کارگران پتروشیمی ماهشهر و دست و پا زدن مقامات

بدنبال ١۴ روز اعتصاب کارگران پتروشیمی بندر امام در ماهشهر در مهر ماه امسال و وعده های معاون وزیر نفت جمهوری اسلامی مبنی بر اجرای طرحهایی در جهت اجرای خواست های کارگران در ١٧ مهر ماه، در رابطه با این پتروشیمی، دست اندرکاران این مجتمع زیر فشار شدید قرار دارند و مدام تقلا میکنند تا هم کارگران را آرام نگه دارند و هم با توطئه هایی حداقل تغییرات ممکن را صورت دهند. همانطور که قبلا نیز گزارش کردیم ابتدا از سوی امور گزینش پتروشیمی بندر امام فرمهای مربوط به گزینش استخدامی در اختیار کارگران پیمانکاری با مدرک دیپلم و دیپلم به بالا قرار گرفت تا آنها را در مهلتی تعیین شده تکمیل و در اختیار امور گزینش پتروشیمی بندر امام قرار دهند. در کنار آن فرمهایی با موضوعیت حقوق ومزایای نیروی انسانی در شرکتهای پیمانکاری، در بین کارگران این شرکتها توزیع شد که در آنها آخرین وضعیت حقوقی کارگران شرکتهای پیمانکاری به امور اداری اعلام شده بود. بعد هم بخشنامه‌ای به دستگاههای نظارت شرکتهای پیمانکاری داده شد که در آن قید شده بود که تا طی شدن روند استخدام مستقیم کارگران این شرکتها، اضافه حقوقی معادل ٢۵ درصد به این کارگران تعلق گیرد. اما همه این دستورالعمل ها بصورت مخفی و غیر علنی صورت گرفت. تا اینکه سخنان اخیر علیرضا میر محمد صادقی معاون وزیر نفت در ایلنا پرده از روی کنه ماجرا برداشت. او طی مصاحبه ای با این خبرنگاری از دستورالعملی برای برچیده شدن شرکتهای پیمانکاری سخن گفت. براساس دستورالعمل او  کارگران دارای مدرک فوق دیپلم به بالا با برگزاری آزمون، با قرارداد موقت بطور مستقیم در شرکت ملی نفت و شرکتهای تابعه منجمله پتروشیمی ها قرار میگیرند. البته آنهم در صورت وجود جای خالی پست سازمانی، این کار صورت خواهد گرفت. در این دستورالعمل کارگران پیمانکاری با مدرک دیپلم نیز نیز به تاسیس شرکت تعاونی و ساماندهی در آنها حواله داده شده اند.

نفس این تلاشها بیانگر فشار جدی ای است که اعتصابات کارگران روی مقامات این مجتمع ها گذاشته است. اما در عین حال روشن است که میخواهند در میان کارگران تفرقه ایجاد کنند و عملا شرکتهای پیمانکاری را حفظ کنند و با حداقل تغییرات کارگران را سرکار بفرستند.

اولا این دستورالعمل تنها شامل تعداد انگشت شماری از کارگران میشود.  چون اکثریت کارگران شاغل در شرکتهای پیمانکاری در پتروشیمی های ماهشهر، کارگران مجربی هستند که حتی مدرک دیپلم را هم ندارند و در واقع اکثریت کارگران این مجتمع بزرگ کارگری فاقد مدرک فوق دیپلم هستند.  بگذریم که در میان  همان بخش محدود کارگرانی هم که دارای مدارک فوق دیپلم هستند، همگی قادر به قبولی در آزمون استخدامی نخواهند بود. و تازه اگر هم موفق شوند باز در صورتی بصورت مستقیم، البته آنهم به صورت قرارداد “مدت معین” جذب شرکت نفت و شرکتهای تابعه خواهند شد که پستی در آنجا خالی باشد.

ثانیا یک جنبه دیگر این طرح در مورد کارگران پیمانکاری با مدرک دیپلم است که ظاهرا با تاسیس “شرکت تعاونی” ساماندهی خواهند شد. به عبارت روشنتر جای پیمانکاران کنونی را تعاونی ها خواهد گرفت و اینبار قرار است به اسم خود کارگر و تعاوتی کارگران، این نقش واسطه گری و چپاولگری و شرایط برده وار کار صورت گیرد.  بدین ترتیب دستور العمل صادر شده  از سوی حضرات وزیر نفت و معاون او و دیگر مقامات مربوطه چیزی جز وعده سرخرمن دادن به کارگر نیست. اساس این طرح در واقع  توطئه ای برای ایجاد تفرقه در صفوف متحد کارگران و سردواندن آنهاست. روشن است که چنین طرحهایی کارگران معترض پتروشیمی ماهشهر و از جمله پتروشیمی بندر امام را که مرکز اصلی اعتراضات این کارگران بوده است، از خواستشان عقب نخواهد زد. خواست کارگران پتروشیمی ماهشهر ، خواست بر چیده شدن تمام و کمال شرکتهای پیمانکاری، و بستن قرارداد مستقیم با پتروشیمی است. مبارزات کارگران پتروشیمی ماهشهر از فروردین ماه تا کنون، این کارگران را امروز در شرایطی قرار داده است که مقامات دولتی و کارفرمایان پتروشیمی ماهشهر به راحتی و با چنین دستورالعمل هایی نخواهند توانست گریبان خود را از زیر پاسخگویی به خواستهای کارگران رها کنند و باید جوابگوی کارگران باشند.

