اسرائیل در بحران ,کالبد شکافی عروج طوفان اجتماعی در جزیره ارامش

زمانی که شعله های اعتراضات انقلابی مردم سراسر خاورمیانه را فرا گرفته بود، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل دوشنبه ۳۱ ژانویه ‌ در کنفرانس خبری مشترک با «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان در تل‌آویو، با اشاره به اتفاقات تونس و مصر با افتخار اعلام کرد: “منطقه متلاطم شده است. اسرائیل جزیره‌ای آرام وسط دریایی متلاطم است.” دیری نپایید که این رویای نتانیاهو چون حبابی در اسمان رسانه های خبری اسرائیل ترکید. هنوز شش ماه از افتخار سکوت و آرامش در اسرائیل نگذشته بود که طوفان اعتراضات اجتماعی مردم به سرعت تمام شهرهای اسرائیل را در بر گرفته و صدها هزار تن از مردم را به خیابانها کشاند. و زمین و آسمان با شعارهای مبارک اسد اکنون نوبت نتانیاهوست و شعارهای انقلاب انقلاب تمتم اسرائیل و خاورمیانه را تکان داد.

 

 

آخرین چیزی که بنیامین نتانیاهو می توانست تصور کند، به اهتزاز در آمدن خیمه های اعتصاب از میدان التحریر قاهره به تل‎آویو و بیخ گوش نتانیاهو بود.

 

 

اوضاع اجتماعی اقتصادی در اسرائیل

 

شکاف طبقاتی بین ثروتمندان و فقرا در اسرائیل روز به روز بیشتر شده است. بنبا به گزارشات آماری نرخ فقر در این جامعه ۲۴ درصد است و چیزی معادل ۱٫۶ میلیون جمعیت ۷ میلیونی اسرائیل زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

 

از طرف دیگر شواهد حاکی از فروپاشی بخشهایی از طبقات متوسط و پیوستن به طبقه‌ی فقیر میباشد. مالیات‌های سنگین‌، عدم تناسب حقوق‌ها با رشد اقتصادی و افزایش هزینه‌ها خصوصا در بخش مسکن که شاهد رشد ۶۰ درصدی درعرض چهارسال بوده‌، بار سنگینی را بر دوش مردم گذاشته است. این در حالی است که ماشین عظیم میلیتاریسم در اسرائیل هر ساله بخش عظیمی از بودجه دولتی را میبلعد.سرانه مخارج نظامی اسراییل سالی ۱۶ میلیارد دلار بعابرتی ۲,۳۰۰ دلار برای هر شهروند اسراییلی است.همچنین دولت اسراییل در سال‌های اخیر بودجه‌های فراوانی را به شهرک ‌سازی در سرزمین‌های فلسطینی‌ها با هدف ایجاد جوامع یهودی ‌نشین در سرزمین‌های فلسطینی  و بزرگ کردن جمعیت یهودی‌های افراطی موسوم به اولترا ارتودوکس، اختصاص داده که منجر به بی‌توجهی‌اش به سایر طبقات و مسائل اجتماعی دیگر شده است.

 

روزنامه اقتصادی “مارکر” نیز از این واقیعت پرده برمی دارد که، بر خلاف آنچه از وزارتخانه‎های امنیت و دارایی به گوش می ‎رسد، بودجه امنیتی به میزان زیادی روبه افزایش است و به سالانه ۱۸ میلیارد دلار می رسد که نیمی از آن به پراخت حقوق و اضافه کاری و بازنشستگی اختصاص می یابد.

 

میزان بیکاری در اسرائیل نیز به رقم ۵،۷ درصد رسیده است. چندین سال است که حقوق‌ها در اسرائیل یا افزایش نیافته‌اند یا افزایشی نازل داشته‌اند. و این در حالی است که هزینه‌های زندگی در این کشور به شدت بالا رفته است.

