رسانه هاى جمعى و فضاى سالم جدل سیاسى / داریوش نیکنام، عبدالله شریفى

مقدمه

نامه زیر را ما چند روز پیش و در اعتراض به درج نوشته اى با امضاى ” امین صادقى” در سایت هاى اشتى و بیان براى مسئولین سایت هاى نامبرده ارسال کردیم . متاسفانه و علیرغم درخواست رسمى ما، تاکنون پاسخى از جانب انها دریافت نکرده ایم. نظر به اهمیت موضوعات مورد اشاره در این نامه، انتشار علنى ان را ضرورى دانستیم و امیدوار هستیم که رسانه ها و جریانات اپوزیسیون جمهورى اسلامى به نکات مندرج در این اعتراضیه توجه  و در جهت سالم نگه داشتن فضای جدل و نقد سیاسى تلاش در خور را بنمایند .

 

داریوش نیکنام، عبدالله شریفى

……………………………………………………………………………………………………………………………………

مسئولین محترم وب سایتهاى آشتى و بیان

 

با درود و احترام

 

در روزهای اخیر و در جواب به مطلب ما، با عنوان ” نتایج یک پروسه(در حاشیه درگیریها و تنش هاى داخلى جریان سازمان زحمتکشان کردستان ایران) ، جوابیه اى با اسم ” امین صادقى” در سایت شما منتشر گردید، لازم دانستیم توجه شما را به چند نکته جلب کنیم. متعاقبا چند سوال در مقابل شما مطرح خواهد شد، توقع میرود که طرح نکات و جواب شما کمکى در جهت سالم نگهداشتن فضاى مباحث سیاسى باشد۔

 

١۔ امین صادقى کیست؟ متعلق به چه حزب و جریان معینى است؟ کدام انسان واقعى و حقیقى و حقوقى “امین صادقى” است؟ کدام جریان سیاسى معین از نظر حقوقى مسئولیت این اسم را بعهده دارد؟

 

وب سایت شما بعنوان رسانه جمعى و عمومى در چهار چوب موازین و قوانین و پرنسیبهاى ژورنالیستى در مقابل بازدید کنندگان خود موظف به جواب و رعایت اصول و مقررات رایج و متمدنامه روزنامه نگارى است۔ نه تنها وب سایت شما بلکه هر فعالیت علنى عمومى و جمعى موظف به رعایت و حفظ اینگونه موازین است۔

 

“امین صادقى” و یا هر کسى دیگر حق دارد با هر جریانى که احساس مخالفت میکند نقدش را علنى و در معرض قضاوت عموم قرار دهد، بدیهى است وب سایت شما و یا هر منبع میدیایى دیگر الزاما مسئول ابراز نظر بازدیدگنندگان خود نیست، کسى حق ندارد و نمیتواند مانع ابراز نظر کسى دیگر شود۔  قطعا همه ما در این موارد حداقل توافق ظاهرى داریم، اما این مشروط است به اینکه بطور مثال “امین صادقى” اسم سیاسى  شخصیتى شناخته شده باشد که براى جامعه محرز باشد که پشت این اسم سیاسى، انسانى واقعى و یا حقوقى معینى قرار دارد۔ اسم هنرى، اسم سیاسى، اسم شعرى و “سازمان”ی و غیره سنتى رایج است که معلوم است این اسم معرف کدام شخصیت معین است۔

 

در فضاى اختناق و سرکوب براى حفظ امنیت، معمولا فعالین با اسم سیاسى معینى فعالیت میکنند اما براى جامعه مشخص است که این اسم فعال فلان حزب، سازمان، انجمن و غیره میباشد۔

 

“امین صادقى” شامل هیچکدام از این موارد نیست۔ مجهول اندر مجهول است۔ میتواند هر پروکاتورى باشد، میتواند عامل اطلاعات رژیم براى نا امن کردن فضاى جدال سیاسى درون اپوزیسیون باشد، هر احتمالى ممکن است۔  تنها “سایت” که  این شخصیت موهوم را لانسه کرد، سایت معلوم الحال “بروسکه” بود. بگذارید همه این مسئولیت و “افتخار” را در کارنامه بروسکه ثبت کنند و تلاش این عنصر اسم مستعاری و “سازمان” مربوطه، در طیف اپوزیسیون برای یافتن “شریک جرم”  با شکست و بایکوت روبرو شود.