در همین هفته ما شاهد اعتصاب کارگران پتروشیمی امیرکبیر بر سر همین خواست بودیم که بر اساس آخرین مذاکراتی که صبح روز ٢١ آبان بین کارگران اعتصابی و مسئولین پتروشیمی انجام گرفت، کارگران اعلام کردند کارانه و استفاده از امکاناتی که شما وعده میدهید هر لحظه قابل قطع شدن هستند به همین دلیل به جای این امتیازات، ما تا تحقق خواست اصلی خود مبنی برچیده شدن شرکتهای پیمانکاری، خواهان اعمال رسمی برخی امتیازات از قبیل حق جذب، بدی آب و هوا، سختی کار و…  در فیشهای حقوقی خود هستیم و به این شرط بر سرکارهای خود حاضر خواهیم شد. مسئولین این پتروشیمی دو روز برای اعلام نظر نهایی خود در مورد خواستهای کارگران مهلت گرفتند و کارگران پیمانکاری پتروشیمی امیر کبیر با یک اولتیماتوم دو روزه به اعتصاب یکهفته ای خود پایان دادند و اعلام نمودند  چنانچه صبح روز ٢٣ آبان مدیریت پتروشیمی با خواستهای آنان بطور کتبی موافقت نکند، بلافاصله اعتصاب خود را از سر خواهند گرفت. این فضای کنونی پتروشیمی ماهشهر و شرکت های مختلف در این منطقه بزرگ کارگری است. این بهترین فرصت است که دیگر مجتمع های پتروشیمی در این منطقه و در راس آن پتروشیمی بندر امام با خواست مهم خود، خواست کوتاه شدن دست پیمانکاران جلو بیایند و به مقامات دولت و کارفرمایان فرصت ندهند.

حفظ اتحاد حیاتی است
خواست کوتاه شدن دست پیمانکاران بطور تمام و کمال، خواست همه کارگران پتروشیمی ماهشهر است. خواستی است که اعتراضات گسترده ای در همین هشت ماهه اخیر در این مرکز بزرگ کارگری دور آن شکل گرفته است و کارگران بر سر آن متحد شده اند. حفظ این اتحاد شرط مهم موفقیت این مبارزات است. باید سیاستهای تفرقه افکنانه رژیم را خنثی کرد و همچنان صفوف خود را متحد نگاهداشت. امروز بیش از هر وفت اتحاد و تشکل کارگران پتروشیمی ماهشهر ضروری و حیاتی است.
نباید اجازه داد که مدیریت پتروشیمی و مقامات حکومت موفق شوند مزایایی به بخشی از کارگران بدهند و بخشهای دیگری را دور بزنند. همانطور که در نوشته های قبلی نیز تاکید داشتیم، جمع شدن منظم کارگران و پیگیری خواستهایشان از طریق برپایی منظم مجمع عمومی خود، ارتباط مجتمع های مختلف پتروشیمی ماهشهر با یکدیگر از طریق نمایندگان منتخب خود و تدارک اعتراضی هماهنگ و سراسری برای به کرسی نشاندن خواست خود، و نیز برای مقابله با نیروهای حراست و سرکوب حکومت، در کارخانه و پافشاری بر خواست بیرون رفتن آنها از محیط های کار، گامهای مهمی برای حفظ اتحاد کارگران در پتروشیمی ماهشهر است. باید در این جهت تلاش کرد.

مبارزات کارگران پتروشیمی ماهشهر بطور واقعی تا همین جا یک پیشروی مهم برای خود این کارگران و حتی برای بخشهای دیگری نظیر کارگران نفت و ایران خودرو و همه مراکز کارگری‌ای است که خواهان کوتاه شدن دست پیمانکاران از محیط های کار هستند. نباید فرصت را از دست داد. با یک اتحاد وسیع و گسترده میتوان علیه این شرایط برده وار کار به میدان آمد و این زنجیر را از پای کل کارگران کند. باید وسیعا به این خواست و به این مبارزات پیوست.*