افسردگی چیست؟

سخنی با دوستان!  

به دلیل حوادث دلخراشی که گاهأ ممکن است برای اطرافیان مان در رابطه با مسئله بیماری افسرده گی  پیش بیاید اقدام به ترجمه نوشته حاظر نمودم زیرا که فکر می کنم که به هر نسبتی که اطلاعات و آگاهی ما از بیماری افسرده گی  بیشتر باشد بهتر می توانیم به این بیماران کمک کنیم و از عواقب تراژیک آن جلوگیری کنیم.

نوشته به دو دسته تقسیم شده. قسمت اول در مورد افسرده گی است و قسمت دوم در مورد مسئله خودکشی.

افسردگی چیست؟ 


  

پی بردن به افسرده گی آسان نیست 

در اغلب موارد  افسرده گی همچون یک بیماری به حساب نمی آید  نه از طرف کسی که از افسرده گی رنج می برد و نه از طرف اطرافیان. علائم افسرده گی همیشه روشن و آشکار نیست. افرادی که افسرده گی دارند بجای اینکه کمک بطلبند بیماری خود را پنهان می کنند. هر  انسا نی گاهگاهی احساس ناراحتی و غمگینی می کنند ولی افسرده گی چیزی بیشتر از این حالت هاست. خوشبختانه  معالجه می تواند کمک بزرگی در درمان این بیماری باشد. معالجه در ابعاد وسیعی انجام می گیرد از دارو گرفته تا گفتگو  با روانشناس و شوک الکتریکی. 

واقعیات در مورد افسرده گی 

نکته مهم این است که ما بدانیم که افسرده گی قابل علاج است. کسی که افسرده گی دارد لازم نیست که از این مسئله رنج ببرد. افسرده گی امری عادی است و تقریبا ۱۵% از مردم در طول زندگی دچار این مریضی میشوند. اگر کسی به این مسئله مشکوک است که آیا  افسرده گی دارد یا نه‚ بهتر است که به مرکز های درمانی مراجعه کند و اگر در آنجا مریضی مورد  تائید قرار گیرد‚ معا لجه  کار ساز می تواند موثر باشد. قرصهای  آنتیدپرسیو ﴿ ضد افسرده گی﴾ و روان درمانی می توانند موثر باشند. تقریبا شش  هفته طول می کشد تا قرصها بتوانند بر روی مریض تاثیر بگذارند و فرد احساس کند که حالش بهتر است.بخاطر سپردن این مدت زمان مهم است  که قرصها را فوری قطع نکنید. 

چه احساسی دارید؟
هر کسی روزهای سخت دارد. ولی افسرده گی جدی تر از این است. عصبانیت¸  بی خوابی¸  بی اشتهایی ¸ بی حوصله گی  و قادر نبودن به تصمیم گیری علائم افسرده گی می باشند. فرد احساس بدبختی¸  حقیر بودن¸  ناامیدی و  ناتوانی می کند. دوست دارد همیشه گریه کند . ولی بدتر از همه اینکه فرد نمی تواند از این وضعیت بیرون بیاید. 

تقریبا ۱۵% از کسانی که افسرده گی دارند خود کشی می کنند 

در طول عمر هر انسانی‚  لحظاتی احساس خسته بودن از زندگی  را  می تواند داشته باشد و این احساس می تواند از بین برود. ولی در حالت افسرده گی اینگونه احساسات شدید تر و شدیدتر می شود و از بین نمی رود. این مسئله می تواند هفته ها  یا ماهها ادامه داشته باشد و بر  روابط اجتمایی¸  شغل¸  درس¸  سکس¸  خواب و اشتها تاثیر بگذارد. افسرده گی خطرناک است   تقریبا ۱۵% از کسانی که افسرده گی دارند و تحت معالجه قرار نگرفته اند خودکشی می کنند. 

علائم افسرده گی در بعضی افراد استثنا  است .مثلا در مورد بعضی مردان یا بچه ها امکان دارد فرد عصبانی یا همیشه  مضطرب باشد. اگر فرد سالخورده باشد  یکدفعه حافظه و تمرکز حواسش را از دست می دهد. 
افسرده گی می تواند در کنار مریضی های دیگری همچون  دیابت¸  سرطان¸  سکته قلبی¸  سکته مغزی ظاهر شود. افسرده گی می تواند در اثر مصرف بعضی داروها  و یا استفاده بیش از حد از مشروبات الکلی بو جود بیاید. یکی از بدترین عواقب افسرده گی این است که فرد به دکتر معالجه نمی کند.  یک دوم از کسانی که دچار افسرده گی هستند تحت معالجه قرار نمی گیرند. 

