وعده توخالی توزیع گسترده کارت اعتباری بین کارگران، اظهارات گوناگون ،پاسکاری بین وزارت خانه ها ،بانک ها و…..

دراواخرسال۱۳۸۹همزمان با تعیین حداقل دستمزدسال ۱۳۹۰کارگران دولتمردان اسلامی ازجمله وزیرکار تحت لوای جلوگیری از افزایش نرخ تورم با افزایش حداقل حقوق کارگران مخالفت کردندوبا تمام نیروواردکارزارشدندتا مبادا حقوق کارگران افزایش یابد.البته درراستای رسیدن به این هدف ضدکارگری خویش با دوز وکلک ،فریبکاری ودروغگویی تلاش فراوانی کردندتا با جوسازی به چشم کارگران خاک بپاشندازجمله وزیرکاربارها از طرف دولت اعلام کرد:
بجای افزایش حداقل حقوق کارگران با ارائه بسته های حمایتی به کارگران از جمله اجرای طرح مسکن‌ مهر، توزیع سهام عدالت، توزیع کارت خرید اعتباری کارگران و…قدرت خرید کارگران را افزایش می دهیم.
افزایش نرخ تورم طی بهار وتابستان ادامه پیدا کرد وکماکان ادامه داردواین بسته های باصطلاح حمایتی هم درحدشعار وتبلیغات باقی مانده اندوهریک دچارسرنوشت نام معلومی شده اند.دراینجا باپیگیری سرنوشت کارت اعتباری کارگران طی ۶ماه گذشته یک چشمه ازفریب کاری های وزیرکارودولتمردان را بنمایش می شود:
قبل از هرچیزخاطرنشان می شود که نقش حمایتی کارت های اعتباری از کارگران زیر سئوال است وحتی می تواند نقش مخرب هم داشته باشد.ازجمله بدهکارشدن کارگران به بانک ها وپرداخت بهره باد رصد بالا دراین شرایط ویا می تواندوسیله ای برای آب کردن محصولات بنجل وورودست مانده سرمایه داران باشدو………..
۶بهمن۱۳۸۹- به گزارش خبرگزاری مهر،عبدالرضا شیخ الاسلامی از پیگیری موضوع واگذاری کارت اعتباری ۱٫۵میلیون تومانی خریدکارگران خبر داد و گفت: اصل کار در وزارت بازرگانی درحال پیگیری است، زیرا مسئولیت اجرای کار بر عهده این وزارتخانه گذاشته شده است.
۱۱فروردین ۱۳۹۰- محمد پارسا در گفتگو با مهر از احتمال واگذاری کارت های اعتباری خرید ۱٫۵ میلیون تومانی برای کارگران خبر داد و گفت: طبق پیش بینی ها، مذاکرات و قول وزیر کار و امور اجتماعی این کار باید تا اردیبهشت ماه سال جاری انجام شود.
۲۶فروردین ۱۳۹۰-حسین احمدی زاده رئیس کانون عالی انجمن‎های صنفی کارفرمایی کشوردرگفتگوبامهر با اعلام اینکه در زمینه واگذاری کارت اعتباری خرید به کارگران مصوبه‎ای نداشته ایم، گفت: اگر قرار است کاری انجام شود فقط کارگران دائمی را تضمین می‎کنیم و تعهدی برای فصلی‏ها و قراردادی‎ها نمی‎پذیریم.
این درحالیست که اخیرا وزیر کار و امور اجتماعی اعلام کرده است که از هفته کارگر سال جاری کار واگذاری کارت های اعتباری خرید ۱٫۵ میلیون تومانی را برای کارگران کشور آغاز خواهند کرد.
۳اردیبهشت-خبرگزاری مهر بنقل از محمد پارسا نوشت:۹میلیون کارگر کارت اعتباری می‌گیرند و واگذاری کارت اعتباری قطعی است.
۵اردیبهشت-ایسنا نوشت، وزیر کار و امور اجتماعی با بیان این‌که دولت در تلاش است تا بسته‌های حمایتی را برای کارگران به مرحله اجرا بگذارد، تصریح کرد:‌ با اجرایی شدن این بسته‌های حمایتی طبقه بندی قشر کارگر ارتقا می‌یابد.
وی از اعطای کارت خرید اعتباری به کارگران کشور خبر داد و گفت: در هفته کارگر سال ۹۰ برنامه اعطای کارت خرید اعتباری به همه کارگران کشور را در دستور کار قرار داده‌ایم و به میزان ۱٫۵ میلیون تومان امکان خرید بدون بهره را ایجاد می‌کنیم.
۱۱اردیبهشت-مهربا تیتر درشت از رونمایی کارت اعتباری کارگران خبر داد ونوشت: واگذاری کارت اعتباری ۱٫۵ میلیون تومانی به کارگران آغاز شد.
۱۹اردیبهشت- علی دهقان کیا عضو هیئت مدیره کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران در گفتگو با مهربا بیان اینکه برای واگذاری کارت اعتباری ۱٫۵ میلیون تومانی خرید کارگران نیاز به تدوین آئین‌نامه است، گفت: مطرح شدن این موضوع در حالی که هنوز خبری از آن نیست برای کارگران “دردسر” شده است.
۲۰اردیبهشت- به گزارش خبرگزاری مهر، وحید یزدانی گفت: در روز جهانی کارگر و با همت دبیرخانه شورای عالی اشتغال، به صورت نمادین کارت‌های خرید اعتباری به برخی از کارگران تحویل داده شد.
 
