فضاى جنگى و اپوزیسیون

گسترش فضاى تبلیغات جنگى٬ مستقل از احتمال و خطر چنین رویدادى٬ فى النفسه مخرب و علیه هر ذره تلاش انسان امروز براى آزادى است. این فضا روى تحرک توده اى و انقلابى در منطقه و جهان تاثیر منفى دارد. تا هم اکنون سناریوى لیبى موجب تحرک جریانات ارتجاعى طرفدار ناتو در اپوزیسیون کشورهاى سوریه و ایران شده است. این فضا در جامعه ایران به سیاست انتظار و بلاتکلیفى دامن میزند. این فضاى ارتجاعى و میلیتاریستى در عین حال ماهیت ارتجاعى اپوزیسیون بورژوائى را مجددا برملا میکند. ما تاکید کردیم که اپوزیسیون بورژوائى ایران در متن بحران جهان سرمایه دارى و بى آبروئى و بى اعتبارى این نظام کفگیرش به ته دیگ خورده است. ما تاکید کردیم که این اپوزیسیون امروز افقى ندارد٬ یا باید به سعه صدر خامنه اى و پروژه فقاهت مشروطه امیدورار باشد و یا بادبانش را بر ناوهاى نظامى ناتو و آمریکا برفرازد. این اپوزیسیون راسا پروژه و برنامه اى براى سرنگونى جمهورى اسلامى با اتکا به نیروى مردم ندارد.

و امروز بار دیگر با تشدید فضاى تبلیغات جنگى دست راستى ترین٬ بى اعتبارترین٬ بدنام ترین جریانات و فرقه هاى سیاسى دست ساز و شخصیت هاى شخیص معطل در لابى این و آن نهاد پنتاگون٬ بار دیگر به صف میشوند. رویاى ایفاى نقش بعنوان سگ شکارى ارتش آمریکا و ناتو خواب از چشمان این جماعت ربوده است. از قوم پرست کرد تا ناسیونالیست عظمت طلب و ملى اسلامى طرفدار “تلرانس” و “مخالف خشونت” عریضه مینویسند و “کمک بشر دوستانه” موشکى و اتمى میخواهند.

رگه دیگرى از همین اپوزیسیون ارتجاعى که تا دیروز در سالنها مشغول “دیالوگ انتقادى” و “تمرین دمکراسى” بودند٬ از سر مخالفت با حمله نظامى طرفدار جمهورى اسلامى شده اند. بخش دیگرى از همین جماعات نقش گروه فشار و مشاور سیاسى جمهورى اسلامى را بازى میکنند و توصیه میکنند که براى نفى خطر حمله نظامى جمهورى اسلامى شفاف سازى کند و به “منافع ملى” ضربه نزند. اینها دالائى لاماهاى اپوزیسیون اند که بقدرى “مدنى” و “مسالمت جو” شده اند که از نفس کلمه جنگ میترسند. این دسته با برافراشتن پرچم مذاکره و صلح بعنوان لایه دوم مدافعین و طرفداران صریح تر جمهورى اسلامى عمل میکنند. و البته دسته جمعى دنبال تحقق “دمکراسى و حقوق بشر” اند. تمایزشان اینست که گاهى پروژه مشترک “دمکراسیخواهى” را در جناحى از حکومت دنبال میکنند و وقتى حوصله شان از شکست هاى پى در پى سر میرود٬ بخشا به ناتو و حمله نظامى دخیل میبندند.

فضاى جنگى همواره صفبندیهاى اپوزیسیون بورژوائى را بهم ریخته و بخشى از چپ را نیز بدنبال خود کشیده است. این فضاى ارتجاعى و ضد جامعه همواره به نفع جمهورى اسلامى و به ضرر مبارزه براى سرنگونى انقلابى عمل کرده است. نفى کل این بازى نیز در گرو تحرک انقلابى و ضد کاپیتالیستى در ایران است. آغاز تحرک توده اى در ایران و تلاش براى جمع کردن بساط ترور و تحجر اسلامى٬ کل این بساط تبلیغات جنگى و بیانه دادن و عریضه نوشتن اپوزیسیون بورژوائى را یک شبه جمع میکند.