افسرده گی فقط یک نوع حالت روحی نیست. و با اراده فردی از بین نمی رود. نکته مهم   در این رابطه این است  که فرد قبول کند که افسرده گی دارد و به متخصصین  مراجعه کند. جالب اینجاست که احساس کسلی‚ بی حوصلگی  و ناامیدی جزئی از مریضی ست و احساسی  واقعی نیست و با درمان بیماری اینگونه احساسات از بین می رود.  

درد دل کردن با کسا نی که مورد اعتماد هستند و شرکت در فعالیتهای مورد علاقه به جای گوشه گیر شدن می تواند کمک موثری باشد. مخصوصا مردان می توانند مدتها افسرده باشند بی خبر از اینکه عصبانیت و ناراضی بودن می تواند علائم افسرده گی باشد. بنابر این مردان کمتر از زنان در مورد افسرده گی خود صحبت می کنند. و حتی دکترها هم در مقایسه با زنان  کمتر متوجه افسرده گی در مردان می شوند. زیرا افسرده گی در مردان می تواند با مصرف بیش از حد مشروبات الکلی و یا اضافه کاری همراه باشد و دکتر معالج فکر می کند که مصرف بیش از حد مشروبات الکلی و یا اضافه کاری مشکل فرد است نه اینکه فرد از افسرده گی رنج می برد 

افسرده گی چگونه بو جود می آید؟ 

افسرده گی به دلیل اشکال در سیستم کار  مغز بو جود می آید ولی متاسفانه متخصصین نمی دانند که چه چیزی باعث بو جود آمدن  این مشکل می شود.استفاده از دارو می تواند کمک موثری در درمان افسرده گی   باشد.
اتفاقات تلخ می تواند در این مسئله نقش داشته باشد ولی  تغیرات  در نحوه کار مغز هم میتواند تا ثیر گذار باشد.
در مورد اتفاقات تلخ  آنچه که باعث افسرده گی می شود می تواند عواملی باشد از قبیل׃
از دست دادن کسی عزیز
جدایی و طلاق
اتفاقات ناخوشایند و پی در پی
دوران کودکی سخت هم می تواند عاملی تاثیر گذار باشد. اما دلایلی عمیقتر هم وجود دارد.
افسرده گی اغلب به دلیل تغییراتی است در نحوه کار کرد مغز. از آنجایی که احساسات ما‚ افکار ما¸ خواب ‚ اشتها ¸رفتار از طریق اعصابی که در مغز هستند کنترل می شوند و این اعصاب هستند که با کمک اعصاب پیام دهنده  به اعصاب دیگر پیام می فرستند. وقتی که انسان افسرده است این اعصاب نمی توانند کار خود را به خوبی پیش ببرند. در
 افرادی که افسرده هستند   اعصا بی با نامهای׃ 
 Norepinephrine, serotonin  تعا دل خود را از دست می دهند. 

 
ارث هم می تواند به عنوان عاملی در افسرده گی نقش داشته باشد. در بعضی خانواده ها افسرده گی از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود و این می تواند  نشان دهنده آن باشد که ژنهای  مخصوصی این خصوصیات را با خود حمل می کنند.  در خانواده های دیگر اینگونه علائم وجود ندارد. 

هورمونهای هم که در بدن وجود دارند   در دوره های میتوانند عاملی تاثیر گذار بر افسرده گی باشند. مخصوصا نزد زنان زیرا که  زنان بیشتر از مردان  در معرض ابتلا به بیماری افسردگی هستند . در مواقعی  افسرده گی نزد زنان میتواند در رابطه با تغیرات در عادت ماهانه‚ حاملگی‚ سقط جنین¸ دوران بعد از زایمان و یائسگی باشد. 

افسردگیهای متفاوت  
افسرده گی آشکار  

♦  در افسرده گی آشکار فرد افسرده هر روز و در عرض دو هفته دلتنگ است و یا هیچ علاقه ای به آنچه که در اطراف ش می گذرد ندارد. علائم دیگری همچون بی خوابی¸ تغیرات در اشتها و عدم تمرکز حواس از جمله نشانه های این نوع افسرده گی می باشند. 

