جهان زیر پای جنبش ٩٩ در صدیها! در حاشیه تظاهرات جنبش جهانی ضد وال استریت در ١۵ اکتبر ٢٠١١

مقدمه:

جنبش ضد وال استریت یا جنبش ۹۹ در صدیها از پارک زوکوتی شهر نیویورک ، پا به بیرون گذاشت، امریکا را در نوردید و با عبور از اروپا به آسیا کشیده شد!  موجی که سونامی انقلابهای خاورمیانه از شرق به سمت غرب پیموده بود اینبار زیر فشار بحران جهانی شده سرمایه،  از غرب به شرق به حرکت در آمد. بنا به گزارشات، نزدیک به ۱۵۰۰ شهر پنج قاره دنیا زیر پای امواج اعتراض انسانیت درد کشیده و مظلوم به لرزه در آمد. انسانیت جهانی شده امروز جشنی در ابعاد همه جهان را شاهد بود.

این جنبش، هنوز در حال تقلاست تا هویتش را بیابد. هنوز خواستهای مطرح شده چهارچوب سیاسی خودش را نیافته. هنوز طبیعت رنگین کمانی این جنبش، گرایشات سیاسی طبقات متفاوت و متضادی که درش شرکت دارند را با خود دارد. هنوز گرایشات رفرمیستی در ذهنیت فعالین این جنبشها سنگینی می کند. فعالین و شرکت کنندگان این جنبشها با اینکه دلیل مصیبتهای جامعه بشری را در نظام جهانی شده سرمایه یافته اند و جلوی بانکها و مراکز مالی سرمایه داری چادرهای اعتراضی شانرا زده اند ، اما آلترناتیو وضع موجود را بدرستی ارائه نمی دهند. هنوز خصلت اعتراضی دارند . هنوز قدرت سیاسی سرمایه داری را نشانه نگرفته اند و این طبیعت همه جنبشهاست که از حاشیه “تغییر غیر ساختاری” شروع می شود و بتدریج با شکست تلاشهای رفرمیستی در پاسخگوئی به نیازهای جنبش مطالباتی، طرح ها و راه حلها انقلابی می شوند.

لذا اگر جنبش سراسری شده ۹۹ در صدیها که به یمن خصلت جهانی شده سرمایه داری و تکنولوژی اینترنت امروزه در پایه جهانی خود ایستاده ، هنوز حرف آخرش را بعنوان آلترناتیو سیاسی و اقتصاد سیاسیش نزده باید طبیعی دانست اما ماندن در این ایستگاه هم نگرانی آور است. همانطور که در مقاله پیشین خود توضیح دادم(۱) این جنبش مادامی که در خیابان بماند و در پارکها شعار بدهد می تواند به تحلیل برود و خسته شود یا ابزاری بشود برای رفرمهای دوره ای نظام سرمایه داری و جابجائی مهره ها.

در این مقاله هدف من اینست که گزارش کوتاهی داشته باشم از وسعت وقابع امروز و به برخی از نکاتی که مهم دانستم اشاره ای بکنم:

(۱)وسعت اعتراضات روز ۱۵ اکتبر، امری بی سابقه در تاریخ بشریت!

نکات زیر را من از چند گزارش منتشر شده(۲و۳) ارائه می دهم که درکی هر چند ناقص و مختصر از وسعت تظاهرات جهانی اکتبر بدست داده باشم:

نزدیک به ۱۵۰۰ شهر در سراسر دنیا و صد شهر در آمریکا از جمله نیویورک، بوستون، فیلادلفیا و سانفرانسیکو، امروز ۱۵ اکتبر ۲۰۱۱ شاهد تظاهرات اعتراضی بر علیه وضع موجود بودند. در آمریکا،موج جنبش اشغال وال استریت همچنان به سمت غرب و جنوب امریکا در حال گسترش است.از اشلند کنتاکی تا دالاس در تگزاس گرفته تا شهر کچوم در ایالت آیداهو تا شهر دس موینس در ایالت آیووا.

