کارگران اعتصابى پتروشیمى ماه شهر ٬ یک پیشروى مهم دیگر!

اعتصاب کارگران پتروشیمی ماه شهر دوباره بر فضای سیاسی جامعه و بویژه جامعه کارگران و خانواده هایشان روح اعتراض و همبستگی دمید.
از اوائل مهر ماه ١٣٩٠ دور جدید و دوم اعتصابات کارگران پتروشیمی ماه شهر شروع شده است. این اعتصابات اینبار در ادامه اعتصابات اخطاری اسفند ماه ١٣٨٩ و اعتصابات پایدار بیستم فرودین ماه ادامه دارد. کارگران پتروشیمی اینبار برای تحقق مطالباتی به میدان اعتصابات وارد شده اند که توافقات و سند امضا شده هیئت نمایندگی کارگران اعتصابی با دولت و کارفرما در دست آنها موجود است. اینبار بیش از شش هزار کارگر اعتصابی پتروشیمی با مطالبه بر چیده شدن شرکتهای پیمانکاری در حالی اعتصاب را شروع میکنند که دولت و کارفرماها در دو راهی ماندن با شرکتهای پیمانکاری و یا برچیده شدن آنها قرار دارند. جایگاه این اعتصاب و قدرتمند بودن آن میرود عقربه دو راهی خلاص شدن از دست شرکتهای پیمانکاری را به نفع مطالبات کارگران پتروشیمی به نتیجه برساند. بر چیده شدن شرکتهای پیمانکاری تحت فشار و اعتراضات جنبش کارگری و بویژه اعتصابات یکسال گذشته کارگران بندر ماه شهر و تبریز به دولت و کارفرماما تحمیل میشود.

روز ٢٠ فروردین ماه با تجمع بیش از هزار و پانصد کارگران پتروشیمی اعتصابات کارگران پتروشیمی آغاز شد. این تجمع با اعتصابات اخطاری که از ٢٨ اسفند ماه ١٣٨٩ شروع شده بود، به نتیجه رسید.  سی فروردین ماه ١٣٩٠، مدیریت پتروشیمی آغاز مذاکرات را به پایان تجمع در مقابل دفتر مرکزی شرکت از سوی کارگران شروط کرد. این شرط از سوی کارگران اعتصابی مورد مخالفت قرار گرفت و نهایتا در ساعت سیزده و سی دقیقه ظهر در حالی که تجمع کارگران کارگران ادامه داشت، مدیریت پتروشیمی ناچار شد با نماینده های کارگران بر سر میز مذاکره بنشیند. این جلسه که با حضور نماینده ماهشهر، فرماندار، رییس اداره کار و چندین تن از پرسنل امور اداری پتروشیمی بندر امام و نمایندگان کارگران برگزار شد در ساعت ۱۵/۳۰ به پایان رسید و توافقات کتبی نماینده های کارگران با مدیریت پتروشیمی که به امضای نماینده های کارگران، مدیریت پتروشیمی، فرماندار، نماینده ماهشهر و دیگر شرکت کنندگان در جلسه رسیده بود از سوی ظریف کار مدیر عامل پتروشیمی در تجمع کارگران قرائت شد و با پذیرش آن از سوی کارگران، آنان از صبح روز چهارشنبه و پس از ۱۱ روز اعتصاب متحدانه بر سر کارهای خود بازگشتند. متن توافقات کتبی کارگران پیمانکاری پترپشیمی بندر امام با مدیریت این مجتمع به شرح زیر است:
١ ـ مدیریت پتروشیمی از کارگران ٣ ماه مهلت گرفت تا در طول این مدت کلیه مراحل اجرای مصوبه برچیده شدن شرکتهای پیمانکاری و طی مراحل اداری آن را در پتروشیمی بندرامام و وزارت نفت را به انجام برساند. اجرای این بند را در طول سه ماه ظریفکار مدیر عامل پتروشیمی و نماینده مردم ماهشهر در مجلس ضمانت کردند .
۲- قرار شد ۲۵ نفر نماینده منتخب کارگران با مدیران عامل مجتمع های مربوطه خود وارد مذاکره شوند تا از ٣۷ آیتم مزایایی که به پرسنل رسمی داده می شود, آن آیتم هائی که در توان مجتمع پتروشیمی بندرامام هست همزمان با پرسنل رسمی به کارگران پیمانکاری نیز پرداخت شود.
٣ ـ مدیر عامل پتروشیمی متعهد شد تا زمان اجرای مصوبه برچیده شدن شرکتهای پیمانکاری, مسیله پرداخت مستقیم بیمه و مالیات کارگران از سوی پتروشیمی به این شرکت ها ابلاغ شود و پس از پرداخت مستقیم آن توسط پتروشیمی مبالغ آن از صورت وضعیت پیمانکار کسر شود تا هیچگونه تقلبی از این لحاظ توسط شرکتهای پیمانکاری انجام نگیرد.
۴-آقای ظریفکار و نماینده ماهشهر متعهد و تضمین نمودند شرکتهای پیمانکار در قبال ایام اعتصاب کارگران به هیچ وجه حق ندارند: ۱- به هیچیک از کارگران فشاری وارد کنند و حق اخراج هیچ کارگری را ندارند ۲- حقوق تمام روزهای ایام اعتصاب به شکل تمام و کمال و بدون هیچگونه کم و کسری به کارگران پرداخت شود. در صورت مشاهده تخلف از این توافق مدیریت پتروشیمی ملزم به برخورد با شرکت متخلف شده است.

