اعتراضات دانشجویی و گرایش سوسیالیستی

گفتگو با نوید مینایی

انترناسیونال: جنبش و جوش اعتراضی در دانشگاهها همچنان ادامه دارد. آخرین و مهمترین خبرها چه ها هستند؟
نوید مینایی: آخرین و مهمترین اخبار دانشجویی اساسا حول تقابل دانشجویان و مشخصا دولت احمدی نژاد بر سر مراسم ۱۶ آذر و ۲۰ آذراست. موج جدید اعتراضات دانشجویی از دانشگاه مازندران با دستگیری یکی از فعالین این دانشگاه به دلیل شرکت در مراسم ۱۶ آدر شروع شد.

 بیژن صباغ یکی از دانشجویان این دانشگاه توسط نیروهای امنیتی ربوده شد و در پی آن دانشجویان دانشگاه مازندران اعتراضات گسترده ای را شروع کردند که با استقبال و حمایت های گسترده ای از طرف دانشجویان اکثر دانشگاه ها در ایران روبرو شد. در پی این دستگیری که به صورت آدم ربایی شکل گرفت، ۱۵ نفر دیگر از دانشجویان این دانشگاه که در اعتراض  به این آدم ربایی شرکت کرده بودند شبانه توسط نیروهای امنیتی دستگیر شدند. ولی با وجود شاخ و شانه کشیدن مقامات امنیتی استان که این دانشجویان مسئله امنیتی دارند و آزاد شدنی نیستند، در پی اعتراضت گسترده دانشجویان در سطح کشور بعد از مدت کوتاهی آزاد شدند.
اعلام دستورالعمل های اسلامی مبنی بر کنترل پوشش و آرایش و روابط دختر و پسر در دانشگاه ها و خوابگاه های دانشجویی، مورد دیگری برای اعتراضات دانشجویی بود که دانشجویان شیراز بعد از ۳ روز تحصن و تعطیل کردن کلاس ها، رئیس دانشگاه را مجبور به عقب نشینی فوری و پس گرفتن تمام موارد آن دستورالعمل کردند. دانشجویان دانشگاه لرستان هم در اعتراض به همین مسئله تجمعاتی برپا کردند که با دخالت بسیج به درگیری میان دانشجویان و بسیجیان منجر شد. این دخالت صریح بسیج شروعی بود برای دخالت های بیشتر بسیج در دانشگاه ها.
ولی این روزها بیشتر اخبار مربوط به دانشگاه پلی تکنیک و احضارها، محرومیت ها و دستگیری فعالین این دانشگاه است. تا کنون ۷ نفر از دانشجویان این دانشگاه در اوین به سر می برند که حال جسمانی تعدایشان هم وخیم است و همچنین تعداد ۴۰ نفر از دانشجویان به کمیته انضباطی احضار شده اند. در این دانشگاه به دلیل استقبال به یاد ماندنی دانشجویان از احمدی نژاد در ۲۰ آذر (با پاره کردن و آتش زدن عکسش و بیرون انداختنش از دانشگاه با شعار فاشیست برو گم شو)، شاهد دستگیری ها و احکام زیادی از جانب کمیته انضباطی برای دانشجویان هستیم. اما دانشجویان همچنان اعتراضات خود را ادامه می دهند و زمین را زیر پای مسئولین دانشگاه داغ کرده اند طوری که رهایی، رئیس دانشگاه و معاونش جرات حضور در دانشگاه را ندارند و حتی کلاس های درسشان را به بیرون از دانشگاه در حفاظ امنیتی حراست برگزار می کنند. طبق آخرین اخبار، کمیته ویژه ای برای برخورد با دانشجویان در کمیته انضباطی در این دانشگاه تشکیل شده که حسابی هم فعال است و کار اصلیش صدور احکام تعلیق و محرومیت برای فعالین دانشجویی است ولی دانشجویان هم بیکار ننشسته اند و تجمعات اعتراضی شان را پی گیرانه برپا می کنند.  

انترناسیونال: این اعتراضات در دانشگاههای مختلف، در شهرهای مختلف و در زمانهای مختلف رخ میدهد. اعتراضات عموما بر سر چه مطالباتی هستند؟ آیا میتوان گفت موضوعات و مطالبات مشترکی این اعتراضات را به هم پیوند میدهند؟ اینها چه ها هستند؟
نوید مینایی: همانطور که در جواب به سوال اول گفتم موج اعتراضات اخیراز مازندران شروع شد ولی به سرعت تمام کشور را فرا گرفت و این خود نشان دهنده اشتراک مطالبات دانشجویان است. اعتراضات دانشجویی اساسا حول آزادی فعالیت سیاسی، نهاد ها و نشریات شان و آزادی دانشجویان دستگیر شده است. حکومت حمله جدید را به دانشگاهها سازمان داده و تا حدودی اعتراضات دانشجویان را حول آزادی دانشجویان زندانی متمرکز شده است. ولی یک مسئله مهم هم که مورد اعتراض دانشجویان است همین دستوالعمل های اسلامی برای حجاب بود که در ادامه حمله حکومت به زنان در جامعه است ولی دانشجویان توانسته اند عملا این قوانین را عقب بزنند. در هر صورت امروز تمرکز مبارزات بیشتر حول آزادی دانشجویان دستگیر شده است. شاید به نظر برسد حکومت توانسته دانشجویان را با بگیر و ببند به لاک دفاعی ببرد ولی به نظر من اتحادی که حول آزادی دستگیر شدگان و حمایت از نشریات توقیف شده دانشجویی ایجاد شده نقطه قوتی ست که می تواند در آینده نزدیک باعث پیشروی های بیشتر دانشجویان در اعتراضاتشان بشود. مثلا  کمیته های انضباطی امروزه دیگر به هدف اعتراضات دانشجویی تبدیل شده اند و برای لغو احکام این کمیته ها و برای برچیده شدن شان شاهد تحرکاتی در میان دانشجویان هستیم که باید تقویت بشوند و به یکی از اهداف اصلی دانشجویان تبدیل بشود.

انترناسیونال: جایگاه اعتراضات دانشجویی در کل جنبش سرنگونی علیه رژیم اسلامی  چیست؟
نوید مینایی: اعتراضات دانشجویی در ایران اساس بخشی از اعتراضات جاری در جامعه برای سرنگونی حکومت است که مشخصا توسط جوانان در محیط دانشگاه پیش می رود و نمی توان و نباید آن را از اعتراضات بخش های دیگر جامعه مثل زنان و کارگران و معلمان جدا کرد. این واقعیت را در شعارها  و مطالبات و بیانیه های دانشجویی به روشنی می توان دید. به نظر من وزن گرایش سوسیالیستی در اعتراضات دانشجویی بیشتر از وزن آن در سایر جنبش هاست. شعار های سوسیالیستی ناب در این بخش از جامعه به روشنی این ادعا را ثابت می کند. و این می تواند شاخصی برای سایر اعتراضات موجود در جامعه باشد. امسال دانشجویان در اعتراضات کارگری و زنان نقش بسیار مهمی داشتند. حضور فعال دانشجویان در مراسم ۸ مارس و اول می و مراسم آبشار خور به علاوه  گرایش رادیکال و سوسیالیستی که در این جنبش بسیار قوی ست نقش مهمی برای این بخش در کل جنبش سرنگونی تصویر می کند.

انترناسیونال: نقطه ضعفها و نقطه قوتهای اعتراضات  دانشجویی الان چه ها هستند؟
نوید مینایی: نقطه قوت این جنبش هژمونی داشتن رادیکالیسم و چپ ب