روزهای سخت برای مخالفین قتل عمد دولتی در ایران و آمریکا

در حاشیه اعدامهای اخیر در ایران و آمریکا

مقدمه:

آنها که مخالف قتل عمد دولتی هستند این چند روزه صحنه های کشتار دولتی را در ایران و آمریکا از نزدیکتر دنبال می کنند. اما دیریستی است که این صحنه ها قلبهای ملیونها انسان شریف را در سراسر دنیا می لرزاند. در ایران طی چند روز گذشته شاهد اعدام دسته جمعی هفت نفر در گوهر دست گرج بوده ایم و اعدام دلخراش کودکی ۱۸ ساله در ملاء عام و بسیاری در انتظار همین سرنوشت هستند.  رژیم اسلامی در کنار حکومت جنایتکار چین همچنان رکورد دار اعدام در سال گذشته بوده و صدها قتل را به پرونده خون آلودش اضافه کرده است.

در این سوی دنیا ، آمریکا در تاریخ ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۱ توجه مردم دنیا به دو اعدام در یک روز جلب شد. یکی در ایالت تگزاس که سرکرده یک گروه کوکلوس کلان بخاطر کشتن یک سیاه پوست اعدام شد و نفر دوم فردی بنام تروی دیویس که بعد از بیست سال انتظار سرانجام در ساعت ۱۱ شب توسط تزریق اعدام شد. امشب چشمهای ملیونها نفر در آمریکا به روی صحنه های اعتراض مردم در جورجیا جلب گردید که پلاکارهائی مبنی بر مخالفت با اعدام دولتی را حمل می کردند و بلند فریاد می زندند که” همه ما تروی دیویس هستیم”!

(۱)داستان تروی دیویس چه بود؟

بیش از ۲۰ سال پیش پلیسی که برای کمک به یک بی خانمان به نزدیکی یک رستوران آمده بود، مواجه شد با عده ای جوان که مشغول کتک زدن آن بی خانمان بودند و وقتی خواست مداخله کند توسط یکی از آنها به قتل رسید. مدتی بعد بر طبق شواهد، تروی دیویس را دستگیر کردند در حالیکه او از همان ابتدا تا لحظه آخر مرگش منکر کشتن آن پلیس بود. خود آنها که شهادت دادند در روزهای اخیر شروع کردند به استشهاد تهیه کردن که تحت فشار پلیس مجبور شده اند شهادت دهند.

تروی دیویس چند بار تا سر حد اعدام پیش رفت و تقاضای فرجام داد و امشب بالاخره دادگاه عالی آمریکا حکم به اعدام او داد. شاهدان روایت کرده اند که تروی دیویس تا آخرین لحظات خطاب به خانواده پلیس که برای دیدن مرگ او کنارش بودند خطاب می کرد که او این قتل را انجام نداده است. گزارش شد که تروی دیویس شام نخورد و خوردن داروی آرام بخش را هم قبل از تزریق نپذیرفت. او به مرگ تسلیم شد در حالیکه مرتب از حاضرین می خواست که به تلاشهاشان برای یافتن حقیقت ادامه دهند.

گزارشگران و مفسیرین این صحنه ها به حدی منقلب بودند که بارها تکرار کردند که چنین صحنه هائی را هرگز در عمر خود ندیده بودند و آرزو کردند که اعدام در آمریکا هرچه زودتر پایان یابد.

ظاهرا صحنه هائی این چنین بارها و بارها باید تکرار شود تا افکار عمومی مردم آمریکا جنبش مخالفت با اعدام را به پیروزی برساند. حکومتها همچنان خون می طلبند و انسانیت هنوز شاهد این بربریت است.

در بیرون زندان جورجیا صدها نفر به تظاهرات ادامه دادند و بعد از خبر اعدام تروی دیویس اعلام کردند که به مبارزه خود برای متوقف کردن قتل دولتی ادامه خواهند داد.

(۲)سابقه اعدام در آمریکا

حنبش مبارزه جهانی بر علیه قتل دولتی تا بحال موفق شده که در ۱۳۹ کشور دنیا رسما حکم اعدام را لغو کند. آما در آمریکا هنوز اعدام ادامه دارد:

در آمریکا از سال ۱۹۷۶ به این سو مجموعا ۱۲۶۷ نفر اعدام شده اند. از این میان، ۱۲ نفر را زنها تشکیل می دهند.۵۶ در صد اعدام شده ها سفید پوست بوده اند و ۳۵ در صد سیاه پوست. تروی دیویس نفر ۳۵ اعدامی بود در طی یکسال گذشته. در حال حاضر ۳۴ ایالت آمریکا رسما حکم اعدام را پذیرفته اند. ایالت تگزاس رکورد دار اعدام است و فقط طی یکسال گذشته ۱۰ نفر را اعدام کرده و آمارش از سال ۱۹۷۶ به ۴۷۴ نفر می رسد. ابالت دوم ، ویرجینیا می باشد با رکورد ۱۰۹ نفر از سال ۱۹۷۶ و تنها یک نفر در طی یکسال گذشته. ایالتهای کالیفرنیا و فلوریدا بیشترین تعداد محکومین منتظر اعدام را در آمریکا دارند.

