نقش ولی فقیه و احمدی نژاد در آینده سوریه و نقش جامعه جهانی در برقراری صلح در خاور میانه

نوید اخگر
در تفسیر سیاسی روز سه شنبه ۱۷ ژوئیه ۲۰۰۷ که  از رادیو اسرائیل پخش گردید در مورد سوریه و قصد فاصله گرفتنش از ولی فقیه چنین بیان کردم
" ناگفته نماند که گزارشات رسیده  از دمشق مبنی بر قصد فاصله گرفتن دولت آن کشور از رژیم مذهبی ارکان حکومت دینی ایران را بلرز انداخته است و آنان بیش از پیش به شعار های بدون پشتوانه برای بحران سازی دست خواهند زد"

درست دو روز بعد یعنی ۱۹ ژوئیه ۲۰۰۷ رئیس جمهور ولی فقیه پاسدار احمدی نژاد در یک ضرب الاجل غیر مترقبه به سوریه برای دیدار با بشار اسد و رهبران سوری سفر کرد و وارد آن کشور شد.

تحلیل گران سیاسی بر این عقیده هستند که این سفر  غیر مترقبه و ضرب الاجلی احمدی نژاد به سوریه به چند دلیل عمده صورت پذیرفت که به ترتیب در ذیل بیان میگردد.

الف: پیشگیری از نزدیک شدن سوریه به مسئله صلح با اسرائیل و خنثی کردن تلاشهای صلح آمیز در منطقه زیرا ولی فقیه به خوبی واقف است که ایجاد صلح و ثبات در منطقه کارتهای بازی را از دستان وی خارج کرده و جامعه جهانی را رو در رو با جمهوری اسلامی قرار میدهد.
در کنار دیدار احمدی نژاد با اسد چندین کارت اقتصادی ، نظامی و سیاسی  ولی فقیه در نگاه داشتن اسد در کنار ایران بازی شده است.

ب: در زمینه اقتصادی سرمایه گزاریهای سالیان رژیم مذهبی در سوریه گوشزد میشود تا کمر  بشار اسد در زیر این بار خم گردد و بعد از آن در باغ سبز برای سرمایه گزاریهای بی در و پیکر آینده عنوان میگردد. در این زمینه جامعه جهانی باید از نیروی جایگزین اقتصادی در کشاندن سوریه به جبهه صلح کوشا بوده کارتهای اقتصادی ولی فقیه را در آن کشور بسوزاند.

این کش و واکش اقتصادی سیاسی با روسیه و کندن آن کشور از سیاست های جمهوری اسلامی نیز صورت پذیرفت. رژیم اسلامی ایران مایل است اگر جنگی با جامعه جهانی در میگیرد چندین کشور از جمله ایران در آن نقش بازی کنند در صورتی که جامعه جهانی میبایستی رژیم ولی فقیه را چنان در انزوای سیاسی و بین المللی فرو برد که علی خامنه ای نتوانند از نیروی کشور های دیگر و یا از حمایت گروههای ترور اسلامی برخوردار گردد.

پ : در زمینه نظامی دیدار احمدی نژاد با شیخ حسن نصرالله رهبر گروه تروریستی حزب الله لبنان و دیدار با رمضان عبدالله شلاح رهبر سکت مذهبی- تروریستی جهاد اسلامی به دو منظور صورت گرفته است

اول اینکه آتش جنگ و خشنونت را بر علیه اسرائیل و بر علیه مردم محروم فلسطین و نیز بر علیه محمود عباس شعله ور تر کنند.

 و دوم اینکه زنگ خطری را برای اسد و رهبران سوری بصدا در آورند که در صورت سر پیچی از دستورات ولی فقیه با کمک سکت های ترور اسلامی که  در سوریه لانه کرده اند آن کشور را نیز دستخوش تشنجات و بی ثباتی های اقتصادی آینده خواهند نمود و بالطبع جو سیاسی آن سر زمین را دگر گون خواهند نمود.

به نظر آگاهان سیاسی گفتار تاریخی و دقیق رئیس جمهور اسرائیل آقای شیمون پرز در این مورد که اسرائیل می بایستی سر زمین های فلسطینی را ترک کند بد تر از صد جام زهر هلاهل برای رژیم جنگ افروز و بحران زی جمهوری اسلامی عمل خواهد کرد.این روشن بینی و آینده نگری آقای شیمون پرز همانا در یک جایگاه تاریخی هر نوع جنگ طلبی و خشنونت را توسط گروههای ترور ولی فقیه در بطن خنثی میکند .

بشار اسد در هنگام ادای سوگند در پارلمان سوریه در حالی که اسرائیل را به آغاز مذاکرات صلح فرا میخواند گفت" سود صلح بسیار و زیان جنگ سنگین خواهد بود".

مسلما نقش دولت مردان اسرائیلی در کشاندن سوری ها به پای میز مذاکره و کندن آن کشور از سیاست های  احمدی نژاد و ولی فقیه در این برهه تاریخی از ظرافت ها و پیچیدگی های دیپلماتیکی خاصی که نمونه های بارز آن را در آقای شیمون پرز و دیگر رهبران اسرائیلی به وفور میتوان یافت میبایستی برخوردار باشد.

از نقش اقتصادی و همیاری جامعه جهانی در جایگزین کردن ولخرجی های ولی فقیه در آسوریه نبایستی غافل شد و نه تنها ایالات متحده که اتحادیه اروپا به عنوان آکتور های درجه اول اقتصادی در قطع بشار اسد و رهبران سوری از سیستم اقتصادی تروریستی ولی فقیه مسئولیت های خطیری را در ماههای آینده در پیش روی دارند.

تاریخ جمعه ۲۰ ماه ژوئیه سال ۲۰۰۷ میلادی   سوئد   استکهلم
آدرس سامانه اینترنتی نوید اخگر
http://www.nawidakhgar.com/