در دفاع از تمامی حقیقت و نه نیمی از آن! واقعیت تظاهرات ۱۸ تیر در تورنتو

محمود احمدی
نشریه شهروند در شماره ١١٣۴ خود گزارشی از تظاهرات سالگرد ١٨ تیر تورنتو منتشر کرد. گزارش یک نشریه دو خردادی و ملی – اسلامی از یک تظاهرات ضد رژیم ننگین اسلامی همانقدر میتواند به واقعیت نزدیک باشد که گزارش یک ملای اصلاح طلب از تظاهرات مردم معترض بر علیه رژیم اسلامی!


g

در پاسخ به گزارش شهروند٬ سعید صالحی نیا کادر حزب کمونیست کارگری و بابک یزدی عضو کمیته مرکزی این حزب٬ تلاش کردند تا واقعیت این تظاهرات را توضیح دهند و به تحریفات این نشریه جواب دهند. برای کسانی که در این مراسم شرکت داشتند اما هر دو نوشته از ذکر تمام حقیقت خودداری میکند. این رفقا حتی یک کلمه از حضور رفقای حزب اتحاد کمونیسم کارگری و حزب حکمتیست در این تظاهرات نمیگویند. فقط گوشه ای از حقیقت را میگوید. به شهروند میتازند که چرا واقعیت را تحریف میکنند. اما خود نیز از بیان تمام حقیقت خودداری میکنند.

من بعنوان کادر حزب اتحاد کمونیسم کارگری که در این تظاهرات شرکت فعال داشتم و از سخنرانان و شعار دهنده گان اصلی این مراسم بودم و در۴ یا ۵ نوبت مختلف به فارسی و انگلیسی سخنرانی کردم میخواهم روایت خود و تمام حقیقت این مراسم را بیان کنم.

کمیته برگزاری تظاهرات ١٨ تیر٬ که عمدتا از جریانات دو خردادی٬ ملی – مذهبی٬ و از طیف فدایی و توده ای بودند تظاهرات سالگرد ١٨ تیر را در روز یکشنبه ٨ جولای درمیدان مل لسمن نورت یورک فراخوان دادند. حزب کمونیست کارگری نیز درهمان روز و همان ساعت فراخوان به تظاهرات در محل دیگری داد. اما درآاخرین لحظه محل تظاهرات خود را تعییر داده و به میدان مل لسمن انتقال داد. حزب اتحاد کمونیسم کارگری – واحد کانادا که سیاست خود را بر مبنای همگونی اعتراضاتی شرکت مستقل در تظاهراتهای حزب کمونیست کارگری و حزب حکمتیست اعلام کرده بودیم در کنار رفقای حزب کمونیست کارگری در این تظاهرات شرکت فعال داشتیم. روز تظاهرات، ما و رفقای حزب کمونیست کارگری قبل از شروع تظاهرات در محل حضور پیدا کرده بودیم بلندگو و بنر حزب کمونیست کارگری در محل تظاهرات نصب شد. کمیته برگزاری تظاهرات ١٨ تیر که با بلند گوی قوی و بنر حزب کمونیست کارگری روبرو شده بودند غافلگیر شدند. در صحبت اولیه ای که بین طرفین صورت گرفت قرار بر آن شد که تریبون آزاد باشد و سخنرانان مختلف بتوانند از بلند گوی حزب استفاده کرده و با مردم صحبت کنند. من و سعید صالحی نیا٬ از اولین سخنرانانی بودیم که پشت میکروفن قرار گرفتیم. من از این گفتم که جنبش ١٨ تیر نه بزرگ مردم به کلیت رژیم ننگین اسلامی و جنبش دو خرداد بود.جنبش اعتراضی مردم در ١٨تیر ٧٨ ٬ نویدی بود از جنبش مردم برای آزادی و برابری و سر نگونی رژیم اسلامی! سعید صالحی نیا از سرنگونی رژیم اسلامی وَازادی و برابری گفت و از شرکت کنند گان وسازمانهای شرکت کننده در تظاهرات خواست که میتوانند از تریبون َازاد استفاده کرده و با مردم صحبت کنند. جریانات دو خرداد و ملی اسلامی در سخنرانی هایشان٬ از این گفتند که ١٨ تیر یک اعتراض صنفی بود.َنان از بی طرفیشان در مبارزه سیاسی و استقلالشان از احزاب سیاسی گفتند! از ایران و مرزپر گهرشان گفتند! از این گفتند که جنبش ١٨ تیر یک جنبش دانشجویی بود و نباید تظاهرات سالگرد ١٨ تیر را گروهی و حزبی کرد. من و سعید صالحی نیا در چند ین نوبت بزبان فارسی و انگلیسی بی طرفی دروغینشان از احزاب سیاسی و حمایتشان از جنبش دو خرداد را افشا کردیم. بابک یزدی در سخنرانی خود از این گفت که حزب کمونیست کارگری با بنر و شعارهای خود در اجتماعات شرکت خواهد کرد. مینو همیلی عضو کمیته مرکزی حزب حکمتیست پیام حزب خود را در مورد ١٨ تیر قرائت کرد. در پایان تظاهرات یکی دو نفر از سلطنت طلبان از جمعیت خواستند که با خواندن سرود ای ایران راهپیمایی کنند و صفوف خود را جدا کنند که با عدم حمایت شرکت کنندگان روبرو شد و تظاهرات با شعارهای مرگ بر رژیم اسلامی خاتمه پیدا کرد.

