یاد لنین گرامی باد !

درسن  پنجاه و سه سالگی  در روز بیست و یک ژانویه ۱۹۲۴ انقلابی  بزرگ ، سازمانده انقلاب اکتبر ، در شهر  کورگی در گذشت . مرگ  زود هنگام او پس از یک سال و نیم  بیماری برای دولت بلشویکی نوپای سرزمین شوراها ، که برای اولین بار در تاریخ بشری خواب وآرامش ابدی را از بورژوازی در سراسر دنیا گرفته بود ، ضایعه بزرگی بشمار می آمد .

انقلاب  اکتبر چنان تاثیر  شگرفی بر جنبش کارگری و کمونیستی در نیمه اول قرن بیستم  در سراسر دنیا گذاشت  و چنان امیدی در بین تمام کارگران دنیا ایجاد نمود ، که تا آن زمان بی سابقه بود . کارگران در سراسر دنیا برای بدست آوردن حقوق پایمال شده و کسب حاکمیت به حرکت در آمدند ، تا برای همیشه خود را ازشر حکومت بورژوازی خلاص نمایند .

در  آنروزها دیگر کمونیست  شبحی نبود که در اروپا در گشت وگذار باشد ، بلکه واقعیتی بود که در تار وپود کارگران سراسردنیا نفوذ کرده ودیگرضرورتی بود .

حرکت  های وسیع کارگری حتی  در کشورهای پیرامونی ، پس از انقلاب اکتبر  نشانه بارز اثرات  آن بوده است  .

انقلاب  اکتبر از این زاویه  بی همتا و قابل ستایش  بود و هست .

لنین  بزرگ سازمانده انقلاب از همان ابتدای کار  سیاسی و انقلابی  خود تا به آخر چنان شورو شوق بالا یی داشت ، که کمتر کسی را می توان در تاریخ جنبش کارگری و کمونیستی همانند او یافت .(۱)

او  هیچگاه حتی لحضه ای از تماس با جنبش کارگری باز نایستاد . زندگی او همواره با مبارزه ای دائمی برای دنیایی بهتر ، دنیایی که دیگرکارگران مجبور نباشند برای لقمه نانی نیروی کارشان را به هر قیمتی به فروش برسانند ، ودیگر مجبور نباشند که برای یافتن کار به هر شرایطی تن دهند . او برای دنیایی مبارزه می کرد که کارگران صاحب اختیار خود باشند و بر سرنوشت خود حاکم شوند .

لنین  از آن وحشتی نداشت که به جنگ ناشناخته ها رود ودر میدان عمل مبارزاتی تئوری هایش را به معرض آزمایش بگذارد . او بارها در بدترین شرایط و حساس ترین لحظات جنبش کارگری و کمونیستی در اقلیت نظری قرار گرفت و خلاف جریان آب شنا کرد . او از آن هیچ وحشتی نداشت . لنین با تمام قدرت و توانش یکی از پیشتازان ایجاد حزب سوسیال دمکرات روسیه بود و باز هم لنین بود که با گرایشات اکونومیستی سال های  ۱۹۰۱و ۱۹۰۲ در جنبش کارگری روسیه به مبارزه نظری برخاست . تا جائیکه در آن موقع در محافل کارگری و روشنفکری دهان به دهان نقل می شد که جای سالمی برای ( اکونو میستها ) نگذاشته است .  و در انقلاب ۱۹۰۵ با آغوش باز به استقبالش رفت و از اقدامات شوراهای کارگری برای قیام پشتیبانی کرد و در شرایط رکود در سالهای پس از انقلاب ۱۹۰۵ با تمام توان بر علیه گرایشات انحرافی جنبش ، بر علیه انحلال طلبان و ماخیست ها بپاخواست ، که ضرورت وجودی حزب کارگری را در آن دوران بی نتیجه می دیدند وبه بنیانهای نظری کارل مارکس حمله می کردند و آنرا منسوخ شده اعلام میکردند .

و لنین بود که برعلیه جنگ جهانی اول بپا خواست وشعار” کارگران جهان تفنگ هایتان را بسوی بورژوازی خودی نشانه روید ” را سر داد و با تمام قوا بر علیه شوینیسم و بین المل دوم بپا خواست و پس از انقلاب فوریه در سال ۱۹۱۷ تزهای مشهور آوریل را نوشت و خواهان فراتر رفتن انقلاب از جهارچوب بورژوازی شد ودر اکتبر همان سال قیام پیروزمندانه اکتبر را همراه و در کنار تروتسکی سازمان داد .

براستی  که کمتر کسی را می توان در تاریخ مبارزات  کارگری و کمونیستی یافت  که بتوان  با او مقایسه کرد . 

یادش  گرامی باد !                                                                 ۲۰۱۰/۱/۲   

  ۱-بعضی از اشتباهات نظری لنین در حوزه های متعددد قابل نقد وبررسی می باشند . ولی با این وجود جایگاه لنین بعنوان انقلابی بزرگ ویکی از سازماندهندگان انقلاب اکتبر قابل ستایش است .