 

 

بحران مسکن

 

از چهارسال گذشته قیمت مسکن ۶۰درصد افزایش یافته‌‌است و به همان نسبت نیز اجاره خانه افزایش یافته است. در اسرائیل  یک آپارتمان کوچک ۵۰۰ هزار دلار قیمت دارد‌، این در حالیست که درآمد متوسط یک فرد ۲۵۰۰ دلار و قیمت بنزین ۲ دلار بر هر لیتر است. یکی از علل این پدیده، علاقه‌مندی روز‌افزون مهاجرین یهودی تبار کشورهای دیگر به داشتن یک خانه و یا یک آپارتمان در اسرائیل است. این پدیده باعث شده که شرکت‌های ساخت و فروش به احداث آسمانخراش‌ها و آپارتمان‌های لوکس بپردازند که مورد تقاضای یهودیان خارجی است، ولی بهای آن سنگین است و شمار کمتری از شهروندان اسرائیلی که هنوز خانه ندارند، قادر به خرید آنها هستند. بالا رفتن سطح زندگی مردم نیز باعث شده که شمار بیشتری از جوانان جویای کار در اسرائیل از شهرهای دور دست و شهرک‌های در حال رشد، به مرکز بیایند و مایل به اقامت در تل‌آویو و یا شهرهای مجاور آن باشند که این امر تقاضای مسکن را بالا برده و بالطبع افزایش بهای آن را نیز به‌دنبال آورده است.

 

بنیامین نتانیاهو، نخست‎وزیر اسرائیل، نیز در واکنش به این عمل معترضان قول‌هایی داده ‌است و دستور داده که ۶۰۰۰ خانه را احداث نمایند. در خصوص عملی کردن این وعده ها تردیدهای جدی حتی از جانب نزدیکان نتانیاهو وجود دارد. بهر حال مردم کماکان این وعده ها را باور ندارند.

 

 

گام اول آغاز مبارزه فیسبوکی علیه گرانی ها یا بحران پنیر

 

اعتراضات مردمی در اسرائیل حدودا از ۳ ماه پیش، در زمانی آغاز شد که یک پدر جوان که برای خرید روزانه به نزدیک.ترین مغازه محل در شهر «بنی براک» رفته بود، با دیدن افزایش قیمت. شیر و سایر فرآورده.های لبنی، از خرید خودداری کرد و در بازگشت به خانه، در فیس.بوک از سایر مردم خواست که از خرید این مواد خودداری کنند. در طول سه هفته اعتراض به سبک فیس.بوک و با پیوستن صدها هزار نفر از مردم عادی به تحریم.کنندگان خرید این فرآورده.ها، کارخانه.های اصلی تولید شیر و لبنیات ناچار شده.اند نه تنها قیمت.ها را به سطح پیشین برگردانند، بلکه چون هنوز تحریم.ها از سوی مردم ادامه دارد، بهای محصولات را به سال.های قبل برگرداندند. این مبارزه چنان خیره کننده و غافلگیرانه بود که حتی یووال اشتاینیتس، وزیر دارایی اسرائیل، این مبارزات مردمی را «شکوهمند و قابل احترام» نامیده و گفته بود که از این همبستگی ملت «هیجان.زده» شده است.

 

گام بعدی اشغال خیابانها به سبک میدان تحریر

 

اشغال خیابانها و چادرنشینی جوانان در خیابانهای تل آویو در اعتراض به بالا بودن اجاره بها، در واقع دومین فاز از اعتراضات مردمی در اسرائیل بود.اکنون جوانان فیسبوکی که طعم اتحاد و مبارزه خود را در فاز اول مبارزه علیه گرانی فراورده های لبنیاتی دیده بودند این بار تجربه خود را برای مبارزه علیه هزینه های سنگین اجاره مسکن و دیگر مشکلات اجتماعی به کار میبندند.

 

دافنی لیف یک دختر ۲۵ ساله اسرائیلی که به دلیل افزایش قیمت اجاره های مسکن قادر نبود اجاره مسکن خود را پرداخت کند تصمیم گرفت که به اتفاق دوستانش به نشانه اعتراض در خیابان راچیلد تل آویو چادر بزند.

 

او در صفحه وقایع فیس بوک این پیام را درج کرد: من دیگر در بلوار زندگی میکنم و هر روز آنجا هستم. این حرکت دافنی که از ۱۴ جولای ۲۰۱۱ شروع شد بلافاصله مورد استقبال جوانان و مردم قرار گرفته و به دنبال آن بیش از ۱۵۰ چادر در اعتراض به افزایش اجاره های مسکن در اسرائیل، در این خیابان برپاشد. این حرکت به سرعت به سایر شهرهای اسرائیل نیز سرایت کرده و یک جنبش وسیع و همگانی تحصن و اشغال خیابانها در شهرهای اسرائیل راه افتاد و شهرهای اورشلیم، رمات گان، کریات شمونه، رحوفوت و دیگر شهرهای اسرائیل را نیز در برگرفت.

