عطف به این نوشته !

تفاوت با ادب و بی ادب بر خلاف تصور عامه لزوماً در دانستن و یا ندانستن فحش و کلمات رکیک نیست، بلکه بیشتر در استفاده و یا اجتناب از آنهاست!
http://www.pezhvakeiran.com/page1.php?id=37648
 
 نظر به اینکه طرح چنین موضوعی درلینک بالا حتما دلایلی دارد که من عوام نمیفهمم پس حتما مهمه. حتی مهم نیست مخاطب کیست!مطلب کوتاه و جالب است فقط نگاهش چند گرای “سیاسی ، اجتماعی” تفاوت دارد با آنچه که من درگیرش هستم ! طی این چند سال دراشکال مختلف ترش کردن خیلی ها را از دست خودم و کلمات معصوم دیدم خیلی ها که مودبند و با سواد…ولی !؟
 
کلمه رکیک یعنی چه ؟ کلمه را خودمان یعنی انسان ساخته است و یا اززمین و خاک استخراج شده است ؟ برفرض مثال اگر هنگام عقد این قراردادها مثلا به دیوار میگفتن کون و باسن را میگفتن دیوار ….! آنوقت کدام رکیک است؛ دیوار من و یا کون بقیه ؟ مشکل درکلمات نیست مشکل درادب و جنوب و شمال شهری هم نیست تمامی کلمات با هر معنی درجای درست خودشان قرار دارند . این ما هستیم که هنوزهم مثل گذشتگان درفقرفرهنگی مفرط ، کلمات را بارارزشی رکیک و ادبی و اینا….میدهیم . هیچ کلمه ایی رکیک نیست این ما هستیم درذهنمان کلمات را رکیک میبینیم وطبقه بندی میکنیم. همین “کون رکیک ” اگروظیفه اش را درارگانیزم انسان انجام ندهد آنوقت میبینی چه به روزمان میآید ؟ پس نه تنها رکیک نیست بلکه ارزشمند و مقدس است ! با کلمات به شکلی قراردادی فقط منظوربیان میشود . انسان دوران غارنشینی هم تکلم خودش را داشت ، ولی به دلیل سادگی ذهنش باراضافی ارزشی روی کلمه سوارنمیکرد !
 
فرهنگ ایرانی ، اسلامی یا اسلامی ایرانی ، تاریخچه جالبی دراین زمینه دارد . درفاز سیاسی یکی ازرایج ترین و بدترین مارکهای حکومت اسلامی به مخالفانش و از جمله مجاهدین استفاده ازهمین فرهنگ ” مثلا رکیک” بود مثل این که درخانه های تیمی مجاهدین وسایل ضد بارداری کشف کرده اند . این را که اکثرعوام میشنید برسر”ایمان خویش” میلرزید ؛ حتی بدتر ازبید . درحالی که داشتن و استفاده از وسایل ضد بارداری موضوعی کاملا طبیعی درهرخانواده بوده واست که همان آخوندها هم استفاده میکنند . به نظرمن این دگمهایی که تبدیل به ابزارتخریب شده است را باید زد توی سرش تا این فرهنگ بیمار اسلامی ، ایرانی خرد شود !
 
ازنظرمن کلمات همه خوبند . اگر کلمه عشق مقدس است بقیه کلمات هم بارارزشی خودشان را دارند . کاربردنشان درزمین سیاست  نه بد است و نه گناه . تا جایی که به موضوع سیلقه متفاوت افراد برمیگردد قابل فهم است .  ولی ظاهرا عداه ایی خارج از کادرسلیقه فردی از این تابوهای کهن خوششان میآید! به کاربردن و استفاده از هیج کلمه ای زشتی ندارد .
 
در ادبیات ایران کم نبودند هنرمندان و نویسندگانی که علیرغم برخورداری از خلاقیت و توان بالای هنری بعضاً بخاطر عدم رعایت عفت کلام عمومی و ایکس ریت کردن نوشته، شانس خود را برای ماندگاری در تاریخ  از دست دادند!  حتّی مضامین طنزآلود به قصد افشاء و تمسخر آخوندها از سوی طنز پردازان مطرح نبایستی عذر موجّه و ویزا برای ورود کلمات رکیک و لومپنی در اینگونه آثار باشد!
 
ماندگاری تاریخی…؟ماندگاری تاریخی اگردرنوشتن نامه محترمانه و سرگشاده به جلاد و دیکتاتورو ارتجاع و…چنین سبک قرمساقی سیاسی  است من که نیستم و خوشحال میشم که درچنین تاریخی نمانم . هرفردی و تفکری روش خودش و مخاطب خودش را دارد . ایرج میرزا درتاریخ ادبیات ماندگارشده است هیچ مارکی هم بهش نمیچسبد . مینا اسدی شعرجاکشها را گفته و من هروقت دلم ازاین جماعت ” روشنفکر” میگیرد با او خلوت میکنم! شمیم جوان هم آهنگ خوانده که آدم اشگش درمیاد ( به زورمرا کردی و به من گفتی جنده…) و همه میدانیم که ایرج میرزا هم بلد بود به سبک خیلی های دیگرکه اسمی هم ازشان نیست محترمانه و مفنگی بنویسد. مینا هم خوش ذوق و طبع وسیع و خشمگینی دارد وخوب بلد است . شمیم هم بی سواد و بی تجربه نیست وبا همه واژه ها کارمیکند.تمام کلمات حرمت دارند ؛ وظیفه این کلمات قراردادی فقط رساندن مقصود است به خصوص درسیاست و طنز خیلی هم مزه دارد. پرهیزازخودسانسوری ؛ جواز ورود به دنیای زیبای “کلمه” را داده است !
 
میراث به جا مانده از هر انسان، به فراخور جایگاه اجتماعی، سیاسی ؛ و میزان درکش ازدنیای ما در طی حیاتش متفاوت است . حدود ۹۰نود” درصد که اساسا توی باغ نیستند و تا پایان عمرشان خیلی “ادبی و مردمی” فقط مشغول رتق و فتق امورفیزیکی هستند . بعضی از افراد تنها خاطره‌ای درذهن باقی می‌گذارند، اما بعضی‌های دیگر حتی پس از مرگ هم میراثی از خود به جای می‌گذارند که بر زندگی انسان‌های دیگر و بر روند تکامل یک جامعه تاثیر میگذارد . تنها شرطش پرهیز ازخود سانسوری واسیرکلمات نشدن است ! ادب کیلو چند ؟ بگو بسوزه پدرمحافظه کاری برای حفظ صورتکهای مودب فرهنگی یا مفنگی !؟ اساسا چه فرقی میکنه ؟

 
 
 
اسماعیل هوشیار
۱۷ آذر۱۳۹۰
هشتم دسامبر۲۰۱۱