ورزش و تبلیغ در نظام سرمایه داری

تبلیغ برای فروش کالا، همزمان و مترادف با نظام سرمایه داری، برای کسب سود اضافی وارد بازار شد. شرکت ها و دلالان وابسطه به مراکز تولیدی سرمایه داران، با استفاده از جذابیت و ظرافت زنان جوان در عرصه تبلیغ، به سود بیشتری دست یافتند. متأسفانه این پروسه از تبلیغ، لطمه سنگینی به جایگاه واقعی زنان درجامعه وارد کرده است، به گونه ای که، این کار موقت به مرور زمان این تعداد از زنان را به ابزار تولید جهت فروش کالا تبدیل خواهدکرد. 
تبلیغ برای فروش کالا از کانال مسابقات ورزشی، مخصوصآ بازی فوتبال که یکی از پربیننده ترین، جذاب ترین و پول سازترین بازی های مطرح در سطح دنیا است، که لحظه به لحظه از دیدارهای مسابقات این رشته ورزشی جهت تبلیغ برای فروش کالا در بازی های جهانی و المپیک پیش فروش خواهد شد.    با توجه به اینکه بازی های المپیک ٢٠١٢ در لندن برگزار خواهد شد، به تأریخچه مختصری از فوتبال در انگلیس به نقل از شبکه مدرسه، اشاره کوتاهی خواهیم کرد.
“وقتی امپراطور روم کلاودیوس اول در سال ۴٣ میلادی انگلستان را فتح کرد سربازان رومی بازی هار پاستوم(من میگیرم) را در انگلستان رواج دادند. اهالی دربی انگلستان ادعا میکنند که در سال ٢١٧ میلادی توانسته اند یک دسته از سربازان رومی را شکست دهند، از آن به بعد به افتخار فراری دادن دشمن هر سال در همان روز جشن با شکوهی می گرفتند و در این روز به بازی فوتبال می پرداختند. در سال ١٨۶٣ دانشگاه کمبریج انگلستان بازی فوتبال را رسمآ پذیرفت و قوانینی برای آن به وجود آورد که به مقررات کمبریج معروف شد.”
برای حفاظت از این تأریخ(فراری دادن سربازان رومی) و بازار خرید و فروش کالا در جریان بازیها المپیک ٢٠١٢ لندن، فیلیپ هاموند وزیردفاع بریتانیا درباره تأمین امنیت این مسابقات گفته است”اگر لازم باشد از هواپیماهای جنگی تایفون برای دفاع از آسمان لندن بهره می‌بریم و از سامانه‌های موشکی زمین به هوا هم استفاده خواهیم کرد. ارتش از تمامی امکانات خود برای حفظ امنیت لندن در زمان بازی‌ها سود می‌جوید و ١٣ تا ۱۴ هزار سرباز ارتش در طول زمان مسابقات مسئولیت امنیت لندن را بر دوش  خواهند داشت.” (بر گرفته از خبرآنلاین)
این لشکر کشی بی سابقه علاوه بر اینکه نشانی است از نا امنی و وحشت از تکرار نا آرامی های چند ماه گذشته و پیش گیری از تکرار عملیات تروریستی در سال ٢٠٠۵ لندن دارد، در همانحال به منظور برقراری امنیت برای درآمد کلانی است که بگفته ژاک روگ رئیس کمیته بین المللی المپیک”افزایش درآمدحاصل از پخش تلویزیونی، درآمد بازیهای لندن را به بیش از ۷ میلیارد دلار خواهد رساند.”که در مقایسه با بازی های المپیک ٢٠٠٨ چین افزایشی ٢ میلیارد دلاری را برای صاحبان ثروت و سرمایه در این رشته سودآور را به همراه دارد. چین در طی بازی‌ های المپیک ٢٠٠٨ یک سپر ضد موشکی در یک کیلومتری محل این بازی‌ها مستقر کرده بود.
