درافق روشن ششم آپریل !

درهفته گذشته و درکنار خیلی خبرهای ولرم ، خبر داغ علیا ماجده المهدی، دختر بیست ساله مصری جوشید ، که با گذاشتن تصویر عریان خود و دوست پسرش بر روی فیس بوک، توییتر و وبلاگ شخصی اش اضطراب های جامعه ایی را نشان داد که بخشی ازآن اسمش مصراست و بخشی دیگر جغرافیایش آنجا واینجا و بقیه اش هم ذهنها درهمه جا !
 
 
 
 درقسمتی از دفاعیات علیا خواندم : نخست درباره زنانی که در آغاز دهه ۷۰ میلادی در دانشکده هنرهای زیبا به عنوان مدل در برابر نقاشان مرد لخت می‌شدند، قضاوت کنید و کتاب‌های هنری را پنهان کرده، مجسمه‌های برهنه را بشکنید، سپس در برابر آینه لخت شوید و بدن‌های خود را که با دید تحقیرآمیز به آن‌ها نگاه می‌کنید به آتش بکشید تا پیش از فرستادن اهانت‌هایی با مضمون تبعیض جنسی به من و نفی حق آزادی بیان من، برای همیشه از عقده‌های جنسی خود رها شوید.
 
 
 
 
 
 
بحثهای زیادی از زوایای مختلف انجام شد و هنوز ادامه دارد . سی ان ان دوان دوان با او مصاحبه کرد. درتائید کارش آمار بازدید از وبلاگ  این انسان شجاع از مرز ۲ میلیون گذشت . حتما که درصدی از این آمار پوشال است و اساسا دیدگاه و دردی ندارد . اما بخش عمده اش واقعی است فقط زودگذراست . مثل خاصیت بنزین که زود شعله میکشد و فرو مینشیند . راستش خیلی شجاعتش را تحسین کردم و خیلی بازهم تحسین میکردم که به مطلب دیگری رسیدم از جوانی گمنام همراه با عکس خودش
 .http://www.daklan.com/
 
 
 

 
کل نظرش را دروبلاگ خودش بخوانید که آدرسش را دربالای عکسش گذاشتم ولی جمله آخرش را که خواندم کف کردم. نوشته بود : آنهایی که با علیا مخالفتی ندارند، اما جرأت تکرار عمل او را هم ندارند از نظر اخلاقی فاسد هستند…..
 
 
 
ای داد و بی داد …حالا با این یکی چکنیم ؟ احساس میکردم زیاد هم بی ربط نگفته است و خلاصه یک تناقض دیگر ! لخت شدن و نشدن موضوع اصلی است و یا شکلی از نشان دادن اعتراض ؟ شکلی که در جامعه مصر و ایران شاید آتش به پا کند اما آن آتش فروزان و تاثیرگذارمحمد عزیز در تونس کجا و این کجا ؟  برای شروع و زدن به دگمهای ارتجاعی و هزاران ساله باز هم تحسینش میکنم ولی درخودم هم نمیبینم .
 
 
 
استعفا یا سقوط دولت مصراز همه داغتر بود و ادامه جنبش ششم آپریل درمیدان التحریر . به گزارش خبرگزاری رویترز طی ۴ روز گذشته نزدیک به ۴۰ کشته و ۱۵۰۰ نفر زخمی شده اند . شورای نظامی مصر که عمدتا ازمسئولین سابق حکومت قبلی بودند رسما به ریپ افتاده است . حضور فرمانده شورای نظامی محمد حسین طنطاوی با لباس غیر نظامی در خیابان قاهره باعث شد گمانه زنی ها یی تقویت شود که خود او در پی ریاست جمهوری باشد. اما به تعبیر رادیو فردا ، حوادث اخیر نشانه ای است از پایان ماه عسل “انقلابیون” و ارتش در مصر که با کناره گیری مبارک از قدرت در ۱۱ فوریه گذشته آغاز شد.
 
 
http://www.dw-world.de/dw/article/0,,15547393,00.html?maca=per-rss-per-all-1491-rdf
 
 
جنبش جوانان ششم اپریل طی بیانیه ایی گفت : ما تاکید می کنیم که تا آخرین نفس به عهد خود پایبندیم و بر رسیدن به خواسته ها اصرار خواهیم کرد. به شورای عالی نیروهای مسلح می گویم که تو تنها یک حکومت هستی و اگر کنار بروی، کشور فرو نخواهد پاشید. به عوام فریبی پایان دهید شما انسانید و نه خدا… اشتباه خود را ادامه ندهید، ۹ ماه پیش به خوبی ناتوانی شما را در اداره کشور نشان داد. نیم میلیارد برای اجرای انتخابات خرج می کنید در حالی که ادعا می کنید اقتصاد ویران است. شما می گویید که این تظاهرات را سرکوب خواهید کرد اما ما به شما می گوییم که تا زمان محقق شدن خواسته هایمان میدان را ترک نخواهیم کرد.
 
 
 
 
 
 
 
نا آرامی ها به شهرهای اسکندریه، سوئز و عریش هم کشیده شده است. آینده وافق جنبش ششم آپریل روشن است . از نظرمن عمل علیا هم بخشی از همین جنبش است با شکلی متفاوت . حتی اگر شخص خودش درک عمیقی از شرایط فعلی نداشته باشد. خلق همان شکلی که برای من آشناست. درایران هم دیدیم که ندا آقا سلطان با خون خود خالق همین صحنه بود . صحنه هایی که شاید منتاقض به نظر برسد و یا دردناک و یا خوشایند …..هرچه که هست ندا و علیا و محمد عزیز تونسی و…بقیه ها جدا ازتمامییت این بخش ازتاریخ و جنبش های مربوطه نیستند . تفاوت وزنشان کیفی نیست.  و حتی اندازه تاثیرگذاری… مثل صفحه آبی رنگی است که خط قرمز یا زردی به اسم تناقض وسط آن کشیده شود این ۲ قابل تفکیک نیستند . فقط نسلی زیباست .  عملکردشان قابل درک و تحسین است .
 
 
 اسد درحال فروریختن است . دیروز مجسمه اش و فردا خودش ….این بشاراسد همان کسی بود که وقتی ماهها پیش منطقه با سونامی درهم ریخت ، گفته بود : این ویروس به سوریه نخواهد رسید ! ولی رسید و خامنه ای درحالت بی حالی و بی وزنی …..! آینده انسان روشن است .

 

اسماعیل هوشیار
اول آذر۱۳۹۰
۲۲ نوامبر۲۰۱۱