 

اعتراضات در سراسر اسرائیل شعله ور میشوند

 

در ادامه این حرکت اعتراضی توده ای جوانان ومردم اسرائیل که الگو برداری از روش مبارزات مردم انقلابی مصر و اشغال میدان تحریر بود، روز شنبه نیز ۲۰ هزار نفر مردم معترض اسرائیلی در خیابانهای شهر تل آویو علیه گرانی و افزایش قیمتها دست به تطاهرات زدند.

 

شعارهای مردم در تظاهراتها

 

شعارهای مردم در طول تظاهرات نشان از عمق سیاسی و رادیکال این اعتراضات است. شعارهای مهمی که به وفور در تظاهراتها دیده میشدند به قرار زیرند:

پاسخ ما به خصوص سازی: انقلاب است

مبارک، اسد، نتانیاهو

مبارک اسد اکنون نوبت نتانیاهو ست.

مردم خواستار عدالت اجتماعی هستند

مردم خواهان عدالت اجتماعی هستند

انقلاب، انقلاب

دولت علیه مردم است و مردم علیه دولت

ما عروسک های دولت نیستیم.

ما نمیخواهیم استثمار شویم همه قدرت بدست  کارگران

 

مردم چه میگویند

 

دافنی لیف، مبتکر شروع اعتراض تسخیر خیابانها با چادرنشینی به خبرنگاران میگوید: «البته مردم اسرائیل به خاطر کمبود مسکن به خیابان‌ها آمده بودند، اما تنها مشکل مسکن در اسرائیل مطرح نیست. نخست‌وزیر و دولت اسرائیل باید راهکاری برای بهبود شرایط وحشتناک اجتماعی برای اکثریت مردم کشور بیابند.»

 

ریل نیوز از یک جوانی که فریاد میزد انقلاب انقلاب سوال میکند چرا فریاد میزنی انقلاب؟ او پاسخ میدهد: طبقه متوسط در حال فروپاشی است.دانشجویان فارغ التحصیل نمیتوانند کار پیدا کنند. من نمیتوانم ببینم که روزی قادر خواهم شد خانه ای بخرم. من نمیتوانم تحصیلاتم را به پایان برسانم. من در حال حاضر در حال تحصیل در مقطع فوق لیسانس هستم و درآمدهای من برای ادامه تحصیلم کفایت نمیکند. ما انقلاب میخواهیم ما امید میخواهیم. ما دستمزد در خور شان خودمان را میخواهیم. تحصیل رایگان برای همه میخواهیم. مسکن مناسب برای جوانان میخواهیم. وغیره و غیره.

 

دختر جوانی در مصاحبه میگوید: آنها فقط در باره امنیت صحبت میکنند. مدام میگویند تروریسم، تروریسم، تروریسم. این دیگر برای مردم کافی نیست. آنها باید دست بردارند از افسانه سرایی هایشان که ما باید بخاطر تروریسم همه چیز راتحمل کنیم .

 

یک معترض دیگر میگوید:  مهم دیگر در خصوص افراد ۴۵ سال به بالاست که نمیتوانند حتی یک اپارتمان ساده برای خود داشته باشند و ت خانه های دولتی است که رسما از سال ۱۹۹۶ ساختن آنها متوقف شده است. اکنون ۱۵ سال گذشته و این مشکل کماکان لاینحل باقی مانده است.

 

باروخ اودین ۳۳ ساله و از سران گروه های معترض در تل آویو که پلاکاردی با این نوشته “اینجا مصر است” در تظاهرات حمل میکرد به روزنامه نگاران میگوید:” از دهها سال قبل تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده بود ، اینکه این همه مردم از خانه های خود بیرون بیایند و خواستار تغییر شوند ، این یک انقلاب است.”

 

روزنامه ها چه مینویسند

 

 

روزنامه اسرائیلی هاآرتص در سر مقاله روز ۳۱ جولای خود با اشاره به شکل گیری اعتراضات اسرائیلی ها: ” تظاهرات طبقه متوسط جامعه در حالی است که آنها مایل نیستند که دیگر بیش از این دوشیده شوند ومورد سوء استفاده قرار بگیرند و اکنون اسرائیل قدم هایی را برای پاک کردن سیاست های کثیف خود بر می دارد..”

