تولید نفت در نیجریا در آستانه توقف کامل قرار دارد !

بزرگترین اتحادیه کارگران نفت نیجریه  تهدید کرده است  که  تولید نفت را  متوقف می کند. نیجریه یکی از بزرگترین صادر کننده  گان نفت به اروپا و آمریکا می باشد.
روز شنبه دو تا از بزرگترین سازمانهای کارگری نیجریه که عبارتند از کنگره کارگران و کنگره اتحادیه  های کارگری  و دیگر سازمانهای سیاسی و اجتماعی از قبیل جبهه فعالان اجتماعی نیجریه بر علیه  سیاست ریاضت اقتصادی دولت این کشور اعلام اعتصاب عمومی  و تظاهرات در سراسر کشور نمودند. این اعتصاب که بر علیه  سیاست عمومی دولت به طور کلی و بالاخص بر علیه سیاست قطع یارانه های مواد سوختی و بنزین و بالا رفتن قیمت  اجناس عمومی صورت گرفت ، تمامی ارکانهای عمومی دولتی و حای بازار و وسائل  عمومی حمل و نقل   را در بر گرفت  و همه آنها را از کار انداخت . در تظاهراتی که از ۷ صبح  شروع شد، فقط ۳۰۰ هزار نفر با شعار هائی چون “دیگر بس است بس”، ” قطع یارانه ها را فوران متوقف کنید” و ” جاناتان باید برود”،  در شهر لاگوس پایتخت تجاری و اقتصادی نیجریه  به خیابانها آورد. نیجریه بزرگترین اقتصاد آفریقا را دارد. در خیابا نهای این شهر، کارگران خشمگین۱۰ کیلومتر راه پیمائی کردند. آنها اعلام کرده اند که تا کنار گیری رئیس دولت جاناتان و باز گرداندن یارانه ها که قیمت بیزین را  به قیقمت ماقبل این برنامه ریاصت اقتصادی بر می گرداند ورسیدن به خواست های دیگرشان از قبیل بهداشت عمومی و مجانی، آموزش مجانی در همه سطوح، بازنشستگی مکفی برای همه بازنشستگان و برخورداری از یک زندگی مرفه و راحت ، به اعتصاب و تظاهرات ادامه می دهند. این اعتصاب عمومی و تظاهرات همه کشور از جنوب تا شمال را در برگرفته است. مفسران سیاسی و همچنین گزارشگران سایت دفاع از مارکسیسم  این جنبش و حرکت را شروع انقلاب در نیجریه  می نامند.
امروز چهارشنبه بر طبق خبر تکست تلویزیون سوئد، بزرگترین اتحادیه کارگران نقت اعلام کرده است که تولید نفت را  بطور کلی متوقف می کند. در استان نیجر منع آمد و شد و حالت فوق العاده اعلام شده است. تعدادی از ساختمانها آتش گرفته و یک نفر پلیس کشته شده است. همچنین از شهر لاگوس خبر کشته و زخمی شدنها می رسد.  از این اعتصاب و تظاهرات غیر از کارگران  و مردم زحمتکش خرده بورژوازی حتا قشرمرفه تا پزشکان و وکلا و هنرهندان سینمائی و فیلم سازان این کشور که  به هولی وود آفریقا معروف شده است، پشتیبانی کرده و در آن شرکت دارند. ولی  بر طبق اخبار رهبری اعتصاب را  گنکره  کارگران نیجریه و گنگره اتحادیه های کارگری این کشور هنوزدردست دارند. نیجریه در ضمن  یکی از پر جمعیت ترین کشور آفریقائی با جمعیتی بیش از۱۶۰ میلیون نفر می باشد. این کشور همچنین بزرگترین تولید کننده نفت در آفریقا است. یکی ازعلل لشکر کشی ناتو به لیبی و کشتار ۷۰ هزار نفر در آنجا به جز نفت لیبی هم مرز بودن لیبی با این کشور بود. ۹۵ درصد در آمد این کشور را تولیدات نفتی تشکیل می دهند. قطع یارانه ها  مواد سوختی تأثیر تعیین کننده در زندگی اقشار فقیر یعنی ۷۰ درصد جمعیت کشور دارد. توقف صدور نفت نیجریه بر قمیت نفت در سراسردنیا فوران تأثیر خواهد گذاشت. البته این نکته را هم تذکر دهم که تا کنون سرمایه داران و دولت شان ازبرانگیختن کینه کور مذهبی مسیحیان و مسلمانان بر علیه یکدیگر استفاده برده اند. مردم بی گناه زیادی از دو طرف جان خویش را از دست و منازلشان طعمه آتش خرافات شده است.
گرسنگان به پا خاسته اند. فرودستان خمیده کمر کمر راست کرده اند. فریاد دیگر بس است چون سیل بیانکن جاری شده است. از قاهره تا  نیویورک، از مادرید، آتن تا لاگوس فریاد ما تولید کننده ایم و شما انگل، سرمایه جانی و شما سرمایه داران جنایتکار، خواب  را برغاصبان ابزار تولید و ثروت تولیدگران و توده رنج کشیده، غارت شده، به قتل رسیده، استثمار شده  زندانی و شکنجه شده  حرام کرده است.آری، بی خانمان شدگان مسکن نیاز دارند، بیکاران کار می خواهند و گرسنگان و ستم دیدگان  نان و آزادی  را شعار می دهند و بحق خواستارند. در یک کلام انقلاب در جولان است و رهبر خویش ، حزب سوسیالیست کارگران را می طلبد تا انقلاب  کارگران و زجر کشیدگان آفریقا و آسیا، اروپا و …  را به پیروزی واقعی و با مفهوم و معنی یعنی درهم شکستن دولت سرمایه داران و بنیادگذاری دولت شورائی کارگران و زحمتکشان ( دیکتاتوری پرولتاریا) رسانده و زمینه را برای لغو شرایط پر از تضاد و تناقض موجود  اجتماعی و ساختن جامعه ای که در آن نعم مادی آن برای رفع نیاز و شکفتن استعدادهای نهفته در دورن آحاد بشر به مصرف رسد را فراهم کند. به امید آن فرا رسیدن آن روز.
حمید قربانی
۱۲ ژانویه ۲۰۱۲