روسیه به اروپا حمله نمیکند

جمال کمانگر

بارها جریان ما گفته است که طلوع خونین نظم نوین جهانی و شاخ و شانه کشیدنهای آمریکا چه در زمان جنگ اول خلیج و جنگ دوم و اشغال نظامی عراق وادار کردن سایر رقبا برای قبول هژمونی آمریکا و جهان تک قطبی بود. چین ، رسیه و هند قدرتهایی هستند که استراتژیستهای پنتاگون میدانستند که بدون وادارکردن و مطیع کردن آنها جهان تک قطبی و ژاندرمی آمریکا بی معنا است.

 سیر تحولات اخیر در خاورمیانه، شکست نظامی اسرائیل از حزب الله و شکست کامل آمریکا در عراق دو فاکتوری بودند که باد نئومحافظه کاران را خالی کردند. جرج بوشی که نوید "دمکراسی آمریکایی" را در خاورمیانه و جهان میداد با شکست در عراق در مقابل حریف مغلوب جنگ سرد(روسیه) وضعیتی به مراتب وخیمتر دارد. در این مدت روسیه دوباره در سایه حکومت پوتین به درجه ای از لحاظ سیاسی و اقتصادی به ثبات رسیده است. به یمن بالا رفتن قیمت انرژی با توجه به منابع فروانی که در اختیار دارد، سروسامانی به خود داده است.  دوباره ادعای سهم خواهی از قدرت در جهان را دارد.شکست آمریکا و همپیمانان اورپایش در سطح منطقه ای باعث دست بالا پیدا کردن جریانات باند سیاهی و جمهوری اسلامی شده است. در سایه این شکست است که احمدی نژاد برای بوش و بلر" شیشکی "میبندد.
اما در سطح جهانی برنده اصلی این جنگ روسیه و چین هستند. اینرا میتوان در اظهارات اخیر ولادمیر پوتین به روشنی دید که آشکارا اورپا را تهدید میکند که هدف موشکهای هسته ایش قرار خواهد داد.بار دیگر توازن جهانی دست خوش تغییراتی شده است.
روسیه دیگر توسط یک رئیس جمهور دائم الخمر اداره نمی شود.شاید این گویاترین تعبیری باشد که درحال حاضر در مورد موقعیت جدید روسیه پس از شکست بلوک شرق به کار برد. زمانی که روسیه درهها و پنجره هایش را به سوی غرب باز کرد، حتی به قول معروف یک شکاف بزرگ را هم در سقف خانه اش باز گذاشت، تا هرچه بیشتر هوای "دمکراسی" پسا شکست امپراتوری خود را نفس بکشد. اما در عمل باعث هرج ومرج و برهم خوردن ابتدایی ترین نرمهای جامعه شد و به تعبیری فاجعه ای دردناک برای اکثریت مردم تبدیل شد. فضا برای مافیای های  سیاسی واقتصادی در روسیه باز شد و بسیاری از جمهوریهای خود را که قانونا جزو فدراسیون روسیه بودند از دست داد.
اما بار دیگر آونگ ناسیونالیست میلیتانت روسیه  در جهت عکس طاق در حال نواختن است. اینبارروسیه  توسط  پوتین که ناسیونالیست میلیتانت روس را نمایندگی میکند اداره میشود.
 اگر تا دیروز روسیه برای سر پا ماندن خود به کمکهای پولی آمریکا نیاز داشت امروز با توجه به در اختیار داشتند بیش از  چهل درصد بازار انرژی اروپا به بازیگری به مراتب جدی تر تبدیل شده است.اینکه دوباره آمریکا سپر دفاع موشکی خود را که در سال ۲۰۰۲ بعد از ۳۰ سال  در اورپا تا حدودی برچید و موشکهایشان را ظاهرا از هدف گیری نسبت به همدیگر کنار گذاشتند. به بهانه اینکه گویا در مقابل موشکهای کره شمالی و ایران میخواهد آنها را  در جمهوری چک و لهستان دایر کند حاکی از توازن جدیدی است که در جهان در حال شکل گیری است.البته با عکس العمل شدید روسیه مواجه شد. "ما دوباره اورپا را هدف قرار خواهیم داد." سهم خواهی روسیه در عکس العمل شدید به سپر دفاعی توسط بوش قابل مشاهده است. سخنان بوش در این زمینه خیلی گویا و اوج استیصال وی را نشان میدهد."روسیه به اروپا حمله نمیکند. روسیه دشمن ما نیست. برای همین ما با روسیه در جنگ نیستیم."و یا فقط با اکتفا به اینکه  "عدم توافق در اینجا وجود دارد."  چکیده سخنان بوش در مقابل پوتین رئیس جمهور روسیه بود. بوش دوران نقاهت و انزوای سیاسی  و پس لرزهای شکست در عراق را دارد  مزه میکند.بی دلیل نیست که این سرخوردگی تا آنجا پیش رفت که پوتین را برای ویلای پدریش دعوت کرد. که یک جوری پوتین و زیاده خواهی هایش را کنترل کند.
 پوتین یک روز قبل از ترک مسکو به مقصد آلمان در گفتگو با خبرنگاران گفت:" او هیچ شرمی ندارد که با صدر اعظم آلمان سر حقوق بشربجنگد! و به شدت از انگلیس انتقاد کرد که قتل ماور سابق امنیتی روسیه که در انگلیس بود را سیاسی کرده اند. پوتین گفت: "ما میخواهیم که صدای ما را بشنوند. ما میخواهیم موقعیت ما فهمیده شود." این پیام آشکاری است که ما دوران فروپاشی بلوک شرق را پشت سر نهاده ام و آماده بازی  با حقوق مساوی با قدرتهای بزرگ هستیم. تونی بلر در مقابل این حرفها گفت:" ما خواهان روابط حسنه با روسیه هستیم. ما خواهان گفتگو در مورد کوسوو ، ایران و سایر مسائل جهانی در یک رابطه حسنه با روسیه هستیم.البته این بیشتر به روسیه بستگی دارد."
گروه هشت که شامل آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه، ایتالیا، کاناداو ژاپن ظاهرا قرار است بر سر نحوه کنترل دی اکسید کربن و "گازهای گل خانه ای"به توافقاتی برسند که هرکدام از کشورهای صنعتی بزرگ باید سهمی را در این میان بعهده بگیرند. اما  نه تنها نمیتوانند کار جدی برای کنترل "گازهای گلخانه ای" بکنند بلکه اتمسفر گروه هشت  با سخنان پوتین بیشتر از هر زمان دیگری دمای گروه هشت را بالا برده است.