مدیر طرح خرید اعتباری میزان اظهار داشت: کارگران با ارائه اطلاعات لازم و پر کردن فرم درخواست دریافت کارت اعتباری، می‌توانند به بانک‌های عامل مراجعه کرده و کارت خود را دریافت کنند. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای پوشش این طرح، بانک رفاه کارگران به عنوان بانک عامل معرفی شده است.
۲۸اردیبهشت-مهرتحت عنوان رونمایی زودهنگام کارت اعتباری کارگران نوشت: با اینکه وزارت کار و امور اجتماعی در روز کارگر امسال موفق شد تا تعدادی از این نوع کارت ها را به صورت نمادین به تعدادی از کارگران واگذار کند، اما وزیر کار و امور اجتماعی از واگذاری آن به همه کارگران در سطح گسترده نیز سخن گفت و این موضوع باعث شد تا جامعه کارگری امروز منتظر تحقق وعده وزارت کار در این رابطه باشد.
 
در مدت زمانی که این مسئله در جامعه کارگری مطرح شده است همواره اظهار نظرها و مطالب فراوانی از مسئولان وزارت کار، جامعه کارگری و همچنین کارفرمایی کشور مطرح شده است اما هیچ یک از این نوع اظهار نظرها تاکنون منجر به واگذاری گسترده این کارت ها در بین اقشار مختلف کارگری کشور نشده است.
۳خرداد-عبدالله مختاری ـ عضو هیات مدیره کانون هماهنگی شورای اسلامی کار استان تهران ـ در گفت‌وگو با  ایسنا تصریح کرد:‌ دولت به کارگران اعلام کرده است که برای دریافت کارت خرید اعتباری یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی خود به بانک رفاه مراجعه کنند ولی این بانک می‌گوید هیچ دستورالعملی برایشان صادر نشده است و کارگران با مراجعه به این بانک جواب مشخصی دریافت نمی‌کنند.
۳۰خرداد-مهرتحت عنوان کارت اعتباری ۸ میلیون کارگر در کما نوشت: واگذاری کارت‌های اعتباری خرید ۱٫۵ میلیون تومانی به کارگران مصوبه‎ای بود که شورای‎ عالی اشتغال در سال گذشته برای حمایت از معیشت کارگران و تولید داخلی ارائه کرد اما با وجود رونمایی زودهنگام و واگذاری نمادین آن به ۱۳نفر در هفته کارگر امسال، ادامه اجرای آن در شرایط فعلی با وقفه و رکود محسوسی مواجه شده است.
 
