مونیتور شماره یک … بررسى، گردآورى و تحلیلى رویدادها

١ـ امروز(٢٨نوامبر) ده ماه پس از سقوط”حسنی مبارک” مرحله اول انتخابات مصر انجام شد. در شهرهای قاهره ـ اسکندریه و ٧ استان دیگر مردم بپای صندوقهای رای رفتند. مصر پر جمعیت ترین کشور جهان عرب است. ٨٢میلیون نفر جمعیت. ۵٠ میلیون نفر واجد شرایط.  قرار است رأی دهندگان ۴٩٨ عضو مجلس مردم را انتخاب کنند و ژنرال طنطاوی رئیس شورای عالی نیروهای مسلح و رئیس دولت موقت  ده تن از اعضای مجلس را تعیین خواهد کرد.
۵٠حزب در این انتخابات شرکت کرده. و اخوان المسلمین که برای گرفتن بیشترین کرسی ها خیز برداشته تحت عنوان «حزب آزادی و عدالت» در انتخابات شرکت کرده است.
تجمع های اعتراضی هنوز در میدان “تحریر” ادامه دارد. هر چند از تعداد شرکت کنندگان امروز کاسته شده است اما معترضین به شورای نظامی کماکان بر خواستهای خود در میدان “تحریر” ادامه میدهند. امروز تجمع کنندگان میدان “تحریر” اعلام کرده اند؛ “انتخابات در شرایط حاضر را مناسب نمیدانند و نتیجه آن را منعکس کننده خواست های مطرح شده در  “انقلاب” اخیر در مصر را نمیدانند.
رسانه های خبری از جمله بی بی سی با انعکاس اخبار مربوط به شرکت وسیع مردم در انتخابات این باور را به افکار عمومی القا میکنند که شرکت کنندگان تظاهراتهای میلیونی و گسترده در مصر بویژه در میدان “تحریر” از “نفوذ” کمی برخوردار هستند. ملاک اینها برای این ادعا شرکت وسیع مردم در انتخابات امروز است. آنچه مسلم است برگزاری انتخابات و شرکت وسیع مردم با هر اقدام و حمایتی که از سوی شورای نظامی و اخوان المسلمین انجام شده باشد. روند انقلاب در مصر و ادامه مطالبات رادیکال ـ سیاسی برای رفاه و حرمت انسانی و اعمال اراده توده های مردم در سرنوشتشان ادامه دارد. این حرکت رادیکال تغطیل نمشود. انقلاب رادیکال در مصر در نه ماه گذشته سطح توقعات، مطالبات و خواست جامعه را بالا برده است. شرایط سیاسی مناسبی برای دخالت جنبش کارگری مصر و دخالت احزاب مارکسیستی و کمونیستی از هر دوره ای بیشتر مهیا شده است. جنبش رادیکال در دفاع از سکولاریسم در جامعه صاحب شخصیت و سازمان و چهره شده است. همین امروز جدال های اسلامیون با سکولارها در حین انجام انتخابات بالا گرفته بود. میدان تحریر و جنبش رادیکال ماندن در خیابانها و حق طلبی بالای جامعه بویژه نسل جوان فضای سیاسی خفقان و سرکوب را عقب زده است. عربده کشی و قائم شدن اسلام سیاسی اخوان المسلمین و پناه گرفتن پشت “حزب آزادی و عدالت” به صف بندی “پایدارتر” آنها کمکی نمیکند. مصر با دخالت تاریخی جنبش کارگری روزهای تعیین کننده ای را بر متن اوضاع سیاسی و التهاب بالای کنونی با اتکا به معترضین ناراضی در پیش دارد.
٢ـ   اتحادیه عرب تحریم سوریه را تصویب کرد.  
تحریم‌هایی که در اجلاس نمایندگان کشورهای عرب در قاهره به تصویب رسید، شامل تعلیق مبادلات بازرگانی با سوریه، انسداد حساب‌های بانکی سوریه در آن کشورها، توقف پروازهای مسافرتی میان سوریه و کشورهای عضو اتحادیه و بالاخره ممنوعیت سفر برخی مقامات سوری به این کشورها را شامل می‌شود. این نخستین بار است که کشورهای عرب چنین تحریم‌های سختی علیه سوریه در نظر می‌گیرند. به گفتۀ نخست وزیر قطر، از بیست و یک عضو اتحادیۀ عرب، به جز عراق و لبنان، بقیه (نوزده کشور) به تحریم‌ها رای مثبت دادند. علاوه بر این ، ترکیه هم که طبیعتاً عضو اتحادیهنیست اما در نشست قاهره حضور داشت، از زبان وزیر خارجه‌اش اعلام کرد که تحریم‌های مشابهی را اعمال خواهد کرد. نخست وزیر قطر در مقام سخنگوی اتحادیه گفت: “ما امیدواریم که رژیم سوریه به کشتارها پایان دهد تا الزامی به تحریم‌ نباشد”.
٣ـ مخالفت عراق با تحریم اقتصادی سوریه از سوی اتحادیه عرب.
هوشیار زیباری اظهار داشت که کشورش در مورد مجازات های اقتصادی که اتحادیه عرب قصد دارد علیه رژیم سوریه اعمال کند ملاحظاتی دارد و اینکه از نقطه نظر عراق اعمال چنین مجازات هایی علیه سوریه ناممکن است.
عراق از شرکت در رأی گیری اعضای اتحادیه عرب که به تعلیق عضویت سوریه در این نهاد منجر شد خودداری کرد.
همزمان جلال طالبانی رییس جمهوری عراق نسبت به ماهیت بدیل رژیم بشار اسد ابراز نگرانی کرد و گفت که فرادستی نیروهای افراطی در سوریه به روی کار آمدن مخالفان دموکراسی و مخالفان عراق در سوریه منجر خواهد شد
 اتحادیۀ عرب در اجلاس روز پنجشنبه اش با تعیین یک ضرب الاجل بیست و چهار ساعته از بشار اسد خواست که با ورود ناظران خارجی به سوریه برای پایان دادن به خشونت ها در این کشور موافقت کند.  اقتصاد سوریه در نتیجۀ مجازات های آمریکا و اروپا آسیب های مهمی دیده است و مجازات های اقتصادی اتحادیه عرب می توانند اقتصاد سوریه را فلج کند. نیمی از صادرات و یک سوم واردات سوریه در داد و ستد با کشورهای عربی صورت می پذیرد.
٢٨نوامبر ٢٠١١