 

روزنامه معاریو نوشت: دیگر نمی‌توان موج اعتراض‌های اجتماعی جدید در اسرائیل را کنترل کرد. این روزنامه در گزارشی با عنوان، «خیابان‌ها خشمگینند»، به شدت از دولت بنیامین نتانیاهو، انتقاد کرده است.

 

 

هاآرتص با تاکید براینکه” در ماه های گذشته خاورمیانه به طور عجیبی متغیر شده و همه چیز تغییر کرده است”، اوضاع رژِیم اسرائیل را همانند دیکتاتورهای سرنگون شده دانست و نوشت :« اکنون چیزی که در خیابان های اسرائیل در حال تحقق است به سمت تبدیل شدن این خیابانها به میدان التحریر مصر می باشد واکنون این خیابان ها به محل درخواست های مردم اسرائیل تبدیل شده است.»

 

روزنامه اسرائیلی معاریو هفته گذشته نوشت: از میادین تحریر اسرائیل بوی سقوط دولت نتانیاهو به مشام می‌رسد. روزنامه معاریو با درج تیتر «خشم مردم اسرائیل» و با بیان اینکه نمی‌توان اعتراضات مردمی را متوقف کرد، تصریح کرد که افزایش دوباره قیمت بنزین سبب تظاهرات علیه افزایش قیمت انرژی شده است.

 

روزنامه انگلیسی گاردین با درج تصویری از تظاهرکنندگان که با خود پرچم سرخ حمل می کردند نوشت: در شهر تل آویو بین هفتاد هزار تا صد هزار نفر از مردم دست به تظاهرات زدند و شعار دادن که: “ما فقط خواستار تغییر دولت نیستیم، ما می خواهیم که قوانین را تغییر بدهیم”.

 

روزنامه “معاریو” روز چهارشنبه ۲۰ جولای طی مقاله ای به قلم نتان زهافی مینویسد: “در این اینجا چه اتفاقی می افتد؟ چه چیزی باعث شده آنان اینگونه اعتراض کنند؟ پاسخ می دهد: تنها یک پاسخ وجود دارد … آنها هراسان و نگران هستند…. آنها همانطور که قبلا نتانیاهو در خصوص شرایط دیگری گفته بود، ترسیده اند. آنها از افراد فاقد مسکن و دانشجویان می ترسند، آنها از پیوستن پزشکان، معلمین مدارس، همسران نظامیان، پیمانکاران، افراد فراموش شده جامعه و دیگر گروها به معترضان هراس دارند. بعید نیست که ترس آنها از این اعتراضات بخاطر احتمال تبدیل شدن آن به یک هدف سیاسی مانند انچه را که در تونس، مصر، لیبی، یمن، یونان، فرانسه و اسپانیا گذشت مبنی بر درخواست مردم برای سرنگونی نظام  باشد”.

 

روزنامه النهار چاپ لبنان می‌نویسد: درست است که شعارهایی که در اسرائیل سر داده می‌شود برای زبان ما آشنا نیستند ولی همگی آنها الهام ‌گرفته از بهار عربی هستند. به این شعار توجه کنید: “مردم عدالت اجتماعی می‌خواهند”. یعنی این که جامعه اسرائیل خواستار عدالت اجتماعی است. همان اسرائیلی که مدعی است دمکرات ‌ترین کشور در منطقه عربی است، مردمش خواستار عدالت اجتماعی هستند. رژیم اسرائیل در خواب هم نمی‌دید که روزی فضای انقلابی به اسرائیل نیز برسد و به اندازه‌ای موفق شود که بتواند پایه‌های دولت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر تندروی اسرائیلی را به لرزه در آورد.

 

 

واکنش دولت و نتانیاهو به اعتراضات

 

 

نتانیاهو در آغاز جلسۀ هیئت دولت قول داد که کمیسیونی را مسئول رسیدگی به کاهش فشارهای اقتصادی بر مردم این کشور کند. دولت همچنین وعده داده بود که موضوع کاهش مالیات های غیرمستقیم را بررسی خواهد کرد. از همچنین کمیته‎ای را برای گفت‎وگو با تحصن کنندگان تشکیل داد که روزنامه‎های اسرائیلی آن را اقدامی مأیوسانه خواندند.

