در باره توطئه ترور سفیر عربستان

    چوب را بلند کردند که گربه دزده حساب کار خودش را بکند

            ( مصاحبه در باره توطئه ترور سفیر عربستان و…. در واشنگتن ) +

 
رادیو ایرانزمین : آقای دکتر قصیم, با سلام به شما و تشکر از حضورتان در این مصاحبه. از این سئوال شروع می کنیم, آیا گزارشی که آمریکاییها از توطئه انفجار در  رستورانی در واشنگتن و  طرح قتل سفیر عربستان و دیگران درآن ا ارائه کردند برای شما باور پذیر بود؟

قصیم : البته , چرا نه؟ در هرجای دنیا وقتی کسی متهم به جرمی می شود , بلافاصله نگاه می کنند به بینند سابقه و پرونده قبلی طرف چطور بوده ؟ خوب , در امر تروریسم دولتی و  شمار ترورهای انجام شده در خارج کشور, پیشینه کدام دولت در دنیا به  ”درخشانی” سابقه دولت جمهوری اسلامی است؟ تازه در این مورد که کلی علائم محکمه پسند شروع جرم هم وجود دارد. فرد متهم به شراکت در جرم دستگیر شده است, فرد دیگر نام برده شده, البته فراری و عضو سپاه قدس, مدارکی دال بر پرداختهای مالی در این رابطه وجود دارند, طرح و محل نامگذاری شده طرح جنایت اعتراف شده , طرحهای بعدی و غیره…  همه اینها توسط بالاترین مقام قضایی آمریکا در ملاء عام و جلوی دوربینها مطرح شد, مورد تأیید و شرح و تفصیل توسط اف.بی. آی قرار گرفت. این نوع گزارش دهی نمی تواند فیل هوا کردن و  یک بادکنک تبلیغاتی باشد.
 وانگهی, همان طور که عرض کردم مسأله سابقه این رژیم تروریستی خیلی اهمیت دارد. رژیمی که در طول عمرش بیش از مجموعه رژیمهای فاشیستی دنیا در خارج مرزهای کشور به ترور سیاسی  و آدمکشی و گروگانگیری دست زده. می دانیم که در مجموع, در عراق و افغانستان و لبنان و جاهای دیگر رویهم فقط چند هزار آمریکایی کشته و زخمی کرده و این فهرست را می توانید در مورد اتباع کشورهای دیگر و صدها مورد ترور موفق و ناکام ایرانیان خارج کشور هم گسترش دهید. خوب, با علائم موجود و این پرونده سنگین و بی نظیر از سوابق تروریسم دولتی ولایت فقیه, باید بگویم گزارش مقامات آمریکا کاملاً باور پذیر بود, حتماً توطئه ای بوده و اتفاقاً اهمیت درجه اول همان انتخاب واشنگتن به عنوان هدف و محل ترور مفروض بوده است. لابیهای رژیم زود پریدند وسط  و سعی کردند از اعتبار ماوقع بکاهند و آن را نادرست جلوه دهند. ولی من یک نکته را عرض کنم,  لابیهای رژیم در آمریکا هرچه می خواهند بگویند, به نظر من پراتیک معمول این رژیم  قطعاً وخیمتر از گزارشی بوده که وزیر دادگستری آمریکا در این مورد خاص مطرح کرد. چون وزیر ِ دولتی که مجری سیاست اپیزمنت هم هست, می بایست طوری این توطئه را به اطلاع افکار عمومی رساند که مجبور نشوند از آن کار دیگر که می کنند – از سیاست اپیزمنت با رژیم – دست بکشند. حضرات می بایست مراعات جوّ عمومی در آمریکا و  پرهیز از وحشت افکنی را هم می کردند, کما این که به سرعت فتیله را پایین کشیدند و پرونده را کانالیزه کردند به سمت ملل متحد.
 آمریکاییها, مسئولان دولتهای این ۳۳ سال اخیر آمریکا, تقریبا همه آنها, بیش از آن که افشاء کننده جنایتهای رژیم ولایت فقیه بوده باشند, بر این جنایتها و ترورها ماله کشیده اند. نمونه مهمش انفجار بیروت در سال ۸۶ و کشتار بیش از دویست آمریکایی که می دانیم با هیچ واکنش متناسبی از جانب آنها رو به رو نشد, بلکه برعکس.
 نمونه های دیگر هم هست, که شرح همه وقت زیادی می گیرد.
 حالا, در یک شرایط خاصی , آنهم در مورد طرح و مکانی به این اهمیت , خوب, باید گزارش می دادند. چو ب را بلند کردند که گربه دزده حساب کار خودش را بکنذ.    نه, من نه تنها در وجود طرح مزبور تردید منطقی ندارم, بلکه فکر می کنم مسئولان تراز اول آمریکا در مجموع شرح توطئه به این مهمی را ,به قول معروف,  ِگرد هم کردند که وحشت آفرینی نشود. خیلی زود فتیله تفسیر و تبلیغات را پایین کشیدند, عمداً. و درست این جنبه قضییه نادرست و خطا بود, به تجربه این سی ساله, هر کوتاه آمدنی توسط غرب , دیریا زود تاوان سنگین داشته است.

