مردم لیبی علیه حاکمین جدید / مصاحبه تلویزیون کانال جدید با حمید تقوایی

سیما بهاری: در لیبی یکبار دیگر دهها هزار نفر به خیابانها ریختند تا علیه حکومت تازه یا دولت تازه دست به اعتراض بزنند. در شهر ساحلی بن غازی که نطفه اعتراضات علیه دیکتاتور سابق لیبی قذافی بسته شده. روز دوشنبه حدود سی هزار نفر در تظاهرات اعتراضی شرکت کردند. تظاهر کنندگان فریاد میزدند مردم انقلاب تازه ای میخواهند. خواست تظاهر کنندگان از جمله عدالت و شفافیت بیشتر بود. اجازه بدهید با حمید تقوایی همراه بشویم تا در این رابطه با ایشان به گفتگو بنشینیم. سلام به شما حمید تقوایی به برنامه ما خوش آمدید. خوب تظاهرات سی هزار نفره در بن غازی علیه حاکمین جدید، آیا این مساله برای شما قابل پیش بینی بود؟

 

حمید تقوایی: بنظرم برای هر کسی که کلا تحولات لیبی و انقلابات منطقه را دنبال کرده باشد این رخداد عجیبی نیست. روشن است که مردم برای این نوع حکومتی که الان در لیبی سر هم بندی شده انقلاب نکرده اند. همانموقع که اسلامیون قدم جلو گذاشتند و حرف از اسلام در لیبی زدند و نوع به اصطلاح معتدل اسلامی، حزب ما اعلام کرد که مردم لیبی برای دولت نوع کرزای انقلاب نکرده اند و بنابراین از همانموقع ما واقعیت این حقیقت را میدیدیم. که مردم تن به این نخواهند داد و خوشبختانه امروز می بینید که این حرکت شروع شده و در بن غازی که در واقع نقطه شروع و پایگاه انقلاب لیبی بود مردم دوباره با خواستهای روشنی به خیابان آمده اند و میگویند این حکومت تازه را نمیخواهیم. مردم اعلام کرده اند که از مسئولین و مقابات قبلی هیچکس نباید در دولت جدید باشد و میدانیم که مصطفی عبدالجلیل که الان به اصطلاح رئیس این شورای موقت لیبی است خودش در دم و دستگاه قذافی وزیر بوده است. ایشان  بیش از ده سال در رژیم قذافی وزیر دادگستری بوده است. مردم در واقع به روشنی دارند میگویند که باید بروی کنار و نه تنها او بلکه میگویند که هرکس که در دوره قذافی مسئول امری بوده است نباید در حکومت جدید باشد. اینها خواستهای روشنی است. مردم عدالت میخواهند، برابری میخواهند، مردم آزادی میخواهند، از جمله در خواستهایشان بروشنی اعلام کردند که آزادی بدون قید و شرط میخواهند. آزادیهای سیاسی میخواهند. اینها خواستهای انسانی و برحقی است که انقلاب بر سر آنها بر پا شده و من فکر میکنم که در برابر هر نیرویی که در مقابل این خواستهای مردم وقعی نگذارد و به آنها جواب ندهد مردم اعتراض خواهند کرد. الان روحیه انقلابی در لیبی بالاست. مردم قدرت خود را دیده اند و خوشبختانه شروع این حرکت را داریم می بینیم.

 

سیما بهاری: شما به یکسری از خواستهای مردم اشاره کردید و من هم در ابتدای صحبتم اشاره کردم که مساله خواست آزادی بیان و یا همانطوریکه شما گفتید اینکه کسانیکه در حکومت قذافی دست اندر کار بوده اند، کاره ای در حکومت بوده اند اجازه ندارند در حکومت جدید باشند و اینکه شفافیت بیشتر میخواهند. مردم معتقدند که این شورای موقت پشت پرده یکسری تصمیمات را میگیرد. خوبست که کمی بیشتر در مورد این خواستها صحبت کنید. نظرتان در مورد این خواستها چیست؟

