تجمع بیش از سه هزار کارگر با شعار علیه “وال استریت ایران”

امروز ٢٩ آبان (٢٠ نوامبر) بیش از سه هزار کارگر در اعتراض به تهاجم جدید رژیم به زندگی و معیشتشان که تحت عنوان طرح تغییر در قانون کار ضد کارگریشان صورت گرفته است، در مقابل مجلس اسلامی جمهوری اسلامی تجمع کردند.   این روز، مصادف با سالگرد تصویب قانون کار جمهوری اسلامی بود، خانه کارگر جمهوری اسلامی مثل هر سال در دل دعواهای درون حکومتی شان برنامه داشت که تعداد معدود از کارگران را تحت این عنوان به مقابل مجلس ببرد تا اعتراضات کارگران را دستمایه ای برای خود کند. اما کارگرانی که از این موضوع خبردار شده بودند، فرصت را غنیمت شمرده و در مقابل مجلس اسلامی گرد آمدند   و با حرکت اعتراضی خود برنامه از قبل چیده شده مزدوران خانه کارگر را در هم ریختند و با شعارهای مرگ بر سرمایه دار، تغییر قانون کار،  والستریت ایران دست به اعتراض زدند.

نفس وجود شعارهای مرگ بر سرمایه داری و اشاره به والستریت آمریکا نشانگر همراهی کارگران ایران با جنبش جهانی ضد  سرمایه داری  ای است که امروز به جنبش ٩٩ درصد ها، جنبش والستریت،  و  جنبش اشغال میادین در سطح جهان  شهره یافته است. جنبشی علیه سرمایه داری که دنیایی بهتر را فریاد میزند. جنبشی جهانی که بپا خاسته و فریاد میزند که بار بحرانتان را قبول نمیکنیم و علیه کل نظم موجود است و کل سیستم اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را دارد به چالش میکشد.

در تجمع اعتراضی امروز اعتراضی در تهران مقابل مجلس اسلامی، کارگران  با در دست داشتن پلاکاردهایی که بر رویش نوشته شده بود، کارگر، کارگر اتحاد اتحاد، وزیر بی لیاقت استعفا استعفا، مرگ بر سرمایه دار، و با اشاره به والستریت در واقع دارند به نوعی اولتیماتوم خود را میدهند و  مقابل مجلس اسلامی را که همواره محل تجمعات اعتراضی کارگران و بخش های مختلف جامعه بوده است، را به محل تجمعات بعدی خود اعلام میکنند.

در این حرکت اعتراضی کارگران همچنین با  شعار تغییر قانون کار، اعتصاب اعتصاب، بطور واقعی اعلام داشتند که زیر بار تهاجمات رژیم بر زندگی و معیشتشان نخواهند رفت و با نیروی اعتصاباتشان مقابل این زورگویی ها خواهند ایستاد.

چرا که رژیم اسلامی تحت عنوان طرح تغییر در قانون کار میخواهد کارگر را در مقابل تعرض جدیدی قرار بدهد. از جمله سپردن ساعت کار به توافق کارگر و کارفرما و تبدیل  ساعات طولانی کار به شکل رایج کار در محیط‌های کار یک وجه مهم این تهاجم است.  چرا که کارگر تحت عنوان توافق با کارفرما، بخاطر دریافت دستمزدهای یک چهارم خط فقر ناگزیز به تن دادن به ساعات طولانی‌تر کار میشود. شرایطی که در کنار قراردادهای موقت و پیمانی دست کارفرما را هرچه بیشتر باز میگذارد که کارگران را مثل یک برده مطلق به کار گیرد. نکات دیگر این تغییرات در قانون کار نیز در راستای زدن از هرگونه مزایایی است که میتواند به کارگر تعلق گیرد، مثل کاهش حق شیفت و نوبت کاری‌ها، قطع تعلق ۴٠ درصد دستمزد بیشتر به کار در روزهای تعطیل و اضافه کاری‌، کاهش مرخصی سالانه کارگر و غیره. تغییراتی که اساسا دست کارفرمایان را بیشتر و بیشتر برای استثمار وحشیانه تر کارگر باز میگذارد. روشن است که قانون کار جمهوری اسلامی قانون بردگی کارگر است. اما جمهوری اسلامی این تهاجمات را تحت عنوان تغییر در قانون کار در دستور گذاشته است، تا وضع کارگر را آنچه که هست، وخیم تر کند و آخرین لقمه سفره کارگران و خانواده های کارگری را به جیب زند. اعتراض امروز کارگران در ایران به این تهاجمات جنایتکارانه هر روزه رژیم اسلامی به زندگی و معیشتشان بود.

از جمله دیگر شعارهای این حرکت اعتراضی کارگران شعارهای  مجلس به این بی غیرتی هرگز ندیده ملتی، وزیر بی لیاقت استعفا استعفا بود.

در این حرکت اعتراضی مزدوران خانه کارگر تلاش در کنترل اوضاع  و مهار حرکت کارگران را داشتند. اما کارگران با شعارهایشان جواب درخوری به آنها و تهاجمات هر روزه این حکومت دادند. حرکت اعتراضی امروز کارگران در ایران بیش از بیش پیوستگی اعتراضات کارگران و مردم ایران را با جنبش جهانی علیه سرمایه داری ، جنبش والستریت به نمایش گذاشت. حرکت امروز کارگران ایران یک شروع بود. کارگران به میدان می آیند تا بساط چپاولگران را در هم پیچیند.* شهلا دانشفر