 

رادیو: هدف رژیم از انتخاب سفیر عربستان برای این طرح ترور چه بود؟

قصیم: عرض کنم که  در این دوران بعد از جنگ و خروج در حال وقوع آمریکا از عراق, معلومست که بازیگران اصلی در عراق و بقیه منطقه عربی یکی ولایت فقیه است و دیگر دولت عربستان. خامنه ای از حالا قصد دارد, البته معلوم نیست توانش را هم داشته باشد, ولی قصد دارد و این را هم از مدتها پیش به صدای بلند ابراز داشته که خلاء حضور آمریکا را خود پر کند. خوب, برای تحقق چنین آرزویی , هر قدرتی به تناسب و تجانس امکانات خودش عمل می کند, رژیم در اقتصاد که سرآمد نیست, در فرهنگ و هنر که پیشتاز منطقه نیست, بلکه در صدور ارتجاع بنیادگرا , در صدور کادر نظامی و امنیتی و مواد منفجره و اجرای ترورست که آقای همه منطقه به شمار می رود. به واقع می شود گفت سرآمد سرکوبی و امورات تروریستی کل جهانست. پس از همین سلاح و حرفه ای که استادش هست , پیشاپیش می خواست یک چشمه به ارباب بی مروت دنیا و در ضمن به رقیب منطقه ای نشان دهد, تا  هم ینگه دنیا حساب دستش آید که رژیم فرضاً می توانسته تا توی ناف آمریکا ماده منفجره بفرستد و هم به رقیب محلی ضرب شست نشان دهد, که به بین جلوی ما ویراژ ندهی ها. دیدید که پس از لو رفتن طرح باز طائب آمد وسط و آن حرف اصلی را بلند اعلام کرد. کارشان اینه, حرفه اصلی شان پیشروی توسط کشتار و سرکوب و تروره. این را خواستند بعد از رفتن آمریکا به عربستان گوشزد کرده باشند.

رادیو – آقای قصیم به نظر شما رژیم چرا تلاش کرد غلام شکوری را عضو سازمان مجاهدین معرفی کند؟

قصیم: رژیم از همان ابتدای حاکمیتش, به خصوص از آغاز دوران ترورهای سیاسی اش در خارج کشور, مداوماً ترورها را – در هر مورد به صورتی – طرح و پراتیک ترور را در یک دوره به گردن مجاهدین انداخته. می دانیم که بارها حتی مدعی شده مجاهدین خودشان به همدیگر تیر زده اند,و غیره. اما, این دفعه واکنش آنها نشانه سراسیمگی و بهم ریختگی شان هم بود. چرا که تا حالا عادت کرده بودند غرب روی ترورهای آنها ماله بکشد, از واکنش این دفعه آمریکا جا خوردند و ضمن انداختن به گردن مجاهدین شدیداً ضد و نقیض هم موضع گرفتند و گاف دادند. همین مدعای مجاهد بودن و تردد شکوری به اشرف را بگیرید. خوب, این ها صد در صد قابل بررسی و چک است. وانگهی سازمان مجاهدین مشخصات طرف در سپاه قدس و ارتباطات ارگانیک وی با نهاد خامنه ای و غیره را رسماً افشا کرد و آمریکاییها هم مدعای رژیم را رسماً تکذیب کردند.
تکرار می کنم من این اتهام را نشانه سراسیمگی و جا خوردن آنها می دانم.  تماسهای تلفنی و صدای طرف را آمریکاییها ضبط کرده اند, واریز پولها معلومست, جزییات مستند زیادی دست دستگاه قضایی آمریکا بود که توانستندبه سرعت پرونده را به ملل متحد تحویل دادند.