در نیویورک بیش از ۶۰۰۰ نفر از مردم و اعضای اتحادیه های کارگری، جوانان و طرفداران محیط زیست دست به تظاهرات زدند. دهها نفر هنگامی که اطراف بانک سیستی بانک تجمع کرده بودند تا به اعتراض به بانکها حسایهای خود را ببندند، دستگیر شدند. مانهاتان و میدان تایمز نیویورک امروز شاهد تجمع وسیع تظاهرکنندگان بود. فعالین اجتماعی پورتوریکوئی هم در تظاهرات مردم نیویورک شرکت داشتند و از مردم اسپانیائی تبار هم دعوت کردند به جنبش ۹۹ در صدها بپیوندند.

در لندن:  هزاران نفر در تظاهرات امروز شرکت کردند . پلیس سه نفر از تظاهرکنندگانرا کهدر برابر دستور پلیس برای تخلیه میدان سن پاول مقاومت می کردند دستگیر کرد. پایه گذار ویکی لیکس، جولیان آسانژ در تظاهرات مردم لندن شرکت کرد و سیستم بانکی جهانی را گرداننده سرمایه منحط مالی نامید!

ایتالیا:  نزدیک به صد هزار تظاهر کننده در روم و میلان بر علیه نظم موجود جهانی تظاهرات داشتند. گروهی کوچک از آنارشیستها بنام “بلوکهای سیاه” که سر و صورتشانرا پوشانده بودند باعث ایجاد درگیری با پلیس شدند. اینها چند اتوموبیل پارک شده را آتش زدند و به چند ساختمان حمله کردند. بنا به گزارش شاهدین، این آنارشیستها با چماق و چکش به ماشینهای ای تی ام حمله کردند. به علاوه به چند خبرنگار نشریه آسمان ایتالیا  و تظاهرکننده صلح جو که با آنها مخالفت می کردند هم حمله کردند. طبق گزارش نزدیک ۷۰ نفر در تظاهرات روم که عمدتا متعلق به همین گروه آنارشیست بود دستگیر شدند.

مردمی که بطور صلح آمیز به تظاهرات پرداخته بودند رو به آنارشیستهای نقاب دار فریاد زدند:”شرم کنید! بس کنید”! صحنه های درگیری آنارشیستها با پلیس و تلاششان برای تخریب شهر بارها توسط مدیای وابسته به پلیس و جریانات راست منتشر گردید.

 جالبست که رئیس بانک ایتالیا بنام ماریو دارگی که قرار است به ریاست بانک مرکزی اروپا منصوب شود اعلام کرد که جنبش اعتراضی جوانان قابل درک است و بطور تلویحی از این اعتراضات دفاع کرد!

مناطق تجاری برلین در آلمان تا شهر آتن در یونان تا شهر مومبئی در هندوستان! از شهر توکیو ژاپن تا شهر سئول کره جنوبی صحنه تظاهرات ۹۹ در صدیها بودند!

در افریقای جنوبی، ۸۰ نفر در شهر ژوهانسبورگ تجمع کردند در مقابل مرکز مبادلات ارزی در حالیکه پلیس تظاهرات را ممنوع اعلام کرده بود. در تایوان صدها نفر در مقابل مرکز تجارت جهانی تایپه تظاهرات داشتند.

در کانادا ، ۶۰۰ نفر در اتاوا تظاهرات داشتند. در این تظاهرات سرخپوستان کانادا هم شدکت داشتند که بر علیه ظلم ، آلوده سازی آبها اعتراض خود را نشان می دادند.شهرهای مونترال، ونکوور، هالیفکس و وینیپگ هم صحنه تظاهرات اعلام شده اند.

در استرالیا ۸۰۰ نفر در مقابل مرکز تجارت سیدنی تجمع کردند که در پلاکاردهاشان اعلام کرده بودند:” نیازهای انسان باید ارجح باشد نه سود پرستی کمپانیهای مالی”!

در اسپانیا جمعیت گزارش شده به ۳۰۰ هزار نفر می رسید. شهرهای بارسلون، ولانسیا،مالگا صحنه تظاهرات وسیع امروز بوده اند.

در پرتغال هم تظاهرات ضد نظم موجود در جریان بوده است.
در فرانکفورت نزدیم ۵۰۰۰ نفر در مقابل بانک مرکزی اروپا تجمع کردند و چادرهای خود را برای اقامت بیشتر مستقر کردند.

