و حالا: جنبش اشغال وال استریت!´ویسکانسین پرده پنجم!

مقدمه:

مارس سال ۲۰۱۱ یعنی نزدیک ۷ ماه پیش وقتی داشتیم پرده چهارم جنبش ویسکانسین را در آمریکا بررسی می کردیم، من گفتم که این جنبش خاموش شونی نیست. خواستهای اکثریت جامعه آمریکا پشتش هست. جامعه آمریما در حال فقیر شدنست و اکثریتش در حال از دست دادن شغل و خانه و آینده هستند. آنموقع مبارزه اتحادیه های ویسکانسین بود برای حقوق اتحادیه ایشان . این حقوق یعنی حق مبارزه سازمانیافته داشتن که یکی از اهداف طبقات حامه امریکا بوده و هست. اینها نمی خواهند مردم بدانند و نمی خواهند مردم سازمان یابند. اما اینترنت، فیس بوک و تویتر دارد کارش را می کند و ادمها را از شمال تا جنوب امریکا و غرب تا شرقش به هم می پیوندد . حالا هفته شوم است که در خیابانهای مانهاتان، مرکز مالی امریکا یعنی وال استریت بار دیگر همان جنبش ویسکانسین اینبار بسیار قدرتمندتر و سازمانیافته تر و در ابعاد جغرافی امریکا سر بلند کرده. هیجانی و شوری بی نظیر در جریانست.

مردم شعار می دهند که” وال استریت مال ماست”! یعنی که مال سرمایه دارها نیست! مردم امریکا خصوصا نسل جوان با هر وسیله ای که داشتند به نیویورک آمده اند در پارک “زوکوتی” دو هفته هست که جمع شده اند تا خواستهای خود را اعلام کنند. چند روز گذشته به اشغال پل بروکلین پرداختند و ۷۰۰ نفرشان توسط پلیس دستگیر شد اما این مبارزه همچنان ادامه دارد و وارد هفته سوم شده است:

(۱)جنبش اشغال وال استریت چه می خواهد؟

جنبش وال استریت یک جنبش گسترده رنگین کمانی است از طیفهای مختلف. اتحادیه های مارگری از جمله اتحادیه معلمان و حمل و نقل ازش حمایت کرده اند. مایکل مورد و سوزان سارندر(هنرپیشه هالیوود) هم در کنار این تظاهار کنندگان دیده شدند. اکثر این هزاران تظاهار کننده از جوانانی هستند که از وضعیت زندگی در جامعه امریکا خسته هستند. از بیکاری رو به گسترش از دست دادن خانه ها، از بانکهائی که خودن مردم را توی شیشه کرده اند و فشاری که به نسل جدید می آورند برای باز پس گرفتن بهره ها بابت وامهای دانشجوئی …از همه اینها خسته اند! تظاهر کنندگان به “نظم موجود ” سراسر اعتراض دارند. می گویند دیگر نباید تحمل کرد که کمتر از بک در صد جامعه امریکا کنترل امریکا را داشته باشد و زندگی را برای ان اکثریت غیر ممکن کند. وال استریت نماد نظام سرمایه داری است. این نماد را جامعه امریکا برای اعتراض انتخاب کرده است!

تظاهر کنندگان در این جنبش عظیم از همه امریکا حمایت می شوند. کمک مالی برای خرید غذا می گیرند. پیامهای حمایتی برای سازماندهی تظاهرات مشابه در کالیفرنیا و فلوریدا و شیکاگو نشان می دهد که زیر پوست جامعه امریکا تحرکی عظیم در حال شکل گیری است.

حاضرین در این تظاهرات ، درون خودشان “مجمع عمومی” درست کرده اند که سازماندهی فعالیتهاشانرا برای ادامه کاری به عهده دارد! هر روز و دهها بار این فعالین از طریق اینترنت و تویتر گزارش فعالیتهای روزانه شانرا به گوش  و چشم جهانیان می رسانند!