تداوم اعتصابات کارگری و کشاندن مدیریت پتروشیمی و بستن قرارداد کتبی پیشنهادی و مطالبات اعتصابات کارگران خود یک پیشروی و اتکای جنبش کارگری به ادامه و به نتیجه رساندن اعتصابات است. بستن توافقات و ملزم کردن کارفرما و دولت به تن دادن و قبول مطالبات اعتصاب از سنتهای پایدار و سنتی جنبش کارگری بین المللی است.  بر متن پیشرویهای اعتصابات فروردین ماه است که دور جدید و قدرتمند اعتصابات پتروشیمی از یک هفته گذشته شروع و وارد دور جدیدی شده است.
بر چیده شدن شرکتهای پیمانکاری. در میان مقامات دولتی در جریان است. برچیدن این شرکتها و در دستور قرار دادن آن از طرف دولت نتیجه فشار مستقیم و بلافصل اعتراضات کارگران در صنایع پتروشیمی در بندر ماه شهر و تبریز است.

ایجاد کمیته اعتصاب که از دو روز قبل توسط کارگران اعتصابی شکل گرفته خود یک موفقیت دیگر در کنار موفقیتهایی است که کارگران در دور اول و دوم اعتصابات بدست آورده اند. سنت ایجاد کمیته های اعتصاب خود گامی مهم در بسیج، و ایجاد همدلی و دخالت کارگران در تداوم اعتصاب است. همچنانکه دور اول اعتصابات با وعده های شفاهی بپایان نرسید و کارگران در یک تناسب قوای اعتراضی در دل اعتصاب کسب شده به توافقات کتبی رسیده بودند، اعتصاب را با سند و امضا شده برای مطالبه برچیده شدن شرکتهای پیمانکاری به سرانجام رساندند و امروز میتوانند بر توافقات قانونی و امضا شده پایفشاری کنند.

موفقیت مهم دیگر کارگران و برداشتن گامهای نهایی برای پیروزی در گرو گسترش اعتصابات و پیوستن کارگران و کارمندان بخشهای مختلف صنایع پتروشیمی است. هم اکنون با اعلام بیانیه مشترک اتحادیه مستقل کارگران شمال خوزستان واتحادیه ی مستقل کارگران دزفول و هییت موسس کارگران کیف و کفش مهرانه هییت موسس کارگران شرکت مخابرات اندیمشک هییت موسس رانندگان مسافربر شخصی اندیمشک وحومه در اعلام حمایت از کارگران اعتصابی مجتمع های پتروشیمی ماهشهر و بندر امام، گامی اساسی در به پیروزی رساندن این اعتصاب برداشته شده است. در این بیانیه کارگران اعلام کرده اند؛ « کارگران عزیز و متحد مجتمع های پتروشیمی ماهشهر و بندر امام درود برشما که برای تحقق خواسته های بر حقتان متحدانه و جانانه به میدان آمده اید.ما اعضای اتحادیه ها و هییت های موسس یادشده مراتب حمایت قاطع خود را از شماعزیزان اعلام میداریم و از همه ی کارگران دیگر مجتمع های کشور میخواهیم که از این اعتصاب حمایت کنند. درد ما طبقه ی کارگر درد مشترکی است که باید با اتحاد همه جانبه وفراگیر خود آن را درمان کنیم ما نباید فراموش کنیم که عمل هر فرد و گروهی چه در داخل و چه در خارج در قبال این کارگران معیار قضاوت نهایی آنها در مورد آن فرد وگروه در آینده خواهد بود.پس همه به یاری اعتصاب کنندگان بشتابیم تا در پیروزی آنها که پیروزی کل جنبش کارگری ایران است نقش تاریخی خود را ایفا کرده باشیم.»