نشریه دو خردادی شهروند گزارش مفصلی از این تظاهرات در شماره ١١٣۴ خود به قلم فرح طاهری منتشر کرده است که یک گزارش وارونه٬ حمله به کمونیسم و حزب کمونیسم کارگری و دفاع از جنبش دو خرداد و جنبش ملی – اسلامی است.تصویری که نشریه ازقلم خبرنگارش و نیاز سلیمی هنرمند و پیشنمازکنگره مسلمانان تورنتو از این تظاهرات و کمونیستها ارائه میدهد تصویر پر از خصومت و دشمنی کور و اتهام علیه کمونیسم کارگری است! "کمونیستها چون ایدئولوژیک هستند مردم در صفوف آنان نیستند"! "مردم از کمونیستها دورند"! "کمونیستها ضد آزادی و حقوق دمکراتیک هستند"! "شعارهای حزب کمونیست کارگری توسط اقلیتی فقط تکرار میشد"! این تصویر امروز دیگر بیش از پیش پوشالی است و کمترین خریداری دارد! کمونیسم کارگری پرچمدار آزادی و برابری و رفاه و سعادت مردم است.

اما در گزارش سعید صالحی نیا و بابک یزدی از کادرهای حزب کمونیست کارگری نیز تصویری غیر واقعی از این تظاهرات به خواننده داده میشود. رفقای ما در حزب کمونیست کارگری که با جزئیات به این تظاهرات و سخنرانی دو خردادی ها اشاره میکنند و صحنه تظاهرات را نبرد بین خود و نیروهای طرفدار دو خرداد تصویر میکنند سعی میکنند که فراموش کنند که در این تظاهرات رفقای حزب حکمتیست سخنرانی کردند و من کادرحزب اتحاد کمونیسم کارگری از صحنه گردان های اصلی در روز تظاهرات بودم وحداقل در ۴ یا ۵ نوبت سخنرانی کردم و بارها از بلندگو شعار دادم! بابک یزدی در گزارش خود به شهروند ایراد میگیرد که سانسور کرده است و سخنرانی های دو خردادی ها را با جزئیات و مفصل چاپ کرده است و در منعکس کردن حضور حزب کمونیست کارگری سانسور و تحریف کرده است! درخوش بین ترین صورت انعکاس سخنرانی دو خردادی ها در گزارش صالحی نیا و بابک یزدی و حذف حتی حضور بقیه جریا
نات کمونیسم کارگری٬ ما و حکمتیستها را غیر از منفعت فرقه ای و گروهی٬ نامی دیگری نمیتوان نهاد!

کمونیسم کارگری جنبشی مبتنی بر بیان حقایق است. بیان حقایق همواره نقطه اتکاء جنبش ما بوده است. نباید اجازه داد تا این سیاست تحت الشعاع مصالح خرد فرقه ای و سیاستهای چپ سنتی قرار گیرد.

٢٧ جولای ٢٠٠٧