از عمامه بمبی محمد تا ریش اسلامی میکی ماوس! در حاشیه تقلاهای اسلامیون در مصر!

نقش جریانات اسلامی در انقلاب مصر خاطرتان هست؟ آنگاه که انقلاب در میدان تحریر می غرید، آنگاه که جوانان سنگر به سنگر طبقه حاکم مصر را عقب میراندند، اسلامیها در خلوت مساجد در باره زمان آفتابی شدنشان استخاره سیاسی میکردند. وقتی هم بیرون آمدند قسم و آیه آوردند که مردم نترسید ما شبیه خمینی و جمهوری اسلامی نیستیم! 

یکسال از آن تاریخ گذشته است. مبارک رفته است و دارو دسته اش همچنان سرکارند. شورای عالی ارتش، پیش از اینکه نیروهای انقلاب ۔ کارگران و جوانان و زنان ۔ به خود بیایند و خود را متشکل کنند، “انتخابات” راه انداختند و مجلس را با شخصیتهای اسلامی پر کردند. از آن لحظه اتحادی از شورای عالی ارتش و مجلس تحت تسلط اسلامیها نقش دولت ضد انقلاب در مقابل ادامه انقلاب را بازی کرده است.

در هفته های اخیر تحرک تازه ای از طرف جریانات اسلامی در مصر راه افتاده است. تحرکی هم از بالا هم از پایین. از بالا تلاش میکنند کمیته ای از نمایندگان اسلامی مجلس قانون اساسی مصر را بنویسند. و از پایین باندهای وکلای اسلامی سر به حکومت مستقیما حقوق زنان و آزادی بیان را هدف گرفته اند. آخرین نمونه ها: شکایت از یک هنرپیشه فیلمهای کمدی به اتهام تمسخر ریش و ریشداران؛ “دادخواست”(!) علیه یک هنرپیشه زن به اتهام حضور نیمه عریان در فیلمها و اشاعه فسق و فجور؛ و جالبتر از همه بند کردن به میکی ماوس ریشو و مینی ماوس محجبه! (صاحب یک رسانه در مصر، ریش و حجاب را با توزیع عکس میکی ماوس با ریش و مینی ماوس با مقنعه به سخره گرفته است و وکلای اسلامی هم او را به دادگاه کشانده اند!)

مقابله با تحرک اسلامیها امر مستقیم طبقه کارگر مصر است

اسلامیها البته مثل همیشه چو انداخته اند که به مقدسات مردم توهین شده است و مردم هم تحریک شده اند. این ادعا پوچ تر از پوچ است. کاریکاتورهای محمد را به خاطر بیاورید. عمامه بمبی محمد برای مدت طولانی کسی را تحریک نکرد تا اینکه عمامه داران تروریست به پاکستان و کشورهای دیگر سفر کردند و با تعدادی چاقوکش کرایه ای و تعدادی مغز شسته از خود بیخود اسلامی بساط آدمکشی به نام مردم راه انداختند. هم آن وقت موضوع سیاسی بود هم امروز. آنموقع اسلام سیاسی در تنگنا افتاده دنبال بهانه ای بود تا به نام مردم بازو نشان دهد امروز هم دنبال بهانه اند تا به نام اعتقادات مردم امر سیاسی دیگری را پیش ببرند. امر سیاسی اسلامیون مصر چیست؟ ارعاب مردم انقلاب کرده؛ باز پس گرفتن آزادیهایی که انقلاب به طبقه حاکم و نظام سیاسی اش تحمیل کرده است. انقلاب مصر ادامه دارد. کارگران در مقیاس وسیع متشکل میشوند. مدام در اعتصاب و اعتراضند. شورای عالی ارتش و مجلس اخوان المسلمین و سلفیون و باندهای ظاهرا غیردولتی وکلای اسلامی به هر وسیله ای متوسل میشوند تا اختناق سیاسی را به مصر بازگردانند. طبقه کارگر را خاموش کنند و شرایط چپاول طبقه کارگر برای یک دور دیگر را فراهم کنند. مسئله بورژوازی مصر خدا و دین و مقدسات اسلامی نیست. مسئله شان به کار بردن خدا و دین و مقدسات اسلامی در خدمت سرمایه و سود مقدس است. با این حساب، مقابله با این تحرکات ارتجاعی امر مستقیم طبقه کارگر مصر است. روشن است که پایمال کردن حقوق زنان مصر هدف مستقیم این عربده کشیهای اسلامی است. به این دلیل که اولا، زنان نقش برجسته ای در انقلاب مصر دارند و برای بازسازی ضد انقلاب حامی نظم سابق باید زنان را سرجایشان نشاند. ثانیا، ایدئولوژی اسلامی ضد زن، به اندازه کافی ماتریال ضد زن برای بسیج تعدادی اوباش در چنته دارد. اما اگر اولین و مستقیم ترین قربانیان این تحرک ارتجاعی زنان هستند؛ کارگران و جوانان و توده های وسیع مردم محروم که برای نان وآزادی و حرمت انسانی انقلاب کردند، و در یک کلام انقلاب مصر هدف پایه ای این تحرک اسلامی است. درست به همین دلیل طبقه کارگر نمیتواند در مقابل این تحرک ارتجاع اسلامی ساکت بماند. هم به خاطر آزادی و برابری و حقوق زنان و هم به خاطر موقعیت و حقوق خودش و در نهایت موقعیت کل انقلاب.