 

حمید تقوایی: به نظرم اینهام خواست بسیار مهمی است. چون مساله شفافیت و اینکه تصمیم گیری ها در واقع علنی باشد مقابل کل توطئه گریهای پشت پرده است. در گزارشات خبری آمده است که این دولت جدید مشغول سازمان دادن یک دستگاه امنیتی است. دستگاه نظامی ، پلیسی جدیدی را دارد پشت پرده برای کل لیبی سازمان میدهد. یا اینها دارند قوانینی را تصویب میکنند اما به مردم اطلاع نمیدهند که این قوانین چه هستند. یا مذاکراتی را الان با دولت های غربی دارند که   باز مردم از آن بیخبرند. اینها را در گزارشات خبری مربوط به لیبی می بینیم. مردم دقیقا به همین اعتراض دارند. میگویند که دیپلماسی مخفی، مذاکرات پشت پرده، بند و بست و سرهم کردن سازمانهای سرکوب مردم به اسم امنیت ملی و غیره را دیگر نمی پذیریم. باید شفاف، روشن، علنی، بیایید بگویید که دارید چه میکنید. و این خواست آنچنان فشاری به همین دولت فعلی لیبی آورده است که رهبر  شورای موقت، یعنی همان مصطفی عبدالجلیل آمده و اعلام کرده است که به زودی ما اینها را اعلام میکنیم و داریم سایتی راه اندازی میکنیم و به زودی همه این اطلاعات را در اختیار همه مردم خواهیم گذاشت. خوب این عقب نشینی ای هست که در برابر فشار مردم دارند میکنند. ولی مردم نباید به این راضی بشوند. بحث بر سر سایت یا به اصطلاح اعلام موضع رسمی دولت نیست. بحث بر سر اینست که این دولت دارد تصمیماتی میگیرد که تماما به ضرر مردم است و در برابر خواست آنهاست. و مردم به همین دلیل دارند میگویند ما شفافیت میخواهیم و باید همه تصمیم گیری ها به اطلاع ما برسد. به نظر من اینهم در کنار آزادی بیان، در کنار خواست برکناری مقامات دولت گذشته و در کنار خواست عدالت و برابری خواست مهمی است و جامعه به روشنی الان دارد نشان میدهد که مردم لیبی بسادگی کوتاه نمی آیند و بر سر این خواستهای انسانی خود ایستادگی میکنند.

سیما بهاری: یک نظری که الان هست و من دلم میخواهد با شما در میان بگذارم اینست که گفته میشود که اسلامیون به اصطلاح میانه رو حاکمین بلا منازع لیبی و کشورهایی هستند که در آنها انقلاب اتفاق شده است، آیا قضیه از نظر شما اینطور نیست؟ کلا نظر شما در این مورد چیست؟

 