رادیو: به نظر می رسد رژیم در این طرح ترور خیلی شلختگی داشته, منظورم نوع ارتباطات و سایر برنامه ها, مثلا تماس با قاچاقچیهای مواد مخدر و این طور افراد , حتی انتخاب آدمی چون ارباب سیر, اینها در حدّ کارهای حرفه ای یک دولت به نظر نمی رسه, دست کم این جنبه قضیه خیلی مورد اشاره و انتقاد کسانی قرار گرفته. شما نظرتان چیست؟

به بینید وقتی سی سال آزگار رژیم هزار جور دست به ترور و آدمکشی می زند , روز روشن در سوپرهای پاریس بمب می گذارد و منفجر می کند, مردم عادی خیابانهای آرژانتین و فرانسه و اسپانیا و عربستان و هزار نقطه دیگر را می کشد, ولی غربیها اغماض می کنند,  یا تروریستها را از راه فرودگاه وین سلامت به ایران فرار می دهند, یا با این و آن گروگان طاق می زنند و خلاصه مماشات می کنند, از سوی دیگر  وقتی سی سال آزگار رژیمی که در ملل متحد عضو ست, زیر اکثر معاهده ها را امضاء گذاشته ولی مطقا هیچ معاهده و کنوانسیون حقوق بشری را مراعات نمی کند و در اروپا و آمریکای جنوبی و جهان عرب و آفریقا و خاورمیانه, هر جا دلش خواسته طرح ترور و آدمکشی و آدمربایی پیاده کرده و جهان شرق و غرب هم کار عمده شان در این رابطه ها ماله کشیدن بوده است, خوب چنین رژیم تروریستی هم کمی سهل انگار می شود , نسل تازه طراحان ترور هم دیگر دقت نسل دهه های پیش را به خرج نمی دهد , تلفنی تماس می گیرند, صدها هزار دلار را هم علنی واریز می کنند. بله, این نوع شلختگی که می گویید می تواند محصول ماله کشیدن و چشم بستن سه دهه غرب بر اعمال تروریستی رژیم باشد که در تماس با خارج هم خودمانی و داخل کشوری رفتار می کنند.
اما بگذارید نکته ای هم در مورد این که گفتید کسانی این مسایل را مورد انتقاد قرار داده اند, که لابد منظورتان جارچیان بی اعتباری این پرونده و بی گناهی خامنه ای است.  بسیاری از این حضرات همانها هستند که زیر نامه ابقای مجاهدین در لیست تروریستی نیز امضاء گذاشته اند. حالا همین لابیستهای رژیم, همین حضرات که آن جا مدعی بودندنامه را امضاء کرده بودند چون مثلاً نگران جان جوانان ایرانی هستند, این جا نگران به دام افتادن خامنه ای و کل رژیم در دست عدالت و دادگستری آمریکا هستند. اینها فی الحیث المجموع جماعتی هستند در این جور مواقع به واقع پاسدار سیاسی عمود خیمه رژیم. حال  از جرسیها بگیرید تا آن حضراتی که به نام استاد دانشگاه و غیره به دلالی سیاسی این و آن جناح رژیم مشغولند. درست سر بزنگاه, این جا که خامنه ای طرحش لو رفته و پیش از اجرای ترور گیر افتاده, باز اینها جمع شده اند و اما اگر می کنند که خامنه ای را از گرفتاری که انتظارش را نداشته و غافلگیر شده نجات دهند. اتفاقاً همین ها هستند که  فیل تبلیغاتی « خطر حمله و جنگ » را که در شرایط کنونی دولت اوباما آشکارا یک مسأله موهوم است,  پیش کشیدند.
اغلب این افراد همانها هستند که اختلاس نجومی را هم ماله کشیدند که رژیم نشکند. منفعتشان در بقای همین دستگاه خامنه ای است.
فقط این را بگویم که رژیم جبّار غارتگر دارد روز به روز عریانتر می شود, در غارتگریش , در مداخلات نظامی اش در ممالک دیگر, در تروریسمش. خصلتهای اساسی و جنم رژیم عریان شده, با هیچ دانشگاه و دم و دستگاهی نمی شود پنهانش کرد.

رادیو: آقای قصیم , ضمن تشکر بسیار, اگر نکته پایانی یا پیامی دارید بفرمایید.
قصیم: اجازه بدهید از این فرصت استفاده کنم , به همه هموطنان پیام دهم به امداد آکسیونهای حفاظت از اشرف همت کنند, به آنها که علیه این رژیم تروریست جانانه ایستاده اند. متشکرم از وقتی که در اختیارم گذاشتید.

+  متن مصاحبه با رادیو ایرانزمین, چهارشنبه ۲۶ ام اکتبر, با تغییرات جزیی و کمی تلخیص در ویرایش گفتار به نوشتار.