تظاهرات در استکهلم تحت نام “اشغال استکهلم”!

     روز شنبه ۱۵ اکتبر شهر استکهلم شاهد تظاهرات بیش از ۱۰۰۰ معترض  آزادیخواهی بود که با الهام از تجمع اعتراضی مردم نیویورک که به “اشغال وال استریت” معروف شده است  تحت نام  “اشغال استکهلم” شکل گرفت.  جنبش “اشغال وال استریت” که در بستر تعمیق بحرانهای اقتصادی نظام سرمایه داری حاکم، بر علیه کئوپراسیون های امپریالیستی و کل سیستم سرمایه داری در نیویورک برپا شد و خیلی زود شهرهای زیادی از آمریکا را فرا گرفت، حال دارد به  اروپا می رسد.
     بر اساس اخبار انتشار یافته، تظاهرات بر علیه مراکز مالی امپریالیستی جدا از سوئد در  انگلستان، آلمان، فرانسه، ایتالیا هم سازمان داده شده است. در تظاهرات استکهلم تظاهرکنندگان  به آشکاری  اعلام می کردند که خود را بخشی از جنبش جهانی الهام گرفته از تظاهرات در اسپانیا ، یونان، ایتالیا و “بهار عربی” در خاور میانه و شمال آفریقا میدانند.  در این تظاهرات با صراحت  گفته می شد که: ” در حالی که تنها ۱۱۴۰ میلیارد کرون سالانه برای ریشه کن کردن فقر کافی میباشد، چرا سالانه ۱۲۷۰۰۰ میلیارد کرون برای نجات سیستم اقتصادی سرمایه داری و سرمایه دارانی که تنها ۱درصد جامعه  را تشکیل می دهند توسط دولتمردان خرج میشود.” تظاهرکنندگان شعار می دادند که به جای این کار ” ما ۹۹ درصد باقی جامعه ترجیح میدهیم که فقر ریشه کن شود”.  تظاهرات در سوئد نیز به همان دلیلی برپا شد که در آمریکا و بقیه کشور های سرمایه داری، و آن جز شرایط بد اقتصادی  نیست. در این تظاهرات هزار نفری مردم برعلیه بی تفاوتی دولتمندان نسبت به وضعیت مالی سخت بیکاران و بازنشستگان و افراد کم درآمد فریاد اعتراض سر داده و برنامه های ریاضت کشانه اقتصادی دولت که خرج هر بحران اقتصادی را بر دوش کارگران می اندازد را افشاء نمودند.
     تظاهرات ” اشغال استکهلم” یک نمونه از تظاهرات ادامه دار مردم نیویورک در مقابل وال استریت  و تحصن معترضین در پارک روبروی این مرکز بزرگ مالی بزرگترین قدرت سرمایه داری جهان بود. آن تظاهرات در امریکا که به “اشغال وال استریت” معروف شده است، خود  انعکاسی از خواستها و مطالبات اکثریت مردم آمریکاست  که شدیدا بوسیله اقلیت سرمایه دار حاکم استثمار و چپاول می شوند، و به همین دلیل هم خیلی زود نه تنها در تعداد زیادی از شهرهای آمریکا گسترش یافت، بلکه حال دارد در اروپا و بوسیله نیرو های مترقی ای که بر علیه یک درصدی های حاکم می باشند پژواک داده می شود. این واقعیت بیانگر آن است که ابتکار مبارزاتی “اشغال وال استریت” بر زمینه مشترکی صورت گرفته که سیستم سرمایه داری جهانی و بحران های ناشی از آن در سراسر جهان بوجود آورده است، و این همان شرایط مادی است که اعتراض  کارگران و ستمدیگان  و خواست کارگران جهان متحد شوید را جهانی نموده است.
پیروز باد مبارزات  متحدانه مردم سراسر جهان بر علیه نظام سرمایه داری!
عبداله باوی
۱۵ اکتبر ۲۰۱۱