اعتصاب هزاران کارگر در مراکز پتروشیمی ماهشهر در آستانه روز جهانی کارگر

اعتصاب هزاران کارگر در مراکز پتروشیمی ماهشهر
در آستانه روز جهانی کارگر
موقعیتی مناسب برای اتحاد کارگران سایر مراکز صنعتی در اعتراض به افزیش دستمزدها

هزاران کارگر پیمانکاریهای مجتمعات پتروشیمی ماهشهر که در موقعیتی حساس و پر اهمیت برای سرمایه داری مشغول به کار اند، اکنون پنج روز است که در اعتصاب به سر میبرند. مطالبات کارگران لغو قراردادهای موقت کار، تحت پوشش قرار گرفتن مستقیم پتروشیمی امام به عنوان کارگران رسمی این بخش و حذف انگلهای خورده بورژوا ( پیمانکاران جز ) که به عنوان واسطه بین کارفرمای اصلی ( پتروشیمی ) و کارگران و تحت الحمایه سرمایه داری دولتی حجم عظیمی از دسترنج کارگران را به جیب می زنند، است.

با توجه به اهمیت ویژه این گلوگاه اقتصادی برای سرمایه داری در ایران، یکی از مهمترین تحرکاتی است که می تواند با درایت و هوشیاری رهبران کارگری گامی باشد به سوی متشکل کردن و گارد گرفتن در برابر نفوذ همه جانبه سرمایه بر کار و طبقه کارگر در ایران. اگر کارگران رسمی پتروشیمی ها با اضافه کردن مطالبه ای برحق در اعتراض به افزایش ۹ درصدی دستمزدها، به اعتصابیون بپیوندند، با توجه به نقش کلیدی و کنترلی که بر نبض مراکز پتروشیمی ماهشهر اعم از پتروشیمی های امیرکبیر، تندگویان، رازی، خوزستان، اروند و بوعلی دارند، بدون شک در قامت طبقه ای متشکل و منسجم، میتوانند به مطالبات بر حق خود دست یازند. اعلام این مطالبه می تواند از پشتیبانی کاگران سایر مراکز صنعتی در ایران برخوردار شود. چرا که افزایش دستمزدها مساله امروز و ضروری و بسته به مرگ و زندگی میلیونها کارگر در ایران است. طبقه کارگر ایران در موقعیتی مناسب قرار گرفته است تا برای فرار از مرگ تدریجی و تحمیلی و تلاش برای گرفتن حق حیات خود پا به عرصه مبارزه با سرمایه داران و متشکل کردن خود در برابر بورژوازی منسجم و قدرتمند و متحد و متشکل بگذارد.این قدم اول و مهمترین مساله ای است که هزاران کارگر این مراکز را در موقعیتی برتر قرار داده و متضمن داشتن شرایط کار قابل تحمل تر و حقوق بیشتر و زندگی بهتر برای ده ها هزار خانواده کارگری در ایران است. اول مه روز جهانی کارگر می تواند روز برگزاری جشن پیروزی طبقه کارگر در ایران باشد.

کارگران عسلویه، جم، نخل تقی، و فازهای ۱ تا ۸ کنگان تا بندر گاوخونی، همه در شرایطی مشابه و با قراردادهای موقت و در کمپ هایی با پایین ترین استانداردها مشغول به کار و جان کندن برای سرمایه دارانند، امروز بهترین زمان برای پیوستن به اعتراض کارگران ماهشهر و علم کردن مطالبات بر حق مشابه کارگران قراردادی پروژه های هسته ای و پتروشیمی های منطقه است. تمام تشکلهای کارگری اعم از سندیکا ها و اتحادیه ها و … می توانند با قدرت هر چه تمام تر به پشتیبانی خواست و مطالبات هم سرنوشتان خود در ماهشهر، برخیزند.

سندیکاهای کارگری از جمله سندیکای شرکت واحد و نیشکر هفت تپه به علاوه کارگران ایران خودرو که چندی پیش جان همسرنوشتانشان را به دلیل حماقت کارفرما گرفتند، می توانند با اتکا به قدرت اتحادشان به این اعتصابات بپیوندند.

فیکس کردن مطالبات بر روی خواست افزایش دستمزدها می تواند نیروی بیشتری را به میدان کشیده و یک به یک مراکز مهم و صنعتی ایران را تا رسیدن به خواستهای اعتصاب، فلج کند. پنج روز است هزاران کارگر در اعتصاب به سر می برند و نه شرایط سخت آب و هوایی منطقه، نه فشار حراست و دم و دستگاه سرمایه داران، نتوانسته است این اعتصاب را بشکند.

طبقه کارگر ایران در موقعیتی مناسب و در بوته آزمایش قرار گرفته است. میلیونها کارگر در شرایطی رقت بار بسر می برند، مرگ تدریجی و زندگی زیر خط فقر، آمال و آرزوهای انسانی صدها هزار خانواده کارگری را بر باد داده و زنان و دختران هزاران خانواده ی کارگری را به قهقرای فساد فرستاده است. کارگران راهی ندارند جز اینکه با اتکا به قدرت تشکل و اتحاد خود در برابر هجوم همه جانبه سرمایه داری بایستند و اضافات کارفرما و سرمایه داران را در توجیه وضع نابسامان موجود نپذیرند.

باید نشان داد که کلاه کارگر پناهی و برداشتن پرچم کارگران توسط احمدی نژاد و سایر نمایندگان بورژوازی ایران، به سر طبقه کارگر ایران که تاریخی دردناک و کوله باری از تجارب را پشت سر خود دارد، زیادی گشاد است.
این امر ممکن است و دست فعالین و رهبران کارگری را می بوسد.
زنده باد تشکل و مبارزه متحد کارگران در ماهشهر
هیوا یوسفی      ۲۴ فروردین