ماهییت ریکاوری و بهانه ها !

درپی شعله کشیدن داستان برهنه شدن گلشیفته فراهانی و انواع مواضع موافق و مخالف،روز گذشته درایمیلی نوشته بود:این عمل بارسیاسی ندارد و…من هم با خوشحالی وارد دیالوگ شدم و نوشتم : دوست عزیز برچه نظری یا استدلالی معتقدی این برهنه شدن ؛ بارسیاسی ندارد ؟ دوباره جواب داد:چون فقط پیراهن درآورد و ازشلوارکندن خبری نبود.دخترمصری چون همه چیزرا درآورد پس سیاسی تراست و این یکی اصلا قبول نیست !

این را هم گذاشتم کنارباقی نظرات موافق و مخالف ! فرد یا انسانی با مختصات خاص اجتماعی و خیلی حواشی دیگر…..اگربا شلوارعکس بگیرد سیاسی نیست اگربدون شلوارظاهرشود حتما بارطبقاتی هم سوارش میکنند و اگرفقط یک اسم هنری باشد اصلا نباید چیزی درآورد !

گلشیفته فراهانی درسال ۱۳۶۰ که خون و خشونت ازایران فوران میکرد متولد میشود . نزدیک به ۳۰ سال درفرهنگ سرکوب و حجاب و قوانین تخمی اسلامی زندگی میکند ؛ رشد میکند ، کارمیکند ، درزیر همان قوانین تخمی اسلام ناب محمدی وارد دنیای هنرمیشود ، دنیایش محدود است به همان زمین و زمان….هرانسان دیگری که ۳۰ سال یعنی تمام طول زندگی اش را زیرفشارو اختناق اسلامی زندگی کرده باشد وقتی درشرایطی متفاوت قرارمیگرد عکس العملهای متفاوتی هم دارد . لخت شدن ساده ترین واکنش است.

گلشیفته مدتی هنرپیشه فیلم در ایران بوده و بخاطر فشاری که رژیم و فرهنگ سینمای اسلامی بهش آورد بطور قانونی از ایران خارج شد و رفت فرانسه و اونجا شروع به فعالیت سینمائی کرد و در چند فیلم هالیوودی هم شرکت کرد. برای ورود به عالم هنر هالیوودی همه خانمها خصوصا خانمهای جوان باید از “مراحلی” بگذرند. هالیوود صنعت فروش سکس و خشونت است. زن در فیلمهای هالیوودی تقریبا امکان ندارد که از تنش استفاده مالی نشود. حتما صحنه ای باید مورد لطافت مرد قرار بگیرد. فیلم هالیوودی بدون سکس و خشونت اصلا فیلم هالیوودی نیست.

در طی مراحل رسیدن به یک هنرپیشه هالیوودی ، خانم گلشیفته فراهانی ، کارش رسید به وب سایت مادام فیگارو و به همراه هفت بازیگر دیگر تصاویر نیم برهنه خودشانرا بنمایش گذارند . نامزدی جایزه سزار دستاورد این ماجرا بود و بعدش خانم فراهانی را “بازیگر مستعد” خواندند!

این مختصرراجع به گلشیفته برای یادآوری را ؛ کش رفتم . خانم فراهانی چه روزی که ازایران خارج شد و چه همیشه ، خودش هیچوقت ادعای قهرمان جنبش زنان ایران و یا هرادعای دیگری نداشته است . گلشیفته نمیخواسته چنین سمت و سویی بگیرد . طرف ازآبشار نیاگارا پرید پائین ….خبرنگارا ریختن و پرسیدن که چه شجاعتی …..به چه انگیزه ایی پریدی …؟ جواب داد : شما اول بگید کدوم نامردی منو هل داد…..؟ با همه اینها گلشیفته یک انسان است که حق دارد هرتصمیمی درزندگی شخصی خودش بگیرد . حتی اگرپورنوبازی کند بازهم انسان است و انتخاب خودش ! کسانی که فکرمیکنند به شعورآنها و به هرجایشان توهین شده ….بروند روانپزشک !

موضوع برهنگی فراهانی و یا هر کس دیگری ….جنبه های سیاسی ؛ اجتماعی متفاوتی دارد . نظر شما را به این دیالوگ که از ایران رسیده جلب میکنم .

