اعتراضات گسترده کارگران بازنشسته صنایع فولاد اصفهان

یکماه است که کارگران بازنشسته ذوب آهن اصفهان تجمع میکنند، جاده می‌بندند، پیکت اعتراضی برپا میکنند تا دو ماه دستمزد عقب مانده خود را نقد کنند. در نتیجه این مبارزات دولت مجبور به پرداخت ٢٠۵ هزار تومان به کارگران گردید. اما کارگران تمام حق و حقوق خود را میخواهند و اعلام کرده‌اند که اگر تمامی طلبشان پرداخت نشود، به تجمعات اعتراضی خود ادامه خواهند داد. هزاران کارگر بازنشسته که تمام عمرشان را کار کرده‌اند، ثروت تولید کرده‌اند، از دستمزد ماهانه شان بابت بازنشستگی شان پول کسر شده است، امروز که باید بعنوان بازنشسته در آرامش زندگی کنند مجبورند برای گرفتن چندرغاز مستمری خود به خیابان بیایند و با نیروی انتظامی درگیر شوند و غیره تا بتوانند امرار معاش کنند.

در این یک ماه کارگران بازنشسته ذوب آهن اصفهان مرتب در مقابل امور بازنشستگی اصفهان در چهار راه نقاشی تجمع داشتند. حدود ۵٠٠ نفری از آنها به همراه بازنشستگانی از شمال و خراسان ۴ روز پی در پی مقابل مجلس اسلامی تجمع کردند و آخرین تجمع اعتراضی آنها روز ٢۶ آذر ماه بود که حدود دو هزار نفر از آنان به همراه خانواده‌هایشان در مقابل امور بازنشستگی گرد آمدند و خواهان طلب‌های معوقه و بقیه خواستهایشان شدند.

کارگران بازنشسته ذوب آهن اصفهان بخش صنعت و معدن که ٨٠ هزار نفر هستند، دو ماه حقوق طلب دارند و این ماه فقط ٧۵ هزار تومان آن پرداخت شده بود. بعلاوه اینکه افزایش دستمزد این کارگران از ماه ۶ به آنان پرداخت شده است و ۵ ماه اول سال را طلب دارند. همچنین کارگرانی که قبل از سال ٨٨ بازنشسته شده‌اند، خواهان همسان سازی حقوقشان برابر کارگرانی که بعد از این سال بازنشسته شده‌اند، می‌باشند و نه تنها این بلکه خواهان یک زندگی شایسته انسان هستند. از جمله دیگر معضلات این کارگران وضع نابسامان خدمات درمانی برای آنان است، بطوریکه بنا بر خبرها ۴٠٠ هزار خانوداده تحت پوشش این صنایع با این معضل روبرویند.

در تجمع روز ٢۶ آذر کارگران بازنشسته ذوب آهن اصفهان ١٠ اتوبوس پر از گارد ویژه مستقر بود. از طرف حراست سازمان برنامه و بودجه فیلم برداری میشد. اما روحیه کارگران بسیار تعرضی و بالا بود. زنی در برخورد با فردی از نیروی انتظامی با عصبانت فریاد میزد، شما از هیچ چیز خبر ندارید، بچه من گرسنه است، مدرسه او من را خبر کرده است که این را به من بگوید. فضای اعتراض در میان کارگران آنچنان بود که کسی جرات نزدیک شدن به کارگران را نداشت. در این روز در شهر همه جا از این تجمع صحبت بود. مردم حمایت میکردند، میگفتند حق با کارگران است و به کارگران میگفتند به اعتراضتان ادامه بدهید و حقتان را بگیرد. تاکسی‌ها، مغازه دارها همه با سمپاتی از اعتراض کارگران سخن میگفتند.

زیر فشار اعتراض کارگران در این روز از طرف مقامات استانداری، نامه‌ای خوانده شد که به امضای قدوسی مشاور امور اجتماعی مجلس و ده نفر از نمایندگان مجلس بود و در آن اعلام شده بود که مبلغ ٣٠٠ میلیارد تومان به حساب ریخته شده که از محل آن فردا ٢٧ آذر دو ماه دستمزد معوقه کارگران را پرداخت خواهند کرد. و باقی طلبهای آنان در بودجه سال آتی منظور خواهد شد. کارگران که این قول و وعده را یک قدم به جلو میدیدند، اعلام کردند که بسیار خوب تا فردا فرصت میدهیم، اگر پول بحساب ریخته نشود، دوباره همین جا جمع خواهیم شد و جاده را مسدود خواهیم کرد.

در ادامه این اعتراضات روز ٢٧ آذر تعدادی از کارگران بازنشسته ذوب آهن اصفهان به گردنه زرین شهر، ورودی جاده چهارمحال و بختیار که مشرف به درب کارخانه است، رفتند تا در آنجا گرد آیند. نیروی انتظامی رژیم که بدلیل تداوم اعتراضات این کارگران همواره در آماده باش است، با مطلع شدن از زمزمه برپایی چنین تجمعی از شب گذشته در محل حاضر شده بود و صبح که کارگران به محل شرکت میرفتند با حضور آنان در محل مواجه شدند. در این روز به محض رسیدن کارگران برای جمع شدن، نیروهای سرکوبگر رژیم شروع به دستگیری کارگران کردند و تعدادی از آنها را به سالن آمفی تاتر کارخانه، تعدادی را به ساختمان تولید و تعدادی را نیز به مرکز نیروهای انتظامی انتقال دادند. در آنجا برای کارگران سخنرانی کردند و از مشکلات اقتصادی و غیره صحبت کردند و از کارگران تعهد خواستند که دیگر تجمع نکنند و در آخر نیز همه آنها را آزاد کردند. پس از آن به کارگران گفته شد که تا ساعت دوازده شب ٢٧ آذر دو ماه حقوق معوقه که قول داده شده است، پرداخت خواهد شد. کارگران اعلام کردند که اگر این قول عملی نشود به همراه خانواده‌هایشان به تجمعات خود ادامه خواهند داد.

