در ﺁستانه کنگره هشتم حزب / مصاحبه انترناسیونال با شهلا دانشفر

انترناسیونال:  شهلا دانشفر کنگره هشتم حزب به زودی تشکیل میشود. شما جایگاه این کنگره را چگونه می دانید؟  و انتظاراتتان از کنگره چیست؟

شهلا دانشفر: کنگره ٨ حزب کمونیست کارگری ایران، در شرایطی برگزار میشود که هم در ایران و هم در جهان شاهد تحولات عظیم و تعیین کننده ای هستیم. کنگره ٨ ، کنگره ایست که در شرایط پر تحول ایران و در ادامه موجی از انقلابات علیه دیکتاتوری ها در کشورهای شمال آفریقا و در دل  جنبش عظیم جهانی علیه سرمایه  داری که با شعار قدرت بدست ما ٩٩ درصدی ها، کل ساختارهای نظام موجود را به چالش کشیده است، دارد برگزار میشود.  جایگاه و اهمیت کنگره را باید در متن چنین شرایطی دید. در چنین کنگره ای روشن است که ما باید برافراشته تر از همیشه پرچم انقلاب و سوسیالیسم، و پرچم اینکه مارکس پاسخ جهان امروز است را بلند کنیم.

در ایران جامعه ﺁشکارا به مرز انفجار خود رسیده است. مردم یکبار در سال ٨٨ برای به زیر کشیدن این رژیم جنایتکار دورخیز کردند و اکنون در کمین فرصتی برای پایان دادن به عمر این حکومت فقر و فلاکت و بردگی دارند  روز شماری میکنند. اقتصاد در هم ریخته است و کار دارد به احتکار اجناس کشیده میشود. قیمت ها هر روزه و حتی هرساعت افزایش می یابد، دستمزد کارگر را برای ماهها نمیدهند و صاحبان سرمایه مشغول دزدی ها و ذخیره کردن ارزند.  کارخانجات در سطح وسیعی به ورشکستگی کشیده شده و موجی از بیکارسازیها به راه افتاده است و دهها قلم دیگر از همین دست.  تحت چنین شرایط انفجاری ای غرب نیز تحریم های اقتصادی اش را بعنوان سلاحی برای کشاندن رژیم اسلامی به پای میز مذاکره و نوشاندن جام زهر به جانیان اسلامی، شدت داده و تهدیدات جنگی را هم چاشنی سیاستش کرده است. این وسط این مردمند که بی تامین و گرسنه به کام این جهنم رها شده اند. بدین ترتیب می بینیم که جانیان اسلامی  زندگی مردم را به تباهی کشانده اند و در دعواهای حاد  درونی شان در هراس از شورش گرسنگان هر روز آخرین رکوردهایشان را از  آمار خط فقر و گرسنگی مردم رو میکنند و یکدیگر را از خبر در پیش بودن فحطی و طوفانی که در پیش است هشدار میدهند.  کنگره ٨ باید صدای اعتراض این مردم به جان آمده از فقر و فلاکت و جنایات این رژیم باشد و مباحث و مصوباتش افق روشنی از رهایی از شر جهنم جمهوری اسلامی را در مقابل مردم قرار دهد. یکبار دیگر اعلام کند که تنها راه انقلاب است. اعلام کند که تنها راه به میدان آمدن خود ما مردم است و تنها راه برای رهایی از این بربریت، سوسیالیسم و ساختن جامعه ای انسانی است. کنگره ٨ باید صدای اعتراض کارگران و مردم محروم این جامعه، صدای زنان و جوانان معترض، صدای کارگران زندانی و زندانیان سیاسی و صدای لقمان ها و زانیارها که تیغ اعدام بر روی سرشان قرار گرفته باشد و اعلام کند که نمیگذاریم و در برابر همه این جنایتاتتان قدرتمند می ایستیم.  کنگره هشت باید صدای اعتراض بوعزیزی ها در تونس، علیا ها در مصر  و مردم شجاع سوریه که نزدیک یکسال است با یکی از جنایتکار ترین حکومتهای سرمایه داری جهان  که یار و مددکارش رژیم اسلامی است می جنگند، باشد.  کنگره ٨ باید اعلام کند که ما مردم در ایران و این جنبشی که کل نظام سرمایه داری موجود را در جهان نشانه رفته است، یک جنبشیم و مانیفست کمونیست اوضاع جهانی امروز را اعلام کند.

