زنده باد مینا احدی سفیر انقلاب ایران! در حاشیه سفر موفقیت آمیز مینا احدی به برزیل

مقدمه:

سفر ده روزه مینا احدی به برزیل از دید من شروع مرحله بسیار مهمی از دینامیک رابطه انقلاب با رژیم اسلامی در ایران بود. برای اولین بار بود که مینا احدی به برزیل پا می گذاشت. مردم برزیل در جریان جنبش جهانی حمایت از سکینه آشتیانی نقش بسیار فعالی داشتند و زمینه سیاسی و فرهنگی آماده شده بود تا سفر مینا احدی به برزیل با موفقیت همراه شود.(۱ تا ۵)

مینا احدی امروزه نماینده به حق جنبش سرنگونی طلب، آزادیخواه و برابری طلب، جنبش ضد اعدام و سنگسار و جنبش ضد اسلام سیاسی است. او در طی اقامت ده روزه اش در برزیل در دو سطح پیام مردم انقلابی ایران را به مردم و سیاستمداران برزیل رساند. این سفر مینا احدی دارای اهمیت فوق العاده برای جنبش کمونیزم کارگری است. اجازه می خواهم چند نکته مهم این سفر را برای خواننده گرامی باز بگویم:

(۱)زمینه های سیاسی سفر مینا احدی به برزیل

برزیل به جهت قدرت اقتصادی و جمعیت و وزنه سیاسی از کشورهای مهم در آمریکای جنوبی است. حکومت قبلی این کشور، جناب لولا که مدعی چپ بودن هم بود، شده بود همکار جناب احمدی نژاد! شبیه همفکرانش در کوبا و ونزوئلا و غیره که مردم ایران مستحضر هستند. از سوی دیگر افشاگریهای اخیر مینا احدی نشان داد که حکومت آلمان با رژیم اسلامی در ایران مثل همیشه ساخت و پاخت کرده بود برای بازپس گیری خبرنگارانش و از شروط این معامله این بود که مینا احدی بخصوص در زمینه ماجرای حمایت از سکینه آشتیانی خفه بشود تا بازار بین حکومت آلمان و رژیم اسلامی پر رونق بماند.

حکومت برزیل در چنین شرایطی مجبور شد در سطح بسیار بالا مینا احدی را بپذیرد و در سایت وزارت خارجه اش مواضع مینا احدی را منعکس کند. مهمترین خواست مینا احدی که خواست همه آزادیخواهان در ایران هم هست این بود که رژیم اسلامی در سطح جهانی منزوی شود. مینا احدی این خواست را بدرستی و صداقت نمایندگی کرد و بگوش حاکمان برزیل رساند. اینها واقعیات مهمی بود در صحنه سیاسی دنیا که نماینده یک جنبش که هنوز به حکومت نرسیده و در قرن بیست و یکم در چنین سطحی مورد استقبال دولتمردان کشوری بسیار پر اهمیت قرار بگیرد. این بواقع پاسخ مهمی بود به رژیم اسلامی که تلاشش همیشه این بوده که آمریکای جنوبی را مثل منطقه خاورمیانه تحت کنترل سیاسی خود قرار دهد.

استقبال رسمی حکومت برزیل از مینا احدی پاسخ مهمی بود به تلاش رژیم اسلامی و حکومت آلمان برای منزوی کردن سفیر انقلاب ایران!