تولید محصولات مختلف ورزشی و غیر ورزشی، با نزدک شدن مسابقات المپیک ٢٠١٢ لندن و نقش تبلغ برای فروش این محصولات از هم اکنون به مشغله اصلی دلالان و شرکتهای تبلیغی تبدیل شده که از این راه و با استفاده از فرصت حاصل شده چگونه ثروتهای کلان را به جیب بزنند. بخش قابل توجهی از تبلیغ برای فروش این کالاها توسط ورزشکاران معروف و ماهر در رشتهای مختلف ورزشی با دریافت مبالغی هنگفت امکان پذیر خواهد شد.
متأسفانه در نظام سرمایه داری، مهارت، جذابیت، محبوبیت، قهرمانی، شادابی، سلامتی و انسانیت به ابزاری تبلیغی جهت فروش کالا و سود بیشتر برای صاحبان سرمایه تبدیل و سپس به مزایده و به فروش خواهد رسید. در این پروسه زنان نه بعنوان انسانهای با ارزش و برابر با مردان بلکه بعنوان کالاهای لوکس،جذاب و ظریف بیشترین سهم را دریافت خواهند کرد، البته بیشترین سهم از صدمه و کمترین دست مایه از پول را در مقایسه با مردان به دست خواهند آورد. رقابت و تبلیغ برای سود بیشتر و فساد گسترده ناشی از این سیستم، نه تنها در فروش محصولات ورزشی، بلکه در این بازار مکاره برای آن تعداد از کارخانه ها و شرکت های تولیدی که هزینه بیشتری برای تبلیغ پرداخت کرده اند، پول بیشتری به جیب خواهند زد. به گزارش روابط عمومی کمیته ملی المپیک؛ اولین سری اسباب بازیهای
تبلیغاتی رسمی بازیهای المپیک لندن ٢٠١٢ امتیاز آن به شرکت انگلیسی Hornby داده شده است. این شرکت به طور گسترده ای به ساخت محصولات و اسباب بازیهای تبلیغاتی لندن خواهد پرداخت. پل نیتون رئیس اجرایی کمیته برگزاری بازیهای المپیک لندن ٢٠١٢در این رابطه اظهار داشت”یکی از مسائل مهیج در برنامه های تبلیغاتی امکان ارائه مجوز کالاهای تبلیغاتی است و همکاری با این شرکت انگلیسی بسیار باعث خشنودی است.”
 مشقات نظام سرمایه داری، با توجه به رکود سرمایه جهانی و بحران عمیق ناشی از آن در سیستم اقتصادی کنونی رو به رشد است. سرمایه داران برای برون رفت از این بحران به شیوه های کم خطر، کم هزینه و پردرآمد متوسل خواهند شد. خرید و فروش ورزشکاران معروف، محبوب و ماهر در رشته های ورزشی در فصل نقل و انتقالات باشگاهی از جمله فوتبال، بازاری پر رونق و سرگرم کننده ای دارد، به نحوی که سرمایه داران در این پروسه موقت، به مالکان واقعی این دسته از ورزشکاران تبدیل خواهند شد.
تفاوت این تعداد از ورزشکاران خرید و فروش شده توسط این مالکان جدید درجوامع سرمایه داری با برده های نظام برده داری برای همه کسانی که اخبار روزانه را تعقیب میکنند احتیاج آنچنانی به تجزیه و تحلیل برای درک این پدیده کهنه و تازه از شیوه برده داری ندارند. تبلیغ برای فروش برده های قدیمی توسط دلالان خبره در بازار صورت می گرفت، برده ها را روی چهارپایه ای که در معرض دید خریداران باشد به نمایش می گذاشتند، سپس به توصیف از میزان قدرت بدنی، بلندبالائی، جوانی و …. برده می پرداختند، آخر سر خریداری که پول بیشتری میداد برده را صاحب می شد.
