به سوی ژنو

در راستای مبارزات جنبش کارگری طی سالهای اخیرکه ایجاد تشکلهای کارگری به مثابه بیان خواست مشترک کارگران و ظرف همبستگی آنها بر علیه سرمایه داری محورآن بوده است نه تنها تلاشهای تاکنونی کارفرماها و دولتهای ضد کارگری رژیم جمهوری اسلامی درتحمیل ارگانی از بالا بر گرده کارگران  خنثی شده است بلکه گسترش روند مبارزات کارگری و نفوذ گرایش سوسیالیستی در آن درعین حال ضرورت پایداری ازاتحاد عمل سایر جنبشهای اجتماعی با آن را بدنبال داشته است که ابن خود موجب نگرانی بیشتر سرمایه و سراسیمگی بخشهای مختلف آن شده است .

در روند انطباق با سیاست جدید جهانی سرمایه داری و ادغام سرمایه کشوری در سرمایه بین المللی وبه تبع آن عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی پیش شرطهایی از جمله رعایت اصول مربوط به روابط سه جانبه کارفرما ، دولت و کارگر و تایید و برسمیت شناختن اش توسط سازمان جهانی کار(آی ال او) را دربر داشته است .
امسال هم باردیگرهئیتی رسمی از ایران تحت عنوان نماینده گان کارگران به ژنو اعزام شد و آن در شرایطی بود که نماینده گان شناخته شده کارگری یا در زندان بوده و هستند و یا تحت پی گرد قرار دارند. محمود صالحی ،کسی که کارنامه ضد کارگری رژیم جمهوری اسلامی را حضوری به نماینده گان شاخه کارگری آی ال او در تهران (سال ۱۳۸۳) ارائه داد، یکی از آنهاست که اکنون در زندان سنندج بسر می برد و نیز طبق اسناد موجود پزشکی از بیماری مزمن کلیوی رنج میبرد و سلامتی اش در خطر است.
دراعتراض به سازمان جهانی کاردال بر پذیرش دوباره نماینده گان رژیم جمهوری اسلامی در اجلاس ۲۰۰۷، فعالین جنبش کارگری خارج کشوراز مدتی قبل و در هئیت کانونها و کمیته ها اقداماتی را در دستور کار خویش گذاشتند که سازماندهی آکسیون ۸ ژوئن در مقابل مقر آی ال او در ژنو از نتایج آن بود.
دهها نفر از نماینده ها و فعالین تشکلها در کشورهای مختلف در ژنو گرد هم آمدند و در آکسیون شرکت کردند. پیام کمپین فعالین خارج از کشوردر ابتدا قرائت شد و در ادامه پیام فدراسیون کارگری فرانسه (س ژت)در حمایت از آکسیون و نیز پیامهای فعالین داخل ایران ار جمله نجیبه صالح زاده همسر و همرزم محمود صالحی ،بخشی از کارگران ایران خودرو،و شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه خوانده شد.
 
کمیته همبستگی با جنبش کارگری برلین و تعدادی ازسازمانهای خارج از کشورنیزاز آکسیون اعتراضی حمایت کردند. نماینده کانون پناهندگان افغانستانی نیزضمن اعتراض به اخراج کارگران از ایران وسیاست نژاد پرستانه وضدانسانی رژیم جمهوری اسلامی همبستگی خود را بابرگزارکننده گان آکسیون اعلام  داشت.                                                                        

یکی از نمایندگان فدراسیون کارگری فرانسه ” س ژت ” به نام ژان فرانسوا کوربن ضمن حضور درمحل آکسیون و پشتیبانی از آن، متعهد شد در کمیسیون صلاحیت که در باره عملکرد دولتها صحبت خواهد شد نمایندگان فدراسیون  حضورهئیت اعزامی جمهوری اسلامی را مورد بازخواست قرار خواهند داد.  
بعد ازخواندن پیامها هئیتی از سوی کمپین سراسری به منظور ملاقات با یکی از مسئولین شاخه کارگری آی ال او به اجلاس وارد شد تا ضمن اعتراض به حضور نماینده گان رژیم اسلامی قطعنامه اکسیون را به آنها تحویل دهد. مفاد قطعنامه به قرار زیر بود:

ـ آزادی بدون قید وشرط محمود صالحی و تمامی کارگران دستگیر شده از جمله شیث امانی و صدیق کریمی و لغو کلیه احکام صادره قضایی بر علیه منصور اسانلو و تمامی فعالین کارگری
ـ اعزام یک گروه تحقیق از طرف نهادهای بین المللی مدافع حقوق کارگری به ایران جهت بررسی موقعیت فعلی کارگران
ـ اخراج هیات اعزامی که بعنوان نماینده کارگران ایران از طرف رژیم جمهوری اسلامی در جلسه سازمان جهانی کارشرکت می کنند و دعوت از نمایندگان واقعی و منتخب کارگران جهت شرکت دراجلاس ILO و نهادهای بین المللی برای بازگویی مسائل و مشکلات کارگران ایران
ـ برسمیت شناختن حقوق کارگران مهاجر و جلوگیری از اخراج کارگران افغانستانی مقیم ایران
– برسمیت شناختن تمامی حقوق شناخته شده بین المللی کارگری در ایران از جمله: آزادی تشکل، اعتصاب و برگزاری مراسم مستقل روز جهانی کارگر .
ـ رفع هرگونه تبعیض و نابرابری اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در مورد زنان در مراکز کاری و در سطح جامعه
ـ اجرای تمامی مقاوله نامه ها و قوانین بین المللی در مورد منع کار کودکان و محکومیت رژیم جمهوری اسلامی بخاطرعدم اجرای آنها

هئیت نماینده گی کمپین گزارش کوتاهی ازملاقات حضوری اش با یکی از مسئولین شاخه کارگری آی ال او بنام کاتارینا تسوترودو را به شرکت کننده گان درآکسیون ارائه داد.طبق گزارش شخص نامبرده مسئولیت خود در نهاد سازمان جهانی کاررا محدود شمرد . وی وعده داد که به منظورمعالجه محمود صالحی ترتیب اعزام یک هئیت پزشکی به ایران داده خواهد شد. در رابطه با شرایط عضویت ایران در سازمان جهانی کار و قرارها اواعلام کرد که رژیم جمهوری اسلامی ایران بجز پرداخت دستمزد بسیاری از مقاوله نامه ها را امضاء نکرده است ( به عبارتی نمیتوان رژیم جمهوری اسلامی را به چیزی که امضا نکرده است متعهد کرد ) فقط میتوان به حضور نماینده گان ایران درکمیسیون رسیدگی به صلاحیت نمایندگان کشورها و آن هم ازسوی شاخه کارگری آی ال او که متشکل ازنمایندگان اتحادیه های کارگری میباشند اعتراض کرد.
بعد از گزارش هئیت نماینده گی کمپین یکی از حاضرین در رد ادعاهای کاتارینا تسوترودوسخنان کوتاهی ایراد کرد که مورد تایید شرکت کننده گان در اکسیون قرار گرفت . وی با اشاره به اساسنامه سازمان جهانی کار (آی ال او) اظهار داشت :
« کنفرانس بین المللی کار» اعلام میکند که همه اعضا،حتی اگر(هنگامی که) مقاوله نامه های مربوطه را تصویب (امضا) نکرده باشند صرفا به دلیل عضویتشان در سازمان (بین المللی کار)موظفند با حسن نیت و بر طبق اساسنامه سازمان بین المللی کار اصول مربوط به حقوق بنیادی کار را که موضوع آن مقاوله نامه ها هستند رعایت کنند، به پیش ببرند و ت