در حالی که  کره شمالی با یک بمب اتمی آنهم ناموفق در آزمایش آن، میتواند اینچنین از آمریکا و اورپا باج خواهی کند! جمهوری اسلامی با چند هزار" سانتریزفوژ"  میتواند این چنین اذهان دول ثروتمند و صاحب سرمایه را به خود جلب کند روسیه چرا این کار را نکند؟ روسیه که به طریق اولی میتواد باج های کلان تر از آمریکا و اورپا طلب کند. بیش از نیمی از کلاهکهای هسته ای  و موشکهای قاره پیما را در اختیار دارد.اگر قرار باشد کسی را  جدی گرفت روسیه بالفعل توان نظامیش میتواند معادله قدرت را بر هم بزند.
در خاتمه باید گفت آنچه این روزها به آن شروع "جنگ سرد دیگری" اطلاق میشود تا حدودی میشود آنرا با فاکت نشان داد که اگر هم به همان شدت و حدت گذشته نباشد اما آمری
کا و ناتو با روسیه ای که ادعای شریک شدن در تقسیم جهان را دارد مواجه هستند.آنچه باعث نگرانی است، خطر یک مسابقه تسلیحاتی بین این کشورهاست. طبقه کارگر و مردم زحمتکش در اروپا هیچ منفعتی در گسترش اینگونه رجزخوانیهایی که توسط ناسیونالیستهای روسی و محافظ کارن آمریکا و اورپا سر چپاول ثروتهای مردم  داده میشود، ندارند.