 

کابینه اسرائیل در جلسه روز یکشنبه بررسی نارضایتی های عمومی در این کشور را در دستور کار خود قرار داد.نتانیاهو، در این جلسه از تشکیل یک گروه ویژه متشکل از چند عضو کابینه خبر داد تا برای مشکلات اقتصادی اسرائیل راه حلی پیدا کنند.

 

در دومین هفته از آغاز موج اعتراضات عمومی علیه گرانی و اجاره بهای مسکن در”اسرائیل” و درحالیکه همچنان بر تعداد معترضین افزوده می شود، نتانیاهو، روز سه شنبه (٢۶ ژوئیه) طی یک کنفرانس خبری، ضمن پذیرش معضل مسکن در اسرائیل – بویژه برای جوانان- ازساخت پنجاه هزار واحد مسکونی ارزان قیمت در سراسر کشور طی هجده ماه آینده خبر داد و متعهد گردید که دولت زمین مجانی در اختیار مقاطعه کاران قرار خواهد داد تا د  هزار واحد مسکونی جدید در خوابگاه های دانشجویی بنا و به رایگان به دانشجویان داده شود.

 

 

دامنه بحران از خیابان به پارلمان و دولت

 

انتقاد از سیاست‎های اقتصادی نتانیاهو به کانون های رسمی پارلمانی و دولتی نیز کشیده شده و استعفاهای پیاپی در وزارت دارایی در اعتراض به “سیاست‎های غیر منطقی و غیر استراتژیک نتانیاهو به دنبال آورد.

 

وزیرمستعفی صنایع و بازرگانی اسرائیل بن الیعازر، نتانیاهو را ازعواقب فرار از پاسخگویی به مطالبات تظاهرکنندگان اسراییلی در بحران مربوط به مسکن و عدالت اجتماعی پرهیز داد  و آن را مقدمه یی برای وقوع یک فاجعه عظیم در اسراییل دانست. وی به نتانیاهو هشدار داد که چنانچه وی چاره درستی درباره حل بحران مسکن در داخل اسرائیل نکند این موضوع منجر به وقوع فاجعه ای بزرگ خواهد شد.

 

اعتراضات گسترده مردم، اعضای پارلمان را نیز به این فکر انداخت تا مساله بازپس گرفتن رای اعتماد خود را به کابینه نتانیاهومطرح کنند. پارلمان اسرائیل تعطیلات تابستانی خود را متوقف کرد و اجلاس اضطراری اعلام کرد تا به بحث درباره بحران بپردازد.

 

 “روبرت طیفاییو” عضو حزب کادیما در شروع یکی از جلسات پارلمان خطاب به نتانیاهو گفت: مسیر(جاده) روچیلد به میدان التحریر دیگری بر ضد کابینه شما تبدیل خواهد شد. وی درصحبتهای خود به میدان التحریر مصر و تجمع مردم و در نهایت سرنگونی نظام مبارک اشاره دارد.

 

طیفاییو در ادامه افزود:” در این وضعیت که احزاب به قوانین عجیب و غریب مشغول هستند اغلب مردم از مشکلات رنج می برند. مردم به این قوانین عجیب و غریب نیازی ندارند، در یک کلام ساده آنها نیازمند یک واحد مسکونی و زندگی آبرومندانه هستند… اینکه آنها در یک خانه زندگی کنند نه در یک کاروانسرا… من بیش از این برای این معترضان در این مکان حرفی نمی توانم بزنم. آیا باید بگوییم که آنها باید در حاشیه شهر ها زندگی کنند؟ این هم یک دروغ است. زیرا من در منطقه اوفاکیم منطقه ای که فاقد هر گونه راه های مواصلاتی عمومی، اماکن آموزشی و حتی شهرداری است، زندگی می کنم… من چه چیزی باید به این افراد معترض بگویم؟ ایا به آنها بگویم که نگران نباشید زیرا نتانیاهو در حال پیاده سازی اصلاحات است؟  من به آنها می گوییم که این اصلاحات دروغین است و باور نکنید. می خواهم به نتانیاهو بگویم که مسیر(جاده روچیلد) می تواند به میدان التحریر دیگری برای دولت شما تبدیل شود.

