دفاع از قندیل یا دفاع از مردم کردستان؟

به دنبال حملات یک ماه گذشته سپاه پاسداران جمهوری اسلامی و ارتش ترکیه به مناطق مرزی کردستان عراق تعداد زیادی از روستاهای این مناطق تخلیه شده و مردم از ترس توپ باران و بمب باران این مناطق آواره شده اند.
تا کنون تعداد زیادی کشته و زخمی شده اند. و چندین بچه خردسال هم قربانی این حملات وحشیانه ارتشهای ترکیه و جمهوری اسلامی شده اند.
حاکمان عراق و کردستان عراق در قبال این جنایات جمهوری اسلامی و ترکیه یا سکوت کرده و یا با ابراز نگرانیهای  دوستانه نسبت به این دولتها٬ میخواهند نفرت و عصبانیت مردم کردستان را تخفیف دهند. کاری که تا کنون کرده اند این است که مردم را در انتظار معاملات و بند و بستهای خود با ترکیه و جمهوری اسلامی نگهدارند.

مردم تحت ستم کردستان به حق اعتمادی به هیچکدام از طرفین این بند و بست و جدال ندارند. زیرا آنها را در مقاطع مختلف دیده و تجربه کرده اند. هیچکدام از این دولتها و حاکمان دوست مردم کردستان نیستند. هر کدام از آنها به دنبال سهم و قدرت و ثروت خود هستند. قربانیان این جنگها و بند و بستها تا کنون فقط مردم مناطق کرد نشین بوده اند. آنچه برای مردم مهم است تامین امنیت و تامین زندگی انسانی است٬ که هیچکدام از این دولتها و حاکمان و طرفین جنگ نه تنها برای آن ارزشی قایل نیستند بلکه همین حد از زندگی فقیرانه و سخت مردم مناطق مرزی را هم با خطرات جانی مواجه کرده و تا کنون تعداد زیادی قربانی شده اند.
در مقابل جنایات جمهوری اسلامی و ترکیه و بی کفایتی و بی لیاقتی حاکمان کردستان عراق و حکومت مرکزی عراق مردم کردستان عصبانی و از آنها متنفرند. این تنفر عمومی٬ بحق علیه جنایات دولتهای جمهوری اسلامی و ترکیه و علیه مماشات و بی کفایتی دولت فعلی عراق حاکمان کردستان عراق است. مردم تحت ستم کردستان و مردم آزادیخواه جهان اگر علیه تجاوز این دو دولت هستند به دلیل دفاعشان از مردم کردستان و تامین امنیت و زندگی امن آنها است .

متاسفانه در این میان جریانات فرقه ای و ایدئولوژیک و غیر مسئول میخواهند این احساس انسانی و دفاع از مردم کردستان را به دفاع از “قندیل” تعبیر کنند. دفاع از قندیل در واقع اسم رمز دفاع از پ.ک.ک و پژاک است. همچنانکه دفاع از اشرف٬ بعنوان اسم رمز دفاع از سازمان مجاهدین خلق مورد استفاده قرار میگیرد. ما و بسیاری از مردم آزادیخواه جهان از تامین یک زندگی امن  برای ساکنان شهر اشرف دفاع میکنم. آنها حق دارند به یک مکان امن و یک کشور ثالث منتقل شوند. اما دفاع از شهر اشرف و سو استفاده از اعتراضات مردم و  فروختن آن به افکار عمومی به عنوان دفاع از سازمان مجاهدین کار فرقه های مذهبی و ایدئولوژیک از نوع مجاهدین است.

به این اعتبار در مورد کردستان هم قضیه به همین منوال است. کسانی که از احساسات پاک و انسانی مردم آزادیخواه میخواهند سو استفاده کنند دوستان مردم کردستان نیستند. زیرا دفاع مردم آزادیخواه و جریانات انقلابی و انسان دوست از مردم کردستان است نه از قندیل. قندیل یک مجموعه کوه  و سنگ و درخت است. دفاع از کوه و کمر و طبیعت اگر به عنوان دفاع از محیط زیست بود باز هم قابل فهم بود. اما اینجا موضوع یک جنگ است که جان انسانهای معینی در مناطق مرزی را در خطر قرار داده است. نباید اجازه داد فرقه های ایدئولوژیک و قومپرست از احساسات پاک انسانی سو استفاده کنند و دفاع از مردم کردستان را به دفاع از یک گروه و جریان خاص تعبیر کنند و به بیراه بکشانند.

این گونه جریانات مشکلشان مردم کردستان و امنیت و زندگی این مردم نیست. آنها به قول خودشان میخواهند همانند فرقه مجاهدین خلق از مکان معینی دفاع کنند نه از مردم کردستان و حق زندگی و حقوق انسانی آنها. اینها جریانات بیربط به مردم و زندگی مردم هستند. بنابر این چنین گرایشات و جریاناتی ربطی به جهان متمدن و بشریت مدرن ندارند.

مردم آزادیخواه جهان میخواهند از مردم کردستان دفاع کنند نه از قندیل. جریانات قومپرست و فرقه های غیر اجتماعی و ضد جامعه ربطی به این احساسات انسانی مردم آزادیخواه ندارند. مردم انسان دوست و جریانات انقلابی و چپ و از جمله ما به عنوان حزب کمونیست کارگری ایران اعتراض مان علیه بمباران و تجاوز ارتشهای جنایتکار ترکیه و جمهوری اسلامی به مردم کردستان است.

ما میخواهیم مردم کردستان در آزادی و رفاه و امنیت زندگی کنند این هیچ ربطی به قندیل و جریانات فرقه ای و قومی ندارد. دفاع از قندیل بی معنی تر و بی ربط تر از آن است که کسی را به حرکت دربیاورد.
ما همینجا یک بار دیگر تاکید میکنیم باید با تمام قدرت از مردم تحت ستم کردستان دفاع کرد. باید مانع بمباران و توپ باران مناطق مرزی بوسیله ارتشها ترکیه و جمهوری اسلامی شد. مردم کردستان حق دارند آزادانه و در امنیت زندگی کنند. جریانات قومی و فرقه های ایدئولوژیک به جای دفاع از مردم کردستان میخواهند از قندیل دفاع کنند. مردم آزادیخواه کردستان و دیگر آزادیخواهان جهان میخواهند از مردم کردستان دفاع کنند.  صف مدافعین “قندیل” و مدافعین اشرف از صف انسانهای مبارز و آزادیخواه و انسان دوست جدا است. آنها به دنبال اهداف فرقه ای و قومی و مذهبی خود هستند و مردم آزادیخواه جهان میخواهند از انسانیت و حرمت انسان و حقوق مردم کردستان دفاع کنند. این دو صف نه در کنار هم بلکه درمقابل هم هستند.

۲۹اوت ۲۰۱۱