اعتراض اشغال وال استریت بسیار سازمانیافته است. مردم توی وال استریت تظاهرات نشسته راه انداخته اند و جلوی رفت و آمد معمول را گرفته اند. مدیای امریکا دارد بتدریج صحنه ها را نشان می دهد که نشان از گسترش اعتراضات و تداومش را دارد.

(۲)جنبش اشغال وال استریت بخشی از جنبش نوظهور اشغال آمریکا!

سازماندهندگان جنبش اشغال وال استریت می گویند که این بخشی از جنبشی است که فرار است در همه شهرهای بزرگ امریکا شمل بگیرد. هدف این جنبش سراسری است. قرار است این اکثریت مطلقی که در حال نابود شدن روزمره زندگیش هست بیاید در خیابانها و اعلام کند که نظم موجود را دیگر تحمل نمی کند. بیکاری، فقر، تحقیر انسانها و فریب دادنشان توسط سیاسیون دیگر دورانش بسر رسیده و مردم امریکا دنبال خواستهای خود در حال سازماندان خود هستند. متدهائی که در تظاهرات اشغال وال استریت دارد بکار گرفته می شود بسیار جالب و خلاقانه است. ناظری بی طرف حتی به چشم می بیند که سونامی انقلابی خاورمیانه در این گوشه دنیا دارد به بار می نشیند. خود خواستهای بی پاسخ از سوی حاکمیت امریکا دارد مردم را متحد می کند. خود فقر، خود بی آیندگی!

جنبش اشغال وال استریت بی تردید پرده پنجم جنبش ویسکانسین است. در پله ای بالاتر دارد قلب نظام سرمایه را نشانه می گیرد. دارد نشان می دهد که حل این خواستهای بلاواسطه مردم امریکا دقیقا به پایان دادن به نظام جنایتکار سرمایه پیوند خورده است.

اهداف این جنبش ، بازگرداندن زندگی و رفاه به جامعه است و هر قدر جلو می رود، هر قدر با موج دستگیریها و سرکوب پلیس برخورد می کند بیشتر اگاه می شود و بیشتر سازمان می یابد. بی شک باید در روزهای اینده منتظر صحنه های زیباتری از عروج این جنبش و گسترش و تعمیق آن بود.

 

زنده باد جنبش اشغال وال استریت!

زنده باد جنبش اشغال امریکا! زنده باد مبارزه مردم در امریکا برای بازپس گرفتن زندگی و آینده و امید!

سرنگون باد نظم سرمایه!

 

 

بخشی از تظاهرات مردم آمریکا در وال استریت:

http://www.guardian.co.uk/world/gallery/2011/sep/30/occupy-wall-street-in-pictures?fb=native

http://occupywallst.org/

http://www.reuters.com/article/2011/10/02/us-wallstreet-protests-idUSTRE7900BL20111002

http://online.wsj.com/article/SB10001424052970204612504576607303128523710.html?mod=googlenews_wsj

http://newsfeed.time.com/2011/09/26/police-use-pepper-spray-on-demonstrators-at-occupy-wall-street-protest/

http://www.guardian.co.uk/commentisfree/cifamerica/2011/sep/25/occupy-wall-street-protest

http://www.guardian.co.uk/world/blog/2011/sep/21/occupy-wall-street-protests

سعید صالحی نیا: پایان جنبش اعتراضی ویسکانسین؟ ویسکانسین پرده چهارم

http://www.rowzane.com/fa/articles-archiev/80-saeed-salehi/6247-1389-12-20-20-07-49.html

سعید صالحی نیا: ویسکانسین پرده سوم! گسترش تظاهرات دفاع از حقوق اتحادیه ای به ۵۰ ایالت آمریکا!

http://rowzane.com/fa/articles-archiev/80-saeed-salehi/6045–q-q-q-q.html

سعید صالحی نیا: ویسکانسین پرده دوم!

http://rowzane.com/fa/articles-archiev/80-saeed-salehi/5998-b.htm

سعید صالحی نیا: از انقلاب در مصر تا اعتصابات وسیع در ایالت ویسکانسین آمریکا!

http://rowzane.com/fa/articles-archiev/80-saeed-salehi/5946-1389-11-29-10-25-36.html