به گزارش خبرنگار مهر، با وجود رونمایی و واگذاری نمادین کارت های اعتباری خرید ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی به ۱۳ نفر از کارگران در هفته کارگر سال جاری موضوع مصوبه سال گذشته شورای عالی اشتغال، ادامه اجرای این طرح هم اکنون با رکود و کندی محسوسی مواجه شده است.
 
به نظر می رسد به دلیل مواجه شدن وزارت کار و امور اجتماعی با هفته کارگر سال جاری در اردیبهشت ماه، تصمیم به رونمایی و آغاز اجرای مصوبه شورای عالی اشتغال گرفته شد در صورتی که هنوز زمینه ها و شرایط لازم برای اجرای آن آماده نشده است.
۷تیر- سیدمهدی طاهری ـ معاون مدیرکل امور اجتماعی وزارت کار و امور اجتماعی ـ در گفت‌وگو باایسنا از برگزاری اولین جلسه وزارتخانه‌های کار و بازرگانی برای تصمیم‌گیری درباره کارت خرید اعتباری کارگران خبر داد و گفت: قرار است جلسات متعددی با حضور نمایندگان دو وزارتخانه برای تهیه دستورالعمل اجرایی این طرح برگزار شود.
 
وی با تاکید بر این‌که وزارت بازرگانی یکی از ارکان اجرای این طرح است، اظهار کرد: ما تاکنون منتظر دستورالعمل بانک مرکزی برای اجرای طرح اعطای کارت خرید اعتباری به کارگران بوده‌ایم و ان‌شاءالله پس از دریافت آن مرحله اول را اجرا می‌کنیم.
۱۴تیر-مهرخبرداد،تفاهم‌ سه جانبه واگذاری کارت اعتباری به کارگران/ اولتیماتوم۱۰روزه به بانکها،رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور از انعقاد تفاهم نامه ۳ جانبه بانک مرکزی، وزارت کار و مدیران عامل بانک‌ها برای فراهم شدن زمینه واگذاری کارت‌های اعتباری بیش از ۸ میلیون نفر کارگر خبر داد و گفت: به بانک‌ها برای پیدا کردن آمادگی جهت مشارکت در این طرح ۱۰ روز مهلت داده شد.
 
اولیاء علی بیگی در گفتگو با مهر از نشست مشترک نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت برای تعیین تکلیف واگذاری کارت های اعتباری خرید بیش از ۸ میلیون نفر کارگر خبر داد و گفت: در این جلسه، برخی جمع بندی های اولیه حاصل شده است.
۲۰تیر- دبیرکل کانون عالی شوراهای اسلامی‌کار کشورگفت: موضوع واگذاری کارت اعتباری ۱٫۵ میلیون تومان به کارگران سراسرکشور هنوز اتفاق نیفتاده است.
ناصر برهانی درگفت وگو باخبرنگار ایلنا افزود: جلساتی را با معاون اجتماعی وزارت کار داشته ایم و مقرر شدکه آنها نرم افزارهای لازم برای اجرایی کردن این طرح را تدوین کنند تا کار به سهولت انجام شد.
رییس هیات مدیره کانون هماهنگی شوراهای اسلامی‌کار استان تهران با بیان اینکه مشخص نیست طرح واگذاری کارت اعتباری ۵/۱ میلیون تومانی چه زمانی به مرحله اجرا برسد، اظهار داشت: یکی از تاکیدات هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی‌کار کشور پیگیری همین موضوع است چراکه کارگران خواهان اجرای آن هستند.
۱مرداد-ارائه کارت اعتباری کارگران در هفته دولت
معاون وزیر بازرگانی از ارایه کارت اعتباری کارگران در هفته دولت خبر داد و گفت: با گذشت ۷ ماه از اجرای طرح میزان ۴۰۰ میلیارد ریال خرید در شبکه انجام شده و ۷۰۰ هزار کارمند اعتباری خود را دریافت کرده‌اند.
به گزارش خبرنگار مهر، محمدصادق مفتح در نشست خبری امروز شنبه خود با خبرنگاران گفت: بعد از ارایه کارت میزان به کارمندان دولت و فرهنگیان، اینک نوبت به کارگران رسیده است که کارتهای اعتباری خود را دریافت کنند که بر این اساس، کارتهای اعتباری خرید کارگران نیز در هفته دولت در اختیار آنها قرار می‌گیرد.
۲مرداد- شیخ‌الاسلامی به رئیس‌جمهور نامه نوشت/ دستور ویژه به بانک مرکزی
محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی در مورد تامین اعتبار اجرای طرح واگذاری کارت اعتباری خرید کارگران و کارمندان (طرح میزان) توسط بانکها به مهر گفته است: ۱٫۵ میلیون تومان برای ۴ میلیون نفر در این طرح پیش بینی شده است.
 