کمونیسم کارگرى مخالف قاطع هر نوع حمله نظامى٬ تحریم اقتصادى٬ و سیاست هاى رنگارنگ اپوزیسیون بورژوائى است. کمونیسم کارگرى علیه نفس جنگ نیست٬ جنگ انقلابى شرط پیروزى مردم بر ارتجاع اسلامى است. کمونیسم کارگرى با جنگ ارتجاع بین المللى و جنگ تروریستى مخالف است چرا که نتیجه و عواقب و پیامدهاى این جنگ علیه نفس زندگى و جان و نیازهاى روزمره مردم و جامعه و در خدمت بقاى ارتجاع اسلامى و میداندار شدن نیروهاى فوق ارتجاعى ناسیونالیستى است. مخالفت با تبلیغات جنگى و پروژه جنگ نظامى باید با تشدید مبارزه براى سرنگونى جمهورى اسلامى گره بخورد. چه نیروهائى که از سر مخالفت با جمهورى اسلامى بر طبل جنگ میکوبند و چه جریاناتى که از سرمخالفت با جنگ به دامن جمهورى اسلامى میخزند و یا صلح بین تروریستها را موعظه میکنند٬ همه مخالفان شناسنامه دار عمل انقلابى کارگران و محرومان علیه جمهورى اسلامى اند.

سیاست مستقل کمونیسم کارگرى و اردوى آزادیخواهى در ایران تنها میتواند یک سیاست فعال و انقلابى علیه کل اردوى ارتجاع سرمایه دارى و تروریستى باشد. ما علیه جنگ ارتجاعى تروریستها هستیم و آنرا محکوم میکنیم اما به همان اندازه مخالف صلح و سازش بین تروریستها و بقاى وضع موجود هستیم. مخالفت ما با تهاجم نظامى نه ازسر مخالفت با نفس جنگ٬ نه از سر مبصر صلح بین نیروهاى ارتجاع؛ بلکه بدلیل تاثیرات مخرب و بلافصل و دراز مدت بمبارانها و تبدیل جنگ فرضى به یک جنگ بزرگ و غیر قابل کنترل٬ بدلیل میداندار شدن جریانات ارتجاعى و ضد جامعه٬ بدلیل قیچى شدن مردم از صحنه سیاست٬ و بدلیل عقبگردهاى شدیدى است که به صدها میلیون انسان در منطقه و جهان تحمیل میکند. ما در حال حاضر در شرایط جنگ با جمهورى اسلامى و ارتجاع بین المللى سرمایه دارى قرار داریم. جنگ ما و طبقه کارگر و مردم آزادیخواه ایران با جمهورى اسلامى تمام نشده است. جنگ طبقه کارگر و محرومان جهان٬ جنبش ضد کاپیتالیستى٬ تازه اوج گرفته است. سیاست ما برگشت به وضع پیشین نیست٬ بلکه تغییر اوضاع موجود است. ما علیه هر جنگى نیستیم و براى سازماندهى جنگ انقلابى علیه جمهورى اسلامى و سیستم کنونى سرمایه دارى تلاش میکنیم. سیاست پایه اى ما در دوران جنگ تغییر نمیکند بلکه شرایط کار ما عوض میشود.

حزب اتحاد کمونیسم کارگرى در تقابل با تهدیدات جنگى و فضاى ارتجاعى کنونى و در تقابل با تحرکات ارتجاعى تر شاخه هاى متفرقه اپوزیسیون بورژوائى٬ بر گسترش مبارزه آزادیخواهانه و انقلابى براى سرنگونى جمهورى اسلامى و براى به شکست کشاندن دورنماى میلیتاریستى و نظم نوینى آمریکا و متحدینش تلاش میکند. “علیه جنگ، علیه جمهوری اسلامی، برای آزادى، برابری و رفاه همگان”! فشرده سیاست حزب در دوره کنونى است. *

١۶ نوامبر ٢٠١١