در پاریس  صدها نفر به سمت مرکز مبادلات سهام راهپیمائی کردند و در مقابل مرکز شهر تجمع کردند. آنها شعار می دادند که:” پاریس بپاخیز! تقسیم ، دنیا را نجات خواهد داد”

در آلمان ، ۳ شهر برلین، کولن و مونیخ محل تظاهرات اعتراضی بود

در اتریش، شهر وین مرکز اتریش محل تظاهرات بود.

در زوریخ، مرکز سوئبس تظاهرکنندگان پلاکارد” ما ۹۹ در صد هستیم! بدهی شماها را تقبل نمی کنیم!” را در دست داشتند.

در آتن، پایتخت یونان بعد از یک اعتصاب عمومی ، نزدیک ۲۰۰۰ نفر در مثقابل پارلمان تجمع کردند . در شهر تسالونیک، ۳۰۰۰ نفر تظاهرات اعتراضی داشتند.

در قاره آسیا ، جائی که اقتصاد جهانی هنوز در حال رشد اعلام شده، در توکیوی ژاپن، سیدنی استرالیا و مانیل فیلیپین هم تظاهرات ضد وضعیت موجود به صحنه آمد.

 

 

در بروکسل ، مرکز بلژیک ، تظاهر کنندگان شعار می دادند که “بانکداران جنایتکار عامل بحران کنونی جهانی هستند” و روبروی ساختمان بورس، کفشهای کهنه روی هم ریختند! مرکز ناتو در شهر بروکسل هم محل اعتراضات ضد جنگ و مداخله جوئی در افغانستان، لیبی و..بود. شعار می دادند که :” خرج یک سرباز که از اروپا به جنگ فرستاده می شود معادل حقوق ۱۱ معلم دبیرستان است”

خواننده گرامی ملاحظه می کند که وسعت تظاهرات ضد وضع موجود همه پنج قاره دنیا را پوشانده است. این کیفیتی جدید است که دارد شکل می گیرد. تاریخ دیگری در حال ورق خوردنست. بشریت در هیچ تاریخی اینچنین همزمان و گسترده دست به اعتراض بر علیه فقر و بی آیندگی نزده بود. تاریخ این چنین صحنه هائی را به یاد ندارد که انسانها بدور از ملاحظات ملی یا فرهنگی بطور واحد و همزمان به خیابانها بیایند و از منافع انسانی خودشان حرف بزنند و خواهان تغییر مناسبات نابرابر شوند.

نظام سرمایه داری جهانی شده امروز بیش از همیشه آن ۹۹ در صد محکوم به استثمار شدن را به اتحاد بر علیه خودش فراخوانده. اینترنت ابزاری شده که انسانها هم را در پنج قاره بیابند و با هم تبادل نظر کنند و راه های چاره بجویند. امروز انسانیت بیش از هر زمان دارد متوجه می شود که نظام سرمایه داری باعث این نابرابریهاست. همه جا بانکها و مراکز مالی و حکومتهای دست نشانده نظام سرمایه داری ، عامل مصیبتها خوانده می شوند. این صحنه ها نوید روزهای مهمتری هستند. روزهای تعیین سرنوشت نهائی بشریت. ثابت می کنند که انقلاب جهانی امری ممکنست. سرمایه داری انسانیت را جهانی کرده و راه حل معضلاتش هم جهانی خواهد بود.

(۲)حاکمان نظم موجود روی چه حساب می کنند؟

حاکمان نظم موجود روی عدم سازماندهی جنبشهای اعتراضی حساب می کنند. روی گرایشات رفرمیستی “لیبرال چپ” حساب می کنند. آنجا که حکومتهای دیکتاتوری دارند مثل ایران یا سوریه این تظاهرات را با سرکوب و تیراندازی به تظاهرکنندگان سرکوب می کنند و آنجا که نوع دیگری از دیکتاتوری بنام دموکراسی حاکمست تلاششان برای به خانه برگردندان معترضین به شیوه دیگری است!