وی تصریح کرده است : به بانکها اختیار داده شده است که به هر میزان که توانایی دارند نسبت به تامین اعتبار اجرای طرح اقدام کنند، اما بانک مرکزی به هیچ عنوان برای تامین اعتبار این طرح اسکناس چاپ نخواهد کرد.
رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور از نامه‌نگاری وزیر کار با رئیس جمهور برای حمایت بانک‌ها از اجرای طرح واگذاری کارت اعتباری خرید کارگران خبر داد و گفت: رئیس جمهور نیز در این باره به بانک مرکزی دستور ویژه پیگیری داده است.
 
اولیاء علی بیگی در گفتگو با مهر از نامه نگاری وزیر کار و امور اجتماعی با رئیس جمهور در زمینه تاکید بر حمایت بانکها در اجرای طرح واگذاری کارتهای اعتباری کارگران خبر داد و گفت: در این نامه شیخ الاسلامی از رئیس جمهور درخواست کرده است تا در این زمینه دستورات لازم را صادر کند.
 
رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور اظهار داشت: پیرو نامه وزیر کار و امور اجتماعی به رئیس جمهور در خصوص لزوم توجه بیشتر بانکها و به ویژه بانک مرکزی در اجرای مصوبه شورای عالی اشتغال، رئیس جمهور نیز دستور ویژه ای را برای بانک مرکزی در ذیل همان نامه وزیر کار صادر کرده است.
۲مرداد-ایلنا،
طرح کارت اعتباری کارگران با همکاری تمامی بانک ها اجرایی می شود
پیش از این قرار بود بانک رفاه کارگران به عنوان بانک عامل اجرای این طرح را دنبال کند که به دلیل گستردگی پرو‍ژه، تمامی بانک ها برای اجرای آن همکاری خواهند داشت.
۱۰مرداد- ایران اکونومیست: وزیر کار به دنبال کشمکش‌های صورت گرفته میان بانک مرکزی و وزارتخانه‌های بازرگانی و کار و امور اجتماعی بر سر نحوه تامین اعتبار طرح کارت خرید اعتباری کارگران، اعلام کرد: دولت به بانک‌ها مجوز داده است با استفاده از یکی عقود اسلامی نسبت به تامین منابع این طرح اقدام کنند.