طبعا همه ما انتظارات بسیاری از این کنگره معین در این اوضاع حساس تاریخی داریم. چون در اوضاعی متفاوت از همیشه و در شرایطی نوین در جهان داریم به استقبالش میرویم. اما این را میدانیم که ما در برای همه این توحش ها و بربریت سرمایه داری، آلترناتیو داریم و این است که بیش از بیش به کنگره ما جلوه ای با شکوه می بخشد.  آلترناتیوی که امروز بیش از هر وقت دارد انطباق خود را  با واقعیت عینی زندگی مردم و اعتراضات مردم در کشورهای مختلف و در سطح جهان نشان میدهد. بعبارت دیگر میتوان گفت که ما کنگره جنبش اشغال در اوکلند هستیم که جهان را به مناسبت اول مه به اعتصابی عمومی فرا میخواند. کنگره مردمی که دارند آزادیخواهی، برابری طلیی ، زندگی انسانی و برگرداندن اختیار به انسان را با شعار همه قدرت بدست ما ٩٩ درصدی ها فریاد میزند و این یعنی سوسیالیسم پاسخ است.

انترناسیونال: فکر میکنید حزب بعد از این کنگره چه تحولی باید پیدا کند؟

شهلا دانشفر: روشن است که همراه با تحولات عظیمی که در ایران و جهان شاهدش هستیم، حزب نیز باید تحول یابد و پاسخگوی نیازهای امروز کمونیسم نه در تنها در ایران بلکه در جهان باشد. این تحولی است هر روزه که باید به استقبالش رفت و واقعیت های سیاسی موجود نیز  بطور اجتناب ناپذیزی خود را در فعالیت های هر روزه حزب منعکس میکند و پژواک ﺁنرا میتوان احساس کرد. اما طبعا کنگره، یعنی تجمع نمایندگان کل اعضای حزب که قطعنامه ها و مصوبات دوره ﺁتی حزب را تصویب میکند و چشم انداز ﺁینده حزب را ترسیم میکند٬ نقش ویژه تری دارد. این کنگره حزبی است که پیامش به جامعه رهایی بشر و آزادیخواهی است. در چنین اجلاس مهمی در واقع ما میخواهیم با صفی متحد و یکصدا عزم راسخ خود را به اینکه تنها راه حل انقلاب مردم و قدرت خود مردم است، تنها راه سوسیالیسم و ساختن جامعه ای است که شایسته انسان است، را  اعلام داریم.   بنابراین چنین نشستی میتواند یک اتفاق سیاسی مهمی باشد، اگر نتایج مباحثش بتواند  خود را در نقشه عمل ها و برنامه های کاری روشن و در تلاشهای بی وقفه ما برای تحقق افق و چشم انداز روشنی نشان دهد.  به عبارت روشنتر میخواهم بگویم کنگره ٨ و شاید بهتر است بگویم اوضاع متحولی که در آن قرار داریم کارهای بسیاری در دستور میگذارد که به سرعتی که اتفاقات روی میدهد، حزب را هم با خود به جلو میبرد و متحول میکند. برای پیشبرد این راهکارها ما همه مردم آزادیخواه و کل جامعه را فرامیخوانیم که هر چه بیشتر به صف این حزب بپیوندید.

انترناسیونال: شما مسئول کمیته سازمانده حزب هستید، خوب طبعا به دلیل خفقان موجود و مشکلات امنیتی، اعضا و کادرهای حزب در این کنگره نمیتوانند شرکت کنند، برای دخالت فعال اعضا و کادرهای حزب در کنگره آنهم در شرایط مهمی که اشاره کردید، چه اقدامی شده است؟

شهلا دانشفر: ببینید کادرهای حزب در داخل ایران در جریان تمام مباحث و سیر ارائه و پیشرفت بحثهای تدارکاتی مربوط به کنگره و  قرارها و قطعنامه هایی که تدارک دیده شده است، قرار گرفته و اظهار نظر میکنند. بنابراین و بطور طبیعی این  کل حزب با کادرهای داخل و خارج آنست که به استقبال این کنگره میروند.  با وجود این قبول دارم عدم حضور کادرهای داخل در کنگره یک کمبود است و اینهم نتیجه خفقانی است که جمهوری اسلامی بوجود آورده است. برای کمتر کردن ضایعات این خلاء  ما انتظار داریم که اعضا و کادرهای حزب  در همین فاصله کوتاهی که تا کنگره باقی مانده است، در بحثها و مباحث فعالانه شرکت کنند و هر نظر و پیشنهادی دارند که فکر میکنند میتواند جهت روشن تری  به مباحث ما در این اجلاس مهم بدهد را بدست ما برسانند. من در عین حال فراخوانم به همه انسانهای آزادیخواه بطور فشرده اینست: این حزب شماست، برای کنگره اش پیام بدهید. از انتظارات و توقعاتتان از این حزب و کنگره اش بنویسید و بیایید عضو این حزب بشوید.*