مکانیسم پیشبرد اعتصاب به قدرت و تصمیمات کمیته اعتصاب در اشکال برقراری جلسات منظم مجمع عمومی اعتصاب کنندگان و تداوم مذاکره از یک طرف تا لغو وجود شرکتهای پیمانکاری و دستیابی کارگران به مطالبات پایه ای و همچنین فراخوان کمیته به دیگر مراکز صنایع پتروشیمی در ماه شهر و تبریز، تلاش برای جلب حمایت کارگران مراکز اصلی در تهران، اهواز و دیگر شهرهاست. نکته مهم در روند ادامه اعتصابات دور جدید خنثی کردن و جواب به شگرد و اقداماتی است که دولت و کارفرماها بکار میگیرند. اعتراضات دور اخیر کارگران با زدن کارت ورود به محوطه کارخانه و پیوستن به اعتصاب شروع شد. در دو رو گذشته کارفرما و مدیریت کارخانه اعلام کرده اند در صورتی که کارگران کارت ورود میزنند که در محل کار حاضر و کار را شروع کنند. ورود به کارخانه در هر شکل حق مسلم کارگران است. کمیته اعتصاب و مجمع عمومی کارگران باید بتوانند امکانات پیوستن به تجمعات اعتصابی را سهل و در مقابل توظئه و اقدامات ضد کارگری کارفرما و مدیریت بایستند. دستگیری فعالین کارگری و اعتصاب کنندگان نیز روش و ابزار ممانعت از اعتصاب توسط دولت و نیروهای انتظامی و کارفرما میباشد. از دیروز سه تن از فعالین کارگری منصور عباسی کارگر شرکت پیمانکاری خوارزمی و از نماینده کارگران، محمد باقر باقری کارگر شرکت پیمانکاری صنایع فارس و جاسم بدرانی از کارگران شرکت پیمانکاری خوارزمی توسط حراست پتروشیمی ماه شهر احضار و سپس به اداره اطلاعات منتقل شده اند. دستگیری و در واقع گروگان گرفتن کارگران اعتصابی در هنگام اعتصاب به منظور فشار و ایجاد ترس و امنیتی کردن محیط اعتصاب و کارخانه در طول سه دهه گذشته شگرد و روش دولت و نظام جمهوری اسلامی است. جنبش کارگری و فعالین کارگری در سه دهه گذشته مداوما تحت فشار و دستگیریهای مداوم قرار گرفته اند. تحمیل سیاست ریاضت کشی اقتصادی و فقر و بیکاری را با این سیاست میخواهند به طبقه کارگر و زحمتکشان جامعه بقبولانند. تا کنون جنبش کارگری در ایران با اعمال این سیاستها متحمل ضربات سنگینی شده است. بخشهایی از فعالین و رهبران کارگران و سندیکاهای کارگری از جمله کارگران اتوبوسرانی و هفت تپه و…….. در زندان هستند. کمیته اعتصاب و مجمع عمومی اعتصاب میتوانند پیش شرط پیشرفت هر نوع مذاکره با دولت و کارفرما را منوط به آزادی سه کارگر دستگیر شده بکنند. با فشار اعتصاب کنندگان و حمایت بین المللی از کارگران اعتصابی پتروشیمی ما میتوانیم سیاست دستگیری و گروگانگیری کارگران را خنثی کنیم.
در خارج از کشور کمپین پنچم نوامبر روز جهانی اعتراض برای آزادی کارگران زندانی و همه زندانیان سیاسی در ایران در جریان است. پیوستن به این کمپین، حمایت و فراخوان برای برگزاری یک کارزار قدرتمند در خارج از کشور با جلب حمایتهای بین المللی و خواست فوری کارگران زندانی اقداماتی است که ما میتوانیم انجام، و در راستای تقویت و قدرتمند کردن اعتصابات کارگری و جنبش کارگری در ایران پیش ببریم.
درود بر کارگران اعتصابی پتروشیمی.
نسان نودینیان
٢ اکتبر ٢٠١١
١٠ مهر ماه ١٣٩٠