از اعتصاب کارگران تولید کننده روغن نخل در کلمبیا بدفاع بر خیزیم!

امروزه به بهانه و دلیل بحران سرمایه که طبقه کارگر در بوجود آوردن آن هیچ نقشی نداشته است، حرص و آز سیری ناپذیر سرمایه داران بویژه سرمایه داران کازینوئی و خود نظام بحران ساز سرمایه داری عامل و مسبب  اصلی آن هستند، در اقصی نقاط جهان سرمایه سالار، در هر کشور و منطقه ای ما  شاهد یورش بی وقفه سرمایه داران و کارفرمایان به سفره خالی کارگران و سایر زحمتکشان هستیم. طبقه کارگر جهانی و متحدین اش نیز هر چند هنوز دارای تشکلات  توده ای مبارزه طبقاتی و متحزب سوسیالیستی کارگران نیستند، مقاومت و حمله متقابل را دارند سازمان می دهند. بر اثر بحران و مخصوص ان همین مبارزه  قلب سرمایه را فشار عجبیبی در هم می فشرد. این روزها فریاد «سرمایه جانی  اصلی است ، سرمایه دران جنایتکار،  دولت وسیله و ابزاراین جنایت . ما دیگر حاضر نیستیم یک سنت برای رفع بحرانتان بپردازیم ، سوسیالیسم راه نجات است و…» از وال استریت مرکز جنایتکاران  سرمایه دار«شکم حیوان وحشی» در نیویورک آمریکا، تا مادرید با دولت ارتجاعی سوسیال دموکرات بوسیله بچه های کارگران و بی مسکنان و فرودستان، لرزه بر اندام انسانکشان انداخته است. سرمایه داران فقط راه حل  را در گسیل نیروهای سرکوبگر با سگ و اسب و نارنجک آتشزا بر سر لوله اسلحه شان دیده اند.این اما، تا کنون فقط به شعله ورتر شدن آتش انجامیده است.
 در این میان طبقه کارگر در مراکز تولیدی، شاهرگ سرمایه نیز هر چند  بدون تشکل توده ای مبارزه طبقاتی  و بویژه سازمانیابی حزبی اش می باشد که شرط  ضروری و لازم پیروزی  در این مبارزه است، در کار و فعالیت روزانه است و با شکل مناسب مبارزه اش یعنی اعتصابات پراکنده و متفرق و همچنین اعتصابات عمومی قد علم کرده است. یونان را نگاه کنید، اعتصاب عمومی ۴۸ ساعته جامعه را از حرکت باز داشت و فعلن منجر به این شده است که در تاریخ ۲۷ اکتبر، سران اتحادیه اروپا نا اعلاجانه اعلام  کردند که نصف وام یونان بخشیده شد.  درست در زمانی که در جنوب کشور ایران مرکز طلای سیاه، نفت و گاز و نیز فولاد اعتصاب کارگران مجتمع های پتروشیمی واعلام کمیته اعتصاب بعنوان هسته اولیه تشکلات آینده طبقاتی و سازمانیابی سیاسی، هنوز در جریان است، در آن طرف کره زمین در آمریکای لاتین، سرزمین کودتاهای نظامی، قاره کشتارهای دسته جمعی و انداختن پیکر آزادی خواهان به دریا و اقیانوس، هزاران کارگر روغن  نخل در کلمبیا یکی از جانی ترین کشور های این قاره اعتصاب دسته جمعی می کنند و در مقابل پلیس و لباس  شخصی ها مقاومت می کنند و برای پیروزی شدن در این مبارزه بحق و درست از تمام همطبقه ای هایشان در سراسر جهان تقاضای کمک و همبستگی می کنند.  البته از یادمان نرفته و می دانیم که  همین نیروهای لباس شخصی  با کمک وهمراهی ارتش و پلیس سیاسی دولت های حامی سرمایه درآمریکای لاتین و اکثران در خفا و پنهانی فقط در هشت سال حکومت ریگان کنسرواتیو و یکی از مبشران اصلی نئولیبرالیسم اقتصادی که بحران کنونی از پی آمدهای آن است، پانصد هزار انسان از کارگران سوسیالیست و دیگر آزادیخوهان در این قاره را به قتل رساندند. نام واقعی این نیروهای لباس شخصی چوخه های مرگ است. می باید این درخواست کمک را دریافت و  با شرکت در این کمپین قدر این همبستگی کارگری را محترم شمرد و به یاری این کارگران شتافت. تا فردا که طبقه کارگر با ایجاد حزب سوسیالیستی کارگری خود و تبدیل این همبستگی ابتدائی به انترناسیونال پرولتری واقعی موفق به آفریدن حرکتی برای نجات خود و آحاد جامعه بشری گردد. جنبش رهائی بخش انسان آغاز شده است، پیروزی و شکست آن در چگونگی بر خورد ما کارگران نهفته است و نه چیز دیگر.
در زیر ترجمه ای در این رابطه را می خوانید. برای ارسال نامه های اعتراضی خود و مورد خطاب قرار دادن رئیس جمهوری کلمیبا به آدرس زیر مراجعه کنید. بدانیم که ما درد مشترک داریم و درمان آن نیز در اقدام مشترک ما طبقه کارگر و سایر دردمندان نهفته است. راه حل واقعی انفرادی بروی ما بسته شده است.
.
http://www.rel-uita.org/campanias/palmeros-2011/formulario.shtml