از سال ۱۹۷۶، تعداد ۱۰۹۳ نفر از طریق تزریق اعدام شده اند و ۱۵۷ نفر توسط صندلی الکتریکی و ۱۱ نفر توسط اتاق گاز و ۳ نفر توسط طناب دار و ۳ نفر توسط جوخه اعدام!

بر طبق اخبار، جنبش بزرگی بر علیه ضد بشری بودن متد تزریق برای اعدام در آمریکا براه افتاده و در آخرین شکایت به دادگاه عالی آمریکا، این دادگاه با رای ۵ به سه تداوم آنرا تایید کرده است. حکومت فدرال آمریکا و ارتش آمریکا از جمله عناصر حکومتی هستند که همچنان بر این عمل ننگین ضد انسانی اصرار می ورزند.

بر طبق آماری دیگر، در صد حمایت از قتل دولتی در آمریکا در نظر سنجی ها از ۷۰ در صد به ۶۰ در صد سقوط کرده و طی ۱۵ سال گذشته میزان اعدامها به نصف کاهش یافته. برخی این کاهش مجازات اعدام را به کاهش جنایت قتل مرتبط می دانند اما نشانه های زیادی هست که خود آگاهی مردم و مخالفتهاشان نقش تعیین کننده در پایان دادن به این مجازات ایفا کرده است.

(۳)قتل عمد دولتی کی به تاریخ می پیوندد؟

تلاشهای منطقه ای و جهانی زیادی لازم بود که جهان به نقطه پایانی مجازات اعدام نزدیک شود. هنوز دولتهائی مثل حکومت اسلامی در ایران و حکومت چین و حکومتهای عربستان و آمریکا بطور سر سختانه ای از این جنایت دولتی دفاع می کنند اما تاریخ در حال ورق خوردنست. صحنه هائی که امشب در آمریکا اتفقا افتاد زمین لرزه هائی است که وجدان جمعی جامعه آمریکا را تکان داد و تکان خواهد داد و چشمهای مردم را دیر یا زود باز خواهد کرد.

فعالین مخالف قتل دولتی در آمریکا امروز روز سختی را پشت سر گذاشتند و رسانه های سراسری در آمریکا به وسیعترین شکل ماجرای اعدام تروی دیویس را به خانه های مردم آمریکا بردند و این سوال را در مقابل مردم و خانواده مقتول مطرح کردند که براستی کشتن تروی دیویس آیا آرامشی ایجاد می کند؟ مادر پلیس مقتول که نتوانسته بود در محل حاضر شود در عین اینکه هنوز طرفدار اعدام “قاتل” پسرش بود، تایید می کرد که او احساس شادی در این ماجرا ندارد. طعم تلخ قتل دولتی بر دهان خانواده مقتول هم ماند. پسر مقتول که صحنه های اعدام تروی دیویس را شاهد بود سالها بعد این طعم تلخ را بر وجئانش حس خواهد کرد.

دیر یا زود این صحنه ها باید پایان یابد. حکومتهای جانی را باید به زیر کشید و جنایت قتل دولتی را به تاریخ سپرد! امشب همه ما از اینکه شاهد این جنایتها در ایران و آمریکا بودیم به خود لرزیدیم و گریستیم  اما عزم ما برای پایان دادن به دوران بربریت باید دوچندان شود.

منابع دیگر:

سعید صالحی نیا: محمد و عبدالله فتحی روی دوش جنبش مبارزه با اعدام بدرقه شدند در حاشیه اعدام دوجوان در زندان اصفهان

http://rowzane.com/fa/articles-archiev/80-saeed-salehi/6957-1390-02-30-07-02-48.html

 

اعدام یک جوان ۱۸ ساله در ملا عام

http://rowzane.com/fa/annonce-archiev/62-edam/7859-1390-06-30-09-26-44.html

 

هفت نفر امروز یکشنبه در زندان گوهر دشت اعدام شدند

http://rowzane.com/fa/annonce-archiev/62-edam/7832-1390-06-27-17-45-00.html

 

اعدام در امریکا

http://www.cbsnews.com/stories/2011/09/21/national/main20109756.shtml