 

از سوی  دیگر “الیاهو یشای” رئیس حزب شاس و وزیر داخلی اسرائیل در مصاحبه روز سه سنبه (۱۹/۰۷/۲۰۱۱) با بیان اینکه راه حلی برای خروج از بحران مسکن ارائه خواهد داد و در عین حال  تهدید کرد که در صورت عدم موافقت با آن، از دولت ائتلافی خارج خواهد شد

 

بحران در بخش خدمات پزشی و بیمارستانها

 

در بطن بحران فزاینده بخش مسکن و افزایش قیمتهای سایر محصولات و خدمات، اعتراضات بخش بهداشت و سلامت و پزشکان نیز باعث هر چه بیشتر دامن زدن به این بحران شده است. بویژه آن دسته از پزشکان متخصص که بیمارستانهائی که قبلا در آن اشتغال داشتند را رها، و بدلیل اعتراض به شرایط کاری خود دست از کار کشیدند و به دیگر مناطق منتقل شدند. این اتفاقات در مهمترین مرحله زمانی از اعتراضات پزشکان که نزدیک ۴ ماه طول کشیده بود صورت گرفت. در نهایت دادگاه ملی اسرائیل که پزشکان در خصوص اعتراضات خود به آن متوسل شده بودند در روز پنجشنبه (۲۰ـ۲۱/۰۷/۲۱۱)حکمی مبنی بر لزوم برگشتن تمام پزشکان معترض به محلهای کار خود و نیز غیر قانونی بودن تمام اقدامات اعتراض امیز آنها صادر کرد. دادگاه در این راستا از وزارت بهداشت خواست تا صدور دستوری اجباری، همه پزشکان معترض را مجبور سازد تا سریعا به محل کار خود باز گردند. این حکم صادر شده از سوی دادگاه همزمان با مهمترین روز اعتراضات پزشکان و تصمیم آنها برای به حداقل رساندن خدمات کاری خود صورت گرفت و این مساله باعث افزایش خشم و اعتراض آنها گردید.

 

این اعتراضات از سوی پزشکان با پیوستن پزشکان متخصص و پزشکان آموزشی و دیگر گروهای مهم بخش سلامت دراسرائیل علیرغم توافقات صورت گرفته بین اتحادیه پزشکان و وزارت دارائی مبنی بر افزایش حقوق پزشکان تا سطح ۴۰ و ۴۵ درصد صورت گرفت. دکتر “یونا فایسبوخ” رئیس موسسه موسوم به “میر شام” که پزشکان تازه آموزش دیده اعضای آن هستند و به دفاع از حقوق آنها اهتمام دارد، حقوق دریافتی پزشکان اسرائیلی را بسیار پایین تر از حقوقی که همکاران آنها در کشورهای پیشرفته دریافت می کنند، اعلام کرد.

 

همزمان با نشست کابینه صدها پزشک در محوطه بیرونی ساختمان دولت تجمع کردند و خواهان حفظ نظام خدمات درمانی در اسرائیل شدند. اتحادیه پزشکان اسرائیل از حدود چهار ماه قبل به طور مقطعی در اعتصاب بوده است.

 

 

زمزمه های اعتصابات سراسری

 

 

در اسرائیل ۱۵۰ هزار تن از کارمندان دولت دست از کار کشیدند تا همبستگی خود را با اعتراضات سراسری علیه سیاست اجتماعی دولت نتانیاهو، اعلام کنند. اقدام اخیر کارمندان دولت در راستای اعتصاب صدهزار نفره سراسری در اسرائیل در روز شنبه (۸ مرداد / ۳۰ ژوئیه) بود علیه افزایش کرایه خانه در این کشور..

 

رییس اتحادیۀ کارکنان شهرداری های اسرائیل هشدار داده است که اگر دولت اسرائیل تدبیری برای تأمین رضایت ناراضیان اندیشه نکند اعتراض ها و اعتصاب ها در روزهای آینده ادامه خواهند یافت. همزمان بیست وچهار هزار نفر از کارگران و کارمندان از طریق شبکه های اجتماعی فیسبوک اعلام کردند که به سر کارهای خود نخواهند رفت.