مقابله با تحرک اسلامیها امر مستقیم بشریت پیشرو درجهان است

مسئله اسلامیها در مصر مسئله فقط انقلاب مصر، کارگران و زنان و جوانان مصر نیست. مسئله مشترک هر انسان شریفی است که قلبش برای حرمت انسانی میطپد. اسلامی سیاسی در سطح جهان در موقعیت ضعیفی قرار دارد. انقلابات منطقه و در راس آن انقلاب مصر در این وضعیت اسلام سیاسی نقش حیاتی داشته اند. جنبش اسلامی که به عنوان یک قطب ارتجاع جهانی با انقلابات منطقه در موقعیت ضعیفتری قرار گرفته است تلاش میکند فقدان انسجام تشکیلاتی در میان نیروهای سکولار در مصر را به نفع تحرک اسلامیها به کار گیرد. همین امروز باید جلوی هر گونه تقلای سیاسی اینها را گرفت. مردم مصر را نباید در مقابل این اوباش تنها گذاشت. باید با کمپین جهانی علیه تحرک ارتجاع اسلامی در مصر، موقعیت نیروهای پیشرو مصر در مقابل جنبش اسلامی را تقویت کرد. باید به کمک انقلاب مصر در مقابل ارتجاع اسلامی شتافت.

تردید نکنید که اگر توازن قوای حاصل از انقلاب مصر اجازه میداد، امروز چماق بدستان و چاقوکشان اسلامی همه جلوه های زندگی سکولار در مصر را لت و پار میکردند. اگر تا کنون چنین نکرده اند دقیقا به خاطر این است که نتوانسته اند. توازن قوا اجازه نداده است. در چنین موقعیتی نیستند. خود این توازن قوا نشان میدهد که الان بهترین موقع برای تعرض متقابل و سرجا نشاندن کامل این جانیان است.

***

یک توضیح: کاریکاتور محمد با عمامه ای بمبی بسیار با معنا بود. حرف دل میلیونها انسانی را میزد که به طور سیستماتیک توسط اسلام سیاسی آزار دیده اند و شاهد تکه پاره شدن عزیزانشان توسط بمبهای عمامه داران تروریست بود ه اند. ریش گذاشتن بر میکی ماوس و مقنعه پوش کردن مینی ماوس، این شخصیتهای کارتونی بیشتر به یک شوخی شبیه است. اولی به یک واقعیت خونین دوران معاصر اشاره دارد. دومی طنزی علیه دو سمبل جریانات اسلامی ۔ ریش و حجاب ۔ است. آنچه این وسط مهم و مشترک است “حساسیت” و فرصت طلبی سیاسی جریانات اسلامی است. مهم این است که اینها بهانه ای برای مظلوم نمایی و بهانه ای برای تعرض به آزادی بیان پیدا کنند. اما اگر غوغا بر سر تصویر محمد به عنوان منشا ایدئولوژیک تروریسم اسلامی دقیقا به خاطر تعرض متقابل دنیای سکولار نگرفت، غوغا بر سر ریش میکی و مقنعه مینی را آنهم در متن فضای انقلابات عظیم منطقه بسیار ساده تر میتوان کنار زد. مهم این است که علیرغم غوغاها بر سر شوخی ها، به صرف تحرک اسلامی ها باید جواب محکمی داد.

۶ مارس ۲۰۱۲