امروز یه آقای ریش و پشم دار تا نشست تو تاکسی گفت ببین زنیکه جنده هرزه و (گلشیفته فراهانی) با لخت شدنش چطوری آبرومون رو تو دنیا برد. به شعور همه توهین کرده فلان فلان شده.. راننده برگشت نگاش کرد و گفت:

“مردحسابی سی سالِ مادرت و آوردن جلو چشمت، به شعورت توهین نشده، آبروت نرفته؟ طرف دوست داشته لخت شده. دست تو جیبت کرده مگه؟ تو مملکت اختلاس شده رقمش تو ماشین حساب جا نمی شه، هیشکی به شعورش توهین نمی شه، مرتیکه پفیوز ِمیمون (اشاره به احمدی نژاد) پا میشه چپ و راست میره اینور اونور ریدن به آبروی مملکت، به شعورت بر نمیخوره؟ زن و بچه مردم و تو خیابون میگیرن سر چادر و چاقچور میزنند به شعورت بر نمیخوره؟ هر روز میری مغازه خرید از ماست و شیر و تخم مرغ قیمتش با دیروز فرق کرده، به شعورت بر نمیخوره؟ اصلا تو شعورداری؟

نتیجه : گلشیفته فراهانی هیچ چیزنیست خودش هم چنین ادعایی ندارد . ازنظرسیاسی صفراست. تمام تلاشش را میکند تا حداکثربرود هالیوود و یا هر وودی دیگر!

گلشیفته به دنبال تغییر یا شرایط بهترجهانی نیست گلشیفته به دنبال تغییروضع شخص خودش است . ازبابت تصمیمی که برای زندگی شخصی خودش میگیرد آزاد است و قابل هیچ سرزنش و ملامتی نیست . مثل همه انسانهای دیگر !

نقطه آغاز شروع برهنه شدن گلشیفته ، فقط راه یابی به دنیای هنری است . نقطه آغاز آن دخترمصری هم نه رهبری زنان بود و نه هیچ کدام ازعناوینی که بارش کردند . علیا ماجده المهدی، البته خودش را عضو جنبش ششم آوریل معرفی کرد گلشیفته که اساسا توی دنیای دیگریست. شخص گلشیفته و یا دخترمصری آدمهای کاملا معمولی هستند وعملشان بهانه ای برای خیلی ها دردنیای مجازی تا ذهنشان عریان شود ! سرجریان برهنه شدن دخترمصری نه درفضای مجازی و نه فضای اجتماعی مصرهیچ کس تب نکرد ، درحالی که به نسبت گلشیفته انگیزه و حرف جدی تری داشت . ولی جامعه مجازی ایرانی ناگهان شعله کشید …چرا ؟

مقاله ای درمورد شکستن تابوها خواندم ازدکترصالحی نیا . مطلب خوبی بود فقط یک نقص داشت . جوامع را با سرتاس مثل نخود لوبیا ریخته بود توی ترازو …! درحالی که حتی جوامع موسوم به جهان سوم ، هرکدام مختصات سیاسی ، فرهنگی ، دینی و اجتماعی مختص جداگانه خودش را دارد . درمقابل عمل برهنه شدن ( جدای ازاینکه فردش چه کسی باشد ) عکس العمل جامعه مصربا ایران کاملا متفاوت است . درجوامع غربی تره هم برایش خرد نمیکنند . درافغانستان قطعا به ضد خودش تبدیل میشود . درعربستان نوع نگرش و عکس العملش متفاوت است …. جامعه ایران خیلی ازجنبه های مختلف ؛ سیاسی ، فرهنگی و حتی دینی جلوتراست .

از نظرمن این داستان ابعاد مختلف دارد . من معتقدم قبل از رفتن به عمق؛ کمی درسطح بگردم و حرف مردم و نظر همگان را بشنوم تا ببینم چه سطحی دارد ؟ اینجا درفضای مجازی میشود تا حدودی نبض جامعه را گرفت . شاید دلگیر کننده باشد ولی همین است . این به قولی ، خیمه شب بازی حداقل یک سروگردن از انبوهی مطالب بی محتوای دیگردرانواع رسانه های مجازی بهتر است. باعث کنکاش ذهن میشود . جنبش برابری زن به شکلی ریشه ایی ازبرهنگی نمیگذرد . ولی در ایران و شرایط خاص جامعه ایران این شکل از ریکاوری به نظر من اجتناب ناپذیر است و موثر….وقتی خارج از اراده ما اتفاق میافتد باید حداقل به آن سمت و سوی مناسب ضد حکومت اسلامی را داد .

عکس العملی که درفضای مجازی سربرهنگی موارد مشخص شاهد بودیم ، نه ربطی به جنبش زنان داشته و نه هیچ بارسیاسی دیگر ! تنها پیامش این بود و هست که جامعه ایرانی به طورخاص ، آماده شکستن تابو است . ازآن استقبال میکند و انجام میدهد ! این همان رنسانس فرهنگی ست که مثل شهاب همیشه دیدنی نیست ولی ادامه داراست . مبارک است !

http://www.youtube.com/watch?v=nsDdy5y4sIU

اسماعیل هوشیار
سوم بهمن ۱۳۹۰