(۲)رابطه مستقیم و رودر رو با دانشجویان و فعالین اجتماعی و کارگری در برزیل

به یمن مبارزات مردم ایران و به یمن فعالین جنبش جهانی ضد سنگسار و کاربرد وسیع شبکه اینترنت، فعالین انساندوست و مترقی برزیل از دور با چهره دوست داشتنی مینا احدی آشنا بودند اما اینبار مینا احدی توانست رو در با آنها از انقلاب ایران، از خواستهای این انقلاب برای پایان دادن به دوران سیاه اسلام سیاسی و آزاد سازی زن و مرد سخن بگوید. انقلاب ایران با پاهای مینا احدی و صدای گرمش و مستقیم به میان جامعه برزیل رفت. استقبال وسیع مطبوعات برزیل از مینا احدی بواقع استقبال دنیائی بود که انقلاب ایران را فراموش نکرده و بدقت دنبال می کند. مینا احدی نه تنها از انقلاب ایران بلکه از کلیت انقلاب در خاورمیانه نمایندگی کرد. از تلاش زیبای انسانی برای تغییر ماهوی و کیفی این دنیای وارونه دفاع کرد و مژده داد که دنیای بهتری در افق انسانیت هم امکانپذیر است و هم ضروری است.

(۳) اعلام جرم بر علیه دنیای وارونه!

از خوانندگان عزیزم می خواهم که بدقت متن سخنرانیها و مصاحبه های مینا را در محیط دانشگاه و در مقابل دولتمداران و مطبوعات برزیل مرور کند. به دید من مینا احدی بخوبی توانست از انقلاب ایران نمایندگی کند. زبان همه آنها باشد که امروز با فشار و سرکوب رژیم اسلامی صدایشان گم است. در جائی مینا احدی گفت:

” من امروز میخواهم اینجا کیفر خواست میلیونها زن را اعلام کنم که فقط بدلیل عدم رعایت حجاب آزار و شکنجه شده و بعضا به قتل رسیده اند. قتل ناموسی زنان نه فقط در ایران بلکه در آلمان نیز یک پدیده است. من اعلام جرم میکنم علیه دنیایی که سکوت میکند و هیچ حرفی نمیزند در مورد قتل ناموسی٬ علیه سنگسار و علیه قتل زنان به اسم اسلام و مذهب حرفی نمیزند. من امروز اینجا آمده ام چرا که ما یک کمپین بزرگ برای نجات سکینه محمدی آشتیانی به راه انداختیم من امروز میخواهم اعلام کنم که با چه حرکت سیاسی ما رو در رو بودیم و امروز میخواهم بگویم که یک قسمت این مشکل بزرگ خود حکومتهای غربی بودند.”

در جای دیگر مینا احدی خطاب به حکومت برزیل می گوید:

دولت برزیل با حمایت از دولت ایران عملا با ندیده گرفتن مبارزات بی سابقه مردم برای پایان دادن به خشونت سیستماتیک به زنان و در مقابله با نقض حقوق انسانی، کارنامه مثبتی از خود نشان نداد. رئیس جمهور فعلی برزیل برخلاف رئیس جمهوری یشیشن (لولا) در افکار عمومی موضع صریح تری علیه سنگسار (بعنوان نمونه) گرفته است. من معتقدم که دولت برزیل میتواند در خصوص مسائل حقوق بشر رسما و علنا موقعیت و وظایف بیشتری در سازمان ملل بعهده بگیرد و علنا حکومت اسلامی را محکوم کند.”

” مینا خواهان قطع روابط برزیل با جمهوری اسلامی ایران و همچنین خواهان بسته شدن سفارت حکومت اسلامی در برزیل شد. او گفت سفارتخانه جمهوری اسلامی مرکز ترور و وحشت است. از سوی دیگر مینا احدی تاکید کرد که بین سیاست رییس جمهور قبلی برزیل لوییز اینانسیو لولا دا سیلوا و رییس جمهور امروز دیلما روسوف در مورد برخورد به نقض حقوق انسانی در ایران تفاوت وجود دارد. مینا احدی و دیلما روسوف اینبار ملاقات نداشتند ولی احدی گفت اگر دیلما روسوف را ملاقات میکردم میخواستم در چشم های او نگاه کنم و بپرسم وقتی خودش در زندان شکنجه میشد٬ آیا دیالوگ با جانیان و حاکمین از سوی برخی برای او نجاتبخش بود یا اینکه باید کاری میشد.

