عبید زاکانی در آینه سیاست !

زندگی سلام …..همگی سلام…..دوباره سلام…..
بیانیه تاسیس سازمان جمهوریخواهان
اگر داری تو عقل و دانش و هوش…. بیا بشنو حدیث گربه و موش
تاسیس کنم از برایت سازمانی ، بیا بشنو حدیث گربه و موش  ( این شروع مال خود عبیده )

۱- جنبش موش گیری مانند هر حرکت بزرگ موش مردگی ، از گروه های مختلف و هدف ها و برنامه ها متنوعی تشکیل شده ولی در رنگارنگی این موشها دو گرایش از برجستگی بیشتری برخوردارست. نخست گرایشی که خود را در چار چوب موش گیری بدون تله و با تفسیری تعدیل یافته به سود گربه های زاهد و زیر شعار اجرای بی تنازل حقوق و قانون اساسی گربه ای بیان می کند و گرایش دیگری که خواهان گذر از گربه ای جهان نما  به نظامی موش و گربه ای و دموکراتیک وطنی است. نگاهی به شعارها ی گربه ها و موشهای تظاهر کننده و برنامه های سازمان ها، گروه ها و انجمن ها به روشنی این دو رویکرد و برنامه را نشان می دهد.

اما اگر طرفداران گرایش نخست راهکار تحقق حقوق اساسی موشها را در اجرای بی تنازل قانون اساسی موش و گربه ای و برگزاری انتخاباتی سالم و رقابتی بین طرفداران نظام موش و گربه ای می دانند، هواداران دمکراسی گربه سکولار و عبور از موش بازار هنوز به راهبرد مشترکی برای رسیدن به هدف خود دست نیافته اند.  این را عبید زاکانی سالها پیش گفته بود . یاد عبید گرامی

۲- برای ما نخستین شرط اتحاد گسترده ای از موشها و گربه ها ، بعنوان گامی بسوی هـمآهنگی نیروهای موشی در جنبش موش و گربه ، داشتن اراده لازم برای ایجاد یک بدیل گربه نما و نقد هر گونه موش زدائی با هدف حفظ ساختار موجود و بویژه مرزبندی با گرایشی است که با تمکین به ولایت گربه ، جنبش موش و گربه را تنها وسیله ای برای گرفتن سهمی از قدرت میبیند.

٣- تشکیل اتحاد موش و گربه در هفت سال پیش، کوششی برای متحد کردن گرایش های جمهوریخواه، پیش نهادن بدیل جمهوریخواهی در برابر “دمکراسی موشی” و سیاستی سازگار با شرایط بن بست اصلاحات گربه ای بود که میبایست زمینه همگرایی بیشتری را میان گربه های نظام پدید آورد. این دیدگاه که در بیانیه “برای اتحاد جمهوریخواهان” و اسناد نخستین کنگره ها بازتاب یافته است در عمل نتوانست به استراتژی و سیاست های روشن و اراده واحدی برای پیشبرد استراتژی موشی آن بیانجامد.

۴- امروز ما در ادامه کوشش هایمان برای ایجاد یک بدیل جمهورخواهانه و رسیدن به اتحاد گسترده موش و گربه دمکرات، تاسیس سازمان “جمهوریخواهان ایران” را بر پایه منشوری که در بیانیه “برای اتحاد موش و گربه” امده است، اعلام می کنیم. اعتراض عبید زاکانی هم محلی از اعراب ندارد ! مئومئومئو….

۵- هدف ما نهادن منشور جمهوریخواهی دربرابر هر نوع جدائی موش از گربه است، زیرا که حکومت گربه ای در رحمانی ترین تفسیر خود بر اساس تبعیض بنا شده است و جنبش دمکراسی خواهی موشی برای برابری و رفع تبعیض را به تخمش حساب نمیکند. ولی ما در تجربه دیده ایم که برای هماهنگی میان موش و گربه بطور کلی، توافق روی اصول و هدف ها کافی نیست، راه رسیدن به هدف است که وحدت ها و جدایی ها را رقم میزند. ازینرو گام دوم ما کوشش برای هماهنگی جنبش موش و گربه زیر یک راهبرد مشترک است.

