دانشگاه و سال تحصیلی تازه! / گفتگوى جوانان کمونیست با کیان آذر

جوان کمونیست: دانشگاه بزودی باز میشود، فضای بین دانشجویان چیست؟ رژیم که دارد حمله پیشگیرانه میکند و میکوشد جداسازی جنسی را به نهایت برساند اما خودشان هم میترسند. اوضاع را چطور می بینید؟

کیان آذر: دانشگاه های ایران در حال حاضر در حال گذراندن بسیار مرحله حساسی ست. بعد از اعتراضات خیابانی دو سال گذشته و نقش برجسته دانشجویان در سازماندهی اعتراضات دانشگاه ها و در تظاهراتهایی که در سطح خیابانها صورت میگرفت، ما شاهد سرکوب شدید و فشار بیش از اندازه جمهوری اسلامی بر فعالین دانشجویی بودیم که این فشار نه فقط دستگیری، بلکه ارعاب در محیط دانشگاه ها، خوابگاه ها و بخشهای مختلف بود. حتی بعد از آزاد شدن رژیم میکوشید با وثیقه های سنگین و فشارهای امنیتی و محرومیتهای اجتماعی سعی در از کار انداختن فعالین دانشجویی و مهار دانشجویان کند.  که البته با ۱۶آذر سال ۸۹ و شروع مبارزات مردم ایران از ۲۵بهمن ۸۹ ما شاهد نقش آفرینی دانشجویان در اعتراضات بودیم و در این فاصله شاهد بودیم که اعتراضات زنجیره ای در دانشگاه های مختلف بوجود آمد که قطعنامه ها و صحبتهای آتشین و رادیکال دانشجویان معترض را با خود داشت و بصراحت این پیام را میرساند که دانشگاه زنده است و به اعتراضات خود ادامه خواهد داد.

نکته ای که در این میان بسیار حائز اهمیت بود جای خالی فعالین سرشناس قبلی را دانشجویان جدید الورود گرفته بودند که خود تبدیل به چهره میشدند. ما با این موقعیت به پایان سال تحصیلی رسیدیم.اتفاقی که در روزهای پایانی و در تابستان امسال افتاد سیاستی بوده که این اواخر جمهوری اسلامی بکار برده و آنهم از تابستان و تعطیلی دانشگاه و خلوت بودن آن سواستفاده کرده و قوانین سرکوبگرانه ای را وضع کرده که در این سه ماه مشخصا با اعتراضی روبرو نشود و هم از لحاظ روانی تا باز شدن دانشگاه ها در مهرماه در افکار عمومی دانشجویان آنرا جا انداخته باشد. اما دیدیم که با باز شدن دانشگاه اعتراض علیه آن مسئله شروع میشود مانند تفکیک جنسیتی در سال تحصیلی گذشته و اعتراض دانشجویان دانشگاه رشت در همان روزهای ابتدایی سال تحصیلی.

در حال حاضر در دانشگاه به اعماق آن که برویم متوجه خواهیم شد که اتفاقات بسیار زیادی درحال رخ دادن است. دانشجویان در حال جمع درست کردن، ملاقاتهای این جمع ها و گفتمان و برنامه ریزی برای پیشبرد اعتراضات نه تنها در دانشگاه، بلکه در جامعه هستند. این ترس حکومت هم که شما به آن اشاره کردید کاملا بجا است، چون این فضای اعتراضی وسیع را بخوبی مشاهده میکند و ترسش اینجاست که نمیتواند آنرا مهار و سرکوب کند.هرچه بیشتر میزند و میگیرد این خشم و خروش پایان نمیگیرد و اعتراضات رادیکالتر از جایی دیگر بالا میزند و برای همین است که تنها راه ناگزیری که دارد رفتن تا ته خط است یعنی همین حرکات جنون آمیزی که دارد انجام میدهد.