 

 

٢۔ در این میان دو حالت وجود دارد۔ یا اینکه شما میدانید پشت این اسم چه آدم معینى وجود دارد و یا شما هم مانند ما در مقابل مجهولات قرار گرفته اید۔

اگر شما هم مانند ما در مقابل شق دوم قرار گرفته اید و برایتان کاملا نامعلوم است در این صورت بنا به موازین عمومى رسانه هاى جمعى آنهم در طیف اپوزیسیون جمهوری اسلامی،  تریبون دادن به هویت های جعلی کمپین ترورشخصیت، و دامن زدن به فضاى پروکاتورى و نا امن کردن فضای مباحث و جدالهای سیاسی، نقض صریح موازین میدیاى جمعى مدافعان آزادی است.  تریبون دادن دادن به هر پرووکاتور اسم مستعاری تحت نام “آزادی بیان” و “جدال عقاید” مذموم است۔ اما اگر شما شخصیت حقیقی و حقوقی این اسم مستعار را میشناسید و آن را از نظر بازدیدگنندگان خود پنهان میدارید، آگاهانه و یا ناآگاهانه شریک این ناسالم کردن فضا میشوید۔

 

٣۔ جدال سیاسى ماهیتا اجتماعى است۔ افراد معین از جنبش هاى معین در مقابل هم قرار میگیرند۔ جدال سیاسى عرصه اى اجتماعى و طبقاتى است که با انسانها و تشکلها معنى پیدا میکند۔ نمیشود با اشباح  و یا  جریاناتی که با اسامی جعلی و مستعار سعی میکنند  کمپین ترور شخصیت را به یک مساله عادی در میدان اپوزیسیون تبدیل کنند، جدال سیاسى و نظرى کرد. این بیمعنى ترین و ساده پندارانه ترین توقع از کل طیف اپوزیسیون “چپ” است۔

 

۴۔  ما به اقدام شما براى نشر فحاشى های امین صادقى معترضیم و آن را با توجه به توضیحات فوق مغایر سنت هاى مرسوم رسانه هاى جمعى میدانیم. برای  ما بعنوان فعالین  اپوزیسیون جمهورى اسلامى برایمان حفظ فضاى سالم جدال سیاسى و غیر قابل نفوذ ماندن رسانه ها برای پروکاتورهاى جمهورى اسلامى مساله ای جدی است. سد کردن “رخنه” خزنده شخصیت های مجهول و هزار چهره ای که عملا ادبیات ضدکمونیستی خود را از “ارتش سایبری” وزارت اطلاعات و کیهان شریعتمداری وام گرفته اند،  و بدین ترتیب آلوده و نا امن کردن فضا در صف اپوزیسیون را برعهده گرفته اند، یک معیار واقعی در تعهد به آزادی بیان و اندیشه است. ما و شما باید تلاش کنیم که فضاى جدال سیاسى سالم بماند؛ تا پرووکاتورهای رنگارنگ جمهوری اسلامی و جریانات باند سیاهی به راحتى امکان این را پیدا نکنند که فضاى درون نیروهاى اپوزیسیون را آلوده و مسموم کنند۔

در خاتمه ما شما و تمام  سازمانهاى سیاسى و اپوزیسیون جمهورى اسلامى را فرامیخوانیم که بطور جدى مانع مسموم کردن فضاى سیاسى باشید ودر مقابل اینگونه پدیده ها  مسئولانه اقدام نمایید۔

 

با احترام

 

عبدالله شریفى

داریوش نیکنام                                            نهم اکتبر ٢٠١١