خودمان میخواهیم سنگسار شویم!اصلاح طلبان و جنایتی به اسم سنگسار

به مناسبت ۱۱ ژوئیه روز جهانی علیه سنگسار
۱۱ ژوئیه ۲۰۰۱ زندان اوین:

مریم ایوبی برای آخرین بار آسمان مه گرفته تهران را در زندان اوین نگاه میکند و از ترس بیهوش میشود. به او چند لحظه قبل گفته اند که غسل کند و آماده سنگسار شدن باشد. مریم چند سالی بود که در زندان اوین بود و با  کابوس سنگسار شدن  دست و پنجه نرم میکرد. با یکی از هم سلولهای مریم ایوبی که بعدها به آلمان پناهنده شد٬ گفتگو کردم و او برایم گفت که مریم مهربان و ساده و آرام بود. او را دستگیر کردند و در روزنامه های آنزمان نوشتند که همسرش را با همدستی یک مرد به قتل رسانده و با این مرد رابطه جنسی خارج از ازدواج داشته است. همسر مریم از مقامات حکومت اسلامی بود!

مریم کارمند شرکت نفت بود و به اتهام رابطه جنسی خارج از ازدواج که امری کاملا خصوصی است٬ باید سنگسار میشد.

 

وقتی یک زن دست روی همسرش بلند کند٬ وقتی یک زن از حقش دفاع کند٬ وقتی یک زن حجابش را رعایت نکند و در مقابل سیستم و قوانین اسلامی بایستد٬ به اشد مجازات محکوم میشود. اینجا حکومت اسلامی ایران است!

مریم به دلیل رابطه جنسی خارج از ازدواج٬ به اتهام “خیانت” به همسرش و یا خیانت به “ناموس مردان” ٬ به اشد مجازات محکوم  شد٬ برای زهر چشم کرفتن از زنان و کل جامعه   او را ۱۱ ژوئیه ۲۰۰۱ در حالیکه از ترس بیهوش شده بود٬ با برانکارد به محل اجرای مراسم سنگسار آورده و برادران پاسدار با پرتاب سنگ او را زجر کش کردند. مردی که متهم به قتل همسر مریم بود٬ اعدام شد.

 

این واقعه در دوره حاکمیت ” قهرمان” اصلاح طلبی آقای خاتمی اتفاق افتاد. در همان سال ۲۰۰۱ ما کمیته بین المللی علیه سنگسار را بنیان گذاشتیم و با کمپین نجات مریم ایوبی٬ این کمیته متولد شد. کمیته ای که با درد و خون متولد شد. از سراسر دنیا به حکم جنایتکارانه سنگسار مریم٬ مادر دو کودک ۶ و ۸ ساله ٬ مادر دو پسر زیبا و کوچک ٬ اعتراضات زیادی شد. در یک دانشگاه در ترکیه ٣۰۰ دانشجو یک نامه اعتراضی برای خاتمی و شرکا فرستادند و معاون پارلمان آلمان خانم بله س ٬ نامه اعتراضی شدیداللحنی برای سران حکومت اسلامی فرستاد و اجرای حکم یکبار به تعویق افتاد. یک روز سرد پائیزی ٬ در محل کارم در شهر کلن آلمان٬ تلفنم به صدا در آمد و از آنسوی خط٬ زنی گفت: از دفتر آقای خاتمی با شما تماس میگیرم..  از من سوال کرد: خانم مینا احدی هستید؟ … بله بفرمائید… و صدای زن جوان از آنسوی خط عصبی تر شده و به من گفت: خانم شما وکیل زنان ایران هستید؟ زیاد متوجه نشدم منظورش چیست٬ پرسیدم منظورتان چیه؟ منظورم اینه که وکیل مریم ایوبی هستید که در دنیا سر و صدا میکنید به شما چه که در ایران سنگسار هست٬ ما خودمان میخواهیم سنگسار باشد. پاسخش را میدهم. بله من وکیل زنان ایران هستم٬ بویژه وکیل زنان محکوم به سنگسار٬ من نمیخواهم بگذارم زن را تاسینه در خاک فرو کرده و بیشرمانه سنگسار کنید این جنایت است. به شما چه که کسی رابطه خارج از ازدواج دارد یانه.