 

جوانان کمونیست: موقعیت نیروهای سیاسی در دانشگاه چگونه است؟ کدام گرایشات فعال هستند و چه برنامه ای دارند؟

کیان آذر: در دانشگاه های ایران که نگاه میکنید بطور مشخص ده سال است که تشکلهایی بمیان آمده اند و. فعالیت داشته اند و بعد از مدتی یا بخاطر سرکوب و یا ارتباط نداشتن با بدنه دانشجویی حاشیه ای شده اند و یا عملا از بین رفته اند و فقط اسمی از آنها بجا مانده است. ما در دانشگاه ها با انجمن اسلامی ها و دفتر تحکیم وحدت روبرو بودیم که بخطر فضای امنیتی دانشجویان تحت لوای آن فعالیت میکردند، حتی دانشجویان چپ. با پیشروی اعتراضات در دانشگاه ها و سیاسی تر شدن فضا ما شاهد شروع بکار تشکلهایی با اسامی و تداعی کننده بخش چپ دانشگاه و جامعه بودیم. بطور مشخص از سال ۸۲ تا ۸۶ مرتب شاهد پیشروی چپ دانشگاه بودیم بطوری که اعتراضات و آکسیونها، مطالبات، خواسته ها و قطعنامه ها، پلاکادرها اکثرا رنگ و بوی مطالبات برابری طلبانه و انسان محور بود و رادیکالیسم موجود در بدنه دانشجویی و درفضای سیاسی نیز کمک میکرد به این فضا و جلو افتادن دانشجویان پیشرو و رادیکال. در این میان تشکلها و جمع های کوچکی هم بودند که با لیبلهای دانشجویان لیبرال یا دمکراسی خواه، حقوق بشری ویا گرایشات قوم گرایانه شناخته میشدند اما نقشی در اعتراضات نداشتند. از ابتدای سال تحصیلی۸۶ ما شاهد شکل گیری فضایی از طرف تشکلهای اصلاح طلب و راست بودیم که به فعالین و تشکلهای چپ حمله کرده و شکوه و شکایت سردادند که چپها دانشگاه را مصادره کرده اند. که جمله معرف حجاریان منتشر شد که “شبه لنین بر فراز دانشگاه های ایران در حال گشت و گذار است”. در ادامه در ۱۳آذر ۸۶ با فراخوان تشکلهای چپ و برگزاری روز دانشجو دراکثر دانشگاه های ایران که بمدت ۱هفته از ۱۳ تا۲۰آذر در جریان بود، جمهوری اسلامی ۵۰ تن از فعالین این تشکلها را دستگیر کرد. با شروع اعتراضات ۸۸ در دانشگاه شاهد یک صف اعتراضی علیه جمهوری اسلامی بودیم و همان خصلت کلی که جنبش اعتراضی داشت در دانشگاه هم مشاهده میشد. که مشخصا در سوال اول توضیح دادم چه روندی اعتراضات طی کرد.اما در حال حاضر بدنه دانشجویی بسیار معترض است و عمدتا خواستار مطالبات و خواسته های رادیکال، مدرن، مترقی و انسانی ست. در حال حاضر بطور کلی یک صف اعتراضی علیه جمهوری اسلامی وجود دارد با دو گرایش که گرایش اول که اکثریت و بدنه دانشجویی هستند با خواسته هایی که در سطور بالا اشاره کردم که خواسته ها و مطالبات سرنگونی طلبانه، فرهنگ انسانی، مدرن و پیشرو غربی و عدالت اجتماعی همگانی میخواهند و گرایش بعدی دانشجویان با گرایش دمکراسی خواه و لیبرال هستند که عمدتا در سطح مدیا نمایندگان آن حضور پیدا میکنند و ما شاهد حرکتی تا بحال از طرف این گرایش نبوده ایم. در ادامه گرایشات اصلاح طلب هم هستند که امکانات دارند و فضای نسبتا ملایمی برای فعالیت آنها وجود داشته اما بخاطر مواضع و هویت سیاسی از محبوبیتی برخوردار نیستند. فقط گرایشات دیگر از فضایی که آنها دارند و بعضا امکانات آنها برای پیشبرد اعتراضات استفاده میکنند.

