اعتصاب کارکنان کتابخانه های تورنتو / گزارش و مصاحبه یدی محمودی با ناهید رهنورد

روز پنجشنبه گذشته در چهارمین روز اعتصاب بیش از ٢٣٠٠ نفر از کارکنان ٩٨ کتابخانه تورنتو، برای ساعاتی به تجمع و پیکت لاین یکی از این کتابخانه ها پیوستم و از همان ابتدا با استقبال بسیار گرم تعداد زیادی از اعتصابیون مواجه شدم. شروع به صحبت کردن کردم و گفتم قصد دارم گزارشی از اعتصاب شما را به زبان فارسی بنویسم و می خواهم بیشتر در جریان اعتصاب و خواسته هایتان قرار بگیرم. بعد از گفتگوهای کوتاهی با چند نفر بالاخره مرا به کاپیتان و یا مسول پیکت لاین معرفی کردند و او هم فورا گفت همکار ایرانی هم داریم می خواهید با او گفتگو کنید و بعد از چند دقیقه متوجه شدم که ناهید رهنورد، یکی از فعالین اتحادیه، در گوشه ای دورتر از پیکت لاین مشغول گفتگو با عابرین پیاده است و همچنین بروشور اتحادیه “شهر عالی، مردم عالی، کتابخانه عالی” را در میان مردم پخش می کند و توضیح می دهد که چرا مهم است مردم از این اعتصاب حمایت کنند و در خود بروشور هم تلفن تعداد زیادی از اعضای شورای شهر تورنتو وجود دارد که از مردم خواسته شده به آنها زنگ بزنند و حمایت و پشیتبانی خود را از اعتصاب اعلام کنند.

با سلام و احوالپرسی با ایشان، خودم را معرفی کردم و گفتم دوست دارم درباره اعتصاب شما مطلبی بنویسم و همچنین اگر امکان داشته باشد گزارشی از اعتصاب را تهیه کنم. بعد از چند دقیقه ای هر دو به این نتیجه رسیدم که بهترین کار این است که در تظاهرات و پیکت لاین روز بعد در مقابل شهرداری شهر تورنتو شرکت کنم، تا بشود گزارش جامع تری را تهیه کرد.
روز بعد جمعه ٢٣ مارس با دوربینهای عکسبرداری و فیلمبرداری به طرف شهرداری شهر راه افتادم و در طول راه هم با خانم رهنورد تماس گرفتم و گفتم امیدوارم در محل همدیگر را باز ملاقات کنیم، چند دقیقه بعد از رسیدنم به صف تظاهرات، شروع به عکس گرفتن و فیلمبرداری کردم که ناهید از راه رسید و با ابراز خوشحالی از حضورم در محل باز هم قول داد هر کاری از دستش بیائید انجام دهد تا بتوانم گزارش خوبی را تهیه کنم. بعد از چند دقیقه مرا به مورین اوریلی، رئیس اتحادیه لوکال ۴٩۴٨ معرفی کرد و هنگامی که گفتم قصد تهیه گزارشی دارم و تلاشم این است آنرا رو به کارگران ایران که حق تشکل و اعتصاب ندارند پخش کنم از خوشحالی هورا کشید و قول همکاری داد و گفت حتما بعد از سخنرانیها سراغ من خواهد آمد و بیشتر صحبت خواهیم کرد.

پیکت لاین از ساعت ١٠ صبح شروع شده بود و ساعت ١١ بود که باز هم مردم و اعضای اتحادیه از سراسر شهر به تجمع و اعتراض می پیوستند و شعارهائی چون، “شما می گوئید خدمات را قطع می کنیم، ما می گوئیم ما خواهیم جنگید”، “مردم متحد هیچگاه شکست نخواهند خورد”، “چه می خواهید؟ قراردادی برابر” سر داده می شد که همه یکصدا آنرا تکرار می کردند. این اعتصاب که از روز ١٩ مارس شروع شده، به قول اوریلی مهمترین خواسته اش امنیت شغلی است که شهردار دست راستی تورنتو راب فورد قصد دارد با لغو امنیت شغلی دست خود و شورای شهر را در حمله بیشتر به کارگران باز بگذارد و از میان کسانی که ١۵ سال کمتر سابقه کار دارند ١٣٠٠ شغل را حذف کند و همچنین با وجود نیمه وقت بودن بیش از نیمی از کارگران کتابخانه ها، هنوز هم می خواهند کارگران نیمه وقت بیشتری را با حقوق و مزایائی بسیار کمتری استخدام کنند.

