نوستالژی متبلور در سرودهای انقلابی

سرود ها و مارشهای نظامی بخش مهمی از فرهنگ و بیان یک ایده ئولوژی میباشند. در واقع این آهنگ ها و سرود ها بازگو کننده مرام و منش و تعلق خاطر یک جریان فکری خاص هستند, به طوری که با گوش دادن به یک موزیک خاص بدون اینکه از تفکر سازنده آن اطلاع قبلی داشته باشیم، میتوانیم به آنچه در ذهن او میگذرد، پی ببریم. از هزاران سال قبل، صدا و موزیک جزو جدا نشدنی و یکی از اجزای اصلی میدان نبرد بوده اند، از نقش هماهنگ کننده نیروها تا اثر هیجانی و القای حس رزمندگی و شجاعت . اثر یک موزیک یا سرود گاهی از صدها صفحه اعلامیه و کتاب بیشتر است . در قدیم از صدای طبل در میادین استفاده میشد, همچنین بجای سرود, سلحشوران هر لشکر به رجز خوانی می پرداختند و بدین صورت روحیه سپاهیان خود را تقویت مینمودند . اعراب زجر خوانی داشتند , همچنین در ایران قدیم رجز خوانی سپاهیان قبل از جنگ امری متداول بود که در شاهنامه فردوسی شرح مفصل و مراحل آن آمده است. 
موزیک و مارش نظامی به معنای امروزی آنرا میتوان پدیده ای از قرن هفدهم میلادی به بعد و آغاز شده از اروپا دانست. نخستین ارتشهایی که در اروپا به این امر توجه ویژه نشان دادند : ارتش فرانسه, ارتش پروس (آلمان ) و ارتش روسیه تزاری بودند، اما در این بین ارتش روسیه تزاری بیشتر خوش درخشید. روسیه با داشتن پشتوانه ای قوی از لحاظ موسیقی که مهد موسیقیدانان بزرگ بوده و همچنین اپراهای بزرگ که در کل اروپا بی نظیر بود, مکان مناسبی برای این امر شد. همچنین آوای خاص زبان روسی حس نظامی خوبی به مارش میدهد.
بعد از وقوع انقلاب اکتبر و روی کار آمدن کمونیسم در روسیه، موزیک انقلابی به ابزاری قدرتمند در دستان رهبران آن کشور برای روحیه دادن به مردم و یک رکن اساسی تبلیغات بدل گشت. پشتوانه قوی روسیه در زمینه موسیقی و عزم و نظم ایده ئولوژی کمونیسم در ترکیب با یکدیگر , قویترین و تاثیر گذارترین سرود ها و مارشهای نظامی تاریخ را خلق کرد، تا جاییکه قدرت این موسیقی هنوز بعد از دو دهه از فروپاشی آن سیستم بخوبی قابل احساس میباشد. مارشهای انقلابی و نظامی شوروی سابق توسط بقیه کشورهای مثل چین و کره شمالی ، دولتهای بلوک شرق و احزاب و گروههای متعدد نیز کپی و بازخوانی شدند.
در مورد علل و چگونگی تأثیر سرودها بر روح و روان و عملکرد مقتدرانه انسانها سخن زیاد است ولی در کل میتوان گفت که سرود خصلت جمع گرایانه دارد. در خواندن آن از گروه کر بیشتری استفاده می شود. سرودهای انقلابی هم که اغلب یک کار دسته جمعی می باشند و چندین نفر با هم اجرایشان میکنند، دارای ملودیهای خاص خودشان می باشند، ملودیهایی که به راحتی بر ذهن می نشینند و در واقع تجلی گاه اراده و نظم گروهی انسانها می باشند که براحتی قابل تقلید بوده و بسرعت گسترش می یابند. این نوع سرود ها سرشار از ایدئولوژی و مبین یک آرمانند، محرکند، معترضند، فریاد گرند، آتشی بر پا می کنند که جمع کثیری را به کنار خویش فرا می خوانند تا دمی در کنار آن گرم شوند. سرودهای انقلابی که گروه های چپ و کمونیست ایران در روزگار خودشان داشتند و یا آنها که در کوهها و کوران مبارزات خوانده شده اند همه از این دست هستند.
خواننده گرامی ، بعد از تلاش فراوان، بخش قابل توجهی از سرودهای انقلابی و کمونیستی – آنارشیستی گردآوری شده و در وبلاگ سرود سرخ قرار داده شده اند تا این برگهای زرین تاریخ انسانهای فرودست و برابری طلب، از گزند کهنگی ناشی از گذشت زمان مصون بمانند. همچنین در تهیه این مجموعه یکسری مسایل بطور خاص مورد توجه قرار گرفته اند از جمله سعی شده از سرودهای ورژن قدیمی و بالطبع اصیل تر استفاده شود، تا آنجایی که مقدور بوده، خرابیها و نارسایی های مربوط به صداها برطرف شده اند ، برای راحتی و سهولت کار، فرمات سرودها را به ام پی تری تبدیل کرده ایم، از سکتاریسم و محفل گرایی شایع در بین نیروهای چپ و کمونیست کاملا پرهیز شده و این بدان معنی می باشد که در وهله اول سعی شده تمامی سرودها جدای از تعلقات حزبی ، گروهی و سازمانیشان بصورت یک پکج و بدون اشاره به اسم و رسم سازمانی شان، در این مجموعه قرار داده شوند ، برای سرودهای مهم و تا آنجاییکه ممکن بوده ، لینک شنیداری آنلاین و امکانات داونلود قرار داده شده است و دست آخر اینکه متأسفانه بعضی از سرودهای مشهور و معروف را بخاطر تیغ منحوس کپی رایت نتوانستیم روی حالت آنلاین قرار دهیم و یا مجبور به تغییر نام شان شده ایم. بهرحال این سرودها در دهه شصت و داخل ایران تهیه و گردآوری شده و توسط یکی از رفقای گرامی که نخواستند اسمشان روی آنتن اینترنت فاش شود، در اختیار من قرار گرفتند که در اینجا از این کار با ارزششان قدردانی میکنم . در آخر کلام از دوستان و علاقمندان هنر و ادبیات انقلابی تقاضا میکنم، چنانچه در کلکسیون شخصی شان ، دیگر موزیکهای انقلابی موجود می باشد، از طریق ای – میل وبلاگ با ما تماس گرفته تا بتوانیم این مجموعه را پربارتر نموده و به رسم تشکر، افرادی که در این مهم یاورمان باشند را از امکانات فنی و تخصصی برای کارهای مربوط به راه اندازی سایت، برنامه و نرم افزارهای مختلف، ترجمه فیلم و غیره پشتیبانی خواهیم نمود. امیدوارم هر یک از ما به سهم خود در حفظ و اشاعه این سرمایه های معنوی، کوشا باشیم. این نوستالژی پر ابهت را تقدیم میکنم به همه جانهای آزادی که در راه مبارزه علیه سرمایه داری، بی شائبه به پیش تاختند و جاودانه شدند. یادشان گرامی باد .
تهیه و تنظیم : فریدون حسین زاده
آدرس وبلاگ : www.soroodsorx.wordpress.com
آدرس ای – میل : soroodsorx@gmail.com