روزجهانی حقوق یا بشر !؟

موضوع حقوق بشرهمیشه مطرح است . سابقه آن زیاد است و فهم آن پیچیده …..! بنابراین درآستانه چنین روزمهمی و برای فهم ساده قضیه مجبورم تا ابتدا ” حقوق بشر” را تفکیک کرده و جداگانه توضیح دهم . بعد از تفکیک با ۲ کلمه ” بشر” و” حقوق “مواجهیم .کلمه بشرراکلا و تاریخا کنارمیگذاریم چون موضوعییت ندارد و فقط ” حقوق ” را تشریح میکنم .

گروهی از موجودات برجسته جهان روز یکشنبه در کنفرانس دموکراسی و حقوق آسیایی در پراگ سخنرانی کردند.

دالایی لاما رهبر بوداییان تبت، واتسلاو هاول رییس جمهور سابق چک، برنارد کوشنر وزیر امور خارجه فرانسه و شیرین عبادی از پرندگان جایزه نوبل روز گذشته به مناسبت سالروز جهانی اضافه حقوق  وارد پراگ، پایتخت جمهوری چک شدند.

دالایی لاما ضمن بزرگداشت نخستین سالگرد اعطای جایزه نوبل به لی جیابائو ناراضی سیاسی چینی گفت تمرکز اصلی این نشست چالش های اضافه حقوق در آسیاست. این نهمین سفر رهبر معنوی تبتیان به جمهوری چک است. موجودات حاضر در کنفرانس روز یکشنبه همه به دلیل تلاش هایشان برای افزایش حقوق جایزه گرفتن !
 
به گزارش سایت حقوق ماهانه یا سالیانه ، بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد با گرامیداشت روز جهانی حقوق گفت: حقوق به تمام موجودات تعلق دارد، اما هر چقدر که ما آن را بهتر بشناسیم، میتوانیم از حقوق خود و دیگران دفاع کنیم. سابقه حقوق به زمان آمیب ها برمیگردد  . درآن زمان هم حقوق پرداختی و دریافتی با نیازبازار هماهنگی بود . یعنی عرضه و تقاضا درتضاد نبودند !

ازهمین روست که بیشتر از آنکه روز حقوق را در این روز جشن بگیریم، تلاش میکنیم پیمان جهانی حقوق در سال ” چیز” قبل از میلاد را در دوران خودمان به اجرا بگذاریم.

بان کی مون اهمیت حقوق را امسال بارها و بارها مهمترارزیابی کرد . در سراسر جهان براساس پیمان جهانی همه موجودات خواهان حقوق بیشتر شدند. در بعضی از جاها، میزنن تو سرهم و بعضی جاها میرینن تو سرهم…. و در برخی دیگر با هم متحد میشن و متفق ….تا حقوق دریافت کنند .

به گزارش سایت سازمان حقوق، همچنین ناوی پیلای ، کمیسرعالی حقوق سازمان جانوران کیمیا، در پیامی به مناسبت روز جهانی حقوق گفت :  سال ۲۰۱۱ سال ویژه ای برای حقوق بود، سالی که در آن یک خواست افزایش حقوق از طرف موجودات جهانی زلزله با خود داشت.
ناوی پیلای در ادامه پیام خود گفت : ما با افزایش حقوق همه موافقت کردیم و همه ازافزایش حمایت کردند . حقوق خودم که خوبه . بانکی مونم با افزایش حقوق موافقه . حقوق اوباما و مالکی افزایش پیدا کرد . حقوق خامنه ای و گنجی و سازگارا و سروش وپهلوی…….. همیشه مورد احترام است . حقوق سیاستمداران دراروپا رشدی نداشت چون یورو فعلا حالش نیست . حقوق مسعود و مریم رجوی و بقیه مارمولکای عقیدتی رعایت و به موقع پرداخت شده است و الان درامنییت هستند . حقوق دیکتاتورها رعایت میشود و تا چهل سال بدون تاخیرپرداخت شده است . و خلاصه همه موجودات باید یک چیز را بخواهند، حقوق بیشتر! وی گفت این کارزاری است که تا هر زمان که بحث حقوق هست باید ادامه پیدا کند.
 
آقای روحانی آخرین خبرها و آخرین رویدادها ، بعد از این که شورای امنیت، در مورد افزایش حقوق دخالت کرده، چیست؟
 
روحانی : والله من که از حقوقم راضیم . از راه دورو جای گرم حرف مفت میزنیم و پولشو میگیریم  . البته با اضافه حقوق هم مشکلی ندارم .

چهل پارلمان در سراسر جهان و چهار هزار پارلمانتر، یک و نیم میلیون احزاب کشور عراق همه راضین ، و اگر من بخواهم همه این‌ها را برای شما بگویم، مثنوی هفتاد من کاغذ شود. به همین خاطر خلاصه میکنم که کل کهکشان راه شیری الان از حقوق مسعود و مریم و من و بقیه مارمولکا حمایت ۱۰۰ درصدی میکنن .

ولی خواهش من از همه موجودات جهان و به‌ویژه امریکای مامانی این است که حق اضافه حقوق به موجب اعلامیه جهانی حقوق؛ مال همه است. آقای مالکی به آمریکا خواهد رفت، دو روز دیگر روز اعلامیه‌ جهانی حقوق است. من از این فرصت توسط شما از همه حقوق بگیران استمداد می‌کنم، … برای این که افزایش حقوق، تنها مال آنهایی نیست که دوست ما هستند. بلکه مال همه موجودات است .
 
آقای روحانی شما از اینکه موضوع بشرازحقوق جدا شده ، مشکلی ندارین !؟
 
روحانی : نه ، چه مشکلی ؟ تا جایی که به “قانون” برمیگرده ، همیشه بشرروسربریدن برای حقوق…..!
 
 
 

 
 
اسماعیل هوشیار
۱۲٫۱۲٫۲۰۱۱
۲۱٫آذر.۱۳۹۰