خودکشی یک پناهجو از مناطق کردستان عراق , دولت سوئد و سیاست پناهندگى آن مسئول این فاجعه است

میوان مه له‌وان عومه‌ر گولی پناهنده‌ کرد عراقی ۲۸ ساله‌ در روز یکشنبه‌ ۲۴-۰۶-۲۰۰۷ در کشور سوئد شهر یوتبوری در مسیر

Ullevi-Vallhala

خود را حلق آویز کرد و متاسفانه‌ جان باخت.

میوان عومه‌ر در مدت چندین سال در کشورهای هلند و سوئد موفق به‌ کسب اقامت نشد. ناامیدی، ترس، دلهره‌، تحقیر سیستماتیک دولت سوئد بر علیه‌ پناهندگان و تهدید دیپورت و اخراج به‌ کردستان عراق شرایط دهشتبار زندگی در کردستان عراق وسیاست شدیدأ ضد پناهندگی دولت سوئد دلائل خودکشی میوان عومه‌ر گولی است.

 شاید خودکشی و مرگ گریبان میوان عومه‌ر را از فشارها و مصائب روزگار خلاص کرد. اما این کار بی شک راه‌ تغییر شرایط سخت و غیر انسانی حاضر نیست این کار چاره‌ مشکلات صدها و هزران میوان عومه‌ر دیگر که‌ زندگی را دوست دارند و نمیخواهند یا نمی توانند به‌ اختیار خود چشم بر قشنگی آن ببندند نیست. میوان عومه‌ر قربانی سیاست ضد پناهندگی دولت سوئد شد.

شاید در دم مرگ میوان به‌ قشنگی زندگی در همان حال به‌ اجتناب ناپذیری مرگ خود می اندیشید واز این بابت متاسف هم بود. شاید به‌ انسانهای دیگر در شرایط مشابه‌ اما باید گفت که‌ انسان متحد و مبارز می تواند تاریخ سرنوشت خود را آنطور که‌ میخواهد و شایسته‌ است بسازد. مرگ آجتناب ناپذیر است اما خودکشی نیست!

انسان میتواند زندگی خود را به‌ یک مبارزه‌ متحد و متشکل جهت مقابله‌ با مشکلات و برای ساختن جهانی شایسته‌ زندگی بشر گره‌ بزند. در این مبارزه‌. وبا اعتماد بنفس و خوشبینی که‌ اتحاد ما میافریند میتوان مانع خودکشی و خودکشی ها شد. این تنها راه‌ غلبه‌ یافتن بر استیصال است. این راهی است که‌ میتوان سیاستهای غیر انسانی را کنار زد.

دولت سوئد مسئول مرگ این پناهجو است که‌ با اقدام به‌ خودکشی جان باخت. مسئول جان و سلامت جسمی و روحی پناهجویانی است که‌ برای هزاران پناهجوی بلاتکلیف در این کشور بوجود آورده‌ است. این دولت و مسئولین آن باید به‌ مردم جواب بدهند. باید با اعتراض به‌ مراجع بین اللملی با در دست داشتن شواهد قوی که‌ امروز پناهجویان در اختیار دارند، علیه‌ دولت سوئد بخاطر بازی با سرنوشت هزاران پناهجو، جان باختن آنها و نا معلومی سرنوشت پناهجویان اعلام جرم کرد.

زنده‌ باد همبستگی انسانهای آزادیخواه‌

توفیق محمدی ۰۷۳۷۶۷۱۴۲۸

peiam@hotmail.com