۶- جنبش دموکراتیک موشی باید استراتژی روشنی برای عبور از استبداد گربه ای به یک نظام دموکراتیک موشی داشته باشد. از نظر ما این راهکار انتخابات آزاد براساس میثاق های بین الگربه ای و اعلامیه شورای بین المجالس است. انتخابات آزاد از نگاه ما آن انتخاباتی نیست که در قانون اساسی گربه ای و در وضعیت استقرارعادی گربه زاهد انجام می گیرد. گربه باید بر اساس قانون خودش با موش قرارداد ببندد . درعین حال آن انتخاباتی هم نیست که پس از بر افتادن جمهوری گربه ای و برای تاسیس یک نظام موشی بر پا می شود.
 انتخابات آزاد از نگاه ما معطوف به وضعیتی است که جمهوری گربه ها امکان اعمال اراده خود را ندارد و در تعادل نیروی معینی که در نتیجه گسترش و پیشرفت مبارزات موشها پدید می آید، ناچار به بستن قرار دادی با اپوزسیون موشی بر فراز قانون اساسی گربه ای موجود است. این راهکار امکان عبور مسالمت آمیز به دمکراسی موشی را فرآهم می آورد و از فرو رفتن جامعه موش و گربه در جنگ داخلی و یا فروپاشی و خشونت جلو گیری می کند. چنین راهبردی بر مبارزه مسالمت جویانه موشی قرار دارد و فراخوانی است به همه نیروهای گربه سان از جمله همه جناح های قدرت حاکم که در انتخابات آزاد شرکت کنند و بر اراده مبتنی بر رای موشها گردن نهند. انتخابات آزاد تنها شکل تقسیم و بازتولید قدرت سیاسی در جامعه موش و گربه است و ما برای نهادینه کردن آن در سوراخها میکوشیم.
 
 ااای خدای بزرگگگ که به من شوکت ولایت فقیه و قدرت خودت را دادی از تو میخوام که به “اپوزسیون” قوت بدی تا مثل همیشه بالای ۶۰ درصد در انتخابات آزاد دوباره به من رای بدن و اینا….منم دوباره قول میدم که به شکل فجیع موش نخورم !

۷- سازمانهای سیاسی جنبش دمکراسی خواهی موش و گربه در عین حال نیازمند برنامه و استراتژی های مشترک واسطی هستند که پاسخگوی انتظارات مزد و حقوق بگیران و موجب پیوند با شبکه های مبارزه علیه تبعیض های گربه ای، قومی و دینی باشد. از این طریق است که هم شرایط گسترش جنبش موش و هم زمینه هماهنگی میان سازمان های گربه ای و فعالان موشی پدید خواهد آمد.

٨- ما برمبنای بیانیه نخست تاسیس اتحاد موش و گربه و با رویکردی نقادانه به پراتیک سیاسی عبید زاکانی و سازمانی چند ساله این اتحاد و با نگاهی به نیازهای امروز جنبش موشی ، بویژه ضرورت هویت دادن به یک خط دموکراتیک گربه معتدل، از همه گروه ها، سازمان ها و شبکه ها گربه سان و دموکرات دعوت می کنیم که از راه گفتگو و تبادل نظر به تکمیل این پروژه یاری رسانیم و تلاشهایمان را هماهنگ سازیم.

٣۰ تیرماه ۱٣۹۰- ۲۱ ژوئیه ۲۰۱۱

اردوان ارشاد- جمشید اسدی- بیژن افتخاری – مهدی امینی- مهران براتی- محمد برزنجه – شهلا بهاردوست – حسن راهی- رضا چرندابی- بیژن حکمت- منصور سحرخیز- رضا سیاوشی – عباس شیرازی- رامین صفی زاده- حسین علوی- فیروزه فولادی- پروین قاسمی- امیر حسین گنج بخش- پرویز مختاری- مهرداد مشایخی- مرتضی ملک محمدی- مهران میرفخرایی.

جان من پندگیر از این قصه که شوی در زمانه شادانا
غرض از موش و گربه بر خواندن مدعا فهم کن پسر جانا  ( این موخره هم مال خود عبیده )

اسماعیل هوشیار
ژنو
۲۲ جولای ۲۰۱۱
۳۱ تیر ۱۳۹۰
 info.tipf.www