نگاهی به روز جهانی کارگر در ایران!

 بهرام رحمانی : یازدهم اردیبهشت ۱۳۸۶، روز جهانی کارگر، در شرایطی برگزار شد که مامورین امنیتی حکومت اسلامی، محمود صالحی، این چهره سرشناس جنبش کارگری ایران را ربودند و از شهر سقز به زندان سنندج انتقال دادند. محمود و شش تن دیگر از دوستانش به دلیل برگزاری اول ماه مستقل و غیردولتی در سال ۱۳۸۳ در شهر سقز دستگیر و پس از تحمل ۱۲ روز زندان آزاد شده بودند، امسال در مقطع اول ماه مه، دستگیر و زندانی شد نشان دهنده این واقعیت است که هدف حکومت اسلامی از دستگیری محمود، جلوگیری از اول ماه مه و آفریدن رعب و وحشت در میان فعالنی جنبش کارگری بود.

حکومت اسلامی، با بهانه «مبارزه با بدحجابی»، ان هم در مقطع اول ماه مه، حکومت نظامی اعلام نشده ای را در خیابان های شهرهای سراسر کشور برقرار کرد. تاکنون حکومت اسلامی، این طرح غیرانسانی را فقط در ایام مذهبی و تابستان به مرحله اجرا می گذاشت که امسال برای اولین بار در مفطع اول ماه مه به مرحله اجرا گذاشت تا با آفریدن رعب و وحشت در جامعه مانع برگزاری مراسم های روز جهانی کارگر شود.
کارگران ایران، در حالی به استقبال ۱۱ اردیبهشت امسال رفتند که سرکوب های سیاسی از یک سو و فقر و فلاکت اقتصادی از سوی دیگر، زندگی را بر آن ها هر چه بیش تر غیرقابل تحمل کرده است.
بیش از  ۲۰۰ کارگر اخراجی شرکت «کاغذ سازی کارون» شوشتر از روز دوشنبه ۳ اردیبهشت ماه در مقابل دفتر احمدی نژاد، رییس جمهوری اسلامی تحصن کرده و خواستار بازگشت به کار خود هستند.
روز شنبه ۸ اردیبهشت ماه و زمانی که کارگران درخواست ملاقات با یکی از مسئولین دفتر احمدی نژاد را داشته اند از سوی ماموران محافط دفتر وی مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.
کارگران اخراجی شرکت «کاغذ سازی کارون» شوشتر، اعلام کرده اند تا پایان هفته جاری به تحصن خود ادامه خواهند داد و در صورت رسیدگی نشدن به مشکلاتشان، اعتراض خود را با شیوه های دیگر ادامه خواهند داد.
روز یک شنبه ۹ اردیبهشت ماه معلمان در بسیاری از شهرهای ایران و در پاسخ به فراخوان کانون صنفی معلمان از حضور در کلاس های درس خودداری کردند.
بر اساس خبرهای از شهرهای مختلف ایران معلمان در اصفهان، شهرستان های شهریار،  ورامین، پاکدشت، هشتگرد، ساوجبلاغ، شهر ری، کهریزک، اسلامشهر، کرج، زرین شهر، فلاورجان، فولاد شهر، ۱۱ منطقه از مناطق تهران، شهر ساری و شهرستان های تابعه، تبریز، فریدون شهر و چندین شهر دیگر دست به اعتصاب زده و از رفتن بر سر کلاس های درس خودداری کردند.
اول ماه امسال، در حالی برگزار شد که صبح روز یک شنبه ۹ اردیبهشت ماه «غلامرضا غلام‌‏حسینی»، از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی در شعبه ششم دادگاه جمهوری اسلامی در تهران محاکمه شد.
صبح همین روز، همچنین «مریم ضیا»، از فعالان جنبش زنان و یکی از دستگیر شدگان تجمع ۲۲ خرداد سال گذشته در میدان ۷ تیر تهران، در شعبه ۱۳ دادگاه حکومت اسلامی در تهران حاضر شد تا پاسخگوی اتهامات انتسابی باشد، اما به دلیل عدم حضور قاضی جسله دادگاه به زمان دیگری موکول گردید.
عوامل اطلاعاتی حکومت اسلامی، به دانشجویان معترض و آزادی خواه دانشگاه مازندران حمله کردند و حدود پانزده نفر از دانشجویان را ربودند که اعتراض سراسری دانشجویان سراسر کشور را به دنبال داشت.