بهر حال مذاکرات مفصلی است و در پایان او با محبت مرا در أغوش گرفته و میگوید برای فعالیتهای شما احترام قائل هستم و امیدوارم همدیگر را ببینیم و من میگویم شاید این بار در نقش رییس جمهور ایران به اینجا بیایم و دیگر احتیاجی به وقت ملاقات نباشد.. و هر دو می خندیم.”

 

در دفاع از انقلاب در خاورمیانه مینا احدی گفت:

” که ما مردم بلند شده ایم در مصر و لیبی و در لبنان و در سوریه و ایران این یک جنبش است٬ انقلاب علیه همه حکومتهای دیکتاتور به هر اسمی که خودشان را می نامند حکومت اسلامی و یا غیره… این یک جنبش برای آینده و معطوف به آینده است برای آزادی و برابری من فکر میکنم شما باید ما را کمک کنید. ما کسانی که بسیار جنگیده ایم و بسیار ناملایمات را چشیده ایم. جنبش اسلامی یک جنبش تروریستی و ضد زن و ضد انسانی است و استاندارد تعرض و نقض حقوق انسانی را بسیار بسیار پایین تر برد.”

 

(۴)افق پیش رو

به دید من سفر مینا احدی به برزیل یک افق جدید و بسیار کیفی را در مقابل انقلاب ایران گشود. مینا احدی نمایندگی جنبش کمونیزم کارگری یعنی رادیکالترین بخش جنبش مخالف رژیم اسلامی را یک قدم دیگر به پیش برد. سایر جنبشهای “اپوزسیونی” در “چاشهای چانه زنی” با رژیم و بخشهای “بهترش” درگیرند. هر قدر مینا احدی در سیاست جهانی پیش برود جنبش کمونیزم کارگری و جنبش رادیکال سرنگونی طلب و انقلابی برده است. افتخاری بود بر تارک جنبش کمونیزم کارگری که به اینجا رسید. اما این تازه اول دوره جدیدی است.

افق سیاست کمونیزم کارگری دارد همانجا می رود که منصور حکمت آرزویش را داشت و همه آزادیخواهان کمونیست آرزویش را دارند. مینا احدی سمبل موازنه ای جدید است در سیاست دنیا. بار دیگر و به شیوه ای بسیار اجتماعی و رادیکال نماینده جنبشی رسید به مرحله سفیر سیاسی یک جامعه، یک منطقه و یک گفتمان. گفتمانی که آینده بشریت قرن بیست و یکم به شدت در انتظارش هست. افق و امیدی که بدون آن دنیا صحنه مماشاتهای سیاسی و بند و بستهای پشت پرده شارلاتانهای بورژوازی خواهد ماند. پیروزی مینا احدی را به او و همه جنبشی که او را روی شانه هایش بالا برد باید تبریک گفت. پیروزیهای بیشتر مینا احدی مدیون تلاشهای بیشتر تمامی جنبش کمونیزم کارگری در ایران و خارج کشورست. ایستادن او در صحنه بین المللی را باید آرزوی انسانیت دانست!

زنده باد مینا احدی!

زنده باد انقلاب!

 

منابع دیگر:

(۱)مینا احدى: ۱۰ روز هیجان انگیز در برزیل

http://rowzane.com/fa/annonce-archiev/82-reports/6860-1390-02-21-12-23-04.html

(۲)ملاقات مینا احدی با وزرای دولت برزیل

http://rowzane.com/fa/annonce-archiev/82-reports/6869-1390-02-22-12-16-07.html

(۳)مینا احدی: نیروهای نظامی تهدیدی برای خاورمیانه میباشند

http://rowzane.com/fa/annonce-archiev/82-reports/6868-1390-02-22-12-10-00.html

(۴)ترجمه سخنرانی مینا احدی در دانشگاه سائوپائولودر برزیل سه شنبه ۳ ماه مه

http://rowzane.com/fa/annonce-archiev/82-reports/6867-1390-02-22-12-06-49.html

(۵)گزارش تصویرى از کنفرانس مطبوعاتی مینا احدى در برزیل روز ۵ مه

http://rowzane.com/fa/annonce-archiev/82-reports/6815-1390-02-17-08-32-17.html