ادعاى کذب٬ منابع کذب تر!

گاهنامه “به پیش” که بقول آذر ماجدى “به پس وصف حال تر است”٬ و سایتهاى شبه سوسیالیست جانبى٬ مرتبا و به هر بهانه اى و تحت نامهاى یکبار مصرف اکاذیبى به منصور حکمت نسبت میدهند. این تحلیل هاى پوک و بى اساس تکرارى که همه از یک ادبیات و عبارات کلیدى استفاده میکنند٬ اینبار در شماره ۶٧ این نشریه با امضاى “م. زنده رودى” و با عنوان “فعالیت جنبشی یا کار برنامه دار و حزبی؟” تکرار شده است.

“م. زنده رودى” که تا حالا کسى از ایشان پنج خط در دفاع از کارگر و کمونیسم و مارکسیسم ندیده است٬ ناگهان حکم به “غیر کارگرى” بودن کل چپ میدهد٬ اکاذیب خود را تحت عنوان “نقل به معنى” راجع به منصور حکمت و مبحث “حزب و قدرت سیاسى و حزب و جامعه” تکرار میکند٬ اما با بخش دیگرى از “همان چپ غیر کارگرى” با زبان هم خانواده و “کمونیستها” و “جنبش کمونیستى” صحبت میکند! و بالاخره براى اثبات ادعاهایشان بطور مشروح٬ جماعت را به جزوه کات و پیست رضا مقدم و جزوه ایرج آذرین رجوع میدهد.

همانطور که از عنوان مقاله اش پیداست ظاهرا ایشان با گرایشى که به “کار حزبى” قائل نیست و “کار جنبشى” را تبلیغ میکند بحث دارد. این ادعا را البته نباید جدى گرفت چون نه ایشان و نه “منابع” شان فاقد برنامه حزبى و سیاست قابل دفاع و نفوذى در جنبش کارگرى هستند. دوستان و متحدین سابق آقایان آذرین و مقدم نیز با تکرار بقول “م. زنده رودى” همین “ترهات” علیه منصور حکمت خود را معنى میکنند. هر چند که چشم دیدن همدیگر را ندارند و هر کدام دیگرى را “چپ غیر کارگرى”  مینامد. از این بگذریم که تاکنون دسته جمعى هیچ گلى به سر طبقه کارگر نزده اند. اگر قبول کنیم که بحث نقد “کار جنبشى” انعکاسى از شکست پروژه “بسوى حزب” این محفل دو خردادى باشد٬ اما هدف اصلى نشر اکاذیب علیه منصور حکمت است. براى این جماعات “رفع منصور حکمت” جوهر تبئین “هویت سوسیالیستى” شان شده است!

آقاى آذرین٬ مقدم٬ و سایر امضاهاى تاکنونى و منبعد!
ادعاهاى کذب شما با مباحث مکتوب منصور حکمت و حزب ما پاسخ گرفته است. معضل شما و همه کسانى که در باره منصور حکمت استدلالهاى مشابهى دارند بد فهمى نیست٬ نفرت است. نفرتى شخصى و زشت که براى بروز خود هر معیار ساده اخلاقى و سیاسى را زیر پا میگذارد و ناتوانى سیاسى اش را با اشاعه دروغ و نشر اکاذیب علیه منصور حکمت استتار میکند. فکر میکند در عالم سیاست کسى شدن و حرف خود را به کرسى نشاندن بدون “رفع منصور حکمت”٬ بدون “عبور از منصور حکمت” عملى نیست. منصور حکمت قابل مراجعه و مکتوب و مدون است. براى هر کسى که وجدان علمى و حقیقت جوئى را به مصالح خرد سیاسى و فرقه اى و کمپلکس هاى فردى نفروخته باشد٬ منصور حکمت واقعى و کارنامه و پراتیکش موجود است و میتواند با ادعاهاى مخالفین غیر سیاسى منصور حکمت مقایسه و بررسى شود. شماها٬ همین جا کم مى آورید. آخر چطور میتوان با تئورى دو خرداد٬ با تئورى “جنبش پایدار اصلاحات”٬ سکتاریسم شدید در میان همان “چپ غیر کارگرى” و “مدافع کار جنبشى”٬ دعوت کارگران به موئتلف بخشى از بورژوازى شدن بنام “مارکسیسم”٬ عملکرد ارتجاعى و توده ایستى علیه مخالفین سیاسى و دانشجویان چپ٬ و کمپین نفرت از منصور حکمت حزب “کارگرى و سوسیالیستى” ساخت؟ اگر معضل منصور حکمت و تاثیر نگرش و سیاستهایش در جنبش کارگرى و کمونیسم ایران و در قلمرو سیاست با کمپین لیچار و قمپز در کردن و انتشار دو جزوه برطرف میشد٬ بسیار زودتر از شماها همان سران و ایدئولوگهاى “جنبش اصلاحات” کرده بودند!

باور کنید دارید عمر خود را تلف میکنید. شماها که توان عینى متحد نگهداشتن محافل ١۵ نفره و ٧ نفره و کمتر را ندارید٬ شماها که بجز سیاست تفرقه و جنگ فرقه اى و بحثهاى بیربطى که با آرم “کارگرى” مزین شده اند کارنامه اى ندارید٬ نمیتوایند با کمپین ترور شخصیت و نشر اکاذیب٬ منصور حکمت و نگرش کمونیستى کارگرى اش را از صحنه کنار بزنید. منصور حکمت٬ مستقل از اینکه هر کسى تا چه اندازه موافق و یا مخالف دیدگاهایش است٬ بطور ابژکتیو کمونیست انقلابى اى است که توانائى رهبرى٬ شکل دادن به بزرگترین جریانات کمونیستى ایران٬ تئوریسین مارکسیست و شکل دهنده به ترند سیاسى معتبر و با نفوذ٬ با تاثیرات جدى و دیرپا در سیاستهاى اپوزیسیون ایران و منطقه بوده است. شماها اما نمیتوانید روى پاى خودتان و بر اساس دیدگاهها و پراتیک متمایزتان حتى به جریانى شبه انقلابى و شبه کارگرى شکل دهید٬ نه فقط تاکنون نتوانسته اید بلکه همان معدود افراد هم محفلى تان را نتوانستید متحد نگهدارید. سیاستها و تحلیل ها و ارزیابى هایتان که امروز باید بیشترشان را دور بریزید بجاى خود. آیا واقعا فکر میکنید با این ظرفیتها که تاکنون نشان داده اید٬ میتوانید حتى به جنگ سایه منصور حکمت بروید؟

معضل شما همان است که منصور حکمت در یادداشت کوتاه “ناقهرمانان” بیان کرد. سیاستها و عملکرد و مشغله هاى محفلى و پراتیک واقعى شما قد و قامت تان را خوب نشان میدهد. با این قواره و “خوشنامى” که براى خود ببار آورده اید٬ نمیتوان به جنگ منصور حکمت رفت. کمى جدى باشید٬ کمى رشد کنید!

١۴ سپتامبر ٢٠١١