوعی دیگر است. حتما اطلاع دارید که در دو ماه اخیر در مصر دو دختر بچه تحت عمل غیر انسانی ختنه قرار گرفتند و جان باختند. اولین مورد دختر ۱۲ ساله بود که در ماه ژوئن جان داد و دومینش دختر ۱۳ ساله به اسم کریمه رحیم مسعود است که در اوائل ماه اوت بخاطر عفونت شدید عمل ختنه در بیمارستان جان عزیزش را از دست داد. اگر چه طبق قوانین مصر و دیگذ کشورها عمل ختنه غیر قانونی است اما سالانه میلیونها دختر جوان در سراسر آفریقا و آسیا بخاطر عمل شنیع و غیر انسانی ختنه کردن جانشان را از دست میدهند. به اضافه طبق گزارش سازمان ملل بخش حقوق بشر در سال ۲۰۰۳ سالانه بیش از ۱۵۰۰ زن در بعضی از کشورهای مختلف خاورمیانه بخاطر ناموس پرستی بقتل میرسند
( در ایران سالانه ۶۰ زن، در پاکستان بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ زن، در یمن بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ زن، در اردن ۳۰ تا ۴۰ زن، در ترکیه ۲۰۰ تا ۲۵۰ زن در مورد کشورهایی مثل کویت و لبنان آمار رسمی وجود ندارد) این آمار در مورد کسانی است که دستگاه قضایی کشورها آنرا مکتوب کرده اند. صبق همین گزارش امار غیر رسمی دو برابر بیشتر از این است.

در ایران تحت حاکمیت جمهوری جنایتکار اسلامی روزانه هزاران زن و دختر جوان به انواع و اقسام دلایل غیر انسانی مورد اذیت و آزار مزدوران حکومتی قرار میگیرند. در کشورهایی مثل مصر، سومالی و … یا زیر تیغ ختنه جان زنان و دختران جوان را میگیرند و یا تحت احکام مذهبی زندگی و آسایش زنان را لگدمال مینمایند.

مسئله عفت و باکره بودن از آن ترفند هایی است که هزاران سال است زندگی زنان را نابود کرده. زن باکره یعنی زنی که میتواند شوهر پیداکند و بقول فرهنگ جامعه مرد سالار زن باکره یعنی میوه دست نخورده. از همین رو  در طول تاریخ جامعه مرد سالار پرده بکارت به نرخ گذاری بر زنان و دختران تبدیل شده است. حتی در بعضی از کشورها زنان تن فروشی و جود دارند که به تنفرشان باکره مشهور هستند. این زنان برای امرار معاش خود و خانواده شان دست به تن فروشی میزنند و بعد با عمل پرده بکارت دوختن از محل زندگی سابق خود کوچ میکنند و در مکان جدید تلاش میکنند که شوهری پیداکنند. اکثر این کسان موفق نمیشوند و دوباره به تن فروشی برمیگردند. در دهه ۱۹۶۰ و اوائل دهه ۱۹۷۰ بعلت رشد جو آزادیخواهی در جامعه و نیر رشد