ساعت ١١ و نیم که جمعیت به حدود ۵٠٠ نفر رسیده بود برنامه سخنرانیها با گزارشی از چگونگی به نتیجه نرسیدن مذاکرات، و اعتصاب ناخواسته ای که به کارگران تحمیل شده از طرف اوریلی شروع شد و بارها جمعت با تشویق حرفهایش را قطع کردند و حمایت خود را از اعتصاب اعلام داشتند. بخش دیگری از برنامه اختصاص داشت به حمایت دیگر اتحادیه ها از این اعتصاب که اولین سخنران این بخش پال مویست دبیر سراسری اتحادیه کارگران خدمات عمومی کانادا که یکی از بزرگترین اتحادیه های کانادا با بیش از ۶٠۵ هزار عضو است و اتحادیه کتابخانه ها لوکالی از این اتحادیه است شروع به سخنرانی کرد و ضمن حمایت کامل از اعتصاب گفت: “باید برای بدست آوردن امنیت شغلی متحدانه ایستاد و پیام روشن ما این است که با وجود سختی اعتصاب مبارزه‌مان را ادامه می دهیم، و قطعا این روزها نیاز بیشتر به اتحاد داریم. وی همچنین از مذاکره بیش از ٢٣٠٠٠ نفر دیگر از کارگران لوکال ٧٩ صحبت کرد و گفت باید در صورت اعتصاب از آنها نیز حمایت کرد و همچنین به تصمیم دولت بر غیرقانونی کردن اعتصاب کارگران شرکت هواپیمائی ایر کانادا به شدت انتقاد کرد و گفت اعتصاب حق آنها بود. صحبتهای پال نیز با کف زدنهای حضار بارها قطع شد.

یکی دیگر از حمایت کنندگان فرید هان نماینده بیش از ٢٣٠ هزار نفر از کارگران استان انتاریو بود که با حمایت قاطع از اعتصاب، کارگران را به اتحاد و یکپارچگی بیشتر فراخواند و در بخشی از سخنانش گفت: “افتخار می کنم که در جمع شما هستم، شما با اعتصابتان نشان دادید در مقابل سیاستی ایستاده اید که فکر می کند نباید در مورد امنیت شغلی صحبت کرد. در حالی که امنیت شغلی حق همه کارگران است”. سخنرانیها با حمایتهای بیشتری ادامه پیدا کرد که در این هنگام من با دوربینم سراغ ناهید رهنورد رفتم و همچنانکه قول داده بود برای تلویزیون کانال جدید با او به گفتگو نشستم. این مصاحبه ضمیمه این گزارش است.
یدی محمودی

٢۵ مارس ٢٠١٢

***

اعتصاب کارکنان کتابخانه های تورنتو


مصاحبه یدی محمودی با ناهید رهنورد

یدی محمودی: بینندگان عزیز کانال جدید سلام بر شما. یدی محمودی هستم در مقابل شهرداری شهر تورنتو. امروز پنجمین روز اعتصاب ٢٣٠٠ نفر از کارکنان ٩٨ کتابخانه شهر تورنتو است که امروز در مقابل شهرداری تجمع کرده اند و من گزارشهایی از این اعتصاب برایتان تهیه میکنم. یکی از این گزارشها مصاحبه ایست با خانم رهنورد، یکی از اعتصابیون.

سلام بر شما، اگه بشود خودتان را معرفی کنید و به ما بگوئید اعتصاب بر سر چی هست، مهمترین خواسته اعتصاب چی هست؟

