تداوم نزدیکی دول بوش و احمدی نژاد

مازیار رازی
خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی امروز (روز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۶)، اعلام کرد که ایران با آمریکا درباره عراق مذاکره خواهد کرد. خامنه ای گفت: " وزارت خارجه ایران به درخواست دولت عراق تصمیم گرفت در یک گفت و گوی رو در رو با آمریکایی ها، مسئولیت و وظایف آنان را در قبال امنیت عراق یادآوری و با آنها اتمام حجت کند." او ادامه داد که آمریکایی ها برای گفت و گو با ایران درخواست کتبی داده اند. خامنه ای تغییر در سیاست های ایران در قبال آمریکا را رد کرد و گفت: "کسانی که تصور می کنند جمهوری اسلامی، سیاست منطقی و صد در صد قابل دفاع خود را در نفی مذاکره و ارتباط با آمریکا تغییر می دهد، سخت در اشتباه است."

همچنین امروز مطبوعات و رسانه‌های مصر از سخنان اخیر "محمود احمدی نژاد" مبنی بر عادی‌سازی روابط با مصر استقبال کرده و آن را آغازگر فصلی نو در  روابط میان این دو کشور ودر خدمت منافع "ملت‌های اسلامی" دانستند .  مطبوعات مصر با مثبت ارزیابی کردن سخنان اخیر احمدی نژاد، به  تمایل متقابل مصر برای برقراری روابط سیاسی با ایران پرداختند . روزنامه الاهرام در این زمینه نوشت: دو ملت ایران و مصر دارای روابط دوستانه‌ای  هستند و سخنان احمدی نژاد نشان از حسن نیت ایران دارد. روزنامه‌ی "الوفد" نیز با استقبال از اظهارات رییس جمهوری اسلامی ایران در مورد  روابط با مصر، این مواضع را با تیتر درشت در صفحه اول خود به چاپ رساند . المصری الیوم" نیز در این زمینه نوشت، سخنان رییس جمهوری ایران درباره روابط با  ایران بازتاب گسترده‌ی در میان مردم و محافل سیاسی مصر داشته است .
احمدی نژاد در جریان سفر به امارات در پاسخ به سوال یک خبرنگار مصری در  خصوص روابط ایران و مصر گفت: در مورد رابطه با مصر به طور قاطع به دنبال تجدید  روابط هستیم و اگر دولت مصر اعلام آمادگی کند، در اولین فرصت سفارت ایران را در  این کشور دایر خواهیم کرد . احمدی نژاد برقرار رابطه رسمی ایران و مصر را به نفع دنیای اسلام دانست و گفت : دوملت شدیدا به هم علاقه مند هستند و مصر سرمایه بزرگی برای دنیای اسلام است  .  (ایرنا چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۶).
پرسیدنی است که چرا "رهبر انقلاب" که تا دیروز خواهان رودرویی نظامی با آمریکا بود، اما  امروز  خواهان رودرویی دوستانه است! چرا  دولت مصری که تا کنون به عنوان حامی اصلی دولت آمریکا توسط سران جمهوری اسلامی شناخته می شد و در دوره ریاست جمهوری خاتمی ارتباط با مصر توسط سران رژیم "حرام" تشخیص داده شده بود؛ امروز مورد ستایش دولت احمدی نژاد قرار گرفته است؟
علت روشن است. و آن اینست که بر خلاف مواضع بسیاری از تحلیل گران اپوزیسیون، که تخاصمات دول بوش و احمدی نژاد  جدی تلقی کرده و حتی برخی حمله نظامی دولت آمریکا را قریب الوقوع دانسته؛ دول بوش و احمدی نژاد مدتهاست در حال چانه زنی و معاملات پشت پرده بوده اند. سخنرانی امروز خامنه ای و  جهت گیری نزدیک با دولت مصر در پی اعلام آمادگی اخیر سران دولت احمدی نژاد برای مذاکره با دولت آمریکا صورت گرفت. محمد علی حسینی سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست هفتگی خود در ۲۳ اردیبهشت به خبرنگاران گفت که دولتش در پی رایزنی با مقام های عراقی موافقت کرده که با طرف آمریکایی، در مورد موضوع عراق مذاکره کند. وی افزود که این مذاکرات در عراق برگزار خواهد شد. گوردون جانرو سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، تایید کرد که طی هفته های آینده (رایان کروکر) سفیر آمریکا در عراق با همتای ایرانی خود دیدار و گفتگو خواهد کرد.
دول بوش و احمدی نژاد  محققا در هفته های آتی این روال سیاسی را ادامه خواهند کرد، تا به یک معامله نهایی و درازمدت دستیابند. نیروهای اپوزیسیون نیز چشم امید به آمریکا نیاید بدوزند و در کنار کارگران، جوانان، معلمان و زنان  و مستقل از هر دولت سرمایه داری غریی، تدارک سرنگونی رژیم را فراهم آورده و دست های دول غربی از ایران را کوتاه کنند.