۳ طرح عمومی که همین الان توسط حاکمان سرمایه در مقابل جنبش ۹۹ در صدیها قرار داده شده عبارتند از:

الف- حمایت ضمنی از این جنبشها و تحت کنترل قرار دادن رهبری آنها برای ایجاد رفرمهای داخل حکومتی و کانالیزه کردن اعتراضات برای استفاده از جنگهای داخل حکومتی

ب- خسته کردن مردم در خیابانها و در کشورهای غربی، استفاده از “قوانین موجود” برای بیرون کردن مردم از خیابانها و محلهای تجمع.  نمونه چنین اقدامتی برخورد به مسئله “بهداشت محیطهای تجمع تظاهرکنندگان: در امریکاست

طرح اخراج تظاهرکنندگان از پارکها در آمریکا:

تلاش مخالفین جنبش اشغال وال استریت در نیویورک به شیوه مزورانه ای شکل گرفت: صاحب پارک خصوصی زوکوتی از پلیس خواست تظاهر کنندگان را از پارک بخاطر “تمیز کردن پارک” اخراج کند. فعاین جنبش اشغال وال استریت با یک کمپین فوری و با جمع کردن ۳۰۰ هزار امضا و ۱۵۰ هزار دلار کمک مالی با سازماندهی کمیته تدارکات مالی ، به این اقدام پاسخ دادند و اعلام کردند که مجمع عمومی و ساکنین پارک زوکوتی خوشان بهداشت فضای پارک را تضمین می کنند و به این طریق از حمله

پلیس و تخلیه پارک زوکوتی  جلوگیری شد.

تاکتیک اخراج تظاهر کنندگان به بهانه بهداشت پارکها در شهرهای دنور ایالت کلورادو و ترنتو ایالت نیوجرسی موفق بود و چادرهای تظاهارکنندگان را از پارکها جمع کردند و پارکها را بستند.

ج- تاکتیک دستگیریهای وسیع متعاقب به خشونت کشانیدن تظاهرات توسط آنارشیستها یا با لباس آنها

همانطور که قبلا در مقاله ای نشان دادم (۴)، آنارشیزم بعنوان یک پدیده اعتراضی از سوی بخشی کوچک از جنبش اعتراضی عامل تخریبی است که در تاریخ معاصر و با عروج جنبش جهانی اعتراضی ، می رود بعنوان یک معضل خودش را نشان دهد. نمونه تازه خرابکاریهای آنارشیستها در روم ، همین امروز خودش را نشان داد:

آنارشیستها ، تظاهرات روم را به خشونت کشیدند:

“ایتالیا:  نزدیک به صد هزار تظاهر کننده در روم و میلان بر علیه نظم موجود جهانی تظاهرات داشتند. گروهی کوچک از آنارشیستها بنام “بلوکهای سیاه” که سر و صورتشانرا پوشانده بودند باعث ایجاد درگیری با پلیس شدند. اینها چند اتوموبیل پارک شده را آتش زدند و به چند ساختمان حمله کردند. بنا به گزارش شاهدین، این آنارشیستها با چماق و چکش به ماشینهای ای تی ام حمله کردند. به علاوه به چند خبرنگار نشریه آسمان ایتالیا  و تظاهرکننده صلح جو که با آنها مخالفت می کردند هم حمله کردند. طبق گزارش نزدیک ۷۰ نفر در تظاهرات روم که عمدتا متعلق به همین گروه آنارشیست بود دستگیر شدند.

مردمی که بطور صلح آمیز به تظاهرات پرداخته بودند رو به آنارشیستهای نقاب دار فریاد زدند:”شرم کنید! بس کنید”! صحنه های درگیری آنارشیستها با پلیس و تلاششان برای تخریب شهر بارها توسط مدیای وابسته به پلیس و جریانات راست منتشر گردید.”