میگوید : فکر نکنید که من بیسوادم. من در آلمان هم بوده ام و میدانم در اروپا چه خبر است. من متاهلم ولی خودم میخواهم اگر به همسرم خیانت کردم مجازات شوم… پاسخ میدهم شما هر کاری میخواهید با خودتان بکنید مختارید ولی اجازه ندارید مردم را شکنجه و آزار دهید و این سادیسم را قانون اعلام کنید. به رهبرتان و به خاتمی و به همه اطرافیان بگویید ما نمیگذاریم این وحشیگری را ادامه دهید.. . گوشی را میگذارم …

 

ساعت چهار بعد از ظهر روز ۱۱ ژوئیه در لندن هستم ٬ در منزل یکی ازدوستانم  در آشپزخانه نشسته و کافه میخوریم  خبر را از رادیو اسرائیل می شنوم. امروز صبح یک زن به اسم مریم ایوبی در زندان اوین سنگسار شد… با صدای بلند گریه میکنم. چطور ممکنست ؟؟؟.. یاد قیافه رهبران اکثریت و حزب توده و اصلاح طلبان و برخی فعالین سیاسی در خارج از کشور می افتم که برای خاتمی سینه چاک میکنند و در مقابل سفارتخانه های رژیم برای رای دادن به او صف میکشند  و امروز نمیدانم چرا قیافه مسیح علی نژاد در ذهنم نقش بسته و بعضا فکر میکنم شاید او بود با من پشت تلفن٬ جر و بحث میکرد و از اصلاحات در ایران و فراگیری مدارا در دوره خاتمی دفاع میکرد!!!

 

برلین- کنفرانس علیه سنگسار ۱۰ دسامبر ۲۰۰۲

 

به دعوت بنیاد هاینریش بل٬ در برلین در کنفرانسی علیه سنگسار شرکت میکنم. نمایندگان عفو بین الملل٬ سازمان جهانی علیه شکنجه٬ سازمان تره ده فام  و نهادهای دیگری در آنجا حضور دارند. بحث روز جهانی علیه سنگسار در آنجا مطرح میشود. چه روزی باید روز جهانی علیه سنگسار باشد. روز نجات آمنه لاوال از سنگسار در نیجریه ٬ روز سنگسار یک زن در افغانستان٬ روز اعلام حکومت اسلامی در ایران و… اینها پیشنهادهایی است که مطرح است.

پیشنهاد من روزی است که معطوف به ایران باشد چرا که بیشترین سنگسارها در این دوره در ایران انجام شده٬ و بسیار مهم است روزی را انتخاب کنیم  که یک زن سنگسار شده باشد چرا که این طوری عمق وحشیگری و بربریتی را نشان میدهیم که متاسفانه تعداد زیادی را قربانی کرده است. من پیشنهاد ۱۱ ژوئیه روز سنگسار شدن مریم ایوبی در ایران و در دوره اصلاح طلبان یعنی ریاست جمهوری خاتمی را میدهم. و این روز تصویب میشود.  امید ما اینست که در سالهای آینده و در آینده دور٬ همواره در این روز کارخانه ها یک دقیقه از حرکت بیایستند و ساعتها یک دقیقه تیک تیک نکنند و همه مردم دنیا یک دقیقه به یاد قربانیان سنگسار سکوت کنند و یاد این عزیزان را که هیچ جرمی نداشته اند٬ جز اتهام  رابطه جنسی خارج از ازدواج  که امری است کاملا شخصی چنین بیرحمانه به قتل رسیده اند.

 

۱۱ ژوئیه ۲۰۱۱ دنیا به پا خاست و اعلام کرد٬ نه به سنگسار در همه جا

 

از طرف نهاد ایران سولیدارتی٬ قانون برابر برای همه و کمیته بین المللی علیه سنگسار سه هفته قبل فراخوان داده و از دنیا دعوت کردیم به سنگسارها در روز ۱۱ ژوئیه روز جهانی علیه سنگسار اعتراض کنند.