 Dysthymia 

♦  سطحی پائین تر از افسرده گی است. احساس افسرده گی که تقریبا دو سال ادامه دارد.  

  بعضی افراد که از این بیماری رنج می برند در کنار آن دوره هائی افسرده گی آشکار دارند 
     در چنین حالتی افسرده گی دابل ﴿ دو برابر﴾ افسرده گی نامیده می شود. 

Manic depressive 
♦  یک شکل دیگر افسرده گی بی پولار افسرده گی است. در اینگونه مواقع شخص افسرده  در دو حالت است یا خیلی
سرحا ل است یا به شدت افسرده. این حالت از افسرده گی که مانیک دپرسیو  نامیده می شود. 

 افسرده گی فصلی  
♦  افسرده گی که در فصلهای مختلف خود را نشان می دهد. این حالت افسرده گی در زمستان بدتر می شود. و افسرده گی زمستانی نامیده می شود. 

Postpartumdepression 

 
♦   افسرده گی در زنان مدت کوتاهی بعد از زایمان¸ در دوره ای سرشار از اتفاقات غمگین پی در پی‚ تغیرات هورمونی ¸ اضطراب روانی و اجتماعی. 

خلاصه مطلب 

افسرده گی باعث اختلال در کار مغز می شود و این اختلال  تغییراتی در کار مغز ایجاد می کند. اتفاقات غمگین و تغیرات در سیستم  کار مغز باعث افسرده گی می شوند. در افسرده گی آشکار  فرد هر روز در عرض دو هفته کسل است و بسیار کم به آنچه که در اطراف ش می گذرد علاقمند است. کم خوابی‚ تغیرات در اشتها ‚حواس  پرتی‚ نشانه های عادی این نوع افسرده گی است. افراد مبتلا به افسرده گی سعی می کنند بجای اینکه کمک بطلبند   مریضی خود را از اطرافیان  پنهان کنند. استفاده از داروهای  آنتیدپرسیو  و روان درمانی می تواند به این بیماران کمک کند.
زنان بیشتر از مردان در معرض ابتلا به بیماری افسرده گی می باشند. 
خودکشی
    بنا بر گزارش سازمان بین المللی سلامتی  ‚ سالانه بیشتر از یک میلیون نفر در جهان خودکشی می کنند. تحقیقات نشان می دهد که آمار خودکشی در  افرادی که قبلا اقدام به خودکشی کرده اند و افرادی که ناراحتی روانی دارند ‚ افرادی که افسرده اند ‚ مردانی  که از افسرده گی رنج می برند و در کنار آن تنها هستند و در شهرهای بزرگ زندگی می کنند بیشتر است.
مسئله خودکشی کماکان تابو است ولی گفتگو در مورد مسئله و اطلاعات رسانی در مورد نحوه پیشگیری از خودکشی میتواند عاملی  موثر در جلوگیری از اتفاقات بیشتر باشد. به همین دلیل تغییراتی در مورد نحوه نگرش به خود کشی در بعضی  کشورها  بو جود آمده و مکانهای برای جلوگیری از خود کشی دایر شده است. از سال دو هزار و سه ‚ روزی برای جلوگیری از خودکشی تعیین شده  که هر سال  روز دهم سپتمبر است.                                   

بیشتر کسا نی که اقدام به خودکشی می کنند می گویند که آنان آرزوی مردن ندارند و واقعیت این است که آنان  از زندگی و شرایطی که در آن لحظه دارند خسته اند.
 باید همیشه این نکته را در نظر داشت که برای هر مشکلی چند ین راه حل وجود دارد. و انسانها باید بجای اینکه در فکر خاتمه دادن به  زندگیشان باشند ¸ باید  در فکر پیدا کردن راه حل برای حل مشکلات و تغییر در زندگی خود باشند. واقف بودن به اینکه مشکلات قابل حل است و تصمیم گیری و پروسه تغییر در شرایط زندگی می تواند با کمک خانواده‚ دوستان و افراد متخصص در این زمینه حل شود. 

منابع بکار گرفته شده
NHI.NO
Wikipedia