از کارگران  روغن نخل در کلمبیا و اعتصاب شان به دفاع بر خیزیم.
همبستگی کارگری مرز ندارد
کنفدراسیون اتحادیه های کارگری  مواد غذائی، کشاورزی و هتل و رستوران
اعلام می کند که :
هزاران کارگر باغ های روغن نخل کلمبیا برای بستن قرار داد دسته جمعی و  و بر علیه بی تأمینی شغل و بی امنیتی در محل کار در حال اعتصاب هستند
 
۲۷-۱۰-۲۰۱۱
هزران تن از کارگران  روغن نخل در منطقه پرتو ویلچز کلمبیا دست به یک اعتصاب عمومی زده اند. این اعتصاب را کارگران برای امنیت شغلی و بستن قرار دادهای دسته جمعی و رسمی  و نیز بر علیه مشاغل خطرناک  و بی امنیتی شروع نموده اند. اختلاف  کارگران و صاحبان ابزار تولید بر می گردد به اوائل آگوست هنگامی که  یکی از بزرگترین شرکت های تولید روغن به نام شرکت روغن نخل بوکاربریلا از بستن دوباره  قرار داد دسته جمعی با اتحادیه محلی  کارگران به نام  سینترایاناگرو وابسته به کنفدراسیون بین المللی  اتحادیه های کارگران مواد غذائی، کشاورزی و هتل و رستوران  خود داری ورزید.
شرکت بوکاربریلا به جای بستن قرار داد دسته جمعی شروع به اذیت و آزار  کارگران و ناامن کردن شغل کارگران  بوسیله استخدام کارگر از شرکت پیمانکاری به نام (CTAs)  نمود.  تا بدین وسیله وحشت ایجاد کند و از فعالیت های اتحادیه ای کارگران بوسیله تهدید به اخراج کارگران فعال جلوگیری کند. کارگران تولید روغن نخل در اوائل آگوست زمینه یک اعتصاب را با گذاشتن چادر های اعتراضی و تبلیغاتی در جلوی درب ورودی بوکاربریلا  آماده کردند.
سینتگرایاناگرو از وزارت تأمین اجتماعی برای حل اختلاف تقاضای دخالت کرد. وزارت اجتماعی در ۶ سپتامبر یک ملاقات سه جانبه برای بررسی علل اختلاف و یافتن راه حل  ترتیب داد. همچنین برای شرکت در این ملاقات از نماینده محلی کنفدراسیون اتحادیه های کارگران تغذیه، کشاورزی و هتل و نیز سازمان مرکزی کارگران کلمبیا دعوت بعمل آمد. اما شرکت مزبور بدون توجه به این جلسه و مذاکره   کار غیر قابل قبول و غیر قانونی خود مبنی بر اخراج و کسر کردن مزایا و ایجاد ناامنی شغلی بوسیله استخدام  و استفاده از کارگران غیر رسمی  و قراردادی را ادامه داد. در اواخر ماه سپتامبر کارگران دیگر باغات نخل در منطقه  شروع به سازمان دادن اعتصاب کردند.
۱۲ اکتبر ولتاژ ناراحتی و نگرانی در سراسر منطقه بالا گرفت. در زمانی که  کارگران در اداره  لوکال  یوکاراماناگا  یک نشست برگزار کرده و به تبادل نظر می پرداختند. کارفرمایان  منطقه کالوآد از مناطق دیگر خرابکار و اعتصاب شکن استخدام کرده و به منطقه  سرازیر کردند.  کارفرمایان  می خواستند ضمن ایجاد رعب و وحشت و ضرب و شتم متعرصین  و با این عمل غیر قانونی و ضد کارگری ، کارگران اعتصابی را وادار به برگشت به باغ های نخل وسر کار نمایند. این اعمال غیر قابل قبول  و خربکارانه بوسیله پلیس و شهردار پرتو ویلچز ادامه یافت. سینترایاناگرو به مقامات کشوری، محلی و کمیسیون حقوق بشر در باره بالا بردن  نگرانی و ایجاد فشار بر کارگران  در منطقه  و خشونت پلیس بر علیه اعتصاب کنندگان شکایت نمود.
اکنون این اتحادیه فراخوان یک همبستگی جهانی برای پشتیبانی داده است. روز ۲۲ اکتبر سینت رایاناگرو یک گردهم آئی با دعوت از نمایندگان  کارگران  روغن نخل منطقه، سازمان مرکزی کارگری کلمبیا، اتحادیه ها ی دیگر، ۲۲ سازمان مبارز، سازمانهای غیر وابسته  و خواهان حقوق کارگران و همچنین سازمانها ی مدافع حقوق انسان، برگزار کرد. نشست  به یک توافق ۵ ماده ای برای پشتیبانی از کارگران اعتصابی پرتو ویلچز رسید.
 