خواننده گرامی ملاحظه می کند که آنارشیستها در روم با حمله و آتش زدن اتوموبیلهای پارک شده در خیابانها، با پرتاب سنگ به پلیس و شکستن شیشه های ساختمانها و ایجاد آتش سوزی وارد صحنه اعتراضی مردم شدند. به خبرنگاران حمله کردند و حتی به مردمی که اعتراض می کردند که اینها دست از خشونت بردارند حمله کردند! آنارشیستها باعث بهم خوردن تظاهرات مردم شدند و مردم هم با شعار” شرم کنید، بس کنید” پاسخشان دادند و محل تظاهرات صلح آمیزشان را تغییر دادند و اعلام کردند که خواستهاشان و تاکتیکهاشان ربطی به تاکتیکهای آنارشیستها ندارد.

صرف نظر از اینکه آنارشیستها چه نیاتی دارند ، عملشان کاملا بسود پلیس و نیروهای سرکوب حکومتهاست. دستگاه تبلیغاتی عریض و طوبل نظام سرمایه از تکرار صحنه های حمله چند آنارشیست به ساختمانها و آتش سوزیهایشان، بهترین سوژه را می سازند برای سرکوب مردم و به خانه فرستادن جنبش ۹۹ در صدیها!

(۳)جنبش ۹۹ در صدیها باید کسب  قدرت سیاسی را  هدف خود قرار دهد

درست است که بروز اعتراض به وضع موجود آنهم در سطحی جهانی قدم بسیار مثبتی است. اما اعتراض تا وقتی اعتراض بماند و فرض را این بگیرد که قرار است آن بالاها در حکومت کسی حرفی را بشنود و تغییری بوجود آورد. تا زمانی که فرض گرفته شود که صاحبان قدرت کنونی مقداری گوشه جیبهاشانرا شل می کنند تا آن ۹۹ در صدیها زندگیشان بهتر بگذرد… بن بسط وضع موجود نخواهد شکست. جنبش اعتراضی جهانی شده باید برای کسب قدرت سیاسی قدم بر دارد. در خاورمیانه و آنجا که حکومتها با سرکوب مستقیم عمل می کنند ، شکستن نظامهای دیکتاتوری با انقلاب قهرآمیز راه حل است. در کشورهای غربی هنوز می شود و باید از فضای دموکراسی برای ساختن حزب مستقل و نماینده ۹۹ در صدیها بعنوان اولین قدم حمایت کرد.

چیزی که جنبش ۹۹ در صدیها را به پیروزی خواهد رساند و حتی تداومش را تضمین خواهد کرد همین حلقه مفقوده است که باید پیدا شود. جنبش ۹۹ در صدیها خودش جنبش ناهمگون و رنگین کمانی است. پتانسیلهای به غایت متفاوتی درش جمع شده. رادیکالیزه کردن این جنبش و شفاف سازی اهدافش و سازماندهیش برای کسب قدرت سیاسی امر واجل لحظه کنونی است. کمونیزم و سوسیالیست خواهی باید مهر خودش را به جنبش ۹۹ در صدیها بزند تا پیروزیش تضمین شود.

منابع دیگر:

(۱)سعید صالحی نیا: از نزدیکتر با جنبش اشغال آمریکا، افقها و معضلاتش

http://rowzane.com/fa/articles-archiev/80-saeed-salehi/8015-1390-07-16-20-32-29.html

(۲)تظاهرات  جهانی روز ۱۵ اکتبر:

http://www.nationofchange.org/tahir-square-times-square-demonstrations-erupt-over-1500-cities-worldwide-1318715510

http://www.businessweek.com/news/2011-10-15/occupy-wall-street-protest-culminates-with-6-000-in-times-square.html

(۳) تظاهرات ایتالیا

http://www.youtube.com/watch?v=QApWKmqUhMU

http://www.cbsnews.com/stories/2011/10/15/ap/business/main20120888.shtml

http://m.ibtimes.com/occupy-wall-street-rome-italy-berlusconi-draghi-231808.html

 (۴)سعید صالحی نیا: آنارشیزم راه رهائی انسانیت نیست! در حاشیه تاثیر آنارشیستها بر منحرف کردن اعتراضات ضد سرمایه

http://rowzane.com/fa/articles-archiev/80-saeed-salehi/7690-1390-06-04-09-48-26.html

(۵)سعید صالحی نیا: و حالا: جنبش اشغال وال استریت! ویسکانسین پرده پنجم

http://rowzane.com/fa/articles-archiev/80-saeed-salehi/7940-b.html