ناهید رهنورد: سلام، من ناهید رهنورد هستم. کارمند کتابخانه عمومی تورنتو. در ضمن من رئیس بخش شمالی هستم و عضو هیئت مدیره می باشم. این اعتصاب درباره امنیت شغلی ما هست. متاسفانه دولت تورنتو بودجه ای را پیشنهاد داده که میخواهد خیلی از شغلها را از بین ببرد و ما کارهایمان را از دست خواهیم داد. مهمترین خواسته ما این است که بتوانیم شغلها و موقعیت خودمان را حفظ کنیم. حدود ۵٠ درصد کارکنان نیمه وقت در سیستم خدماتی مان داریم، که اگر چیزی را که شهرداری به ما پیشنهاد میکند قبول کنیم، بیش از ۵٠ درصد از کارکنانمان را از دست خواهیم داد و این تاثیر زیادی روی خدمات خواهد گذاشت.
خدماتی که به مهاجران میدهیم، خدماتی که به بچه ها میدهیم، خدماتی که به سالمندان میدهیم، کتابهایی که میبریم برای کسانی که در خانه ها هستند و نمیتوانند بیایند به کتابخانه. این خدمات از بین خواهد رفت و یا خیلی کم خواهد شد. اینها تاثیر مستقیمی هست که روی این خدمات خواهد بود. و ناگفته نماند که مردم کارشان را از دست خواهند داد. بیکاری زیاد خواهد شد. خیلی از کارکنان ما از بچگی، از موقعی که محصل بودند شروع کردند، به امید اینکه بتوانند یک کار تمام وقت بگیرند با مزایایی که بتوانند زندگیشان را بکنند. نیمه وقتهای ما نمیتوانند زندگیشان را اداره کنند با چیزی که کارفرما دارد به ما پیشنهاد میکند.

یدی محمودی: امروز پنجمین روز اعتصاب است. میتوانید بگویید حمایت مردم تورنتو از اعتصاب شما تا حالا چگونه بوده؟
ناهید رهنورد: بله، پنجمین روز است ولی مثل این است که روز اول است؛ بخاطر اینکه اینقدر ما انرژی داریم و مردم اینقدر حمایت میکنند. نامه های فراوانی فرستاده شده. تمام سیاستمداران ما، آنهائی که در دولت پستی دارند، مشاوران ما، دارند حمایت میکنند. مردم برای ما غذا میاورند، آب میاورند، کافی میاورند، شیرینی میاورند. حتی آقائی که از کتابخانه استفاده میکرد برای ما کارت صد دلاری تیم هورتون (نام یک قهوه خانه (کافی شاپ) است) آورد که ما ازش استفاده کنیم. خیلی خیلی عالیه. واقعا شگفت انگیز است.

یدی محمودی: تورنتو شهری است که میگویند ١۵٠ هزار ایرانی دارد. انتظار شما از ایرانیان تورنتو برای حمایت از اعتصابتان چیست؟
ناهید رهنورد: خیلی انتظار بالائی دارم. برای اینکه ما بزرگترین مجموعه کتابهای فارسی را در استان اونتاریو داریم و ایرانیهای ما از این کتابها، از مجموعه فارسیمان دارند استفاده میکنند. از دی وی دی، از سی دی، از کتاب، و درنتیجه ما انتظار زیادی از حمایت اینها داریم. اینها میتوانند بروند روی وب سایت لوکال ۴٩۴٨، www.local4948.org، و پتیشنی هست که میتوانند آن را امضاء کنند، فقط توی پتیشن اسم و اسم فامیل و ایمیل آدرس را از آنها سوال میکنند. این پتیشن مستقیم میرود به رئیس هیئت ما که کارفرمائی هست و به کمیته شهر و خیلی خیلی موثر خواهد بود. حتما، خواهش میکنم وقتی که میایند و رد میشوند از صفوف اعتصاب، بوق بزنند برای ما. اگه میتوانند بیایند، با حمایتشان، با گفتن اینکه ما داریم کار خوبی انجام میدهیم، حمایتمان کنند. با حرفهای خوبشان، با قصه های خوبشان. خیلی خیلی کمک خواهد کرد. و واقعا کامیونیتی های (کامیونیتی به گروههای مختلف اجتماعی مثل ایرانیها، پاکستانیها و غیره اطلاق میشود) دیگر دارند خیلی حمایت میکنند، و (انتظار) این حمایت را من و تمام ایرانیهائی که در کتابخانه های شهر تورنتو کار میکنیم از ایرانیهای عزیزمان داریم.

یدی محمودی: خیلی ممنون از این وقتی که در اختیار من گذاشتید و من هم امیدوارم تمام ایرانیهای تورنتو از اعتصاب شما حمایت کنند. چرا که این مهم است، بنظر من این زدن از شغلها و نبود امنیت شغلی به همه مردم مربوط است. بعد از شما، به همه کارگران دیگر، به همه اتحادیه های دیگر، دارند حمله میکنند. و این حمله ایست، همانطور که در تظاهراتها میگویند، به کل ٩٩ درصدیها و باید علیه آن ایستاد. ممنون از اینکه وقت تان را در اختیار ما گذاشتید.

ناهید رهنورد: مرسی از شما.

٢۶ مارس ٢٠١٢