شما می توانید با ارسال یک نامه اعتراضی به رئیس جمهور کلمبیا ازاین کمپین پشتیبانی نمائید. شما می توانید هر اقدام مناسب  دیگری نیز برای پشتیبانی  از این کارگران در دستور قرار دهید و می باید قرار داد.
برای فرستادن نامه اعتراضی به آدرس زیر مراجعه نمائید.
http://www.rel-uita.org/campanias/palmeros-2011/formulario.shtml

قابل توجه است که شرکت پیمارنکار (CTAs) بیشتر از دو میلیون کارگر را در کلمبیا اجیر کرده است. این شرکت بزرگ خرید و فروش نیروی کار  کارگر  در بخش های بهداشت، شکر، روغن نخل، معدن و بنادر فعال است.CTAs بعنوان رابطه بین کارفرمایان و کارگران نقش بازی می کند. کارگران خریده شده از این شرکت بدون هر گونه تأمین شغلی و بیمه های درمانی و اجتماعی و سایر مزایای نسبی دیگر کارگران و با قراردادهای موقت مشغول به کار می شوند. کارگرانCTAs هیچگونه حقوق اولیه ندارند. شرکت های استخدام کننده نیروی کار از این طریق تمامی حقوق اولیه کارگران را پایمال کرده و هیچ حقی برای کارگر برسمیت نمی شناسند. اتحادیه ها بر علیه CTAs چندین سال است که مبارزه می کنند . ( البته باید بدانیم که حد و حدود مبارزه اتحادیه ها تا کجا است. مترجم).
تهیه تولید روغن نخل در کلمبیا در سال های اخیر با درجه خیلی بالائی رشد کرده است. کشت درختان نخل سه برابر شده است. کلمبیا هم اکنون در سطح جهانی پنجمین و در منطقه آمریکای لاتین اولین کشور تولید کننده روغن نخل است. بر طبق سازمان تولید روغن نخل ۸۰۰۰۰ کارگر کلمبیا در این  بخش  کار می کند. هنگامی که تولید روغن نخل در کلمبیا شروع شد،برای مصارف داخلی بود، اما بعد از دهه نود بعنوان یکی  از مهمترین محصولات کشاورزی  صادراتی کلمبیا شناخته شد اکنون نیز  اهمیت اش بیشتر شده است.
 
منبع سایت کنفدراسیون اتحادیه های کارگران مواد غذائی، کشاورزی و هتل و رستوران
http://cms.iuf.org/?q=node/1158
پس نوشته:
نوشته را تمام کرده بودم که یک مایل دیگر بدین مضمون بدستم رسید
تونس- کارگران هتل، رستوران و جهانگردی این کشور اعلام یک اعتصاب عمومی نمودند. این اعتصاب که برای بستن قرار دادهای دسته جمعی است، در روز ۱ نوامبر شروع خواهد شد. این اعتصاب  همه گیر خواهد بود. همه می دانیم که برای کشوری چون تونس چقدر بخش توریست مهم است. شما می توانید، برای پشتیبانی به آدرس زیر مواجعه نمائید.
http://cms.iuf.org/?q=node/1159