 

بسیاری از جوانان و فعالین کارگری جوان بار دیگر از ابزار فیس بوک برای گسترش اعتراضات و تبدیل آن به اعتصابات سراسری استفاده میکنند. آنها بهمین منظور از طریق صفحه فیس بوک فراخوانی برای برگزاری اعتصاب سراسری دراسرائیل را آغاز کرده اند . به گزارش  روزنامه معاریو معترضین اول ماه آگوست آینده را زمان برگزاری این اعتصاب تعیین کرده اند.

 

به گزارش هاآرتص، تعدادی از جوانان اسرائیلی دیروز، دوشنبه وبلاگی را بر روی پایگاه فیس بوک راه اندازی کردند که در آن خواستار اعتصاب سراسری یک روزه شده اند و در مدت کوتاه آغاز به کار این وبلاگ، شمار مشترکان آن به ۷۷۰۰ نفر رسیده است.

 

پایگاه فیس بوک اعلام کرده است که تعدادی دیگر از جوانان صهیونیست از تمامی خانواده ها خواسته اند در اعتراض به گرانی قیمت واحدهای مسکونی و اجاره ها، در تظاهراتی که قرار است جمعه آینده در وسط شهر تل آویو برگزار شود، مشارکت کنند.

 

 

چشم انداز و آینده  مبارزات مردم در اسرائیل

 

مبرزات و اعتراضات مردم اسرائیل اگر چه حول خواسته های معینی مانند گرانی و مسکن شکل گرفته و گسترش یافته اما این مبارزات در بطن بحران سرمایه داری و رشد جنبش های کلاسیک انقلابی برای ازادی رفاه و عدالت اجتماعی رخ میدهد و مهر این شرایط را اجتناب ناپذیر بر خود دارد. از آنجایی که دولتهای کنونی هیچکدام جز از راه سرکوب یا فریب قادر به حل بحران و پاسخگویی به خواسته ها و مطالبات آنها نمیباشند این مبارزات میتواند وارد جاده های سیاسی تری شده و مستقیما کل ماشین و دستگاه دولتی را نشانه رود.

 

از سوی دیگر رهبری اعتراضات مردم در اسرائیل هنوز یک رهبری یک دست نیست. بعضی ازمردم و فعالین به پیشنهاد گفتگو با دولت تمایل نشان می دهند اما بسیاری معتقدند که دولت تلاش می کند که اعتراضات را ساکت کند و مردم را به خانه ها بازگرداند. آنها مشکوکند که دولت ممکن است دست به ایجاد بحران نظامی یا سیاسی بزند تا توجه افکار عمومی را از مسائل اجتماعی دور کند.

 

دولت اسرائیل نیز تلاش یکند اذهان جامعه را به مسئله فلسظینی ها و یهودیت متمرکز کند. نتانیاهو در انتظار ماه سپتامبر است. چرا که فلسطینیان در نظر دارند در این ماه در سازمان ملل متحد تقاضای تاسیس کشور مستقل فلسطین را بکنند. و نتانیاهو امیدوار است که این موضوع بتواند سرپوشی بر مشکلات داخلی در اسرائیل بگذارد.

 

اما گزارشات دیگر حاکی از این است که مردم و جوانان قصد دارند اعتراضات خود را گسترش دهند. از جمله اتحادیه دانشجویان برای افزایش اعتراضات و برنامه ریزی بیشتر در این مورد یک برنامه مفصلی را انتشار داده است. دانشجویان در نظر دارند برای تحت فشار قرار دادن دولت جهت حل بحران مسکن، اقدام به یورش و اشغال ساختمان های مجلل و مشهور شهر تل اویو و دیگر شهرها که ثروتمندان و افراد بانفوذ در آنها زندگی می کنند، نمایند. این دانشجویان پس از اقدام به این کار قصد دارند درهای ساختمانهای به اشغال در آمده را از داخل قفل و در بالای بامهای آنها تجمع و “شعار مشکل مسکن باید حل شود”، سر دهند تا دولت را برای تصویب قوانینی در این باره مجبور سازند. روزنامه های اسرائیلی به نقل از مسئولان اتحادیه دانشجویان ضمن اعلام این خبر هشدار دادند که هدف دانشجویان از این کار را اعمال فشار  برحکومت نتانیاهو است.. “ایتسیک شمولی” رئیس اتحادیه دانشجویان اظهار داشت که “در آینده بسیار نزدیک همه شما توان اعتراضات دانشجویان را خواهید دید”.