فروشندگان و مبلغین این تیپ از ورزشکاران(بازیکنان معروف در دنیا کنونی) بجای جار زدن در میدانهای شهر و استفاده از چهار پایه برای نمایش آنها، این بازی کنان را به دلالان در شرکت های تبلیغی و صاحبان کانالهای تلویزیونی پر بیننده خواهند سپرد، تا جهت فروش و کسب سود بیشتر به قابلیت و مهارت هایشان بپردازند. برده اولی در نظام برده داری وجهی از بابت فروش خود دریافت نمی کرد، اما برده دوم اسیر سرمایه داران، سهم هنگفتی از فروش خود را از باشگاه جدیدی که قرار است در آینده برایشان پول ساز شود دریافت خواهند کرد. در این شیوه از خرید و فروش، دلالان شرکت های بزرگ در ورزش حرفه ای، مانع شکوفائی استعدادهای ورزشکاران خواهند شد، و در ادامه به یکی از عاملین اصلی فساد در ورزش های حرفه ای تبدیل میگردند.
در این سیستم فاسد از خرید و فروش ورزشکاران، مافیای ورزش نیز سهم مخربی دارد، از همان روزهای اول عقد قراردادهای طرفین معامله (خریدار و فروشنده ورزشکاران معروف) نه تنها اینکه مستقیمآ دخالت دارند، بلکه اهداف پلید خود را خارج از قرار و مدار به خریدار، فروشنده و بازیکن خرید و فروش شده با توسل به زور و ارعاب تحمیل خواهند کرد.
پول، دوپینگ و خشونت در ورزش حرفه ای مخصوصآ در فوتبال نسبت به گذشته شدت بیشتری یافته است، که این خود زمینه ای است برای فساد و رشد مافیا در ورزش حرفه ای. به گزارش سایت خبرآنلاین، دادستان های ایتالیایی، چندی پیش به شاخه های جدیدی از گروه های مافیایی در ورزش رسیدند. بر اساس گزارشی که دادستان ناپل در اختیار روزنامه، گاتزتا دلو اسپورت قرارداده است”کوپر آخرین فردی است که در این پرونده بزرگ مافیایی به عنوان مظنون قرار گرفته است و همه مدارک دلالت بر همکاری این مربی ۵۵ ساله با سازمان مافیایی برای شرط بندی در فوتبال ایتالیا، اسپانیا و آرژانتین دارد. دادستان ناپل هشدار داده که این یک پرونده معمولی نیست و سازمان مافیایی در نتایج ١۵٠ مسابقه دخالت مستقیم داشته اند.”
در این سیستم از مافیای ورزش تعدادی از بازیکنان معروف و صاحب نام علاوه بر استفاده از دوپینگ گاهآ به عنصری فعال در گروه های مافیا ئی تبدیل خواهند شد. این سیستم از فساد برای جامعه ورزش کنونی و تماشاچیان، مضر و بازتاب فرهنگی آن برای جوانان خطرناک است.
تأثیرات این فرهنگ مخرب که بازتاب بخشی از ساختار فرهنگ جامعه طبقاتی سرمایه داری است که در میان تماشاچیان بهنگام مسابقات در زمین ورزشی و خارج از زمین بازی در اماکن عمومی به وضوح مشاهده می شود. طبق گزارش روزنامه لوموند”خسارت وندالیسم ها(وندالیسم به معنای تخریب کنترل نشده اشیای و آثار فرهنگی باارزش یا اموال عمومی است) هر سال در پاریس به ٢٠٠ میلیون فرانک بالغ می شود. خسارات اوباشگری در راه آهن هلند بیش از ١٠ میلیون یورو در سال تخمین زده میشود، که قسمت اعظم این خسارت هنگام حمل و نقل مسافران تماشاچی به ورزشگاه ها و استادیوم های ورزشی اتفاق افتاده است. در سال ١٩٨٩ در انگلستان به علت در گیری و فروریختن بخشی از استادیم هیلزبرو، ٩۶ کشته و صدها نفر مجروح شدند. گروه زیادی از این تماشاچیان در این حادثه که در اداره پلیس و دادگستری پرونده دارند از هسته های اصلی وندالیسم ها هستند.”