بعد از تمام این قول و وعده‌ها دوباره تعداد ۵٠٠ نفری از کارگران بازنشسته با خانواده‌هایشان در مقابل اداره بازنشستگی جمع شدند و سرانجام بعد از ۶٠ روز اعتراض مبلغ ٢٠۵ هزار تومان یعنی نیمی از حقوق یک ماه کارگران پرداخت شد. اکنون کارگران به این مساله معترضند و میگویند تا نقد کردن همه طلبهایشان به تجمعات خود ادامه خواهند داد. بدین ترتیب تا همین جا این کارگران با پافشاری، با اتحاد، با خبررسانی، با تماس گیری با بازنشستگان دیگر و حرکت مشترک در مقابل مجلس اسلامی و با حرکت اعتراضی پیگیر خود توانسته‌اند، قطره قطره حقوق خود را از حلقوم جانیان اسلامی و کارفرمایان بیرون بکشند.

کارگران بازنشسته ذوب آهن اصفهان با مبارزات متحد خود بطور واقعی در برابر جمعیت میلیونی کارگرانی که با معضل دستمزدهای پرداخت نشده روبرو هستند، راه نشان میدهند. چرا که این تنها وضعیت کارگران بازنشسته ذوب آهن نیست. بلکه جمعیت میلیونی کارگران در ایران امروز با معضل دستمزدهای پرداخت نشده روبرویند. این معضل کل بازنشستگان تامین اجتماعی و معلمان بازنشسته است. اخیرا خبر ٨ ماه طلب حقوق ٨٠ هزار معلم در صدر اخبار بود. تنها با مبارزه و پافشاری بر روی خواستهاست که میشود دستمزدهای پرداخت نشده را نقد کرد و مطالبات خود را تحمیل نمود.

بعلاوه آنچه که امروز به کارگران بازنشسته به صورت مستمری پرداخت میشود، مبلغی نهایتا حدود ۴٠٠ تا ۵٠٠ هزار تومان، یعنی چندین برابر زیر خط فقر است. و حالا این پول را هم بموقع نمیدهند و همچون صدقه به کارگر آنرا تکه تکه در چندین نوبت پرداخت میکنند. این در حالیست که در همین یکی دو ماه اخیر و در میان دعواهای درون حکومتی شان خبر دزدی میلیاردی در صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی و تبدیل این صندوق به مرکزی برای سرمایه گذاری‌های کلان که بیش از ١۵٠ شرکت و کارخانه را تحت پوشش داشته است، بر ملا شد. در این میان این کارگر است که حقوق و دستمزدش به گرو گرفته میشود و او را به صندوق خالی حواله میدهند. کارگران بازنشسته ذوب آهن با اشاره به این دزدی‌ها، مصممانه‌تر دستمزدهایشان را طلب کرده و اعلام داشتند که قبول نمیکنند و تمام حق و حقوقشان را خواهند گرفت. ٨٠ هزار کارگر بازنشسته ذوب آهن اصفهان بخش صنعت و معدن به همراه خانواده‌هایشان نیروی وسیعی هستند که بدون شک با اتحاد خود خواهند توانست تمام طلب‌هایشان را نقد کرده و خواستهایشان را تحمیل کنند.

کارگران بازنشسته ذوب آهن اصفهان شایسته بیشترین حمایت و پشتیبانی هستند. باید وسیعترین حمایت‌ها را از آنها کرد. موفقیت آنها، موفقیت همه کارگران در برابر زورگویی‌های دولت و کارفرمایان است. خانواده‌های این کارگران نیز باید همچنان فعالانه در این اعتراضات دخیل باشند و باید وسیعا اطلاع رسانی کرد. بعلاوه یک فاکتور مهم در تداوم مبارزات کارگران بازنشسته ذوب آهن متحد ماندن این کارگران، جمع شدنهای آنها و تصمیمات جمعی شان است. باید جمع ماند، تا با قدرت بیشتری خواستهای خود را متحقق ساخت. باید جمع ماند تا سرکوبگران رژیم و کارفرمایان فرصت حمله و عقب راندن اعتراضات کارگران را نداشته باشند و بالاخره اینکه باید جمع ماند تا نتوانند در صفوف متحد کارگران تفرقه ایجاد کنند. تداوم پیگیر این اعتراضات است که کارگران بازنشسته ذوب آهن را در موقعیتی قرار میدهد که نه تنها طلبهایشان را بتوانند نقد کنند، بلکه بتوانند برای تحمیل یک زندگی انسانی مبارزاتشان را جلو‌تر برند. زنده باد کارگران بازنشسته ذوب آهن اصفهان.*