حمید تقوایی: این سیاستی است که دولتهای غربی دارند به پیش میبرند. و همینطور نیروهای ارتجاعی، بازماندگان نظامها و دیکتاتورهای سرنگون شده به اضافه دولتهای غربی و نیروهای ارتجاعی ای که در جامعه هستند مثل اخوان المسلمین در مصر یا نیروهای اسلامی در تونس و غیره. اینها همه جزو این سناریو هستند و اینطور میخواهند وانمود کنند که گویا مردم انقلاب کرده اند حالا برای یک نوع دیگری از اسلام و بقول خود شان اسلام معتدل، اسلام خوش خیم، اسلام نوع ترکیه، و دوباره میخواهند بساط قوانین شریعه و غیره را پهن کنند. خیلی روشن است که این یک دسیسه است. یک به اصطلاح دولت سازی از بالا ست و مردم به این تن نمی دهند. در تونس هم ما مقاومت ها و اعتراضاتی را علیه این سیاست شاهدیم. در مصر هم این فاز دوم انقلابات مصر در برابر این بند و بست های اخوان المسلمین با حکومت نظامی طنطاوی است و انتخاباتی که اینها سرهم کردند مردم به آن اعتراض دارند. و در لیبی نیز امروز می بینیم که خوشبختانه این حرکت هست. همین حرکت ها، همین واقعیات نشان میدهد که تا  چه حد این سناریو های دلبخواهی ساختگی و برای حفظ سلطه ارتجاع از بالا است. این سناریوی اسلامیون و یا اینکه گویا نوعی اسلام معتدل هست که توی این کشورها باید به حکومت برسد و یا اینکه گویا مردم برای اینها انقلاب کرده اند، مردم خودشان با صدای بلند دارند اعلام میکنند که خواستهایشان آزادی و انسانیت و برابری است. همانطور که  در انقلاب لیبی و همه انقلابات اعلام شد که خواستهایشان عدالت است، برابری است ، خواستشان آزادی است و نیروهای اسلامی خیلی روشن است که در مقابل همه این خواستها ایستاده اند و مردم آنها را تحمل نمیکنند و نمی پذیرند. در هر حال میخواهم بگویم این نوع گفتمانی که شما به آن اشاره کردید جزو تبلیغات بالایی هاست. به اصطلاح. و مردم و اعتراضات خیابانی در مقابل اینهاست.

 

سیما بهاری: اجازه بدهید در انتهای صحبت هایمان به این مساله اشاره کنیم که همه شواهد و ظواهری که آدم می بیند این را نشان میدهد که انقلابات قرار است بدست یک عده ای دزدیده شود. مردم انقلابی لیبی چطور می توانند در مقابل ضد انقلاب از انقلابشان دفاع کنند؟ چه باید بکنند؟

 

حمید تقوایی:  ببینید معیارها و شاخص های معینی هست. یک خواستهای فوری ایست که مردم دارند و این خواستها را باید در برابر هر دولتی که ادعا میکند حاکمیت ملی است و یا شورای موقت است یا دولت گذار است، هر ادعایی میکند مردم باید در برابر آنها این مطالبات را بگذارند و با این شاخص ها بسنجند. مهمترین اینها همانطور که مردم لیبی نیز دارند اعلام میکنند عدالت است، برابری است، آزادی است، آزادی بیان و آزادی های سیاسی است. به رسمیت شناختن حق دخالت مردم،  تشکل مردم، و به خیابان آمدن و در خیابان ماندن مردم برای دخالت در امور است، علنیت و شفافیت است. اینها خواستهایی است که مردم به نظرم باید به عنوان شاخص در نظر بگیرند و در برابر هر دولتی که ادعای حمایت از مردم را دارد قرار دهند. یک خواست مهمی که باز در لیبی مطرح است و در مصر نیز مطرح است اینست که مقامات سیستم و دولت گذشته به هیچ وجه نباید در دولت آتی جایی داشته باشند. اینها باید بیایند و به مردم لیبی حساب پس بدهند. اینها نه تنها نماینده مردم نیستند بلکه در جنایت ها و سرکوبگریهایی که علیه مردم در سیستم های دیکتاتوری گذشته اتفاق افتاده همه سهم داشته اند. سهیم بوده اند. دخیل بوده اند. مثل طنطاوی در مصر و یا همین جناب عبدالجلیل در لیبی . اینها باید بیایند و به مردم حساب پس بدهند. به نظر من راه پیشروی انقلاب اینست که مردم بیایند بر سر خواستهایشان ایستادگی کنند، حول این خواستها متشکل شوند و متشکل بمانند و اجازه ندهند که هیچ کس به اسم نظم و قانون و امنیت و ملیت و اسلامیت و از این خزعبلاتی که معمولا میگویند مردم را دوباره به خانه بفرستند و دوباره یک سیستم دیکتاتوری جدیدی را بر آنها حاکم کنند.

 

سیما بهاری: خیلی متشکر از شما حمید تقوایی

حمید تقوایی: من هم تشکر میکنم.*