یک روز بعد از انتشار علنی این فراخوان ریچارد داوکینز در سایت خود از این فراخوان دفاع کرد و گفت : مریم نمازی یکی از فراخوان دهندگان این حرکت جهانی است . مریم یک زن فوق العاده و یک چهره مهم دفاع از حقوق زنان تحت ستم در کشورهای اسلام زده است.

فراخوان ما دو روز بعد در واشنگتن پست چاپ شد. و بتدریج موجی از حمایت و همبستگی به این فراخوان  جلب شد.

در شهرهای پاریس٬ لندن٬ فرانکفورت٬ کلن٬ ونکور٬برلین٬  اوتاوا٬ مالمو٬ واشنگتن و.. میتینگهایی برپا شد. در شهر سقز هزار عدد اطلاعیه روز جهانی علیه سنگسار پخش شد.

 

دولت انگلیس اعلام کرد که خلیل اللهی دادستان سکینه محمدی آشتیانی در لیست تحریم شدگان از سوی دولت انگلیس است . مالک اژدر شریفی دادستان استان آذربایجان شرقی با عجله و دستپاچه گفت. سکینه مرخصی رفته و در مراسم عزاداری مادرش شرکت کرده و حالش خوب است و از امکانات خوبی در زندان برخورد دار است… یکبار دیگر توجه ها به سکینه و سنگسارها و به جنایات حکومت اسلامی ایران جلب شد. یکبا ردیگر موجی از همبستگی نثار سکینه و موجی از نفرت نثار سران حکومت اسلامی شد.

پیامهای همبستگی از جمله از روسل بلاکفورد نویسنده و فیلسوف٬ هارتموت کراوس مارکسیست آلمانی٬ آن بروسل نماینده پارلمان اروپا٬ سونیا اگریکس رئیس جامعه بین المللی آتیست ها که نمایندگی ۱۰۰ سازمان آتئیست در چهل کشور جهان را میکند٬ از پروفسور” اودو شوکلنکس” از اونتاریو استاد کرسی پژوهشی فلسفه٬  هل مرت بریسک نویسنده٬ سازمان بزرگ ابتکار فمینیستی اروپا٬ اشتفن لاو از موسسه سلطنتی فلسفه٬ جرج برد هیت معاون انجمن همجنسگرایان اومانیست انگلیس٬ مهوش علاسوندی مادر محمد و عبدالله فتحی٬ سیروس نورسته کارگردان فیلم سنگسار ثریا میم٬ آنتونی توماس کارگردان فیلم برای ندا٬  نهاد آتیستها و اومانیستها از امریکا٬  فرد ادواردمدیر ملی در نهاد ائتلاف بین المللی خردمندان٬  مگ هیکسن فعال مدافع حقوق بشر٬  اوپلیا بنسون سردبیر نشریه اومانیستها  و تعداد دیگری از شخصیت های سرشناس بین المللی بود.

 

استقبال از این روز بسیار زیاد بود چرا که از یکسال قبل توجه ها در دنیا به سوی ایران و سکینه محمدی آشتیانی و سنگسار جلب شده است. عکس سکینه امروز در دنیا نماد اعتراض به سنگسار است و در دفاع از سکینه میلیونها نفر طومار اعتراضی امضا کرده و در صدها شهر اعتراض و تظاهرات سازمان یافته است.

بر شانه های  کمپین گسترده و موفق امسال در اعتراض به حکم سنگسار سکینه محمدی آشتیانی٬ امسال روز جهانی علیه سنگسار را با شکوه تر از همیشه برگزار کردیم. باید بکوشیم این روز را در همه جا تثبیت بکنیم. آیندگان باید بدانند که ما متحدانه به پا خاسته و نقطه پایانی به این وحشیگری و بربریت اسلامی گذاشتیم. روز جهانی علیه سنگسار سمبل اعتراض ما به این جنایت بیشرمانه بود.

بدین وسیله از همه عزیزانی که در اقصی نقاط جهان در این روز برنامه های اعتراضی سازمان داده٬ پیام همبستگی داده و یا پوستر و پلاکارد تهیه کرده و یا به یاد سکینه آهنگ اجرا کرده و برای نجات سکینه و همه محکومین به سنگسار و برای ممنوعیت سنگسار در همه جا تلاش کردند٬ صمیمانه تشکر میکنیم.