به گفته عبدالرضا شیخ‌الاسلامی عملیاتی شدن طرح میزان با استفاده از عقد اسلامی «مرابحه» صورت می‌گیرد. پیش از این وزیر بازرگانی از بانک مرکزی خواسته بود تامین منابع طرح از طریق ایجاد خط اعتباری از سوی این بانک انجام شود اما بانک مرکزی با تورمی خواندن این کار، بر تامین منابع این طرح از محل اعتبار داخلی بانک‌ها تاکید کرد. عقد مرابحه، ابزاری برای حمایت از تامین مالی نیازهای خانوار به هر نوع کالا همچون لوازم خانگی، اجناس مصرفی و کالاهای بادوام است. مرابحه در برنامه پنجم به تصویب مجلس رسیده و بانک مرکزی در آیین‌نامه‌های اجرایی خود، این نوع قرارداد را برای صدور کارت اعتباری در نظر گرفته است. کارشناسان معتقدند: این نوع قرارداد به دلیل پیش‌بینی سود تثبیت‌شده مورد استقبال بانک‌ها قرار خواهد گرفت. در عقد مرابحه، بانک ‌مشتری‌ را به عنوان ‌وکیل‌ خود برای خرید به تامین‌کننده معرفی می‌کند، پس از انتقال کالا به مشتری، او نیز در روش‌هایی مانند پرداخت اقساطی اقدام به بازپرداخت تسهیلات می‌کند.
۱۳مرداد-همشهری: انتشار نامه رئیس کل بانک مرکزی به وزارت بازرگانی مبنی بر عدم تأمین اعتبار طرح موسوم به «میزان»، گمانه زنی ها درباره پرداخت نشدن کارت اعتباری کارگران را تقویت کرد و انتظار حدود ۸ میلیون کارگر مشمول دریافت این کارت را در هاله ای از ابهام قرار داد.
۲۱مرداد: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام اینکه مسائل اداری مربوط به واگذاری کارتهای اعتباری حل شده است و بانکها به زودی واگذاری این نوع کارتها را در دستور کار قرار می‌دهند، گفت: برای ثبت نام متقاضیان سامانه مجازی ایجاد می‌شود.
عبدالرضا شیخ الاسلامی در گفتگو با مهر در خصوص آخرین اقدامات صورت گرفته در زمینه واگذاری کارتهای اعتباری خرید ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی کارگران، با اعلام اینکه مسائل اداری و قانونی این طرح هم اکنون حل شده است، گفت: انشاءالله بانکهای عامل نیز به زودی توزیع آن را در دستور کار خود قرار می دهند.
۲۶مرداد-ایسنا تحت عنوان کارت اعتباری کارگران به دنبال نخود سیاه!نوشت: در شرایطی که مجموع بانک‌های دولتی بیش از میزان جذب منابع‌شان، تسهیلات‌ داده‌اند انتظار از آن‌ها برای ارائه تسهیلات از منابع خودشان امری دور از انتظار است که تحقق آن‌ هم به همین اندازه دور از ذهن به نظر می‌رسد.
تامین اعتبار چهار میلیون کارت اعتباری کارگران به ارزش هر کدام ۱٫۵ میلیون تومان اعتبار بسیار بزرگی حدود ۴۸ هزار میلیارد تومان لازم دارد که به نظر می‌رسد با رد اختصاص خط اعتباری ویژه برای آن از سوی بانک مرکزی، بانک‌های عامل هم از تامین آن عاجز باشند.
۲۸مرداد- براساس وعده‌های داده شده برای واگذاری گسترده کارتهای اعتباری خرید ۱٫۵میلیون تومانی کارگران از هفته دولت فقط ۶ روز باقی مانده است، با این حال چانه‌زنی با بانک مرکزی برای تعیین تکلیف عقد مرابحه همچنان ادامه دارد.
به گزارش خبرنگار مهر، واگذاری کارتهای اعتباری حدود ۹ میلیون نفر کارگر شاغل در واحدهای مختلف اقتصادی کشور موضوعی است که از سال گذشته آغاز و با وعده های اخیر مجریان واگذاری کارتهای اعتباری ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی کارگران وارد مرحله جدیدی شده است.
۲۸مرداد-فارس: ضمانت مالی کارت اعتباری کارگران هنوز به نتیجه نرسیده است
در حالیکه پیش از این وعده داده شده بود تا هفته دولت مشکل کارت اعتباری کارگران حل شود اما قائم مقام معاون فناوری اطلاعات وزارت صنعت، معدن و تجارت و مدیر طرح کارت اعتباری می گوید: ضمانت مالی کارت اعتباری کارگران هنوز به نتیجه نرسیده است.
 
عباس قلی زاده  در پاسخ به این سوال که پیش از این وعده داده شده بود تا کارت اعتباری کارگران در هفته دولت داده شود، اظهار داشت: ما ابراز امیدواری کردیم تا این اتفاق بیفتد اما انجام کار از طرف ما صورت گرفته است و بقیه موارد به عهده وزارت کار است.
وی با تاکید بر اینکه شیوه نامه اجرایی کارت اعتباری کارگران تهیه و ارسال شده است، گفت: مشکل اصلی در کارت اعتباری کارگران بحث ضمانت مالی است که باید وزرات کار با کارفرمایان به نتیجه برسد.
۴شهریور- معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تصمیم‌گیری جدید در شورای عالی اشتغال برای واگذاری گسترده کارتهای اعتباری کارگران و کارکنان دولت خبر داد و گفت: برای تعریف ساز و کار اجرایی طرح، یک هفته به بانک مرکزی و وزارت صنعت ، معدن و تجارت مهلت داده شد.
 