 

جوانان کمونیست: فکر میکنید با شروع سال تحصیلی چه اتفاقی بیفتد یا انتظار دارید چه بشود؟ 

کیان آذر: اول از همه فکر میکنم که مثل سالهای گذشته و حتی اعتراضی تر.  با باز شدن دانشگاه ها و گذشتن چند روز، اعتراضات شروع خواهد شد و این صفی که گفتم دوباره اعتراضات را پیش خواهد برد و فکر میکنم با توجه به اینکه جمهوری اسلامی برای نجات خود تا ته خط خواهد رفت مسئله ای که پیش روی دانشجویان و فعالین هست اینست که دانشجویان باید برای رودرویی با این فضا و سرکوبها دست به برنامه ریزی و اقدامات مشخصی بزنند و جواب آن اینست که دانشجویان سازمانده، فعال و پیشرو شروع به ایجاد جمع، نهاد و تشکلهایی کنند که توده دانشجو در آن دخیل بشوند و حول یک سری خواسته های عمومی در رابطه با مسائل مربوط به تحصیل، زندگی و فعالیتهای دانشجویان و همچنین علیه دخالتگری ارگانهای سرکوب در دانشگاه و… این تشکلها را بوجود آورند. اساسا حول عرصه هایی باید این تشکل و اعتراضات را سازمان داد و این عرصه ها میتواند از یک مسئله مربوط به خوابگاه یا کلاس درس و غذاخوری شروع شود تا مسائلی چون تفکیک جنسیتی و حجاب اجباری و دخالت نیروهای سرکوب دردانشگاه و نیز برای آزادی دانشجویان زندانی و همه زندانی سیاسی. باید از همان هفته اول جمهوری اسلامی را عقب راند و این برنامه ریزی که کرده اند برای مهار دانشگاه را بهم زد و بساط این ها را از دانشگاه جمع کرد.

 

جوانان کمونیست: سازمان جوانان کمونیست چه برنامه ای دارد؟ فراخوان شما چیست؟

کیان آذر: من در وهله اول جا داره بگم که سازمان جوانان دارد خودش را برای سال تحصیلی جدید آماده میکند و در ۲عرصه اقداماتی را پیش میبرد.۱٫سازمان جوانان کمونیست در سطح کلان در فضای سیاسی کلی ایران میخواهد صدای مبارزات دانشجویی را نمایندگی کند و بتواند انسجامی به فضای سیاسی در بین فعالین جوان،دانشجویان و در ارتباط با تشکل ها،نهادها و انجمنهای دانشجویی بوجود آورد و نیزخواسته ها و مبارزات دانشجویان را در عرصه بین المللی در تشکلهای دانشجویی غیرایرانی و نهادهای مدافع حقوق انسانی ببرد و حمایت این بخشها را پشت مبارزات دانشجویان ایران بیاورد.۲٫ در فضای مبارزاتی جاری در دانشگاه ها علیه جمهوری اسلامی بتواند تاثیرگذاری بیشتر و دخالتگری بیشتری کند و بتواند جریانی قوی و متشکل از جنبش اعتراضی جاری بسازد. در همین رابطه آنسوی قضیه هم تعیین کننده است، تماس دانشجویان و جوانان پیشرو با سازمان جوانان و برنامه ریزی و هماهنگی برای ادامه مبارزات و ساختن چنین تشکلی که در بالا ذکر کردم. بنابراین فراخوان من به همه دانشجویان ابتدا به ساکن مبارزات فراگیر و گسترده تر است و بعد ارتباط و همکاری با سازمان جوانان کمونیست است برای پیشبرد مبارزات.

منتشر شده در نشریه جوانان کمونیست ۵۱۴