رسوایی‌های نظام سرمایه داری در بریتانیا

هفته‌نامه «نیوز آو د ورلد»، متعلق به روپرت مرداک، “غول رسانه‌ای جهان”، در یک آگهی یک صفحه‌ای با امضای آقای مرداک که در شماره‌های روز شنبه، ۱۶ ژوئیه ۲۰۱۱ (۲۵ تیر ۱۳۹۰) روزنامه‌های بریتانیا منتشر شده است، به دلیل “اشتباهات جدی” عذرخواهی کرده است. در این آگهی آمده است: “به دلیل اشتباهات جدی که رخ داد، متأسفیم.”

به دنبال رسوایی‌هایی که درباره شنود تلفن‌ها از سوی هفته نامه متعلق به مؤسسه رسانه‌ای نیوز کورپوریشن در بریتانیا به وجود آمد، ربکا بروکس، مدیرعامل “نیوز اینترنشنال”، و لس هینتون، از مدیران اجرایی شرکت نیوز کورپوریشن، روز جمعه، ۱۵ ژوئیه استعفا دادند. در آگهی عذرخواهی این شرکت، از این که سریعا برای “حل و فصل مسائل” اقدام نشده، ابراز تأسف شده است. در این آگهی که روپرت مرداک آن را امضا کرده، آمده است: “دریافتم که عذرخواهی ساده، کافی نیست. در روزهای آینده، ما گام‌های محکم و بیشتری برای حل مسائل برمی‌داریم و ضررهایی را که وارد کرده‌ایم، جبران خواهیم کرد. در این مدت شما خبرهای بیشتری از ما خواهید شنید.”

در عین حال، دفتر نخست‌وزیری بریتانیا اعلام کرده است که اندی کلسون، از سردبیران سابق هفته‌نامه نیوز آو د ورلد در ماه مارس امسال، بعد از آن که از سمتش به عنوان مدیر ارتباطات نخست‌وزیر بریتانیا استعفا داد، در چکرز، اقامتگاه غیررسمی نخست وزیر بریتانیا، به سر برده است. همچنین فهرست مهمانان آقای کامرون در اقامتگاه غیررسمی‌اش نشان می‌دهد که او در سال میلادی گذشته، دو بار با ربکا بروکس، یکی دیگر از سردبیران سابق نیوز آو د ورلد دیدار کرده است. آقای کامرون، نخست وزیر بریتانیا، همچنین یک بار در ماه نوامبر میزبان جیمز مرداک، پسر روپرت مرداک و مدیر امور بین‌الملل مؤسسه نیوز اینترنشنال و همسر او بوده است.

واقعه اخیر بار دیگر فساد درونی دستگاه هیئت حاکم سرمایه داری غربی را به نمایش می گذارد. این نظام های سرمایه داری برای مردم جهان موعظه “دموکراسی” سر داده و خود را مخالف دخالت در امور خصوصی مردم معرفی می کنند. در صورتی که هفته‌نامه «نیوز آو د ورلد» با قدمت ۱۶۰ سال تجربه مطبوعاتی، متعلق به روپرت مرداک؛ نشان داد که تمام ادعاها در مورد دموکراسی سخنان پوچی است. روبرت مرداک و کارمندان او یا پیوند نزدیک با سیاست مداران حزب محافظه کار بریتانیا و تبانی با پلیس؛ توانسته که به یک سلسله اطلاعات خصوصی خانواده های کسانی که در حوادثی به قتل رسیده؛ دست یابند تا فروش هفته نامه خود را بالا برده و سود بیشتری به جیب خانواده مرداک سرازیر کنند.

تمام این وقایع در زمانی انقاق می افند که میلیون ها تن از کارگران و مردم زحمتکش در بریتانیا مورد تهاجم دولت آقای کامرون (دوست نزدیک آقای مرداک و همکاران نزدیک وی) قرار گرفته اند. سیاست های تضعیقاتی دولت ائتلافی محافظه کار- لیبرال دمکرات بریتانیا؛ تمامی اقشار جامعه به غیر از سرمایه داری را مورد تهاجم اقتصادی قرار داده است. کارگران، معلمان، دانشجویان، بازنشستگان، مهاجران و غیره شامل این اقدامات ضد انسانی شده و وضعیت اقتصادی شان بدتر از پیش شده است. در صورتی که میلیونرهای جامعه بریتانیا ثروتمندتر شده اند. اینهاست درستآوردهای سیاست های نئولیبرالیزم در جوامع غربی.

اضافه بر اینها، هفته نامه (و سایر روزنامه های) آقای مرداک همواره در مبارزات بین کارگران و سرمایه داری جانب سرمایه داران و به ویژه دولت محافظه کاران را گرفته است. بارها در سالهای اخیر به محض بروز تدارکات برای اعتصابات کارگری؛ این رسانه های جمعی، اقدام کارگران را “حریصانه” و “خرابکارانه” معرفی کرده اند. بدین وسیله تلاش کرده اند که اقدامات به حق کارگران را علیه تهاجمات سرمایه داری خنثی و خاموش کنند.

وقایع اخیر در بریتانیا بار دیگر اعتبار نظام سرمایه داری در انظار میلیون ها تن از مردم زحمتکش بریتانیا را مورد سؤال قرار داده است. در وضعیت کنون بحران بزرگ اقتصادی ۲۰۰۸-۲۰۰۹، باری دیگر بی مایگی بورژوازی حاکمه در تمامی کشورها و هم چنین بنیان سست نظام سرمایه داری جهانی را به نمایش گذاشت. در همان حال که پیامدهای این بحران ادامه دارد، به کارگیری برنامه های ریاضت اقتصادی و سایر “راه حل” های ارائه شده از سوی بورژوازی، به ایجاد نارضایتی های عمیق در بین بخش های عظیمی از توده های مردم منجر شده است.

وقایع اخیر در بریتانیا به کارگران و زحمتکشان بار دیگر نشان داد که تا کل نظام سرمایه داری با یک نظام عادلانه جایگزین نگردد؛ روپرت مرداک ها همراه با متحدان خود در درون دولت های سرمایه داری به حیات ننگین خود ادامه می دهند.

مازیار رازی

۲۵ تیر ۱۳۹۰