اعتصاب کارگران بهداشت در کنیا

بنا به گزارشی که توسط کلار نی کانگائیله نوشته شده و بتاریخ ٨ مارس ٢٠١٢ در روزنامه گاردین بچاپ رسیده است، ٢۵ هزار کارگر اعتصابی بهداشت از کار خود اخراج شدند.

پرستاران و سایر کارگران بهداشت کنیا برای یک هفته در اعتصاب بودند. خواستهای اصلی کارگران مزایای کار و هزینه های فوق العاده بود. بعد از یک هفته اعتصاب رهبران اتحادیه طی مذاکراتی با دولت به توافق میرسند و فراخوان بازگشت به کار را برای کارگران اعتصابی صادر میکنند. اما ٢۵ هزار کارگر از بازگشت به کار سرپیچی میکنند. بدنبال خبر مرگ دو نفر در اثر در دسترس نبودن کمکهای پزشکی دولت کنیا زمینه را برای اخراج کارگران اعتصابی مناسب می بیند. سخنگوی دولت کنیا، آلفرد موتوآ (Alfred Mutua) در هشتم مارس چنین میگوید: “٢۵ هزار نفر از این کارمندان، از صبح امروز، از لیست حقوق بگیران حذف شده اند. به همه متخصصین واجد شرایط که بیکار و یا بازنشسته هستند توصیه شده است که از فردا صبح برای مصاحبه و استخدام به نزدیکترین مرکز بهداشتی مراجعه کنند.” آلفرد موتوآ، با بیشرمی تمام، ادامه میدهد که بیش از ١٠٠ الی ٢٠٠ هزار متخصص بهداشت بیکار وجود دارند که دنبال کار میگردند و کار بیمارستانها در عرض یک را دو روز به راه خواهد افتاد.

در این گزارش کوتاه دو نکته را باید توجه کرد. اول اینکه رهبران اتحادیه ها باید زیر چنان مذاکرات و قراردادهای ضد کارگری رفته باشند که ٢۵ هزار کارگر حاضر شده اند عواقب ادامه اعتصاب را به گردن بگیرند ولی بر سر کار باز نگردند. نکته دوم و مهمتر وجود ١٠٠ تا ٢٠٠ هزار متخصص بهداشت بیکار است که بعنوان چماقی بر سر کارگران اعتصابی فرود می آید. دزدان و چپاولگران سرمایه دار همیشه از لشکر بیکاران علیه کارگران استفاده کرده اند. برای همین است که همیشه یک تعداد وسیعی از انسانها در هر رشته کار بیکار هستند تا اگر جسارت اعتراضی به خود دهند لشکر بیکاران نشانشان داده شود و سر عقل آورده شوند. این سیاست ضد کارگری و ضد انسانی دولت کنیا از طرف تمام سرمایه داران و دولتهای آنها بکار گرفته میشود. اینست که مبارزه علیه بیکاری و مبارزه برای تامین یک زندگی مکفی و مناسب برای تمام بیکاران یکی از عرصه های مهم مبارزه برای طبقه کارگر است.

بعد التحریر

بنا به گزارشی که که بتاریخ ١۶ مارس ٢٠١٢ د ر الجزیره بچاپ رسیده است ۴٠٠٠ نفر از کارگران اعتصابی بهداشت به سر کار باز گشته اند و دولت کنیا حکم اخراج ٢۵٠٠٠ کارگر اعتصابی را لغو کرده است. همچنین دولت توافق کرده است که حقوق های فوق العاده کارگران دو برابر شود و ٣٠ هزار کارگر بهداشت جدید برای کم کردن بار مسئولیت از کارمندان بهداشت استخدام شود.

اعتصاب کارگران بهداشت بر سر افزایش دستمزدها، افزایش مزایا، افزایش حقوق فوق العاده و تهیه امکانات بهتر برای نهادهای بهداشتی بود که از اول مارس شروع شد.

بنا به گزارشی که بتاریخ ١۶ مارس بچاپ رسیده است کارگران بهداشت کنیا به اعتصاب خود پایان دادند. این اعتصاب دو هفته بطول انجامید. دولت حکم اخراج ٢۵ هزار کارگر بهداشت را لغو کرد و قرار شد از ماه ژوئیه به خواست افزایش دستمزد و سایر خواستهای کارگران رسیدگی شود.

١۶ آوریل ٢٠١٢