در استکهلم، طرف داران تیم های مختلف فوتبال که تعدادی از افراد وندالیسم ها آنها را رهبری میکنند، ابتدا از ساختمانها ی محل سکونت خود به خیابان های اطراف محله سرازیر و سپس با شعار دادن، حمل پرچم و آرم تیم مورد علاقه خود در حالی که بطری های مشروب را به علامت پیروزی سر می کشند به ایستگاه قطار محل سکونت خود بدون پرداخت پول و نشان ندادن کارت ماهانه ضمن بد و بیرا گفتن به افراد تیم مقابل، به استادیمی که مسابقه در آنجا برگزار می شود خواهند رفت. لازم به یاد آوری است در میان این عده، تعداد انگشت شماری از زنان شرکت دارند. معمولآ پسران بیش از دختران خشم خود را بروز میدهند. در این فاصله تماشاچیان از هر تیمی، قسمتی از واگن های قطار را برای خود قرق میکنند.
پلیس در کلیه مسیرهای منتهی به محل مسابقه، همراه با سگهای تعلیم دیده در آماده باش کامل هستند، مأمورین داخل استادیم نیز در دو محل جداگانه و به دور از هم تماشاچیان دو تیم را مستقر خواهند کرد، اما به محض شروع بازی، فحاشی، پرتاب ترقه های آتش زا و نهایتآ درگیری و نزاع خیابانی پیش یا پس از بازی بین هوا داران دو تیم می انجامد، که به آن هولیگانیسم فوتبالی گفته میشود(به انگلیسی: Football hooliganism) میگویند. این رفتار به جامعه ستیزی معروف است. نا امنی، چپاول، دزدی، و تخریب علائم جاده ها و خیابانها، تخریب کیوسک تلفون، پاره کردن صندلی های وسائل حمل و نقل در مسیر برگشت به خانه اگر سالم برگردند، بخشی از اقدامات آشوبگرانه طرفداران تیمهای فوتبال در شهرهای بزرگ سوئد است، که در شهرهای کوچکت کمتر اتفاق می افتد.
این در حالی است که حد اقل امکانات رفاهی، بهداشتی و استاندارتهای لازم برای تماشاچیان و امنیت داوران و بازیکنان در استادیم ها مهیا است. اما این نوع از آشوب و تخریب اموال عمومی در جریان مسابقات بعدی توسط وندالیسم ها تکرار میشود. این رفاهیات در استادیوم ها از شدت اعمال آشوبگرانه وندالیسم ها چندان موثر واقع نخواهد شد.
شکی نیست که  این رویدادهای نا گوار، از نمایش ورزشکاران مجرب و محبوب تا کالا شدن زنان ،از آشوب های خیابانی تا تخریب اماکن عمومی و شخصی توسط تماشاچیانی که میانگین سنی آنها ٢۵ سال تخمین زده خواهد شد و در اغلب موارد توسط تعدادی از رهبران وندال ها به آشوب و اغتشاش کشیده خواهد شد، بازتابی است از فرهنگ جامعه سرمایه داری در برخورد به نابرابری و احساس تضاد بین منافع شخصی و دولتی و فشارهای روانی که بخشی قابل ملاحظه ای  از آن از طریق ورزش روزانه توسط مافیای پول پرست حاکم بر این رشته، تولید و بازتولید میشود. در واقع بی ارزش کردن فرهنگ سالم ورزشی است که جوانان و نسل کنونی از هر زمانی بیشتری به آگاه شدن و دوری از مضرات آن نیاز دارند.
تنها در جامعه آزاد و برابر سوسیالیستی است که ورزش و ورزشکار از قید و بند رابطه آشکار و پنهان طبقاتی پول و مافیای قدرت رهائی یافته و ورزش در خدمت سالم سازی روح و جسم انسان و شکوفایی ارزش و خلاقیت فرد و سالم سازی جامعه قرار خواهد گرفت.
دو شنبه ١٩ دی ١٣٩٠