گورخرهای سیاسی یا سیاه و سفید !؟

وقتی شیمون پرز؛ درآستانه عید فطر و جانشینی علی کس قرنی برای آمیبهای مسلمان ، به نیابت از طرف همگان”غرب و شرق “اعلام کرد : ترجیح همه ما افزایش فشار سیاسی بر حکومت اسلامی است …..! کلی خندیدم به ریش همه جنگ طلبان راه راه !
http://www.dw-world.de/dw/article/0,,15532896,00.html?maca=per-rss-per-all-1491-rdf
 
سیلور اشتاین درجایی نوشته بود : از گورخری پرسیدم تو سفیدی و راه راه سیاه داری و یا اینکه سیاهی و راه راه سفید داری ؟ و گورخر به جای جواب پرسید : تو خوبی و فقط عادتهای بد داری یا اینکه بدی و چند تا عادت خوب هم داری ؟ ساکتی و بعضی وقتها شلوغ میکنی یا شیطونی و بعضی وقتها ساکتی ؟ ذاتا خوشحالی و بعضی روزا ناراحت یا ذاتا افسرده ایی و بعضی روزا خوشحال ؟ و گورخرپرسید و پرسید و پرسید ….و من تصمیم گرفتم تا دیگر از گورخرها سوالی نکنم . اما چکنم که ترک عادت موجب مرض است !
 
دراین پروسه تبلیغاتی و دود کباب خر، آب از دهان خیلی ها راه افتاده بود و نزدیک تهران بودند و داشتند دررویاهای خودشان شورای موقت دولتشان را سروسامان میدادند . مجموعا در صحنه سیاسی ما با ۲ گروه مشخص و البته متفاوت مواجه بودیم . گروه خواهان جنگ که به ۲ شاخه تقسیم میشوند . شاخه اول صریحند و بدون لهجه از جنگ و کمک ناتو و بمب و اینا….میگویند . شاخه دوم صریح نیست درحرف مخالف جنگ است اما قلبش برای جنگ میتپد ! مثل موردی که برای آزادی زندانی سیاسی و کارهای حقوق بشری به شورای امنیت نامه نوشته بود…درحالی که شورای امنیت یک ارگان اجرایی و نظامی است و کارش هم دخالت مشخص است در مناطقی که منافعی داشته باشد . نامه حقوق بشری باید به ارگان حقوق بشری ملل متحد نگاشته شود ، اما موضوع نه زندانی سیاسی بود و نه نامه های بدون تضمین و تخمی ! موضوع این بود که طرف قیمت موضع گیری خودش را هم نمیخواهد بدهد همیشه روشش این بوده است . یعنی هم خواهان جنگ است و هم این عارضه قلبی را یواشکی میگوید . بازم صد رحمت به کسانی که اهل زیروروکشی نبودند و با صراحت از توهمات جنگی خودشان گفتند !
 
گروه دوم گروه مخالفان جنگ بودند که این هم ۲ شاخه داشت و دارد . شاخه اول انسانهای مخالف هرجنگی به عنوان جنایتی سازمان یافته بودند و شاخه دوم عاشق بودند عاشق ولایت حاکم بر ایران و مخالف جنگ بودند تا مبادا حکومت اسلامی سرنگون شود ! این گروه با شاخه هایش هم نیازی به تشریح ندارند .
 
اشکال کارشاخه های مختلف عمدتا این است که به هر دلیلی درک و دید درستی از شرایط سیاسی موجود ندارد . سابقه ایجاد فضای جنگی و تبلیغاتی ….درحافظه کوتاه مدت ذهنشان ثبت نشده است . تا جایی که یادم هست اولین بار وزیر دفاع وقت امریکا بعد از اشغال عراق از روی ناو جنگی ، عربده کشید و کتش را هم مثل جاهلهای قدیما درآورد و چنان تهدیدی کرد که ۲ روز بعد حکومت اسلامی آماده مذاکره شد با امریکا در عراق ….!
 
از آن به بعد این تهدیدات و دود ودم هرازچندی تکرار میشد . داستان همه گزینه ها که معرف حضورتان هست . بازی اتمی و مذاکرات ۵ بعلاوه یک ادامه دارد . تحریم و امید غرب همچنان در انتخاب یک چلبی چرب و چیلی …..و انبوهی تجربه و فاکت دیگر که نشان داده و میدهد سیاست غرب در رابطه با حکومت اسلامی هیچوقت رویکرد رژیم چنچ نداشته است و حکومت اسلامی هم از همین بابت بسیار با خیال راحت راحت هر غلطی دلش بخواهد میکند . غرب تا اطلاع ثانونی هیچ غلطی دلش نمیخواهد بکند نه اینکه نمیتواند بکند ….! هیچ تضاد جدی و ماهوی وجود ندارد که بشود روی آن مانورجدی کرد . این حکومت اسلامی و دولتهای غربی گوشت هم را بخورند ولی استخوان هم را دور نمی اندازند . این هیچوقت یادتان نرود !
 
تیترهایی که قابل توجه بودند و تیترهایی که جالب بودند از بابت طنز…..ایستادگی در برابر تهاجم خارجی و انتخابات آزاد….مداخلات انسان دوستانه ناتو…..حمله نظامی ازکجا و چطور و چقدرش خوب و مفید است ….و خلاصه یادت به خیر بیژن مفید؛ تا شهرقصه هایت را دوباره بازبینی کنی ! جناب ببر با رعایت همه موازین بهداشتی آتش و کباب به راه کرده بود و بقیه جانوران صف کشیده بودند تا کبابی بزنند به بدن …! اما وقتی همه چیز ظاهرا آماده بود آقای ببرهمه کبابها را خودش بلعید و به بقیه متوهمان سیاسی هم فقط دودش رسید !
 
درهیچ مقطع تاریخی سیاست غرب درجهت منافع مردم عمل نکرده است و فقط سد راه خواسته های مردم بوده است آخرین مورد فراموش نشدنی هم در قیام ۱۳۸۸ مردم ایران بود که همین هیلاری کلینتون با نگرانی فریاد زد : ما مطمئنیم حکومت اسلامی کنترل اوضاع را میتواند نگه دارد …..راستی منظور درخواست کمک ازاین غرب و چنین توهمی ریشه درچه تفکری دارد ؟
 
 
 
اسماعیل هوشیار
۲۵ آبان ۱۳۹۰
۱۶ نوامبر۲۰۱۱