از جنبه اقتصادی نیز فقر و فلاکت بیش تری بر زیست و زندگی کارگران و همه مزدبگیران و مردم محروم حاکم است. سایت اینترنتی دولتی مهر، در مقطع روز جهانی کارگر، درباره خط فقر در ایران، نوشت: «درحالی که وزیر رفاه مدعی شده که جمعیت زیر خط فقر مطلق در کشور وجود ندارد عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی از افزایش ۱۳ درصدی افراد زیر خط فقر خبر داده است. موسی الرضا ثروتی، در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص تعداد افراد زیر خط فقر در جامعه افزود؛ براساس برآوردهای انجام شده در حال حاضر ۱۲ میلیون نفر در جامعه زیر خط فقر زندگی می کنند و ۲ میلیون نفر نیز زیر خط فقر خشن هستند. وی خاطرنشان کرد: وزارت رفاه خط فقر را درآمد کم تر از ۴۰۰ هزار تومان اعلام کرده است. ثروتی، گفت؛ هر ساله مجلس در قانون بودجه به طور متوسط ۷۰۰ میلیارد تومان برای کمک به اقشار آسیب پذیر به وزارت رفاه اختصاص می دهد در صورتی که تاکنون نه تنها مشکلات این قشر از مردم جامعه برطرف نشده بلکه مشخص شده که ثروتمندان ۲۷ برابر فقرا از یارانه استفاده می کنند. وی، با اشاره به این که در سال جاری مستمری مددجویان تحت پوشش نهادهای حمایتی از افزایش برخوردار نبوده است، افزود: در حال حاضر یک خانواده ۵ نفری تحت پوشش کمیته امداد ماهانه فقط ۵۴ هزار تومان دریافت می کنند در حالی که این مبلغ کفاف نان شب آنان را نیز نمی کند. بنا به اقرار عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، در حال حاضر تعداد زیادی از کارمندان دولت کم تر از ۳۰۰ هزار تومان حقوق دریافت می کنند به همین دلیل می توان گفت تعداد زیادی از این اقشار نیز زیر خط فقر هستند. البته ناگفته نماند که دستمزد کارگران ۱۸۳ هزار تومان در ماه است.
شایان ذکر است، عبدالرضا مصری، وزیر رفاه و تامین اجتماعی در همایش سراسری مدیران استانی سازمان تامین اجتماعی که در تاریخ ۲۱ اسفند ماه سال گذشته برگزار شد در جمع خبرنگاران اعلام کرده بود براساس تعاریف جهانی، افرادی که روزانه کم تر از یک دلار درآمد داشته باشند جزء جمعیت فقر مطلق هستند، بنابراین در ایران مصداق این امر وجود ندارد و کسی زیر خط فقر مطلق نیست.
از سوی دیگر نایب رییس اتحادیه کارکنان بیمارستان ها و مراکز درمانى، به خبرنگار ایلنا، گفت‌‏: «رونق و شکوفایى اقتصاد تنها مربوط به قانون کار ثبت شده در وزارت کار و رفع موانع قانونى نمى شود. وى افزود: در حال حاضر وزارت کار با مجوز عنان گسیخته دولت، چوب حراج به هزاران میلیارد تومان بودجه بیت المال زده و با دمیدن در شیپور اشتغال، سال گذشته بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار را بین بنگاه هاى کوچک و کارفرمایان توزیع کرده است، اما هیچگونه تحولى را در بازار اشتغال و کاهش بیکارى شاهد نیستیم. وى با بیان این که وزارت کار ادعا دارد در این بنگاه هاى کوچک حدود یک میلیون شغل ایجاد شد
ه است، تصریح کرد‌‏: سالانه بیش از۴۰۰ هزار پرونده در هیات هاى تشخیص و ادارات کار مطرح می ‏شود که به معناى اخراج قانونى سالانه ۴۰۰ هزار نفر با همکارى وزارت کار است…»
در سال گذشته، بسیاری از ارقام مورد نیاز مردم در بازار به حدی گران شد که حتی رسانه ها دولتی و برخی از مقامات حکومتی نیز به این گرانی سرسام آور اقرار می کردند، دولت به خصوص احمدی نژاد بی شرمانه آن را تبلیغات رسانه ای می دانست.
در چنین شرایطی، در میان فقر و فلاکت کمرشکن و با وجود این همه سرکوب و وحشی گری سران و نیروهای سرکوبگر حکومت اسلامی، فعالین جنبش کارگری و تشکل های مستقل کارگری مرعوب این فضای رعب و وحشت سرمایه داران و حکومت آن ها نشدند و با قدرت به برگزاری مراسم های مستقل و غیردولتی خود تاکید کردند.

برگزاری مراسم های مستقل اول ماه مه در برخی از شهرهای ایران
یازده اردیبهشت امسال، جامعه ایران در اکثر شهرها به ویژه شهرهای کردستان، شاهد برگزاری مراسم های با شکوه اول ماه مه از یک سو و هجوم وحشیانه نیروهای امنیتی حکومت اسلامی از سوی دیگر بود.
روز جهانی کارگر، ده ها هزار کارگر از تهران و کرج تا سنندج و مریوان، همراه با خانواده های خود به استقبال این روز جهانی شتافتند.