محمد حسین فروزان مهر در گفتگو با مهر از تصمیم گیریهای جدید شورای عالی اشتغال در نشست چهل و پنجم آن خبر داد و گفت: موضوع واگذاری کارتهای اعتباری خرید کارگران و کارکنان دولت در این جلسه مورد تاکیدات ویژه قرار گرفت.
 
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: در جلسه ای که به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار شد، آخرین اقدامات سیستم بانکی پیرامون واگذاری کارتهای اعتباری کارگران و کارکنان دولت بررسی شد.
 
فروزان مهر ادامه داد: خوشبختانه پس از تصویب عقد مرابحه توسط دولت برای تامین اعتبار مورد نیاز کارتهای اعتباری خرید کارگران و کارمندان، مشکلات این طرح حل شده است و به زودی باید شاهد واگذاری گسترده آن باشیم.
۸شهریور- خبرگزاری مهرباردیگر ازآغازواگذاری کارت اعتباری کارگران خبرداد وبنقل از پورمحمدی نوشت: قانون و مصوبه هیئت وزیران، دستورالعمل شورای پول و اعتبار و دستورالعمل ویژه کارتهای اعتباری به بانکها ابلاغ شده است.
۱۱شهریور- پورمحمدی قائم‌مقام بانک مرکزی به خبرنگارایسنا گفت: مشکل کارت‌های اعتباری و خرید برطرف شده است.وی تصریح کرد: قانون، مصوبه هیات وزیران، مصوبه شورای پول و اعتبار و دستورالعمل ویژه کارت‌های اعتباری به بانک‌ها ابلاغ شده است و مشکل کارت‌های اعتباری و خرید برطرف شده است.
 
۱۳شهریور- به گزارش ایلنا ، مسعود کاظم زاده مدیر کل امور اجتماعی وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی در ارتباط با طرح کارت خرید اعتباری کارگران گفت: اعطای کارت خرید اعتباری کارگران منوط به همکاری بانک مرکزی ، بانک های عامل و وزارت صنعت ، معدن و تجارت است.
۱۳شهریور- وحید یزدانی قائم مقام طرح کارت خرید اعتباری (میزان) درگفتگویی با خبرآنلاین اعلام کرد‌: براساس برنامه‌ریزی انجام شده در مرحله نخست، کارمندان دولت از خدمات این کارت بهره‌مند می‌شوند و پس از آن کارگران و سایر اقشار جامعه و در نهایت تمام ایرانیان دارای کارت خرید اعتباری ۱۵ میلیون ریالی خواهند شد.
۱۴شهریور- مهرتحت عنوان وعده واگذاری گسترده کارت اعتباری کارگری محقق نشد نوشت:
وعده واگذاری گسترده کارت‌های اعتباری ۱٫۵میلیون تومانی خرید کارگران از هفته دولت در حالی عملی نشد.
 
واگذاری کارتهای اعتباری خرید به حدود ۱۰ میلیون کارگر فعال در بخشهای مختلف کشور یکی از مهمترین و در عین حال سخت ترین بخشهای اجرای مصوبه شورای عالی اشتغال بوده که تاکنون این موضوع به نتیجه ای جز واگذاری نمادین به ۱۳ کارگر در هفته کارگر امسال (اردیبهشت ماه) نتیجه دیگری در بر نداشته است.
 
تامین اعتبارات لازم، تدوین ساز و کار واگذاری کارتهای اعتباری و طراحی کارتها از مهمترین مسئولیت‌هایی است که متوجه شبکه بانکی کشور بوده است، در عین حال واگذاری مسئولیت اجرای طرح در قالب طرح میزان از وزارت کار سابق به عنوان پیشنهاد دهنده طرح به وزارت بازرگانی سابق نیز اجزای دیگر کار را تشکیل می دهد.
ناصر پارسی -۱۴شهریورماه