یونان٬ اعتصاب و جنگ خیابانى

کمر دولت یونان زیر بار فشار بحران اقتصادى در حال شکستن است. اعتراض و نارضایتى در پائین به شکاف درون احزاب دامن زده و اجراى سیاست ریاضت اقتصادى و گرفتن وامها را دچار مشکل کرده است. پاپاندرو براى اینکه مسئولیت عواقب اجراى طرح ریاضت اقتصادى را به تنهائى بعهده نگیرد طرح “دولت وحدت” را پیشنهاد کرده است.

امروز یونان به فراخوان اتحادیه ها در اعتصاب عمومى بود. اعتصاب و تظاهرات گسترده خیابانى به درگیرى با پلیس منجر شده است. پلیس با انواع گلوله و گاز اشک آور و باتوم به سنگ پرانى هزاران معترض جواب داد. اتحادیه هاى کارگرى و رهبرانشان برسر اساس سیاست صرفه جوئى توافق دارند و تلاش شان اینست که صرفه جوئى و تهاجم به کارگران و بیکارى خیلى شدید نباشد. اما توده کارگران٬ معترضین٬ جوانان٬ سازمانهاى انقلابى علیه کل این سیاستها هستند. یونان به روزهاى کشمکش خیابانى برگشته است و اجراى طرح به تشدید این کشمکش منجر خواهد شد. 

 گرم شدن تنور سیاسى یونان موج اعتراضى در اروپا را دامن میزند. اقدامات اقتصادى در یونان مستقیما روى سیستم و استاندارهاى اروپاى واحد تاثیر میگذارد. راه حل سرمایه داران یکى است و راه حل کارگران همه جا باید یکى باشد. کارگران و انقلابیون باید التحریر آتن را برپا کنند٬ شوراهاى کارگرى و ارگانهاى توده اى رادیکال را برپا کنند٬ و با تاکتیک اعتصاب طولانى وارد جنگ قدرت سیاسى شوند. سرمایه دارى باید برود! *

١۵ ژوئن ٢٠١١