هزاران نفر از کارگران و خانواده هایشان از تهران و کرج، برای گرامی داشت روز جهانی خود، در تفریحگاه آبشارخور تجمع کردند. روز جمعه هفتم اردیبهشت ماه، مراسم گرامی داشت اول ماه مه روز جهانی کارگر با حضور بیش از هزاران نفر از کارگران کارخانه های سایپا، ایران خودرو، صنایع آموزشی، پارس خودرو، کمیته هماهنگی کارگری، کمیته تشکل های مستقل کارگری، سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، جمع هایی از فعالین کارگری، اتحادیه سراسری کارگران اخراجی و بیکار و کارگرانی از سایر مراکز تولیدی و صنعتی، جمعی از کارگران و کودکان مهاجر افغانی، اتحادیه کارگران بیکار و اخراجی، صنف کارگران تاسیسات و ساختمان تهران، کارگران برق تهران، کارگران نقاش و تزئینات، تعدای از کارگران فعال سایپا دیزل و ایران خودرو، فعالین انجمن های صنفی معلمان، جمعی از فعالین و اعضای نهادهای مدافع حقوق کودک، کانون دفاع از حقوق کودکان و زنان، کودکان کار و خیابان نعمت آباد، انجمن کودکان شهر ری جمعی از دانشجویان آزادی خواه دانشگاه های تهران و … برگزار شد.
ماموران انتظامی حکومت اسلامی، راه های منتهی به آبشار خور را مسدود کرده بودند  و از ساعت ۹ صبح نیز محل برگزاری مراسم را زیر نظر داشتند. ماموران، به جمع آوری پلاکاردهای نصب شده در این محل پرداختند که با اعتراض و مقاومت کارگران روبرو شدند.
ماموران همچنین صدیق کریمی، جمیل محمدی، حسین قادری، جعفر عظیم زاده، خالد سواری، محمد نعمتی و محمد فرجی از اعضای هیئت مدیره اتحادیه سراسری کارگران اخراجی و بیکار را برای مدت کوتاهی بازداشت کردند، اما با اعتراض بازداشت شدگان و کارگران آزاد شدند. کارگران در محل تجمع علاوه بر برنامه های تفریحی و جشن و سرور به بحث و گفتگو در مورد مسایل کارگری پرداختند.
در تهران، هزاران کارگر رادیکال مراسم دولتی و ضدکارگری خانه کارگر حکومت اسلامی را که در استادیوم شیرودی برگزار شده بود، با سر دادن شعارهای پیشرو بر علیه برگزارکنندگان و گردانندگان آن تبدیل کردند. کارگران با شعارهای طنین انداز خود، سخنرانی محجوب، دبیر کل خانه کارگر و نماینده مجلس ارتجاع را قطع کردند.
کارگران در حین سخنرانی وی در یک حرکت نمادین به وی پشت کردند. در این میان فریاد های «کارگر زندانی آزاد باید گردد» و «محمود صالحی آزاد باید گردد»، مانع از رسیدن سخنرانی دبیرکل خانه شدند.
هزاران کارگر پس از بر هم زدن مراسم دولتی، در حدود ساعت ۱۰:۳۰ با شعارهای کارگر دانشجو٬ اتحاد اتحاد و کارگر معلم٬ اتحاد اتحاد و …، از ورزشگاه خارج شدند و به سمت میدان هفت تیر راهپیمایی کردند. حضور پلیس در خیابان ها بسیار زیاد بود. جمعیت کارگران در حدی بود که خیابان مفتح را مسدود کرده بود.
کارگران در صفی متحد و مستقل یبه سوی میدان ٧ تیر راهپیمایی کردند. آنان در مسیر راهپیمایی خود از جمله شعار می دادند: محمود صالحی آزاد باید گردد؛ کارگر زندانی آزاد باید گردد؛ زندگی شایسته انسان حق ماست؛ مرگ بر حامی سرمایه دار؛ کارگر می میرد ذلت نمی پذیرد؛ کارگر معلم اتحاد اتحاد؛ جهرمی جهرمی استعفا استعفا؛ وزیر بی لیاقت استعفا استعفا؛ اعتصاب تشکل حق ماست؛ کارگر، دانشجو معلم اتحاد اتحاد؛ قرارداد موقت ملغا باید گردد؛ افزایش دستمزدها اعلام باید گردد؛ افزایش دستمزدها ده درصد تورم صد درصد؛ نیروی انتظامی، خجالت، خجالت …
راهپیمایی مستقل کارگران در چندین نقطه با مانع و هجوم نیروهای سرکوبگر مواجه شد، اما کارگران با قدرت در برابر آن ها دست به مقاومت زدند. نیرو های انتظامی و امنیتی همچنین در ایستگاه متروی هفت تیر قصد بازداشت منصور اسانلو را داشتند که با مقاومت وی و همراهانش مواجه شد و نتوانستند اسانلو را بازداشت کنند.
سرانجام کارگران مدتی بعد از حضور در میدان ۷ تیر و با سر دادن شعار هایی کم کم پراکنده شدند. مراسم اول ماه مه امسال تهران، از شبکه های خبری خارجی نیز گزارش شده است.
در حالی که حکومت اسلامی، با دستگیری محمود صالحی، این فعال سرشناس جنبش کارگری ایران قصد داشت مانع برگزاری مراسم روز جهانی کارگر به ویژه در شهر سقز شود؛ حکومت اسلامی، از چند روز قبل ماموران خود را از د